پیام آذری

آخرين مطالب

«همتی» در مسیر رونق تجارت و تولید «دروازه اروپا» اقتصادي

«همتی» در مسیر رونق تجارت و تولید «دروازه اروپا»
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی روز جمعه گذشته با همراهی مدیران بخش‌های مرتبط به بررسی وضعیت تولید و تجارت در آذربایجان‌غربی پرداخت و در پایان بازدید و گفت‌وگوهای طولانی و بیش از 10 ساعته خود، خبرهای خوشی را برای این استان به همراه داشت که لبخند رضایت را بر لبان فعالان این عرصه نشاند.

اگرچه ملاحظات مربوط به طبقه‌بندی اطلاعات در شرایط تحریم موجب شد تا اطلاعات اندکی از این جلسه به بیرون درز کند اما گام‌های شفاف و همت بلند مسوولان کشوری و استانی برای رفع مشکلات تجار و تولیدکنندگان مشهود بود و اطلاعات قابل عرضه در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی را پیش‌روی اقتصاد استان قرار می‌دهد.
سفر «همتی» به آذربایجان‌غربی آن هم چند روز پس از حضور «غلامرضا انصاری»، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در مناطق مرزی با هدف رفع مشکلات صادراتی به شمال عراق را می‌توان جلوه توجه دولت به ظرفیت‌های بازرگانی این استان مرزی در شرایط تحریم به شمار آورد؛ ظرفیت‌هایی که در نوع خود کم‌نظیر و در برخی از موارد بی‌نظیر است.
زیرا آذربایجان‌غربی در حقیقت دروازه ایران به سمت اروپاست و در امتداد 967 کیلومتر از مرزهای ایران با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری‌ خودمختار نخجوان قرار دارد و از معادن غنی و متنوع، کشاورزی بالفعل و ظرفیت صنعتی بالقوه برخوردار می‌باشد؛ بر همین اساس سکاندار یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور در یک روز تعطیل، نویدبخش رفع موانع در تجارت و تولید این استان مرزی بود.
آذربایجان‌غربی، طلایه‌دار مبارزه با تحریم‌های ظالمانه
تا جایی که استاندار آذربایجان‌غربی که با توجه به سوابق کاری‌اش نقش برجسته‌ای در توسعه تجارت و کاهش نرخ بیکاری این استان مرزی دارد، معتقد است که آذربایجان‌غربی در شرایط امروز نقش اول مبارزه با تحریم در کشور را دارد و باید از این نقش بیش از پیش استفاه شود.
«محمدمهدی شهریاری» که طی سال‌های اخیر برای رفع موانع بازرگانی در 6 پایانه و بازارچه مرزی و منطقه آزاد ماکو همواره در تکاپو بوده است، بر این موضوع مهم تاکید می‌کند که این استان توان تامین بخش عمده‌ای از نیازهای کشور در شرایط تحریم را دارد.

وی با اشاره به دستاوردهای مثبت اقتصادی آذربایجان‌غربی در کاهش نرخ بیکاری، رشد مشارکت اقتصادی و اشتغال و کسب جایگاه برتر کشور در حوزه بهبود فضای کسب و کار، اضافه کرد: این تحولات مثبت و امیدآفرین با کمک همه مجموعه‌های استان به‌دست آمده است و پاسخ مثبت مسوولان کشوری به این پیشرفت‌ها، توجه بیش از پیش به ظرفیت‌های این استان مرزی به شمار می‌رود.
پاسخ مثبت مسوولان کشوری به پیشرفت‌های اقتصادی آذربایجان‌غربی در توجه بیش از پیش آنان به ظرفیت‌های این استان مرزی تبلور می‌یابد
وی ادامه داد: با وجود اینکه دولت در شرایط سخت تحریم به سر می‌برد، نگاه ویژه‌ای در خصوص تامین سرمایه در گردش، برگشت ارزهای صادراتی، تقسیط بدهی واحدهای تولیدی و اعطای تسهیلات ویژه به این استان معطوف شده است و بر همین اساس این استان توان تامین بخش عمده‌ای از نیازهای داخلی را دارد.
استاندار آذربایجان‌غربی افزایش اعتبار و رفع محدودیت‌های بانکی، تسهیل در واگذاری املاک تملیکی و افزایش میزان و سهم استان از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را از جمله نیازهای استان برشمرد.
رییس کل بانک مرکزی نیز در پایان سفرش به ارومیه در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: پنج‌هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه برای سرمایه در گردش بخش تولید آذربایجان‌غربی اختصاص یافت که به صورت تسهیلات در اختیار صاحبان آن‌ها قرار می‌گیرد.
اختصاص پنج هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه برای رونق تولید
عبدالناصر همتی افزود: بیشتر از این میزان نیز اگر لازم باشد، بانک‌ها می‌توانند تامین کنند تا مشکلات بخش تولید در این استان حل شود.
واحدهای تولیدی نیازمند نقدینگی از سوی استانداری احصا می‌شود
وی اضافه کرد: یکی از مهمترین درخواست‌های بخش تولید آذربایجان‌غربی تامین نقدینگی واحدهای تولیدی بود که قرار است واحدهای نیازمند در این خصوص از سوی استانداری احصا شده و در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد تا زمینه اعطای تسهیلات به آنها فراهم گردد.
وی با اشاره به برگزاری جلسه چهارساعته با فعالان اقتصادی آذربایجان‌غربی و نتایج بسیار خوب این جلسه، بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات این فعالان نحوه برگشت ارز ناشی از صادرات بود که تصمیم گرفته شد حداقل 50 درصد نخست این ارز به صورت اسکناس وارد کشور شود.
صادرات آذربایجان‌غربی از 900 میلیون دلار در نیمه نخست سال به 2 میلیارد دلار در پایان سال جاری می‌رسد
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی در سال جاری روند بسیار خوب صادراتی را پشت سر گذاشته‌ است، ادامه داد: در 6 ماه نخست امسال شاهد صادرات 900 میلیون دلاری از این استان بودیم که این رقم تا پایان سال به 2 میلیارد دلار خواهد رسید.
وی گفت: بانک مرکزی همراهی با تجار را همواره در سرلوحه کار خود قرار داده و در صدد حل مشکلات این بخش با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای است.
وی با ابراز خرسندی از دیدارها و جلسات خوب و سازنده امروز خود با فعالان اقتصادی آذربایجان‌غربی، گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور امری ضروری است و از این‌رو معاونت ارزی بانک مرکزی تلاش خواهد کرد مشکلات فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات را برطرف کند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز خرسندی از حضور رییس کل بانک مرکزی در آذربایجان‌غربی گفت: موضوع اشتغال، رفع موانع تولید، تسهیل صادرات، همکاری بانک‌ها به ویژه در خصوص خرید سیب، پیمان‌سپاری ارزی و حل آن توسط صرافی‌ها، افزایش سهم آذربایجان‌غربی از صندوق توسعه ملی و لزوم ایجاد بانک مشترک در این استان با کشورهای همسایه از جمله موارد مطرح در نشست فعالان اقتصادی با رییس‌کل بانک مرکزی بود.
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه نیز با اشاره به دستاوردهای سفر «همتی» به این استان، گفت: مهمترین دغدغه ما در بخش کشاورزی استان در زمان حاضر صادرات محصول سیب است و یکی از پیشنهادهای ما در دیدار با رییس کل بانک مرکزی، استثنا کردن سیب از تعهد ارزی بود که قول کمک در این خصوص از سوی این بانک داده شد.
بهنام تاج‌الدینی با اشاره به پیش‌بینی تولید چهار میلیون تن سیب در کشور طی سال جاری، اضافه کرد: سهم آذربایجان‌غربی از این میزان تولید یک میلیون و 200 هزار تن است که برای بهبود شرایط تولیدکنندگان و تجار می‌توان از ظرفیت قابل توجه صادراتی در این بخش استفاده کرد و بخشی از سیب تولیدی را در اختیار بازارهای هدف قرار داد.
وی بیان کرد: در دیدار با رییس کل بانک مرکزی قول‌های مساعدی در این خصوص داده شد که در صورت عملیاتی شدن آنها، مشکل امسال سیب در آذربایجان‌غربی و برخی از استان‌های فعال در این عرصه حل می‌شود.
انتظار می‌رود روند تجارت و تولید در آذربایجان‌غربی در پی این سفر یکروزه، بیش از پیش رونق بگیرد و حداقل بخشی از مشکلات فعالان این عرصه برطرف شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/166784/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس