پیام آذری

آخرين مطالب

بعد از 16 سال تأخیر؛

راه آهن ارومیه – مراغه آماده بهره برداری شد/اتمام مراحل ریل گذاری گفتگو

راه آهن ارومیه – مراغه آماده بهره برداری شد/اتمام مراحل ریل گذاری

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین -  بعد از 16 سال تأخیر راه آهن ارومیه – مراغه تا سه هفته آینده با اتمام مراحل ریل گذاری، ایستگاه ارومیه آماده بهره برداری می‌شود.
 عملیات اجرایی راه آهن ارومیه – مراغه از سال 80 به طول 185 کیلومتردر پنج قطعه آغاز شده و روند اجرای آن هنوز به پایان نرسیده و 16 سال است مردم منطقه منتظر شنیدن صدای سوت قطار هستند.
نکته قابل تأمل این طرح ملی تأخیر طولانی روند اجرای آن نیست بلکه وعده‌های متعدد و بی نتیجه‌ای است که از رئیس جمهوری گرفته تا کوچکترین مقام محلی مبنی بر اتمام آن داده‌اند و هر بار مردم را سردرگم اتمام این زیرساخت اساسی و مهم کرده‌اند.
آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‌رود شاهراهی که متاسفانه در بخش زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است.
آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‌رود حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن در این منطقه است، ولی مردم این دیار سال‌ها است از این نعمت محروم‌اند.
موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا و به‌ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی کمتر است.
تاکنون وعده های مقامات کشوری، استانی و محلی در خصوص اتمام این طرح مهم و ملی محقق نشده و در وعده ای جدید اعلام می شود این طرح آبان ماه به اتمام می رسد. حال باید منتظر ماند و دید به این حرف ها جامه عمل پوشانده می شود یا نه و مردم ارومیه بعد از نزدیک دو دهه صدای سوت قطار را خواهند شنید یا نه؟

آبان ماه سوت قطار در ارومیه شنیده می‌شود
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت راه آهن ارومیه – مراغه  گفت: در حال حاضر عملیات ریال گذاری ایستگاه ارومیه با شتاب قابل توجهی در حال اجراست و تا آبان ماه این طرح ملی به اتمام رسیده و آماده بهره برداری می‌شود.
تقی کهوریان با بیان اینکه مشکلات اعتباری، معارض ملکی و روند کند تخصیص اعتبارات به همراه مشکلات پیمانکاری در سالهای گذشته موجب تأخیر در روند اتمام این طرح شد اظهارداشت: اتصال مرکز استان به شبکه ریلی دردولت یازدهم بصورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با تلاشهای مجموعه مدیران استانی و ملی بخش عمده‌ای پروژه انجام شد.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه از مسیر ایستگاه نقده تا ارومیه 50 کیلومتر ریل گذاری به اتمام رسیده است افزود: از محل ایستگاه ارومیه نیز بطول 20 کیلومتر بصورت دستی ریل گذاری انجام شده است.
در حال حاضر عملیات ریال گذاری ایستگاه ارومیه با شتاب قابل توجهی در حال اجراست و تا آبان ماه این طرح ملی به اتمام رسیده و آماده بهره برداری می‌شود کهوریان افزود: همچنین ساختمان اصلی ایستگاه ارومیه با بیش از 93 درصد در حال اجراست و از مراحل زیرسازی و ریل گذاری نیز کمتر از چهار کیلومترمانده است که تمام نیروی کاربرای مرحله استحکام بخشی ریل گذاری های دستی و برای تکمیل نواقصات و آماده سازی مسیر متمرکز شده است.
وی در خصوص زیرساخت‌های ارتباطی استان با توجه به هم مرزی با سه کشور خارجی گفت: راه آهن مراغه به ارومیه، باقی مانده کریدور غرب کشور و تکمیل آن تا ایواوغلی، آزاده راه ارومیه به تبریز از جمله طرحهای استان است که با تسریع در روند اجرایی آن تلاش می‌شود زیرساخت‌های ارتباطی استان گسترش و توسعه یابد.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی یاد آور شد: پروژه راه آهن ارومیه به تبریز از دیگر طرح‌های است که سرمایه گذار طرح آماده احداث این پروژه است و با توجه به حمایت های دولت از این طرح با بهره برداری از آن تحرک بزرگی را در بخش‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی استان را شاهد خواهیم شد.

اداره کل راه آهن در آذربایجان غربی ایجاد می‌شود
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص آخرین وضعیت راه آهن ارومیه – مراغه  گفت: مراحل ریل‌گذاری راه‌آهن ارومیه-مراغه به پایان رسیده و قطار پس از 16 سال در پاییز امسال به ارومیه می‌رسد.
هادی بهادری با بیان اینکه این طرح تا سه هفته آینده آماده بهره برداری می‌شود اظهارداشت: هم اکنون تنظیمات ریل از لحاظ اندازه انجام گرفته و تا سه هفته دیگر به پایان می‌رسد و هیچ مانعی برای افتتاح رسمی آن وجود نخواهد داشت.
نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایجاد اداره کل راه‌آهن آذربایجان‌غربی در دست پیگیری است گفت: این در حالی است که وجود برخی موانع در وزارت راه و شهرسازی مانع از ایجاد آن می‌شود.
وی بیان کرد: هم اکنون اداره کل راه‌آهن در هشت منطقه کشور وجود داشته و با توجه به وجود مشکلاتی، دولت درصدد است در آذربایجان‌غربی به جای اداره کل، پایانه وجود داشته باشد.
بهادری با بیان اینکه اعتبار 170 میلیارد تومانی که سال گذشته به این پروژه تزریق شد باعث تسریع عملیات شد عنوان کرد: قبل از آن هر سال معمولاً 5 تا 10 میلیارد تومان به این پروژهٔ مهم داده می‌شد که سال قبل با پیگیری‌های مداوم و مستمر این پروژه را نیز در اولویت قرار گرفت و با اختصاص این مبلغ به این طرح، تقریباً نفس پروژه باز شد.
وی در خصوص کسب برخی مجوزهای لازم برای استفاده از قطار سریع السیر ارومیه - تبریز خبر داد و افزود: به زودی مطالعات آن شروع خواهد شد و به دنبال آن با اجرا و بهره برداری از آن، مسیر ارومیه به تبریز در 45 دقیقه قابل طی خواهد بود.

راه آهن ارومیه – مراغه در ایستگاه پایانی به سر می‌برد
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در خصوص اتمام این طرح ملی گفت: بعد از سالها راه آهن ارومیه – مراغه در ایستگاه پایانی به سر می‌برد و مراحل ریل گذاری آن روبه اتمام است.
ابراهیم مبارک قدم در آخرین جلسه شورای حمل و نقل استان طی هفته جاری با بیان اینکه بخش کمی از ریل گذاری راه آهن مراغه به ارومیه باقی مانده است، افزود: پروژه راه آهن مراغه به ارومیه در مراحل پایانی اجرا است و هم‌اکنون ریل گذاری از دو سمت به صورت دستی و مکانیزه انجام می‌شود.
هم اکنون اداره کل راه‌آهن در هشت منطقه کشور وجود داشته و با توجه به وجود مشکلاتی، دولت درصدد است در آذربایجان‌غربی به جای اداره کل، پایانه وجود داشته باشد وی با بیان اینکه ایستگاه راه آهن ارومیه بیش از 90 درصد پیشرفت اجرایی برخوردار است گفت: تلاش می‌کنیم بهره برداری کامل از پروژه راه آهن مراغه – ارومیه و برقرای حمل و نقل ریلی در مرکز آذربایجان غربی بزودی محقق شود.
مبارک قدم با اشاره به اتصال پنج مرکز استان تا پایان امسال به شبکه ریلی کشور اظهارداشت: پروژه احداث راه آهن مراغه- ارومیه به طول 182 کیلومتر از جمله پروژه‌هاست که در حال حاضر کمتر از 12 کیلومتر عملیات ریل گذاری آن باقی مانده است.
استان آذربایجان غربی با داشتن 891 کیلومتر مرز مشترک و همسایه بودن با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق نیازمند راه آهن، آزادراه، بزرگراه است، که بتواند روابط بین المللی و بازرگانی و جذب توریسم را افزایش دهد ولی متاسفانه این ظرفیت بالقوه با مشکلاتی نظیر کمبود بودجه و اعتبارات دست و پنجه نرم می‌کند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نمایندگان آذربایجان شرقی درلیگ جهانی کاراته موفق ظاهر نشدند

سانحه جاده‌ای در محور "تبریز-ارومیه" با 2 کشته

تاریخ ایران قبل از انقلاب برای مردم تبیین شود

کشت صیفی در فضای آزاد از سال آینده ممنوع می شود

کرایه تاکسی در ارومیه 34 درصد افزایش می یابد

11هزار میلیارد ریال طرح آب و فاضلاب در آذربایجان غربی اجرا می شود

طرح کاداستر در 135 هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی اجرا شده است

نرخ کرایه تاکسی در اشنویه افزایش یافت

جنازه آفرود سوار میاندوآبی غرق شده در رودخانه اجیرلی پیدا شد

دومین جشنواره «داستانک کُردی» در مهاباد برگزار می شود

توزیع برنج دولتی با نرخ 5950 تومان در ماه رمضان

طرح ضیافت الهی در اماکن مذهبی آذربایجان شرقی اجرا می شود

سامانه بارشی امروز از آذربایجان غربی خارج می شود/تشدید بارشها

جوان میاندوآبی در رودخانه «آجرلو» ناپدید شد

تولید 67 هزار تن فرآورده دامی توسط عشایر آذربایجان غربی

راه‌اندازی کمیته تخصصی بررسی علل خودکشی در آذربایجان شرقی

بخش دیالیز بیمارستان بوکان به 6 دستگاه دیالیز نیازمند است

آب 4 سد آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه رهاسازی می شود

2929 میلیارد ریال مطالبه بانکی در آذربایجان غربی وصول شد

آرتمیا بالغ در دریاچه ارومیه مشاهده شد

بزرگراه تبریز - ارمنستان نقش مهمی در توسعه شمال غرب دارد

پل معلق شیشه ‌ای هیر اردبیل در سفر رییس جمهوری افتتاح می‌شود

اعتراضات کارگران به رسمیت شناخته شود/ عملکرد نامناسب خصوصی سازی

حدود 3000 کارگر در آذربایجان غربی آموزش مهارتی فراگرفتند

چیزی به نام هاله‌ی حرارتی در اطراف دریاچه ارومیه وجود ندارد

15 هزار شغل در منطقه ویژه اقتصادی نمین ایجاد می شود

مدیرکل راهداری: بارش برف راه های آذربایجان شرقی را لغزنده کرد

جشنواره ایده‌های برتر بخش کشاورزی در استان برگزار می‌شود

مدیرکل راه آهن آذربایجان: پارسال بیش از 2.3 میلیون مسافر جابجا شد

جلوگیری از انتقال آب دریاچه ارومیه به دریاچه مصنوعی بندرشرفخانه

2 سالن ورزشی چند منظوره در روستاهای سردشت احداث می شود

فرمانده انتظامی: قطار جان کودک چهارساله را در مراغه گرفت

چهره جهانی کاریکاتور ایران: در سرزمین ام قدر و منزلت دارم

10 اثر تاریخی خلخال ثبت ملی می شود

بیمه سلامت 420 میلیارد ریال در مهاباد هزینه کرد

بازار تاریخی ارومیه از نظر ایمنی وضعیت مساعدی ندارد

طرح توسعه در 5 امامزاده آذربایجان شرقی اجرا می شود

نوروز امسال پلدشت میزبان بیش از 5000 گردشگر بود

حجم آب دریاچه ارومیه بیش از یک میلیارد مترمکعب افزایش یافت

بارش باران تا فردا /یکشنبه/ در آذربایجان غربی ادامه دارد

ارسال ماشین آلات بنیاد مسکن آذربایجان شرقی به مناطق سیل زده

خطر انقراض دو گونه خفاش نادر غار علی شیخ خوی

روستائیان از سکونت در ساختمان های کم دوام خودداری کنند

آب سد قلعه چای به دریاچه ارومیه رهاسازی شد

ظرفیت اسکان اقامتگاه های پارس آباد مغان پر شد

هشت درصد به پیشرفت فیزیکی پروژه راه آهن اردبیل اضافه شد

فرمانداری اهر رتبه دوم آذربایجان شرقی را کسب کرد

مدارس خوی تعطیل شد

سالانه 800 تن گل تر بیدمشک از باغهای آذربایجان غربی برداشت می شود

پاکسازی ورودی های شهر اردبیل آغاز شد