پیام آذری

آخرين مطالب

بعد از 16 سال تأخیر؛

راه آهن ارومیه – مراغه آماده بهره برداری شد/اتمام مراحل ریل گذاری گفتگو

راه آهن ارومیه – مراغه آماده بهره برداری شد/اتمام مراحل ریل گذاری

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین -  بعد از 16 سال تأخیر راه آهن ارومیه – مراغه تا سه هفته آینده با اتمام مراحل ریل گذاری، ایستگاه ارومیه آماده بهره برداری می‌شود.
 عملیات اجرایی راه آهن ارومیه – مراغه از سال 80 به طول 185 کیلومتردر پنج قطعه آغاز شده و روند اجرای آن هنوز به پایان نرسیده و 16 سال است مردم منطقه منتظر شنیدن صدای سوت قطار هستند.
نکته قابل تأمل این طرح ملی تأخیر طولانی روند اجرای آن نیست بلکه وعده‌های متعدد و بی نتیجه‌ای است که از رئیس جمهوری گرفته تا کوچکترین مقام محلی مبنی بر اتمام آن داده‌اند و هر بار مردم را سردرگم اتمام این زیرساخت اساسی و مهم کرده‌اند.
آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‌رود شاهراهی که متاسفانه در بخش زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است.
آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‌رود حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن در این منطقه است، ولی مردم این دیار سال‌ها است از این نعمت محروم‌اند.
موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا و به‌ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی کمتر است.
تاکنون وعده های مقامات کشوری، استانی و محلی در خصوص اتمام این طرح مهم و ملی محقق نشده و در وعده ای جدید اعلام می شود این طرح آبان ماه به اتمام می رسد. حال باید منتظر ماند و دید به این حرف ها جامه عمل پوشانده می شود یا نه و مردم ارومیه بعد از نزدیک دو دهه صدای سوت قطار را خواهند شنید یا نه؟

آبان ماه سوت قطار در ارومیه شنیده می‌شود
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت راه آهن ارومیه – مراغه  گفت: در حال حاضر عملیات ریال گذاری ایستگاه ارومیه با شتاب قابل توجهی در حال اجراست و تا آبان ماه این طرح ملی به اتمام رسیده و آماده بهره برداری می‌شود.
تقی کهوریان با بیان اینکه مشکلات اعتباری، معارض ملکی و روند کند تخصیص اعتبارات به همراه مشکلات پیمانکاری در سالهای گذشته موجب تأخیر در روند اتمام این طرح شد اظهارداشت: اتصال مرکز استان به شبکه ریلی دردولت یازدهم بصورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با تلاشهای مجموعه مدیران استانی و ملی بخش عمده‌ای پروژه انجام شد.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه از مسیر ایستگاه نقده تا ارومیه 50 کیلومتر ریل گذاری به اتمام رسیده است افزود: از محل ایستگاه ارومیه نیز بطول 20 کیلومتر بصورت دستی ریل گذاری انجام شده است.
در حال حاضر عملیات ریال گذاری ایستگاه ارومیه با شتاب قابل توجهی در حال اجراست و تا آبان ماه این طرح ملی به اتمام رسیده و آماده بهره برداری می‌شود کهوریان افزود: همچنین ساختمان اصلی ایستگاه ارومیه با بیش از 93 درصد در حال اجراست و از مراحل زیرسازی و ریل گذاری نیز کمتر از چهار کیلومترمانده است که تمام نیروی کاربرای مرحله استحکام بخشی ریل گذاری های دستی و برای تکمیل نواقصات و آماده سازی مسیر متمرکز شده است.
وی در خصوص زیرساخت‌های ارتباطی استان با توجه به هم مرزی با سه کشور خارجی گفت: راه آهن مراغه به ارومیه، باقی مانده کریدور غرب کشور و تکمیل آن تا ایواوغلی، آزاده راه ارومیه به تبریز از جمله طرحهای استان است که با تسریع در روند اجرایی آن تلاش می‌شود زیرساخت‌های ارتباطی استان گسترش و توسعه یابد.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی یاد آور شد: پروژه راه آهن ارومیه به تبریز از دیگر طرح‌های است که سرمایه گذار طرح آماده احداث این پروژه است و با توجه به حمایت های دولت از این طرح با بهره برداری از آن تحرک بزرگی را در بخش‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی استان را شاهد خواهیم شد.

اداره کل راه آهن در آذربایجان غربی ایجاد می‌شود
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص آخرین وضعیت راه آهن ارومیه – مراغه  گفت: مراحل ریل‌گذاری راه‌آهن ارومیه-مراغه به پایان رسیده و قطار پس از 16 سال در پاییز امسال به ارومیه می‌رسد.
هادی بهادری با بیان اینکه این طرح تا سه هفته آینده آماده بهره برداری می‌شود اظهارداشت: هم اکنون تنظیمات ریل از لحاظ اندازه انجام گرفته و تا سه هفته دیگر به پایان می‌رسد و هیچ مانعی برای افتتاح رسمی آن وجود نخواهد داشت.
نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایجاد اداره کل راه‌آهن آذربایجان‌غربی در دست پیگیری است گفت: این در حالی است که وجود برخی موانع در وزارت راه و شهرسازی مانع از ایجاد آن می‌شود.
وی بیان کرد: هم اکنون اداره کل راه‌آهن در هشت منطقه کشور وجود داشته و با توجه به وجود مشکلاتی، دولت درصدد است در آذربایجان‌غربی به جای اداره کل، پایانه وجود داشته باشد.
بهادری با بیان اینکه اعتبار 170 میلیارد تومانی که سال گذشته به این پروژه تزریق شد باعث تسریع عملیات شد عنوان کرد: قبل از آن هر سال معمولاً 5 تا 10 میلیارد تومان به این پروژهٔ مهم داده می‌شد که سال قبل با پیگیری‌های مداوم و مستمر این پروژه را نیز در اولویت قرار گرفت و با اختصاص این مبلغ به این طرح، تقریباً نفس پروژه باز شد.
وی در خصوص کسب برخی مجوزهای لازم برای استفاده از قطار سریع السیر ارومیه - تبریز خبر داد و افزود: به زودی مطالعات آن شروع خواهد شد و به دنبال آن با اجرا و بهره برداری از آن، مسیر ارومیه به تبریز در 45 دقیقه قابل طی خواهد بود.

راه آهن ارومیه – مراغه در ایستگاه پایانی به سر می‌برد
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در خصوص اتمام این طرح ملی گفت: بعد از سالها راه آهن ارومیه – مراغه در ایستگاه پایانی به سر می‌برد و مراحل ریل گذاری آن روبه اتمام است.
ابراهیم مبارک قدم در آخرین جلسه شورای حمل و نقل استان طی هفته جاری با بیان اینکه بخش کمی از ریل گذاری راه آهن مراغه به ارومیه باقی مانده است، افزود: پروژه راه آهن مراغه به ارومیه در مراحل پایانی اجرا است و هم‌اکنون ریل گذاری از دو سمت به صورت دستی و مکانیزه انجام می‌شود.
هم اکنون اداره کل راه‌آهن در هشت منطقه کشور وجود داشته و با توجه به وجود مشکلاتی، دولت درصدد است در آذربایجان‌غربی به جای اداره کل، پایانه وجود داشته باشد وی با بیان اینکه ایستگاه راه آهن ارومیه بیش از 90 درصد پیشرفت اجرایی برخوردار است گفت: تلاش می‌کنیم بهره برداری کامل از پروژه راه آهن مراغه – ارومیه و برقرای حمل و نقل ریلی در مرکز آذربایجان غربی بزودی محقق شود.
مبارک قدم با اشاره به اتصال پنج مرکز استان تا پایان امسال به شبکه ریلی کشور اظهارداشت: پروژه احداث راه آهن مراغه- ارومیه به طول 182 کیلومتر از جمله پروژه‌هاست که در حال حاضر کمتر از 12 کیلومتر عملیات ریل گذاری آن باقی مانده است.
استان آذربایجان غربی با داشتن 891 کیلومتر مرز مشترک و همسایه بودن با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق نیازمند راه آهن، آزادراه، بزرگراه است، که بتواند روابط بین المللی و بازرگانی و جذب توریسم را افزایش دهد ولی متاسفانه این ظرفیت بالقوه با مشکلاتی نظیر کمبود بودجه و اعتبارات دست و پنجه نرم می‌کند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

طرح انتقال آب ارس بر اساس نقشه های مصوب اجرا می شود

طرح بخشودگی تعدیل بدهی‌های واحدهای صنعتی اردبیل تمدید شد

سالانه 50 هزار گردشگر از مجموعه جهانی تکاب بازدید می کند

120 میلیون مترمکعب آب سدها به دریاچه ارومیه رهاسازی می شود

مدارس آذربایجان شرقی گرمایش هیزمی ندارد

40 میلیون مترمکعب آب سدها به دریاچه ارومیه رهاسازی شد

تخلفات گسترده عطاری‌ها، تهدیدی جدی برای مردم است

برخورد قطار تبریز به مشهد با خودرو 206 در حوالی خسروشهر

تسهیلات کم بهره به بخش گردشگری اردبیل پرداخت می شود

انفجار گاز شهری در تبریز

انجام موفقیت آمیز سومین عمل پیوند قلب

بسیج، مظهر ایستادگی، پیشرفت و وحدت است

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف تسهیل شود/ تاکید بر ضرورت تلاش برای رونق بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی

444 واحد کتابخانه در آذربایجان شرقی فعالیت می‌کند

کمبود دارو در کشور وجود ندارد

طرح انتقال آب از زاب به دریاچه ارومیه 70 درصد پیشرفت دارد

نمایشگاه دایمی محصولات دانش‌بنیان را راه‌اندازی می‌کنیم

15 هزار باشگاه کتابخوانی در کشور تشکیل می شود

همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز برگزار می شود

تنها 20 درصد موقوفات در ارومیه منفعتی و دارای درآمد است

داروخانه هوشمند و مکانیزه در ارومیه راه اندازی می شود

استان اردبیل در مسیر توسعه قرار گرفته است/ در حال تدوین برنامه جامع عملیاتی کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم

موافقت اولیه صدور 80 واحد بوم گردی در آذربایجان غربی صادر شد

معضل «ائیلی سو» برای بهداشت تبریز

سرمربی والیبال شهرداری: با صبر و حوصله موفق می شویم

بارش ها در مناطق مرزی به ویژه مهران ادامه دارد

کنگره اربعین قدرت شیعیان را به نمایش می گذارد

صادرات از گمرک تمرچین پیرانشهر به 120 میلیون دلار رسید

وضعیت کمی و کیفی سمن ها راضی کننده نیست/فعالیت 2030سمن در کشور

بانک خون بند ناف رویان نمایندگی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، رتبه برتر را کسب کرد

کیفیت ساخت و سازها در طرح های عمرانی باید رعایت شود

LTE در آینده نزدیک برای مکالمات در کشور استفاده می شود

آغاز اجرای طرح آمارگیری «اندازه‎گیری تغییرات ماهانه تعداد دام سبک» در آذربایجان‎شرقی

صنعت گردشگری قدرت بی‌اثر کردن تحریم‌ها را دارد

اردبیل جزو برترین های حوزه آمار و اطلاعات کشور است

کشف و ضبط 10 کیلوگرم هروئین در محور سلماس _ ارومیه

ریزش کوه در مسیر مرند-جلفا خسارت نداشت

باران در راه است/ کاهش دما ادامه دارد

کشف 11 میلیارد ریال انواع دارو در یک منزل مسکونی در عجب‌شیر

روزانه 3000 دانشجو از قطار مسیر آذربایجان استفاده می کنند

پشتکار شاه کلید موفقیت/از مرغ فروشی دوره گرد تا زنجیره تولید کشور

مرند رتبه اول آذربایجان شرقی در کشف کالای قاچاق را دارد

علت مرگ و میر ماهی در رودخانه زرینه رود مشخص شد

3.4 میلیون گردشگر از جاذبه های آذربایجان غربی دیدن کردند

کمبود روغن نباتی در آذربایجان غربی نداریم

گرانی و مشکلات اقتصادی کشور موقتی است

15 هزار خانوار ملکانی از انگور امرار معاش می کنند

آخرین آمار اعمال جراحی پیوند اعضا در تبریز

3500 زن روستایی آذربایجان غربی عضو صندوق اعتباری زنان هستند

خشکی دریاچه ارومیه بازخوردهای منفی بین المللی به همراه دارد