پیام آذری

آخرين مطالب

وزیر فرهنگ:

عشایر در حوزه فرهنگ متکی به الگوی اسلامی - ایرانی هستند اجتماعي

عشایر در حوزه فرهنگ متکی به الگوی اسلامی - ایرانی هستند
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ زندگی عشایری را پایه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: عشایر در حوزه فرهنگ متکی به خود و الگوی اسلامی - ایرانی و همواره در زندگی و زیست انسانی سرمشق بوده‌اند.

سیدعباس صالحی پنجشنبه شب در نشست صمیمی با نمایندگان عشایر شاهسون مغان و در جلسه کارگروه فرهنگ و هنر روستایی و عشایری استان اردبیل، اقتصاد مقاومتی را جان‌مایه زندگی عشایری خواند و افزود: زندگی عشایری نمونه کاملی از اقتصاد مقاومتی است.
وی با اشاره به ضرورت توجه به روش‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی کشور بیان کرد: جامعه عشایری کشور با پشتکار، قناعت و خودباوری اقتصاد مقاومی را در زندگی خود نشان داده و پیاده کرده‌اند.
صالحی همچنین با اشاره به تداوم زندگی و فرهنگ عشایری در نسل حاضر و ضرورت ادامه آن برای نسل‌های بعدی گفت: عشایر علاوه بر داشتن فرهنگ سلحشوری، مرزبانی و معیشتی ارزشمند، در حوزه‌های فرهنگی نیز متکی به خود و الگوی بومی و اسلامی ایرانی بوده و هستند.
وی اضافه کرد: سهم عشایر کشور و منطقه مغان در پاسداری از مرزهای ایران آشکار و روشن است و هر زمان وطن و سرزمین ما مورد تهاجم واقع شده، عشایر نقش قابل توجهی در پاسداری از خاک کشور داشته‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: عشایر کشور و منطقه مغان در قرن‌های اخیر به خصوص در دوران دفاع مقدس با تمام وجود از خاک کشور و نیز از هویت خود در برابر هجوم بیگانه دفاع کرده و تلاش کرده‌اند که تمامیت ارضی کشور حفظ شود.
او همه ایران را مدیون و مرهون تلاش عشایر و مرزداران در پاسداری از سرحدات کشور دانست و بیان کرد: عشایر هم در دفاع از سرزمین و هم در زندگی سالم توام با کوشش، قناعت و پشتکار الگوی های خوبی در زندگی معاصر هستند.
صالحی با اشاره به اهتمام جدی دولت برای توجه به موضوعات زندگی عشایری در کشور بیان کرد: در حوزه هنر و فرهنگ باید علاوه بر تقویت و حمایت از تولیدکنندگان جامعه عشایری، محصولات و آثار آنها نیز در همه عرصه‌های فرهنگی و هنری معرفی شود.
وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری عشایر کشور و انتشار فراخوان این رویداد مهم خبر داد و افزود: این جشنواره فرصتی برای معرفی و شناسایی فرهنگ و هنر در جامعه عشایری ایجاد خواهد کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر استفاده از ظرفیت فرهنگ و هنر برای معرفی و همگانی کردن تاریخ و فرهنگ جامعه عشایری کشور گفت: این امر از طریق تولید مستندهای ویدئویی و نیز گزارش نویسی می‌تواند به ماندگار شدن ویژگی‌های زندگی عشایری کمک شایانی بکند.
وی همچنین با اشاره به ضرورت ارتقای توانمندی‌های فرهنگی و هنری جامعه عشایری کشور، خواستار بسترسازی برای عرضه خلاقیت‌ها و تولیدات فرهنگی و هنری جامعه عشایری شد.
صالحی تاکید کرد: برای بهره‌مندی جامعه عشایری از محصولات فرهنگی نیز باید اعزام کتابخانه‌های سیار و نیز سینمای سیار مورد توجه متولیان امر در استان‌ها قرار گیرد.
وی همچنین خواستار اختصاص بخشی از بودجه فرهنگی در اختیار دستگاه‌های متولی امور فرهنگی کشور برای جامعه عشایری شد و ادامه داد: خدمت فرهنگی به جامعه عشایری چندین برابر بازده فرهنگی و آثار تربیتی خواهد داشت.
قبادی فرماندار شهرستان بیله‌سوار مغان نیز در این جلسه، عشایر را جامعه‌ای خودکفا و خودساز و دارای اقتصاد درونزا عنوان کرد و افزود: جامعه عشایری مغان همواره مرزدارانی صدیق و جان برکف برای ایران اسلامی بوده‌اند.
وی منطقه مغان و شهرستان بیله‌سوار را دروازه ورود به قفقاز و خواند و بیان کرد: امسال 650 هزار نفر گردشگر آذری از مرز بیله‌سوار وارد کشورمان شده‌اند.
وی خواستار معرفی فرهنگ غنی عشایری در سطح ملی شد و گفت: با راه اندازی شب‌های فرهنگی استان اردبیل در جمهوری آذربایجان، می‌توان زندگی عشایری منطقه را در آن سوری مرزها نیز معرفی کرد.
قبادی خواستار حمایت از نخبگان فرهنگی و هنری جامعه عشایری مغان شد و گفت: برای این امر لازم است که با اختصاص اعتباراتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌های فرهنگی تجلیل نخبگان عشایر برگزار شود.
ناصر اسحاقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به تشکیل کارگروه فرهنگی روستا و عشایر در شورای فرهنگی عمومی استان خواستار ایجاد بنیاد مرزداران شاهسون در سطح ملی و احداث یادمان مرزداران در 14 نقطه از استان اردبیل برای پاسداشت شهدای مرزدار عشایری شد.
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل نیز در این جلسه ضمن معرفی اجمالی جامعه عشایری استان اردبیل گفت: عشایر استان اردبیل با 12 هزار و 800 خانوار و 66 هزار و 500 نفر جمعیت، در 572 قشلاق و 237 ییلاق زندگی می‌کنند.
معرفت آذری با اشاره به پرورش 1.5 میلیون واحد دامی توسط جامعه عشایری استان اردبیل افزود: عشایر استان با تولید 10 هزار و 500 تن گوشت، 38 درصد گوشت قرمز استان اردبیل را تولید می‌کنند.
وی ارزش تولیدات جامعه عشایری استان اردبیل را نزدیک 20 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: خشکسالی مداوم، نبود راههای مواصلاتی و نیز مشکل در تامین آب به خصوص در قشلاقات از جمله مهمترین نیازمندی‌ها و مشکلات جامعه عشایری استان اردبیل است.
آذری با بیان این که مسئول فرهنگی جامعه عشایری استان مشخص نیست، اضافه کرد: تاکنون 31 جلسه شورای عشایری استان در فرمانداری‌ها و استانداری اردبیل تشکیل شده و مشکلات فرهنگی این قشر نیز در این جلسات بیان شده است.
به گزارش ایرنا، در این جلسه که در روستای مرزی دمیرچی شهرستان بیله‌سوار مغان برگزار شد، چند تن از سران جامعه عشایری منطقه مغان به تشریح ویژگی‌های زندگی و نیازمندی‌ها و مطالبات جامعه عشایری استان پرداختند.
1905

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/163508/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر

تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد

مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند

نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد

ساخت گرمخانه شهرداری ارومیه در حال اجرا است