پیام آذری

آخرين مطالب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: فرهنگ زندگی عشایری پایه اقتصاد مقاومتی است اجتماعي

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: فرهنگ زندگی عشایری پایه اقتصاد مقاومتی است
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ زندگی عشایری را پایه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: عشایر همواره الگوی مستقلی برای زندگی انسانی و برای معیشت خود داشته‌اند.

سیدعباس صالحی پنجشنبه شب در نشست صمیمی با نمایندگان عشایر شاهسون مغان و در جلسه کارگروه فرهنگ و هنر روستایی و عشایری استان اردبیل، اقتصاد مقاومتی را جان‌مایه زندگی عشایری خواند و افزود: زندگی عشایری نمونه کاملی از اقتصاد مقاومتی است.
وی با اشاره به ضرورت توجه به روش‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی کشور بیان کرد: جامعه عشایری کشور با پشتکار، قناعت و خودباوری اقتصاد مقاومی را زندگی خود نشان داده و پیاده کرده‌اند.
صالحی همچنین با اشاره به تداوم زندگی و فرهنگ عشایری در نسل حاضر و ضرورت ادامه آن برای نسل‌های بعدی گفت: عشایر علاوه بر داشتن فرهنگ سلحشوری، مرزبانی و معیشتی ارزشمند، در حوزه‌های فرهنگی نیز متکی به خود و الگوی بومی و اسلامی ایرانی بوده و هستند.
وی اضافه کرد: سهم عشایر کشور و منطقه مغان در پاسداری از مرزهای ایران آشکار و روشن است و هر زمان وطن و سرزمین ما مورد تهاجم واقع شده، عشایر نقش قابل توجهی در پاسداری از خاک کشور داشته‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: عشایر کشور و منطقه مغان در قرن‌های اخیر به خصوص در دوران دفاع مقدس با تمام وجود از خاک کشور و نیز از هویت خود در برابر هجوم بیگانه دفاع کرده و تلاش کرده‌اند که تمامیت ارضی کشور حفظ شود.
وی همه ایران را مدیون و مرهون تلاش عشایر و مرزداران در پاسداری از سرحدات کشور دانست و بیان کرد: عشایر هم در دفاع از سرزمین و هم در زندگی سالم توام با کوشش، قناعت و پشتکار الگوی های خوبی در زندگی معاصر هستند.
صالحی با اشاره به اهتمام جدی دولت برای توجه به موضوعات زندگی عشایری در کشور بیان کرد: در حوزه هنر و فرهنگ باید علاوه بر تقویت و حمایت از تولیدکنندگان جامعه عشایری، محصولات و آثار آنها نیز در همه عرصه‌های فرهنگی و هنری معرفی شود.
وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری عشایر کشور و انتشار فراخوان این رویداد مهم خبر داد و افزود: این جشنواره فرصتی برای معرفی و شناسایی فرهنگ و هنر در جامعه عشایری ایجاد خواهد کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر استفاده از ظرفیت فرهنگ و هنر برای معرفی و همگانی کردن تاریخ و فرهنگ جامعه عشایری کشور گفت: این امر از طریق تولید مستندهای ویدئویی و نیز گزارش نویسی می‌تواند به ماندگار شدن ویژگی‌های زندگی عشایری کمک شایانی بکند.
وی همچنین با اشاره به ضرورت ارتقای توانمندی‌های فرهنگی و هنری جامعه عشایری کشور، خواستار بسترسازی برای عرضه خلاقیت‌ها و تولیدات فرهنگی و هنری جامعه عشایری شد.
صالحی تاکید کرد: برای بهره‌مندی جامعه عشایری از محصولات فرهنگی نیز باید اعزام کتابخانه‌های سیار و نیز سینمای سیار مورد توجه متولیان امر در استان‌ها قرار گیرد.
وی همچنین خواستار اختصاص بخشی از بودجه فرهنگی در اختیار دستگاه‌های متولی امور فرهنگی کشور برای جامعه عشایری شد و ادامه داد: خدمت فرهنگی به جامعه عشایری چندین برابر بازده فرهنگی و آثار تربیتی خواهد داشت.
قبادی فرماندار شهرستان بیله‌سوار مغان نیز در این جلسه، عشایر را جامعه‌ای خودکفا و خودساز و دارای اقتصاد درونزا عنوان کرد و افزود: جامعه عشایری مغان همواره مرزدارانی صدیق و جان برکف برای ایران اسلامی بوده‌اند.
وی منطقه مغان و شهرستان بیله‌سوار را دروازه ورود به قفقاز و خواند و بیان کرد: امسال 650 هزار نفر گردشگر آذری از مرز بیله‌سوار وارد کشورمان شده‌اند.
وی خواستار معرفی فرهنگ غنی عشایری در سطح ملی شد و گفت: با راه اندازی شب‌های فرهنگی استان اردبیل در جمهوری آذربایجان، می‌توان زندگی عشایری منطقه را در آن سوری مرزها نیز معرفی کرد.
قبادی خواستار حمایت از نخبگان فرهنگی و هنری جامعه عشایری مغان شد و گفت: برای این امر لازم است که با اختصاص اعتباراتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌های فرهنگی تجلیل نخبگان عشایر برگزار شود.
ناصر اسحاقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به تشکیل کارگروه فرهنگی روستا و عشایر در شورای فرهنگی عمومی استان خواستار ایجاد بنیاد مرزداران شاهسون در سطح ملی و احداث یادمان مرزداران در 14 نقطه از استان اردبیل برای پاسداشت شهدای مرزدار عشایری شد.
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل نیز در این جلسه ضمن معرفی اجمالی جامعه عشایری استان اردبیل گفت: عشایر استان اردبیل با 12 هزار و 800 خانوار و 66 هزار و 500 نفر جمعیت، در 572 قشلاق و 237 ییلاق زندگی می‌کنند.
معرفت آذری با اشاره به پرورش 1.5 میلیون واحد دامی توسط جامعه عشایری استان اردبیل افزود: عشایر استان با تولید 10 هزار و 500 تن گوشت، 38 درصد گوشت قرمز استان اردبیل را تولید می‌کنند.
وی ارزش تولیدات جامعه عشایری استان اردبیل را نزدیک 20 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: خشکسالی مداوم، نبود راههای مواصلاتی و نیز مشکل در تامین آب به خصوص در قشلاقات از جمله مهمترین نیازمندی‌ها و مشکلات جامعه عشایری استان اردبیل است.
آذری با بیان این که مسئول فرهنگی جامعه عشایری استان مشخص نیست، اضافه کرد: تاکنون 31 جلسه شورای عشایری استان در فرمانداری‌ها و استانداری اردبیل تشکیل شده و مشکلات فرهنگی این قشر نیز در این جلسات بیان شده است.
به گزارش ایرنا، در این جلسه که در روستای مرزی دمیرچی شهرستان بیله‌سوار مغان برگزار شد، چند تن از سران جامعه عشایری منطقه مغان به تشریح ویژگی‌های زندگی و نیازمندی‌ها و مطالبات جامعه عشایری استان پرداختند.
1905

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/163507/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: دستورالعمل واردات خودرو به خودرو‌های چینی منتهی خواهد شد

اسامی خودرو‌های در محدوده 10 هزار یورو برای واردات اعلام شد

آغاز فروش فوری محولات سایپا از 11 آبان 1401 (+جزئیات ، قیمت و جدول فروش)

از برندهای اول دنیا چه خودروهایی وارد می‌ شوند؟ | پرونده ورود خودروهای اروپایی بسته شد

ویراژ خودروهای ممنوعه

رانت میلیاردی خودروی دیزلی

اعتراض انجمن واردکنندگان خودرو به رویه واردات

سهم مشتریان عادی از فروش خودروسازان چقدر است؟

واردات خودرو در دست‌انداز مجوزها/ ورود خودروها طی 2 ماه آینده بعید است

پنج تهدید «نسخه دولتی» واردات خودرو | تجربه «مورانو» تکرار می‌شود؟

خودروهای اقتصادی با قیمت میلیاردی!/ اقتصادی‌ها لوکس می‌شوند؟

قیمت خودرو سه‌نرخی می‌شود

واردات خودروهای فرانسوی به ایران ممنوع شد

تحریم واردات خودروی فرانسوی به ایران، بازار خود را با مشکل روبرو می کند؟

تحریم خودروسازان فرانسوی؛ پاس گل وزارت صمت به چینی‌ها

تکلیف وزارت صمت با خودش مشخص نیست

ایرانی‌ها رنگ کدام خودروهای خارجی را نخواهند دید؟

ادامه ریزش برندهای وارداتی خودرو؟

پیشنهاد عجیب یک خودروساز مطرح | به این دلیل اتومبیل نو نخرید!

بخشنامه جدید مالیاتی برای لوکس سواران | نحوه رسیدگی به اعتراض مالکان اعلام شد

آدرس غلط از رانت خودرویی

واردات این 6 خودرو به ایران استارت خورد | جایگزین رنو مشخص شد

عکس| عجیب و باورنکردنی؛ وقتی پراید هم قیمت یک دوچرخه بود!

خودروهای وارداتی به مزایده گذاشته خواهد شد

رانت‌پاشی از باک خودرو

پیش‌بینی واردات 100 هزار خودرو در سال 1401

سخنگوی وزارت صمت: تعدادی از خودروهای وارداتی به پشت مرز رسیدند

تولید پنج خودرو به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم متوقف شد / برند خودروهای وارداتی مشخص شد

رضایت بالای مشتریان از حذف قرعه‌کشی محصولات سایپا

خودروهای وارداتی در مسیر گمرک/ تویوتا کرولا 2022 در راه بازار ایران

حذف خودروی پاک از واردات

وزیر صنعت: یکی از خودروسازها به زودی واگذار می‌شود

اگر دوباره دلار گران شود، قیمت خودرو باز هم بالا می رود

برنده اول واردات خودرو کیست؟/ قیمت پایه خودروهای وارداتی چقدر خواهد بود؟

سایپا مجوز افزایش قیمت گرفت/ کوییک پلاس اتوماتیک 10 میلیون تومان گران شد

واردات خودروی چینی ممنوع می‌شود؟

وزیر صمت: نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود

لاتاری برای قرعه‌کشی خودرو راه افتاده است/ ثبات قیمت چه شد؟

نصف خانوارها بدون خودرو

خودروی چینی 500 میلیونی «دیگنیتی پرستیژ» در بورس کالا 2.4 میلیارد تومان معامله شد

با این شرایط قیمت پژو 206 به 500 میلیون تومان هم می‌رسد/ خودروهای مونتاژی به اسم واردات تمام می‌شود

پژو پارس 600 میلیون تومان شد!

فروش ماشین های چینی با دلار150 هزار تومانی! | خودرو، سوار بر رانت های دوگانه می تازد

درخت رانت در بازار خودرو

هیچ خودرویی به گمرک نرسیده است

یوسفی: واردات خودروهای یک میلیاردی، بازار را تنظیم نمی‌کند/وزیر صمت برای کنترل قیمت ورود کند

واکنش صمت به اظهارات پلیس درباره واردات خودروی بی‌کیفیت

واردات خودرو یا خم رنگرزی؟

خبرگزاری ایسنا: افزایش بالای 100 میلیونی قیمت برخی خودروها در عرض یک‌ماه!

بازگشت مشروط 2 خودروساز فرانسوی به بازار خودروی ایران