پیام آذری

آخرين مطالب

حال ناخوش هنر هفتم در اردبیل مقالات

حال ناخوش هنر هفتم در اردبیل
  بزرگنمايي:

پیام آذری- در حالی طی سال‌های اخیر آمار فروش در دو سینمای انقلاب و قدس اردبیل به شدت ریزش کرده است که هیچ مسئول و برنامه‌ریزی نمی‌خواهد به این اوضاع ناخوش هنر هفتم در استان اردبیل چاره‌جوئی کرده و نسبت به درمان آن به خاطر دور بودن تماشاگران از پرده‌های سینما فکری بکند.

مدیر سینما انقلاب اردبیل با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب پنج سالن سینما در شهر اردبیل فعالیت می‌کرد که هم اکنون این تعداد در کل استان به دو سینمای فعال قدس و انقلاب کاهش یافته است، اظهار کرد: برخلاف همه حوزه‌ها ما در توسعه سینماها نتوانستیم در این استان موفق عمل کنیم به طوری که در شهرهای پارس‌آباد، خلخال، گرمی و مشگین‌شهر به رغم وجود سینما این مکان‌ها نیمه تعطیل و یا تعطیل شده است.

بهنام شهبازی با بیان اینکه در روزگار خوش سینماهای اردبیل ما حتی در پنج سئانس فروش بلیط داشتیم و بین 300 تا 500 نفر در هر سئانس وارد سالن‌ها شده و فیلم‌های اکشن و مهیج را تماشا می‌کردند، خاطرنشان کرد: بعد از گذر از دهه هفتاد با ورود ویدئوها و سی‌دی‌ها به داخل خانه‌ها به تدریج رفتن به سینما کمرنگ شد به طوری که فیلمسازان نیز نتوانستند متناسب با ذائقه مخاطبان تولید فیلم کرده و آنها را به سالن‌های سینما بکشانند.

وی با اشاره به اینکه نسبت به استان‌های همجوار علاقمندی تماشاگران برای حضور در سینماها در استان اردبیل بسیار پائین بوده و خانواده‌ها همچنان دیدگاه مناسبی نسبت به صنعت سینما ندارند، افزود: در حالی که باید سینماها به محل حضور خانواده‌ها برای دیدن فیلم‌های اجتماعی و حتی طنز تبدیل شود، متاسفانه عده‌ای با تبلیغات ناصحیح تلاش می‌کنند تا فضای سینماها را ناسالم جلوه دهند در حالی که در همه سینماها تلاش بر اکران مناسب و ارائه خدمات مطلوب به تماشاگران است.

مدیر سینما انقلاب اردبیل به بازسازی سینما انقلاب در سال‌های اخیر و اکران همزمان دو فیلم طنز و اجتماعی در دو پرده سینمایی در این مجموعه اشاره کرد و گفت: بنده خودم به هیچ وجه در این 28 سال دنبال درآمد از سینما نبودم بلکه بسیار مشتاق بودم تا علاقمندان به حوزه فرهنگ و هنر و سینما بتوانند با رضایت کامل از سینما انقلاب بیرون بروند.

شهبازی ادامه داد: به رغم این تلاش و خواسته روز به روز از تعداد تماشاگران سینما کاسته شده و باید روزی را منتظر بود که صندلی‌های خالی در سینماها ما را به حسرت دهه 60 و 70 ببرد.

وی به وضعیت فروش در تابستان امسال و اوضاع نامناسب اکران فیلم‌ها اشاره کرد و افزود: تابستان را که به عنوان فصل سینما یاد می‌کنند، در سالجاری در حوزه حضور تماشاگران با افت شدیدی روبرو بودیم به طوری که نسبت به تابستان گذشته با 80 درصد کاهش فروش بلیط روبرو شدیم و استقبال کمی را از فیلم‌های اکران شده به غیر از ایام نوروز شاهد بودیم.

شهبازی یکی از دلایل روزگار ناخوش هنر هفتم را در سطح کشور و استان اردبیل عدم برنامه‌ریزی درست مسئولان در اکران فیلم‌ها و بی‌انگیزگی مردم در این اوضاع سخت اقتصادی اعلام کرد و گفت: در این استان که 6 ماه از سال هوا سرد و برودت شدیدی حاکم است، به نظر می‌رسد هیچ فضای تفریحات سالم برای خانواده‌ها غیر از سینما وجود ندارد و باید خانواده‌ها را نسبت به سینما و حضور گرم آنها در سالن‌ها ترغیب و تشویق کرد.
 
حمایت مدیر کل ارشاد اردبیل از سینما دلگرم کننده است

مدیر سینما انقلاب اردبیل در ادامه بیان کرد: برخلاف دیدگاه جمعی از خانواده‌ها در استان باید اذعان کرد که فضای سینماها به فضای سالم و محیط مخاطب‌پسند تبدیل شده ولی اینکه مردم به سینماها بیایند تنها در حیطه اختیارات ما نیست و باید صداوسیما، مجموعه‌های فرهنگی، شهرداری‌ها، فرهنگ و ارشاد و استانداری پیشگام شوند تا انگیزه‌ها برای حضور تماشاگران بیشتر شود.

شهبازی با انتقاد از صداوسیما که به جای تغییر نگرش مردم برای رفتن به سینما به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده است، بیان کرد: بنده در دو مقطع مجوز پخش فیلم‌های جشنواره فجر را برای اردبیل با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل اخذ کردم اما در سال اول به خاطر تبلیغات کم و عدم همکاری صداوسیما و سایر نهادها با استقبال کمرنگ تماشاگران روبرو شدیم اما جشنواره سال گذشته وضعیت بهتری پیدا کرد.

وی افزود: شهرداری به جای پرداختن به فعالیت‌های مقطعی بهتر است احیای سینماایران را که دو دانگ آن در اختیار شهرداری بوده و چهار دانگ نیز در اختیار بخش خصوصی است با یک توافق مناسب در دستور کار قرار دهد که متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده است.

شهبازی با قدردانی از حمایت‌های مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در چند سال اخیر از سینماگران اردبیل اظهار کرد: برخلاف دو سال اول مدیریت که مدیر کل چندان تمایلی به حمایت از حوزه سینما نداشت اما در سال‌های اخیر این رویه تغییر یافته و شخص مدیر کل و معاونین درصدد حل مشکلات و موانع سینماداران هستند.
 
رونق سینماهای اردبیل با راه‌اندازی کمپین همه باهم سینما

کارگردان و سینماگر اردبیلی نیز در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، اظهار کرد: بنده و چند نفر از دوستان علاقمند حوزه سینما در موسسه مطالعات عصر پژوهش از آذر ماه سال 95 طرحی به نام کمپین همه باهم سینما که برای اولین بار بود در کل کشور اجرا می‌شد را راه‌اندازی کردیم و بعد از گذشت سه سال از فعالیت این کمپین هنوز هم با قوت به کار خود ادامه می‌دهد.

سید امین موسوی خاطرنشان کرد: با هدف ایجاد رونق مجدد سینماها، آشتی مجدد مردم با فرهنگ و هنر و خروج از رکود فعلی تماشاگران در سینماهای استان، کمپین همه با هم سینما برگزار شده و تاکنون حدود 60 کمپین در شهرستان اردبیل با محوریت این موضوع اجرایی شده که با استقبال مناسب تماشاگران و مردم فرهنگ‌دوست استان نیز روبرو شده است.

وی بیان کرد: در این 60 برنامه حدود 20 هزار مخاطب از مردم اردبیل در برنامه‌های مختلف کمپین شرکت کرده‌اند که این نشان می‌دهد با راه‌اندازی کمپین همه باهم سینما و تشویق رفتن مردم به سینما و تماشای گروهی و خانوادگی فیلم‌های سینمایی ایرانی جزو بسته‌های فرهنگی مردم اردبیل شده است.

دبیر مؤسسه مطالعات عصر پژوهش استان اردبیل تصریح کرد: در چند برنامه کمپین حتی شاهد حضور بیش از 600 نفر از اقشار مختلف مردم در کمپین همه باهم سینما به ویژه در فیلم به وقت شام بودیم که پیش از این چنین استقبال خوبی از فیلم‌های پخش شده در سینماهای استان کم‌سابقه بوده است.

موسوی اظهار امیدواری کرد؛ این استقبال همچنان تداوم داشته باشد و در کنار اکران فیلم در سینما بسته‌های فرهنگی مناسبی نیز در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی با ابراز امیدواری برای تشویق بیشتر مردم برای حضور در اماکن فرهنگی گفت:  ما همچنین در سال‌های 95 و 96 توانستیم با حمایت ارگان‌های دولتی و  حمایت مردمی، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را به صورت همزمان با تهران را در اردبیل برگزار کنیم و استقبال بسیار خوبی نیز از مردم را شاهد بودیم.

موسوی ادامه داد: این کمپین با حمایت ادارات کل ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور اجتماعی استانداری و انجمن سینمای جوانان استان اردبیل یک طرح زیبا در جهت تشویق مخاطبان با موضوع توجه به سینما و فرهنگ، طرح کمپین همه باهم سینما برای عموم مردم هنردوست استان اردبیل را برگزار می‌کنند.
 
تخریب سینماایران در مرکز شهر اردبیل

اما در سال‌های اخیر سینما ایران اردبیل که می‌توانست به یک مرکز و مکان فرهنگی تبدیل شود توسط شهرداری اردبیل تخریب شد و اکنون جز خرابه‌ای از آن برجای نمانده است.

سینما ایران اردبیل محمل خاطرات بسیاری از اهالی اردبیل بود که استعداد تبدیل شدن حتی به یک پردیس سینمایی را داشت اما در اثر غفلت مسئولان که بخشی از آن در تملک شهرداری اردبیل است تخریب شده و حالت اولیه خود را از دست داده است.

گرچه تلاش سینماگران برای رونق هنر هفتم در سال‌های اخیر در اردبیل چشمگیر بوده اما به نظر می‌رسد در زمانی نه چندان دور خزان سینماها را در اردبیل با این وضعیت فعلی شاهد خواهیم بود.

با نگاهی گذرا به سالن‌های سینما به خوبی می‌توان متوجه شد که حتی یک دهم صندلی‌های سالن نیز پر نمی‌شود و این برای فرهنگ شهرهای ما اصلا خوشایند نیست.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/163102/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تور عروس خاص و متفاوت ساناز ارجمند، همسر دوم شهاب حسینی/ عکس

نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال!/ ویدئو

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

جلسه شورای ترافیک شهرستان پلدشت

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

شهر بوکان مزین به یادمان شهید گمنام می‌شود

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

580 روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است

دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال 1403

بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس

تصفیه روزانه 28 هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی

تعویض نزدیک به 2 هزار فقره کنتور آب خراب مشترکین در شهرستان خوی

برگزاری جلسه تحویل خط انتقال آب روستای آغبلاغ ولدیان شهرستان خوی

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

رفع اتفاق خط انتقال آب شرب روستای قریس شهرستان خوی

موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت در آذربایجان غربی رفع شود

مشکل آب‌شرب 765 خانوار روستایی در میاندوآب حل شد

افزایش 2 برابری سرانه ورزشی آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم

رفع تصرف 3 هکتار از اراضی ملی در اشنویه

سرانه فضای ورزشی آذربایجان غربی به 20 سانتی متر رسید

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی

پاکو خمس: پروژه بزرگی در تراکتور داشتیم

واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی

ادامه اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت در اردبیل

محرومیت زدایی سپاه با بهسازی 65 کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل

برخورد قانونی دیوان محاسبات اردبیل با تضییع کنندگان بیت المال

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

2 هزار و 100 میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد

کودک میاندوآبی در کانال آب غرق شد

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

360 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

رویداد هنری "بهار هنر انقلاب" در آذرشهر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

حمله خرس به بانوی روستایی در ارتفاعات روستای لگ بن پیرانشهر

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

شکست خانگی پاس همدان برابر تهران یاسا

خرداد امسال 121 روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند

افتتاح بخش آی.سی.یو و سی.آرم بیمارستان طالقانی تبریز

نقش هوانیروز مهم و تاثیرگذار است

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی 1403-1404

مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند