پیام آذری

آخرين مطالب

آیت‌الله ایازی در مراسم عاشورای حسینی؛

امام حسین(ع) سرمایه اجتماعی است سياسي

امام حسین(ع) سرمایه اجتماعی است
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تهران- آیت‌الله سید محمد علی ایازی گفت: گاهی یک شخصیت سرمایه اجتماعی می‌شود. سرمایه‌ای که در عرض سرمایه‌های مالی و اجتماعی و سیاسی، می‌تواند امیدبخش و حرکت‌آفرین باشد. شخصیت امام‌حسین(ع) به این بیان مصداق تام سرمایه اجتماعی است.

آیت الله سید محمد ایازی عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم و استادیار دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به مناسبت عاشورای حسینی در اراک با موضوع «جایگاه امام حسین(ع) در اسلام و مسلمین» به بیان سخن پرداخت.
ایازی در آغاز سخن گفت: در مباحث علوم اجتماعی امروز سخن از سرمایه اجتماعی به میان می‌آید. در این ادبیات گاهی یک شخصیت هم تبدیل به سرمایه اجتماعی می‌شود. به گونه‌ای که در عرض دیگر سرمایه‌های اقتصادی و سیاسی و عینی و خارجی قرار می‌گیرد. شخصیتی که سرمایه اجتماعی شده است همچون دیگر سرمایه‌ها می‌تواند مایه امیدبخشی و حرکت‌آفرینی باشد. چیزی که اصلاً نباید آن را دست کم گرفت. به این بیان امام‌حسین(ع) در اسلام و اجتماع حاضر یک سرمایه اجتماعی است.
وی ادامه داد: پس از ظهور اسلام بنای رفیعی با زیربنای این سرمایه‌ها شکل گرفت. پیامبر اکرم (ص) درباره سرنوشت و آینده اسلام دغدغه داشت. ما مشاهده می‌کنیم که ایشان در مورد امام حسین(ع) تعابیری نظیر «حسین منی و انا من الحسین» را دارند. تعبیر دیگری که یکی از شواهد این سرمایه است همان جمله «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» است.
استاد علوم قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات افزود: ما در تحلیل تاریخ اسلام مواجهیم که مبانی اسلام محمدی و علوی در برابر مبانی اسلام اموی قرار دارد. پس از امام علی علیه السلام فضای سنگین و خفقان تا حدی ایجاد شد که کسی هراس داشت که نام فرزندش را علی بگذارد. به همین دلیل است که امام حسین نام همگی فرزندانش را علی می گذارد. در جای دیگری مواجهیم که یکی از تابعین نزد حسن بصری می‌آید و از او درباره زنجیره راویان حدیث‌هایی که از پیامبر نقل می‌کند می‌پرسد. حسن بصری ضمن شگفتی از اینکه تاکنون کسی از او این سوال را نکرده است می‌گوید فکر می کنی من زندگی‌ام را در معرض خطر قرار می دهم که راوی را ذکر کنم؟ یعنی خفقان تا آنجاست که او از بیان راوی خود که امام علی باشد هراس دارد.
وی ادامه داد: جمله ماندگار«ما رایت الا جمیلا» حضرت زینب(س) در مجلس یزید حاکی از تخریب تمام بنای اسلام اموی و زیبا دانستن این واقعه دردناک به خاطر رسوا کردن آن ساختار است. همچنان که ما می‌بینیم یزید رخ دادن حادثه کربلا و تقصیر خود را در زمان اندکی پس از این واقعه انکار می‌کند. این به چه علت است؟! آنها خیال می کردند با گیر انداختن و محصور کردن و ممانعت سپاه امام حسین(ع) از رسیدن به کوفه همه چیز به نفع آنها تمام می‌شود. اما اینگونه نشد و در فاصله کمی سلسله اتفاقات مداومی در تاریخ اسلام بر ضد امویان رخ داد.
این پژوهشگر قرآنی خاطرنشان کرد: ما می‌بینیم که ائمه دیگر نیز از این سرمایه برای هدف و آرمان خود در نفی هرگونه جنایت و ستمکاری استفاده کردند. همچنانکه در زیارت های وارده برای امام حسین(ع) ما با دو دست زیارت مواجهیم. زیارت های مطلقی که در هر زمان خوانده می‌شوند و زیارت هایی که در زمان خاصی خواندنشان توصیه شده است.از جمله زیارت‌هایی مطلق زیارت وارث است که در آن امام حسین(ع) میراث‌دار همه پیامبران و اولیا بیان می‌گردد. این تاکیدات و وفور زیارات برای چیست؟!
وی در ادامه ضمن شگفت انگیز خواندن سبک ائمه در زنده نگه داشتن نام و یاد امام حسین(ع) گفت: در دوره امام صادق(ع) و امام باقر(ع) که زمانی است که آشکارا نمی‌توان متعرض اهل‌بیت پیامبر(ص) شد، ائمه از هر فرصتی برای یادکرد امام حسین و شور و بهره گیری از این سرمایه اجتماعی استفاده می‌کنند.این کار در آن زمان با عنوان «ذکر الحسین» از اهم برنامه‌های ائمه است و پرسش اصلی این است که چرا این گونه است؟
آیت الله ایازی در بیان چرایی این رویکرد علت را در بیان وارونگی اسلام عرضه شده می‌داند و ‌می‌گوید: تعبیر امام علی(ع) با بیان «پوستین وارونه» در بیان وارونگی این اسلام رهگشاست. اشکال این دین وارونه در خروجی آن است. در فهم بهتر مثال پوستین وارونه باید اشاره کرد که پوستین رویه دارد. رویه‌ای که دباغی شده و وقتی باران به آن بخورد تر نمی‌شود. اما داخل این پوسته پوست است که گرما را حفظ می‌کند. اگر این پوستین وارونه شود چرم حالا داخلی شده به جای گرم کردن شخص را سرما می‌بخشد و از طرف دیگر برف و باران از جانب پوستین بیرونی جذب می شود و موجب آزار شخص می‌گردد.
وی ادامه داد: امام در این بیان گویی دو جور اسلام را معرفی میکند.یک اسلامی که خروجی‌اش معنویت، اخلاق، ایثار و از خودگذشتگی است و اسلامی دیگر که خروجی‌اش تقلب و فریب و تزویر و ستم است. امام باقر(ع) نیز در حدیثی دیگر، عمارت اسلام بنی امیه را مبتنی بر شمشیر زور و قلدری می‌داند و عمارت اسلام مدنظر اهل‌بیت را بر ورع و اجتهاد و مدارای بین مرد م معرفی می‌کند. لذا امام حسین(ع) هم در روز عاشورا با اشاره به آیه قرآن (أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ.حج/39) بیان می کند که تا زمان اغاز حمله دشمن ما اجازه جنگ نداشتیم. پس از حمله است که در جهت دفاع از خود اجازه جنگ دفاعی داریم. از همین روی است که در بیانات ائمه، امام حسین(ع) به «بطل المسلمین» به معنای قهرمان یا چراغ مسلمین و نیز در عبارت دیگری به «دعائم الدین و ارکان المسلمین و مَعقل المومنین» تشبیه می شود.
امام حسین(ع) را فرقه‌ای و صرفا شیعی کرده‌ایم
ایازی در بخش دوم سخنان خود ضمن بیان اینکه ما در دوران متاخر متاسفانه کوشش کرده ایم که به امام حسین(ع) و نهضتش صرفا وجهی شیعی و فرقه‌ای ببخشیم گفت: این مسیر صحیح نیست. مورخینی نظیر طبری، ابن کثیر، ابن سعد و خیلی دیگر مولفین مقاتل و اتفاقات عاشورا همگی اهل سنت بودند. خود من در میان مستشرقین و در میان سایر فرق بسیار با افرادی برخورد کرده‌ام که قصه امام حسین(ع) را یک قصه فرا فرقه ای می‌دانند.
وی ادامه داد: شافعی به‌ عنوان یکی از امامان فرق اهل سنت درباره امام حسین(ع) اشعار بسیار ستایشگرانه‌ای دارد. در ادب فارسی ما نیز مولانا، عطار، سعدی و حافظ که هیچ کدام شیعه محسوب نمی‌شوند، امام حسین(ع) را به عنوان یکی از ارکان اسلام تمجید و تحسین کرده‌اند. در دوران معاصر نیز اقبال لاهوری اشعار مهمی در مدح و وصف امام حسین(ع) دارد. بنبراین ما نباید امام حسین را به یک فرقه و گروه محصور کنیم و پیامهای حرکت او را که پیام های کلی و غیرمصداقی هستند -از جمله تاکید بر ذلت ناپذیری و عبارت مشهور «اگر دین ندارید آزاده باشید»- به پیام‌هایی فرقه‌ای تقلیل دهیم. همچنانکه وقتی از گاندی درباره روش و نحوه مقاومتش سوال می‌کنند، می‌گوید که من این روش را از نهصت امام حسین آموخته‌ام.
ایازی در بخش پایانی سخنان خود در بیان 5 محور که به نظر او به حفظ این سرمایه عظیم انسانی منجر می شود گفت: در برابر نهضت عاشورا اولا باید به آگاهی بخشی و معرفت بخشی بپردازیم. دوماً روش امام حسین اصلاح امور و آماده کردن بسترهای اجتماعی برای تحول و تغییر است. نه زیر و زبر کردن انقلابی جامعه وقتی که هنوز بسترهای فرهنگی و مردمی فراهم نیست و موجب می‌شود که دوباره عناصر استبدادی پیشین بازتولید شوند. از این رو رویکرد امام را نمیتوان انقلاب به معنای زیر و زبر کردن شرایط بدون حرکتی اصلاحی برشمرد. اصلاحی که صرفا سیاسی هم نیست و به همه ابعاد اجتماعی و فردی نظر دارد. نکته سوم تاکید و برجسته کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر است که صرفاً به فروعات و امورات فردی دین نمی‌پردازد. چهارم بیان صف‌بندی ارزشی دو اسلام حسینی و علوی و اسلام یزیدی و اموی است. پنجم اینکه زبان روشنگرانه ما درباره عزاداری‌ها نباید صرفا تخریبی باشد. ما نباید در تحلیل و نقد شیوه عزاداری‌ها صرفاً زبانی سلبی را به کار بگیریم. من به شخصه به این رویه تخریبی و صرفا سلبی منتقدم.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/163067/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

کنایه متس هوملس به حذف تیم‌های لیگ برتری: خوب درو کردیم، دوستان کشاورز من!

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز