پیام آذری

آخرين مطالب

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

چاله ژنتیکی میش مرغ را تهدید می کند/اجرای سرشماری از مهرماه سياسي

چاله ژنتیکی میش مرغ را تهدید می کند/اجرای سرشماری از مهرماه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه – کاهش جمعیت به همراه ازدیاد آمیزش‌های فامیلی هم اکنون میش مرغ یکی از گونه های باارزش جانوری که در معرض انقراض نیز قرار دارد را در معرض چاله ژنتیکی قرار داده است.

خبرگزاری مهر - گروه استانها: میش مرغ پرنده نادری که در سالهای اخیر به خطر انقراض دست و پنجه نرم می کرد این روزها گرفتار مشکل چاله یا پس رفت ژنتیکی شده است مشکلی که قدرت زنده مانی این گونه جانوری ارزشمند را کاهش می دهد.
این در حالی است که به دلیل کمبود بودجه اقدامات حفاظتی محیط زیست آذربایجان غربی در سالهای اخیر چندان در ازدیاد این گونه موثر نبوده و جمعیت آن در حالت خوشبینانه به کمتر از 35 قطعه در کل کشور می رسد.
در دهه‌های گذشته غرب و شمالغرب ایران از جمله استانهای آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه و همدان زیستگاه این پرنده با ارزش بوده است اما شکار بی‌رویه، تخریب زیستگاه، تبدیل زمین‌های دیمی به آبی (مکانیزه شدن کشاورزی) باعث کاهش بی‌رویه نسل این گونه در دهه‌های اخیر شده و جمعیت آن تنها محدود به شهرستان بوکان شده است.
هم اکنون تنها 35 قطعه از این پرنده نادر در ایران آن هم در دشت‌های اطراف بوکان (دشت سوتاو حمامیان، دشت اینگیجه و آلبلاغ، دشت قازلیان و دشت سه‌کانیان) مشاهده شده که در این منطقه نیز به دلیل کشاورزی بودن هر روز با تهدیدات زیادی مواجه هست.

میش مرغ دچار مشکل پسرفت ژنتیکی شده است
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت میش مرغ به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون میش مرغ به دلیل کاهش جمعیت و ازدیاد آمیزشی با مشکل چاله، پسرفت و یا تحلیل ژنتیکی مواجه شده است که این مشکل قدرت زنده مانی این پرنده نادر را کاهش داده است.
هم اکنون این مشکل جمعیت میش مرغ و گوزن زرد ایرانی در آذربایجان غربی را تهدید می کند و اگر چاره اندیشی نشود جمعیت این دوگونه با خطر جدی مواجه می شوند امید یوسفی با بیان اینکه جمعیت میش مرغ هم اکنون در کشور تنها در دشت سوتاو بوکان وجود دارد و قابل مشاهده است اظهارداشت: در حال خوشبینانه تعداد میش مرغ بین 25 تا 35 قطعه تخمین زده می شود و همچنان این پرنده در خطر جدی انقراض قرار داد.
وی با بیان اینکه مشکل چاله ژنتیکی در بین جمعیت یوزپلنگ ایرانی به اثبات رسیده است گفت: هم اکنون این مشکل جمعیت میش مرغ و گوزن زرد ایرانی در آذربایجان غربی را تهدید می کند و اگر چاره اندیشی نشود جمعیت این دوگونه با خطر جدی مواجه می شوند.
یوسفی از تایید برنامه ملی عمل میش مرغ خبر داد و افزود: برنامه عمل میش مرغ هم اکنون به تأیید رسیده که در صورت اجرایی شدن در سالجاری گام های بزرگی برای نجات میش مرغ این پرنده ارزشمند برداشته می شود.

اجرای برنامه ملی عمل میش مرغ نیازمند تخصیص اعتبارات مورد نیاز است
وی کمبود و اختصاص نامناسب بودجه را از مهمترین موانع اجرای برخی برنامه های تدوین شده برای نجات میش مرغ از خطر انقراض عنوان کرد و اظهارداشت: طی سالهای اخیر محصول مزارع دشت سوتاو با هدف حمایت از جوجه آوری و صیانت از میش مرغ توسط محیط زیست خریداری شده که امسال برنامه بهتر و منسجم تری در این راستا داریم.
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به حاصلخیز و کشاورزی بودن پناهگاه میش مرغ در بوکان افزود: متاسفانه زمان جوجه آوری میش مرغ مصادف با کشت و برداشت مزارع در دشت‌های اطراف بوکان است که این امر موجب می‌شود در حین برداشت محصول جوجه‌های میش مرغ نیز تلف شوند.
یوسفی تکثیر مصنوعی و نیز خرید تخم میش مرغ از خارج کشور را از دیگر راهکارهای صیانت از این پرنده نادر دانست و گفت: اداره کل در نظر دارد برای صیانت از نسل میش مرغ اقدام به تکثیر مصنوعی این پرنده کند.
وی اضافه کرد: در این راستا بعد از بررسی ژنتیکی میش مرغ در سایر کشورهای تخم‌های آنها خریداری و بعد از تکثیر مصنوعی در زیستگاه میش مرغ کشورمان رهاسازی شود تا از انقراض آن جلوگیری شود.

میش مرغ مهرماه امسال سرشماری می شود
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی آموزش و فرهنگسازی، تجهیز و سازماندهی گارد اجرایی حفاظت محیط زیست بوکان، تلاش برای همکاری بیشتر کشاورزان، روستاییان و نهادهای مدنی و مردمی در حفاظت و مراقبت از گونه مربوطه، تلاش برای همکاری با سازمان‌ها و نهادهای ملی و بین المللی در جهت استفاده از تجارب سایر کشورها برای جلوگیری از انقراض حتمی آن در ایران را از دیگر اقدامات حفاظت محیط زیست در صیانت و حفاظت از میش مرغ عنوان کرد.
بعد از چند سال تاخیر سرشماری میش مرغ 20 مهرماه در دشت سوتاو بوکان و مناطقی که احتمال حضور میش مرغ وجود دارد اجرا می شود یوسفی از سرشماری میش مرغ 20 مهرماه امسال خبر داد و گفت: بعد از چند سال تاخیر سرشماری میش مرغ 20 مهرماه در دشت سوتاو بوکان و مناطقی که احتمال حضور میش مرغ وجود دارد اجرا می شود که بعد از اتمام این سرشمار می توان جمعیت دقیق میش مرغ را اعلام کرد.
میش مرغ بیشتر در دشت‌های باز، استپ‌های مرتعی، کشت زارها، مزارع دیمی و بدون درخت به ‌سر برده و در روی زمین آشیانه می‌سازد.
یکی از خصوصیات بارز این پرنده نشستن برروی زمین است که این ویژگی یکی از مشخصه‌های زندگی در زمین‌های وسیع و بدون درخت است که به پرنده این امکان را می‌دهد که از دور خطر را تشخیص داده و عکس‌العمل مناسب نشان دهد. علاوه بر دشت‌های باز و زمین‌های مسطح، میش مرغ را گاهی می‌توان برروی تپه‌های ماهوری اطراف زیستگاه مشاهده کرد.
میش مرغ پرنده‌ای تقریبا همه چیز خوار است که بیشتر از گیاهان (ساقه گیاهان، دانه غلات، جوانه‌های مرتعی، یونجه و ...)، حشرات، مارمولک‌ها، ملخ‌ها و سنجاقک‌ها تغذیه می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین ساعات تغذیه در اوایل و اواخر روز (صبح و غروب) است و بقیه روز را به استراحت و پاییدن منطقه می‌پردازد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/163040/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خاک خوردن خودروهای لاکچری در گمرک بوشهر/ تصاویر

حذف شروط برای خودروهای خارج از فرآیند قرعه‌کشی

حذف قرعه کشی برای فروش برخی از خودروها

خبر خوب درباره یارانه جدید / شرایط دریافت وام یارانه مشخص شد

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

اونتادور SVJ ؛ این لامبورگینی طبیعت گرمی دارد! (فیلم و عکس)

بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود

برپایی نمایشگاه آثار شهید مطهری در ارومیه

قمه کشی در ارومیه ؛ وضعیت خیابان را ببینید | ویدئو

(ویدئو) قمه‌کشی در ارومیه؛ عوامل نزاع شناسایی شدند

قمه کشی باورنکردنی در ارومیه + فیلم

چرا فلسفه کانت در میانه جنگ‌های امروزین هنوز کار می‌کند؟

شناسایی و قطع 133 مورد انشعاب غیرمجاز برق در تبریز

قلب تبریز درد می کند/ روز مرگ تراکتور در فصل جاری کم نبود!

تراکتور-ذوب‌آهن/ اولین برد سال با کنترل از راه دور یحیی؟!

جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود

آبیاری 2200 هکتار از اراضی پایاب سد سهند

امحای هزار و 539 کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

آیا ورزش به درمان افسردگی کمک می‌کند؟

برای کاهش وزن سریع روز خود را چگونه سپری کنیم؟

7 نکته مهم در عضله سازی مردان لاغر اندام

ورزش‌هـای گـودی کـمـر

آیا برای عضله سازی باید استراحت کرد؟

چه سنی برای شروع بدنسازی مناسب است؟

تناسب اندام با 3 پیشنهاد عالی، مخصوص زوج های جوان

چند کیلو کاهش وزن در یک ماه صحیح است؟

نکات لازم و مهم در مورد تردمیل

حرکت پلانک چگونه انجام می‌شود و فواید آن چیست؟

4 تمرین ساده برای تقویت عضلات بازو و شانه + تصاویر

25 روش برای سوزاندن 500 کالری در یک روز

این 7 رفتار را قبل از خواب ترک کنید تا چاق نشوید!

درمان درد لگن با ورزش

ورزش های افزایش قد

سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز

افتتاح بیش از هشت هزار واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

افتتاح 8404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی با حضور وزیر راه

وزیر راه و شهرسازی وارد تبریز شد

نبود مسافر خانه در شهر زیبای اهر در استان آذربایجان شرقی

رقابت 25 هزار داوطلب گروه تجربی در آذربایجان غربی

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه، در دستور کار ویژه پلیس

پلیس در پی دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در 7 اردیبهشت

رکورد میکس ریکرو ایران شکسته شد

یک فوتی و 3 مصدوم در تصادف مرگنلر - چایپاره

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه رهاسازی شد

انتشار فیلم قمه‌کشی رعب‌آور/ در خیابان‌های ارومیه چه خبر است؟

جالوروسی در منطقه کسب سهمیه UCL / ده‌روسی اودینه را با 3 امتیاز ترک کرد

دویدن بیشتر از دوچرخه‌سواری برای استخوان‌ها مفید است