پیام آذری

آخرين مطالب

پله پله رونق گردشگری در روستای پلکانی زنوزق مقالات

پله پله رونق گردشگری در روستای پلکانی زنوزق
  بزرگنمايي:

پیام آذری-  روستای زیبای و دیدنی «زنوزق» مانند تمام روستاهای پلکانی دارای خانه هایی است که پشت بام آن ها حیاط خانه بالایی بوده و این خانه ها پله به پله تا بالای کوه ادامه می یابند و مسیر دسترسی خانه های این روستا نیز همچون ریشه تنیده درخت، در تاریخ کهن زندگی روستایی ریشه دوانیده است.

روستای تاریخی زنوزق در 30 کیلومتری شمال غربی شهرستان مرند واقع شده و از شرق به کوه‌های سلطان سنجر، از غرب به روستای درق و از جنوب غرب به شهر زنوز محدود می‌شود و همجواری آن با شهر زنوز که خود بیش از 800 سال قدمت دارد، معرف پیشینه تاریخی این روستا است.
«زنوزق» در بین کوه‌ها و خانه های آن در بین باغات محصور شده و به گفته صاحب نظران، خانه‌های آن از دوره صفوی به جا مانده و قبرستان این روستا با سنگ قبرهای قدیمی شاهدی بر قدمت این روستا است.

 سنگ فرش معابر این روستا که از سوی بنیاد مسکن در سال های گذشته اجرا شده است، نیز در نوع خود جلوه ای زیبا به آن بخشیده و باغات، کوه‌ها و تفرجگاه‌های مستعد حاشیه این روستا هر کدام به تنهایی در ایام مختلفی از سال می تواند پذیرای گردشگران خارجی و داخلی باشد. 

معابر روستا شیب زیادی دارد و محله‌های سیدی، آقابابا، بدیر و کدلر از اصلی‌ترین محله های این روستا بوده و در ساخت خانه‌های بافت قدیمی از مصالح بومی مانند چوب، خشت، گل و سنگ استفاده شده است.

مجموعه عوامل طبیعی و تاریخی این روستا، آن را به یکی از ممتازترین روستاها در حوزه فرهنگی و گردشگری تبدیل کرده و در صورت توجه و اهتمام دستگاه های متولی حوزه گردشگری می تواند گردشگران را به خود جذب کند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با اشاره به طرح بهسازی بافت های با ارزش روستایی در استان می گوید: این طرح با هدف ایجاد بستر گردشگری در روستاهای دارای بافت تاریخی و قدیمی استان اجرا می شود و در این راستا بهسازی روستاهای زنوزق شهرستان مرند، اشتبین جلفا و توتاخانه شهرستان بناب انجام شده است.

حافظ باباپور، می افزاید: در این طرح بنیاد مسکن با حفظ هویت و اصالت روستاهای دارای بافت تاریخی و قدیمی از جمله روستای زنوزق، اقدام به کف سازی و جداره سازی معابر، ایجاد پیرنشین جلوی در منازل و انجام طرح های معماری و بهسازی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه هدف از اجرای این طرح ها جذب گردشگر است، اظهار می کند: دانشجویان رشته های معماری و شهرسازی در قالب تورهای گردشگری از این روستاها بازدید کرده و با معماری، تاریخ و فرهنگ این روستاها آشنا می شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مطالعات طرح روستای زنوزق در سال 82 شروع شده است، می گوید: عملیات اجرایی آن در سال 86 آغاز شده و در سال 92 به اتمام رسیده است و برای مطالعات و اجرای طرح بهسازی بافت باارزش روستای زنوزق حدود 6 میلیارد و 873 میلیون ریال از منابع ملی هزینه شده است.

باباپور، ادامه می دهد: در این طرح یک هزار و 341 متر جوب سنگی، 6 هزار و 344 مترمربع سنگ فرش، 404 متر دیوار سنگی، 714 متر رخبام، 111 متر کانیو سنگی، یک هزار و 124 متر ازاره سنگی، یک هزار و 435 متر مربع کادر بندی و 3 هزار و 772 متر مربع سیمان کاری انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد بنیاد مسکن در بازگشایی معابر روستاها تعدیل شده و بیشتر به زیباشناسی و حفظ معماری محلی و بومی توجه شده است، یادآوری می کند: برای حفظ بافت تاریخی روستای زنوزق وضع موجود معابر آن حفظ شده و تخریبی در مسیر انجام نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این استان از روستاهای زیبا و با جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری برخوردار است، می گوید: روستاهای تاریخی زنوزق، دارانداش و درق در شهر زنوز و روستای کلجار در مسیر ورودی شهرستان مرند از جمله روستاهای هدف گردشگری آذربایجان شرقی است که با داشتن ظرفیت های تاریخی و طبیعی از مناطق مهم گردشگرپذیر استان در حوزه بوم گردی محسوب می شوند.

مرتضی آبدار، می افزاید: احیای خانه های گردشگری در روستاهای هدف به خصوص زنوزق، معرفی توانمندی آن ها در حوزه صنایع دستی و فرآورده های دامی و کشاورزی، هر کدام به نوبه خود می تواند باعث جذب گردشگر شود.

وی یادآوری می کند: این اداره کل در راستای احیای بافت های با ارزش، حفظ و احیای سنت ها و فرهنگ روستاهای هدف گردشگری و تحکیم عمومی و اقتصادی روستا اهتمام ویژه ای دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به قدمت تاریخی روستای زنوزق می گوید: با توجه به اقلیم مناسب این روستا ایجاد اقامتگاه های بوم گردی موجب اقبال گردشگران و اشتغال مردم منطقه در حوزه گردشگری در این منطقه می شود.

آبدار، ادامه می دهد: هم اکنون در این روستا مجوز ایجاد یک باب خانه بوم گردی صادر شده و این خانه برای اسکان مسافران و گردشگران آماده است.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان مرند نیز با اشاره به کارهای انجام شده در راستای توسعه گردشگری در روستای زنوزق می گوید: این روستا به ماسوله آذربایجان معروف بوده و طرح بهسازی بافت باارزش آن با هدف ایجاد بستر گردشگری بدون تغییر ماهیت و هویت روستا اجرا شده است.

مهدی وفادار، با بیان اینکه خانه های این روستا به صورت پلکانی احداث شده است، می افزاید: این روستای تاریخی و قدیمی دارای طبیعتی بی نظیر و محصولات و سوغاتی های دلپذیری دارد که از جاذبه های گردشگری این روستا به حساب می آیند.

دهیار روستای زنوزق نیز می گوید: با توجه به سنگ نوشته های موجود در قبرستان زنوزق، این روستا از قدمت زیادی برخوردار بوده ولی با توجه به اینکه مطالعات باستانشناسی روی آن انجام نشده است نمی توان به یقین قدمت آن را تعیین کرد.

توحید پروری، می افزاید: در استناد به تفسیرها و تحقیقاتی که بر روی این روستا انجام شده قدمت روستای زنوزق به دوران ایلخانیان و میترائیسم نسبت داده می شود.

وی یادآوری می کند: با توجه به اینکه جنس حجاری ها و نقوش سنگ های موجود در این روستا ماسه سنگ بوده بعید است که این سنگ ها از دوران میترائیسم باقی مانده باشد.

دهیار روستای زنوزق نیز می گوید: این روستا دارای حدود 356 خانوار و یک هزار و 100 نفر جمعیت بوده و جمعیت آن نسبت به 20 سال گذشته یک سوم کاهش یافته و به علت داشتن جمعیت سیال، جمعیت آن در آخر هفته به 2 برابر افزایش می یابد.

پروری، با بیان اینکه بافت جمعیتی این روستا سالخورده است، ادامه می دهد: توده ساختمان های عظیم این روستا حاکی از سکونت حداقل 2 هزار نفر در سالیان گذشته در این روستا بوده، ولی با توجه به خالی شدن سکنه در ساختمان های بالادست این روستا، بافت مسکونی و معماری های آن مخروبه شده و برخی کاربری های خاص مانند طویله، انباری و مطبخ از زندگی روستایی آن حذف شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر معیشت مردم این روستا کشاورزی، باغداری و دامپروری است، اظهار می کند: در حوزه گردشگری در این روستا اقدام خاصی غیر از احداث یک واحد اقامتگاه بوم گردی که از یک سال پیش به بهره برداری رسیده است، انجام نشده است.
دهیار روستای زنوزق می گوید: 2 سال گذشته میراث فرهنگی در حوزه گردشگری روستایی برای آموزش ساکنان روستاهای هدف گردشگری شهرستان مرند کارگاه توانمندسازی جوامع محلی را برگزار کرد، ولی به علت تداوم نیافتن این برنامه اهداف این طرح محقق نشد.

پروری، می افزاید: توانمندسازی و آموزش گردشگری روستایی به جوامع محلی نیاز به یک برنامه کلان ملی یا حداقل شهرستانی دارد تا دستگاه های متولی مانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرح هایی را در این راستا تدوین و اجرا کند.  

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/159407/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس

همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه