پیام آذری

آخرين مطالب

حقوق عامه‌ای که توسط «هواپیمایی آتا» پایمال می‌شود اجتماعي

حقوق عامه‌ای که توسط «هواپیمایی آتا» پایمال می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام آذری - برخی از شهروندان تبریزی ضمن گلایه از تاخیرها و تغییرهای بدون اطلاع و چندین باره پروازهای هواپیمای آتا به بیان اعتراضات خود از عملکرد این شرکت هواپیمایی پرداختند. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، آقای ذاکری یکی از مسافران دائمی پروازهای تبریز به تهران است و هر هفته عازم تهران می‌شود، وی که سابقه طولانی با پروازهای هواپیمایی آتا دارد به ایسنا می‌گوید: در گذشته هواپیمایی آتا عملکرد خوبی داشت اما طی چند ماه اخیر میزان تاخیر و کنسلی پرواز در این هواپیمایی شدت پیدا کرده و موجب نارضایتی بسیاری از مسافران شده است. 
او می‌گوید: گویا نوع هواپیماهای این شرکت از مبدا تبریز نیز تغییر پیدا کرده و هواپیماهایی که دارای کیفیت کمتری هستند به این بخش اختصاص می یابد، به خاطر تاخیر و کنسلی بیش از حد این شرکت هواپییمایی، اکنون با شرکت هواپیمایی دیگری سفرهای خود را انجام می دهم تا بدون معطلی و مشکل، به مقصد خود برسم. 
خانم مختاری دیگر مسافری است که به علت موقعیت شغلی خود مسافر همیشگی پروازهای تبریز به تهران فرودگاه شهید مدنی است، او به ایسنا می گوید: با توجه به این‌که اکثر پروازهای صبح فرودگاه شهید مدنی تبریز به مقصد تهران توسط شرکت هواپیمایی آتا انجام می‌شود، از این رو مجبور به انتخاب پروازهای این شرکت هستیم که همواره با تاخیر و کنسلی مواجه بوده هیچ کس هم پاسخگوی مسافران معترض نیست تا بدانیم دلیل این همه بی‌برنامگی چیست؟ 
وی در پاسخ به این‌که آیا شرکت هواپیمایی آتا اطلاعی از تغییر زمان پروازها یا کنسلی‌ها به مسافران ارائه می‌دهد، گفت: خیر همیشه هم اطلاع نمی‌دهند و فقط گاهی پیامک دریافت می‌کنم، آن هم زمانی که کار از کار گذشته است. گاه نیز در فرودگاه متوجه تاخیر چند ساعته پرواز می‌شوم و باید چند ساعتی را در سالن انتظار فرودگاه معطل بمانم. بدیهی است وقتی مدت زمان تاخیر مشخص نیست قدرت تصمیم گیری از مسافر سلب می شود و بلیط را کنسل نمی کند، و حساب مسافر در دست شرکت خواهد بود ، اگر بلیط مسافری مهر تایید نخورد بدیهی است که برگشتی از بابت آن نخواهد بود در صورتی که باید بدون مهر شرکت حقوق مسافر را پرداخت کنند. 
مختاری در این رابطه ادامه داد: زمانی هم که اعتراض کرده و نارضایتی خود را اعلام می‌کنیم، می‌گویند پیامک زده‌ایم و تاخیر را اطلاع رسانی کرده‌ایم. 
وی با بیان این‌که مسافرانی که همانند من به قصد کاری عازم تهران هستند در این رابطه بسیار به مشکل برمی‌خورند و تاخیر چند ساعته در برنامه‌ریزی و کارشان خلل وارد کرده و مشکلاتی را برایشان به وجود می‌آورد، افزود: تاکنون کسی پاسخگوی خسارت‌هایی که در این رابطه خورده‌ایم نبوده و حتی در دفتر مستقر در فرودگاه نیز به درستی پاسخ مسافران معترض را نمی‌دهند و یا در ساعت یک بامداد کسی پاسخگوی سوالات نیست . 
وی تاکید کرد: پروازهای عصر این شرکت هواپیمایی نیز تاخیر یا کنسلی بسیاری دارد؛ طی مدت انتظار نیز هیچ گونه خدماتی به مسافران ارائه نمی شود و هیچ جریمه‌ای نمی‌دهند. 
یکی دیگر از مسافران تبریز تهران نیز که اواخر هفته گذشته راس ساعت 7:30 صبح پرواز شرکت هواپیمایی آتا را رزور کرده بود، به ایسنا می‌گوید: پرواز بنده ساعت 7 بود و در زمان مقرر عازم فرودگاه شدم، اما به محض رسیدن به فرودگاه متوجه شدم که پروازی که رزور کرده بودم یک و نیم ساعت زودتر از زمین بلند شده و تبریز را به مقصد تهران ترک کرده است. 
وی ادامه داد: این در حالی بود که جلسه بسیار مهمی در تهران داشتم و امری بسیار مهم برای بنده بود، به مسئولان مربوطه در فرودگاه مراجعه کرده و موضوع را در میان گذاشتم، آنان در کمال آرامش اعلام کردند که پرواز را یک ساعت عقب کشیده بودند و پرواز مذکور ساعت 6 صبح از زمین بلند شده است. اعتراض که کردم گفتند: پیامک زده بودیم. در حالی که بنده هیچ پیامکی در این رابطه دریافت نکرده بودم. 
وی ادامه می‌دهد: این موضوع باعث شد به جلسه مهم خود نرسم و مشکلات بسیاری را متحمل شوم، همچنین پرواز برگشت را نیز کنسل کرده و متحمل خسارت شدم؛ حالا چه کسی می‌خواهد پاسخگویی این خسارت‌های مادی و معنوی باشد؟ حتی یک پوزش ساده هم نخواستند. 
وی می گوید: این چندمین باری است که شاهد چنین اتفاقی در پروزا هواپیمایی آتا هستم. 
وی با بیان این‌که پروازهای اداری مهم و یک روزه هستند و با تغییر بدون اطلاع و کنسلی پرواز، به جلسه نمی‌رسیم و مشکلات بسیاری را متحمل می شویم، افزود: تا کی باید شاهد چنین وضعیتی باشیم؟ حقیقتا چه کسی از حقوق پایمال شده مردم و خسارت‌هایی که متحمل می‌شوند حمایت خواهد کرد؟ 
این گفته‌ها صرفا بخشی از گلایه‌های مسافرانی است که با بی برنامگی شرکت‌های هواپیمایی مواجه می‌شوند، این در حالی است که معاون قضایی رییس کل دادگستری استان در فروردین ماه سال‌جاری در «جلسه ای به منظور بحث و بررسی پیرامون علل و عوامل افزایش تأخیر پروازها و ارایه راهکارهای عملیاتی برای رعایت هرچه بیشتر حقوق مسافران» در این رابطه بر اطلاع رسانی دقیق و مناسب در خصوص زمان و علّت تأخیر و دلجویی مسئولان شرکت های هواپیمایی هنگام تاخیر پرواز تاکید کرده بود. 
محبوب علیلو با اشاره به مواد 1 و 2 قانون مسئولیت مدنی، ماده 14 قانون آیین دادرسی کیفری مصوّب سال 1392، قانون امور صنفی مبنی بر تخلف و قابل تعقیب و مجازات عامل تأخیر در ارائه خدمات، ماده 5 قانون هواپیمایی کشوری، شیوه نامه 2040 حقوق مسافر در پروازهای داخلی و سند حقوق شهروندی گفته بود: تمامی شرکت‌های هواپیمایی مکلّف اند علّت و مدّت تأخیر پرواز و شأن، کرامت و حقوق مسافر را رعایت کنند و متناسب با ساعات تأخیر باید قسمتی از مبلغ بلیط فروخته شده به مسافر برگشت داده شود. 
محبوب علیلو پرهیز از ادغام پروازها، حضور مدیرعامل شرکت در بین مسافران، اعلام شفاف علل تأخیر، عذرخواهی و پذیرایی از مسافران، پرداخت خسارت در صورت تأخیر پرواز، نظارت بر دفاتر فروش بلیط و استفاده از فناوری توسط شرکت هواپیمایی را از جمله اقدامات به منظور حفظ حقوق مسافر عنوان کرده بود. 
اما چنانچه شاهدیم بازهم برخی از شرکت‌های هواپیمایی این قوانین و هشدارها را نادیده گرفته و حقوق عامه را به راحتی پایمال می‌کنند و هیچ اقدامی در راستای جبران خسارت و رعایت حقوق مسافر نمی‌کنند. 
بر اساس این گزارش، طبق ماده 2 قانون مسئولیت مدنی، در موردى که عمل واردکننده زیان موجب خسارت مادى یا معنوى زیان دیده باشد دادگاه پس از رسیدگى و ثبوت امر او را به جبران خسارات مزبور محکوم مى‌کند و چنانچه عمل وارد کننده زیان موجب یکى از خسارات مزبور باشد دادگاه او را به جبران همان نوع خساراتى که وارد نموده محکوم خواهد کرد. 
بخشی از دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی 
بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی که در اردیبهشت سال 94 جهت اجرا به ایرلاین‌ها ابلاغ شده است: اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد در این‌صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت است و اگر ابطال پرواز از شش روز تا 24 ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت و ارائه یک بلیت مشابه با 30 درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است. 
اگر ابطال از 24 ساعت مانده تا زمان انجام پرواز، انجام پذیرد در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیت نیم بهاء مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است. 
همچنین ارائه بلیت مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پروازی) در اولین فرصت زمانی انجام می‌گیرد؛ همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه و یا مابه التفاوت توسط مسافر و یا خسارت توسط شرکت های هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت. 
بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام می‌کند و شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام می‌کند. 
بنابر این گزارش در در صورت تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول به عمل خواهد آمد و ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است. 
همچنین در تاخیر بیش از 2 ساعت و تا 4 ساعت انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم نمودن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام قدمات لازم جهت اعزام با سایر شرکت های هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به غیر از مسیر درج شده در بلیت) و پرداخت کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز ضروری است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/158926/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس