پیام آذری

آخرين مطالب

آرزویی که خاکستر شد؟ فرهنگي

آرزویی که خاکستر شد؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری - آتش از شش روز گذشته دامنِ محوطه‌ حفاظت‌شده «ارسباران» در آذربایجان شرقی را گرفته؛ آتشی که نه تنها بخش وسیعی از محوطه‌ طبیعی در جنگل‌های شمالی کشور را می‌سوزاند، بلکه طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی هم که می‌خواستند این محوطه را جهانی کنند خاکستر می‌شوند.
به گزارش ایسنا، در شرایطی که یونسکو 14 تیرماه امسال بر جهانی شدن جنگل‌های هیرکانی در ایران مُهر تایید زد و 10 روز بعد محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی - اعلام کرد که «با توجه به محدودیت‌هایی که در سهمیه‌بندی یونسکو برای ثبت‌های جهانی ایجاد شده می‌توانیم پرونده "ارسباران" را نیز به پرونده "جنگل‌های هیرکانی" الحاق کنیم»، اکنون جنگل‌های ارسباران در آتش می‌سوزد و مشخص نیست این آتش‌سوزی تا چه حد امتیازاتی را که می‌توانستند جهانی شدن این محوطه‌ طبیعی را نهایی کنند، خاکستر می‌کند!
اما نخستین قدم‌ها برای جهانی شدن ارسباران از 29 مرداد 1393 برداشته شد، زمانی که این محوطه‌ طبیعی به شماره 204 در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد و بعد از آن در اسفند 94 طالبیان - معاون میراث فرهنگی کشور - به دعوت میراث جهانی یونسکو، اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (iucn) و شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) و با هدف بررسی دو پرونده فرهنگی نامزدشده از طرف ایران برای ثبت در فهرست جهانی راهی پاریس شد، تا در کنار یک پرونده‌ دیگر منطقه‌ حفاظت‌شده ارسباران را به عنوان یکی از کاندیداهای ثبت جهانی بررسی کنند.
بعد از آن جلسه در طول دو سال بعد از آن، چندین‌بار این پرونده برررسی و اظهارنظرهای کارشناسی مطرح شد تا این‌که اردیبهشت 1396 اعلام شد، «با پذیرش مرحله نخست پرونده نامزد ثبت جهانی منطقه حفاظت‌شده ارسباران از سوی یونسکو و ارسال آن به اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، دو پایگاه پژوهشی در شهرستان خداآفرین در آذربایجان شرقی ایجاد می‌شود.»
با نهایی شدن انتخاب پرونده‌ «منطقه حفاظت‌شده جنگل‌های ارسباران» در بهمن‌ماه سال گذشته، این پرونده به یونسکو ارسال شد. در ادامه‌ بررسی‌ها اواخر مهر 1396 ارزیابان یونسکو به ایران آمدند تا این محوطه‌ طبیعی و تاریخی را برای ثبت در فهرست میراث جهانی بررسی کنند.
سرانجام منطقه حفاظت‌شده ارسباران در 2017 به عنوان میراث طبیعی ایران به یونسکو معرفی شد، اما یونسکو بررسی آن را به اجلاس امسال موکول کرد، اما «IUCN» - اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت - در چهل و دومین اجلاس یونسکو در منامه بحرین پرونده «ارسباران» را در مرحله‌ فنی رد کرد.
جهانی شدن محوطه‌ ارسباران تا چند ماه بعد مسکوت ماند تا این‌که با جهانی شدن «جنگل‌های هیرکانی» در چهل و سومین اجلاس یونسکو در تیر امسال، طالبیان - معاون میراث فرهنگی کشور - در نشست خبری ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی که دوشنبه 23 تیر در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، با بیان این‌که یونسکو از سه سال گذشته، محدودیت‌هایی را برای ثبت جهانی در نظر گرفته و هر کشور می‌تواند فقط یک سهمیه «طبیعی»، یا «فرهنگی» یا «منظر فرهنگی» در سال داشته باشد، توضیح داد: «در آینده این امکان وجود دارد که اگر کشور آذربایجان قصد اضافه کردن بخش جنگل‌های هیرکانی خود به پرونده ایران را داشته باشد، برای یکپارچه کردن این پرونده و جنگل‌ها، پرونده‌ ارسباران را نیز به پرونده هیرکانی اضافه کنیم، در واقع این امکان برای یکپارچه‌کردن جنگل‌ها یکپارچه‌تر پیشنهاد می‌شود.»
حالا مشخص نیست با شرایط کنونی و آتش‌سوزی گسترده‌ای که این روزها ارسباران درگیر آن است، سرانجام جهانی شدن این محوطه طبییعی به کجا برسد.
منطقه حفاظت‌شده ارسباران را نگین تنوع زیستی ایران می‌دانند، یکی از برجسته‌ترین نقاط تنوع زیستی کشور که با وجود داشتن کمتر از پنج‌صدم مساحت کشور بیش از 13 درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای داده است و 29 درصد از پستانداران، 44 درصد پرندگان ایران، 32 درصد از دوزیستان، 9 درصد آبزیان و 20 درصد خزندگان کشور در آن زندگی می‌کنند. منطقه ارسباران در مقیاس جهانی نیز به تنهایی معادل 34 درصد پوشش گیاهی کشور ارمنستان، 25 درصد از پوشش گیاهی کشور آذربایجان، 25 درصد پوشش گیاهی فرانسه، 25 درصد پوشش گیاهی گرجستان، و 17 درصد پوشش گیاهی کشور ایتالیا است. این منطقه در سال 1977 با پیگیری سازمان محیط زیست به عنوان «ذخیره‌گاه زیست کره» در برنامه انسان و کره مسکون یونسکو (MAP) ثبت شد.
خبرنگار ایسنا تا لحظه ارسال این گزارش تلاش کرد در گفت‌وگویی با محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی وزارتخانه تازه‌تاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - و مصطفی پورعلی - سرپرست دفتر ثبت محوطه‌های تاریخی و طبیعی - احتمال حذف پرونده میراث طبیعی «جنگل‌های ارسباران» از فهرست موقت یونسکو را با این آتش‌سوزی بررسی کند، که امکان آن فراهم نشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/158901/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در تبریز | منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شلیک پدافند، منشا صدای انفجار در تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

شلیک پدافند به شیء مشکوک منشا صدای انفجار در تبریز بود

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

منشأ صدای انفجار در تبریز چه بود؟

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا