پیام آذری

آخرين مطالب

«غدیر»، روز اکمال دین و اتمام نعمت بر امت اسلام فرهنگي

«غدیر»، روز اکمال دین و اتمام نعمت بر امت اسلام
  بزرگنمايي:

پیام آذری - هجدهم ذی‌حجه از اعیاد بزرگ اسلام و از بااهمیت ترین آن‌هاست، این روز به واسطه‌ی "واقعه غدیر" در تاریخ ماندگار شده و درک این روز ارزشمند فضیلت‌های بسیاری دارد. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، واقعه‌ی غدیر در 18 ذی‌الحجه سال دهم هجری و در جریان بازگشت پیامبر از حجه الوداع در راه مکه به مدینه در منطقه‌ای به نام "غدیر" به وقوع پیوست و پیامبر گرامی اسلام در جریان این واقعه فرمان خدا در رابطه با معرفی حضرت علی(ع) به عنوان ولی و جانشین خود را به 120 هزار صحابه‌ای که در صحرای غدیر حضور داشتند، ابلاغ کرد. 
در رابطه با واقعه غدیر بود که آیه اکمال: «الْیوْمَ اکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُم، وَ اتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی، وَ رَضیتُ لَکُمُ الاسْلامَ دِینا»(آیه 3 سوره مائده) نازل شد و خداوند متعال با برگزیدن حضرت علی(ع) به عنوان ولی و امام امت، دین و نعمت بر امت اسلام را کامل گرداند و به صراحت در آیه سوم سوره مائده اهمیت این امر را یادآور شد. 
این واقعه به حدی اهمیت دارد که امام رضا (ع) در روایتی در این خصوص فرموده‌اند: «روز قیامت، چهار روز را که زینت بسته‌اند به نزد عرش الهی آورند: روز عید اضحی (قربان) روز عید فطر، روز جمعه و روز عید غدیر. ولی در آن میان، روز عید غدیر، از نظر زیبایی، مانند ماه است میان ستارگان.»(مسند الامام الرضا علیه السلام جلد 2 صفحه 18) 
در روایتی نیز امام صادق(ع) در پاسخ به این سوال که آیا برای مسلمانان غیر از عید فطر و عید اضحی (قربان) عید دیگری نیز وجود دارد؟ فرمود: آری. عیدی که از آن دو روز، باعظمت‌تر و شریف‌تر است و آن روزی است که پیامبر اکرم(ص)، علی (ع) را برای امامت امت نصب فرمود(مصباح المتهجد: 736) و در روایت دیگر فرمود: آن روز هجدهم ذی‌الحجه است. 
«غدیر» جایگاه کلیدی و راهبردی دارد که نباید از آن غفلت کرد
یک کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد اهمیت واقعه غدیر اظهار کرد: غدیر یک مقوله بزرگ در نظام هستی و خلقت بوده و جایگاه کلیدی و راهبردی دارد. 
حجت‌الاسلام عزالدین تقی‌زاده با بیان این‌که پیامبر گرامی اسلامی به اصحابش در مورد اهمیت واقعه غدیر می‌فرماید که جبرئیل بر من نازل شد و گفت: «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»، افزود: در خطبه ارزشمند غدیر نه فقط در مورد امام علی(ع) بلکه در مورد اولاد معصومین(ع) و حتی امام زمان(عج) و بحث مهدویت نیز اشاره شده است. 
وی با اشاره به این‌که پیامبر گرامی(ص) اسلام بطور صریح در آن زمان(در واقعه غدیر) جایگاه ولایت و امامت را خطاب به امت اسلامی بیان می‌کند، افزود: از این رو در امتداد غدیر، بحث ولایت حضرت علی(ع)، ولایت ولی عصر(عج) و در نتیجه امروز نیز بحث ولایت فقیه به عنوان تئوری مدرن مردم سالاری دینی مطرح می‌شود. 
وی با تاکید بر این‌که بزرگ‌ترین درس و پیام غدیر، وحدت و یکپارچگی امت اسلام است، اظهار کرد: وحدت در بین تمام مذاهب دنیای اسلام حول محور ولایت، بزرگترین درسی است که می‌توان از واقعه غدیر فراگرفت. 
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این‌که به خاطر اهمیت و جایگاه والای عید غدیر، این واقعه ارزشمند هرگز نباید مورد غفلت قرار گرفته و فراموش شود، گفت: باید پیام غدیر به نحو اولی در جامعه اسلامی تبیین شود. 
وی با بیان این‌که طبق روایات، واقعه غدیر با حضور 120 هزار صحابه و حجاجی که پیامبر گرامی اسلام را در حجه الوداع همراهی می‌کردند به وقوع پیوست، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام در واقعه غدیر با بیان "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" خطاب به امت اسلام می‎فرمایند که جایگاه ولایت، امامت و خلافت اسلامی را تا روز قیامت، نسل به نسل و زبان به زبان به فرزندانتان منتقل کنید. 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر با بیان این‌که مسیر ولایت و امامت توسط خداوند در راستای مدیریت نظام توحیدی ترسیم شده است، از این‌رو باید غدیر را گرامی بداریم، اظهار کرد: عید غدیر، به خاطر حادثه‌ای که آن اتفاق افتاده و جایگاه حکومت سیاسی اسلام تبیین شده است، عیدالله اکبر بوده و بین تمامی اعیاد اسلام، اهمیت بسزایی دارد. 
اگر غدیر فراموش شود، عاشوراها پیش خواهد آمد
حجت‌الاسلام تقی‌زاده با تاکید بر این‌که اگر غدیر فراموش شود، عاشوراها پیش خواهد آمد، افزود: چنانچه در تاریخ دیدیم درنتیجه غفلت صحابه از پیام غدیر، فدک غصب شده و حضرت مجتبی(ع) به شهادت می‎رسد و در نتیجه عاشورا به وجود آمده و حتی موضوع غیبت پیش می‌آید؛ تمامی این وقایع در نتیجه انکار و غفلت از غدیر و پیام آن است. 
وی تشریح کرد: بر این اساس، در جامعه اسلامی باید به طور اساسی به موضوع غدیر پرداخت شود و این موضوع باید در بستر خانواده و اجتماع در قالب صحبت‌ها، میزگردها، گفتمان‌ها، جلسات تبیین خطبه غدیر، بحث عقد اخوت و... و همچنین جشن و سرور حول محور غدیر تبیین شود. 
خطبه غدیر، منشور سیاسی برای تبیین ولایت سیاسی اسلام است
وی با بیان اینکه خطبه غدیر سندی بی بدیل و نسخه‌ای ارزشمند است، افزود: این خطبه با بحث توحید و حمد الهی شروع شده و با تذکرات فراوان خطاب به امت اسلامی همراه است؛ خطبه غدیر، یک منشور سیاسی و تبیین ولایت سیاسی اسلام است که توسط پیامبر گرامی اسلام مطرح می‌شود. 
وی با تاکید بر این‌که باید خطبه غدیر باید در جامعه تبیین شده و حفظ شود، افزود: برای این‌که از معارف علوی بهره‌مند شویم باید به خطبه غدیر رجوع کنیم، چرا که یک سند عالی است که باید حفظ و تبیین شود. 
عید غدیر، شناسنامه شیعیان است
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز با بیان این‌که عید غدیر خم، شناسنامه شیعیان است، گفت: این روز نزد مسلمانان و به ویژه شیعیان اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. 
حجت‌الاسلام حسن شعبانی با اشاره به اهمیت عید غدیر خم برای مسلمانان اظهار کرد: باید مراسم‌های مربوط به این مناسبت به بهترین وجه در محلات و مساجد برگزار شود و اقشار مختلف مردم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن دست به دست هم بدهند. 
وی با اشاره به اهمیت نهج البلاغه خوانی در جامعه اظهار کرد: مردم باید برای ترویج نهج البلاغه و آموزه‌های آن در سطح جامعه همت کنند و به صورت گروهی در منازل، مساجد و حسینیه‌ها به نهج البلاغه خوانی اهمیت ویژه‌ای قائل شوند. 
شعبانی یادآور شد: اگر بتوانیم فرهنگ نهج البلاغه را در بین اقشار مختلف مردم رواج دهیم، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به مرور زمان از بین رفته و سبک زندگی انسان‌ها دچار تحول مثبتی می‌شود. 
آمادگی 3000 هیات مذهبی تبریز برای عید غدیر
رئیس هیئت مدیره شورای هیئات مذهبی تبریز از آمادگی حدود 3000 هیات مذهبی موجود تبریز برای عیدغدیر خبر داد و گفت: کلیه هیئات برای روز غدیرخم برنامه داشته و جشن‌ ویژه‌ای برگزار می‌کنند. 
صمد قلی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که این برنامه‌ها در حسینیه‌ها، مساجد(مسجد شعبان، مصلی امام خمینی(ره) و...)، منازل، سالن‌ها و... برگزار می‌شود، گفت: در این خصوص جشن‌های خیابانی نیز بصورت گسترده برگزار شده و جشن عید غدیر در تمامی مناطق و نواحی تبریز در سطح بالایی برگزار می‌شود. 
وی با تاکید بر این‌که برنامه‌های شاخص بسیاری در عید غدیر خم توسط هیات‌های مذهبی تبریز برگزار می‌شود، افزود: برنامه‌های عید غدیر از عصر روز دوشنبه همزمان با اقامه نماز مغرب شروع شده و تا مغرب روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت البته به جهت قرارگیری در دهه ولایت، برخی از هیئات، برنامه‌های عید غدیر را تا سه روز تداوم می‌دهند. 
عید غدیرخم تحت الشعاع محرم قرار نمی‌گیرد
قلی‌زاده با تاکید بر این‌که کلیه‌های هیات‌های مذهبی تبریز بعد از اتمام جشن غدیر برای برگزاری برنامه‌های محرم الحرام آماده می‌شوند، گفت: سال‌ها قبل عید غدیرخم تحت الشعاع محرم قرار داشت اما طی سال‌های اخیر، با تلاش و فرهنگ‌سازی به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در روز عید غدیر خم، صرفا جشن برپا شده و بر این عید تمرکز می‌شود. 
وی افزود: هیات‌های مذهبی تبریز نیز به این شعور رسیده‌اند که در روز غدیرخم که روز مبارکی برای شیعیان است، برنامه عزاداری برای محرم برگزار نکنند. 
ا عمال توصیه شده برای عید غدیر
در روایتی از امام صادق (ع) روزه در چنین روزی بسیار توصیه شده و مرحوم «شیخ کفعمی» در کتاب «بلدالامین» نیز غسل این روز را مستحب دانسته است. همچنین احسان و نیکی به برادران مومن و همچنین قرائت دعای ندبه در این روز سفارش شده و زیارت امیرمومنان علی (ع) در این روز بسیار بافضیلت است. 
در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «این روز، روز عبادت است و روز اطعام و نیکی کردن و احسان به برادران دینی است». 
امام رضا (ع) نیز در روایتی می‌فرماید: «کسی که در این روز، به خانواده و برادران مومن خود، توسعه در رزق و بخشش‌ها و انفاق‌ها دهد، خداوند روزی او را زیاد می‌گرداند». 
در روایتی از ابن ابی‌نصر، یکی از یاران برجسته امام رضا(ع) نقل شده است که حضرت به وی فرمود: «هرجا که هستی سعی کن در روز عید غدیر، خود را به کنار قبر مطهر امیرمومنان علی (ع) برسانی، چراکه در این روز خداوند گناهان بسیاری از مردان و زنان مسلمان را می‌بخشد و دو برابر کسانی که خداوند آن‌ها را در ماه رمضان و شب قدر و شب عید فطر از دوزخ آزاد می‌کند، در چنین روزی از آتش جهنم رهایی می‌دهد». 
برای امیرمومنان(ع) در این روز زیارت‌هایی نقل شده است که معروف‌ترین آن، زیارت معروف «امین‌الله» است که می‌توان آن را از نزدیک یا از راه دور، خطاب به امیرمومنان (ع) خواند و دیگری زیارت مخصوصه امیرمومنان در روز عید غدیر است. 
در حدیث دیگری از امام رضا (ع) آمده است: در چنین روزی که روز عید و تبریک گفتن به یکدیگر است، مناسب است مومنان وقتی به یکدیگر می‌رسند این جملات را بگویند: «الْحَمْدُ للهِ الَّذی جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلایهِ امیرِالْمُؤْمِنینَ وَالائِمَّهِ»؛ ستایش خاص خدایی است که قرار داد ما را از تمسک‌جویان به ولایت امیرمومنان و سایر امامان علیهم السلام». 
امام صادق(ع) نیز در مورد شیوه تهنیت گفتن در روز غدیر چنین فرموده است: «در چنین روزی وقتی برادر مومنت را ملاقات کردی، بگو: «الْحَمْدُ للهِ الَّذی اکْرَمَنا بِهذَا الْیوْمِ، وَجَعَلَنا مِنَ الْمُؤْمِنینَ، ستایش خاص خدایی است که گرامی داشت ما را به این روز و قرارمان داد از ایمان آورندگان. وَجَعَلَنا مِنَ‌الْمُوفینَ بِعَهْدِهِ الَینا، وَمیثاقِهِ الَّذی واثَقَنا بِهِ، مِنْ وِلایهِ وُلاهِ امْرِهِ، قرارمان داد از وفاکنندگان به عهدی که با ما کرده بود و پیمانی که با ما بسته بود از ولایت سرپرستان امر دین او. وَالْقُوّامِ بِقِسْطِهِ، وَلَمْ یجْعَلْنا مِنَ الْجاحِدینَ وَالْمُکَذِّبینَ بِیوْمِ الدّینِ، و برپادارندگان عدلش و قرارمان نداد از منکران و تکذیب کنندگان روز جزا». 
گزارش از: مهری هاشم زاده- خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/158564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهرۀ باورنکردنی «علی صبوری» سریال فاصله‌ها بعد از 15 سال/ تصاویر

حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز تا اطلاع ثانوی ممنوع شد

ذخیره‌سازی 52 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای مهم اردبیل

رئیسی: برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند

عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند

گل محمدی و تراکتورسازی در دقیقه 90 | گران‌ترین سرمربی لیگ جذب شد؟

نصیرزاده: کلینزمن گزینه تراکتور نیست

توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود

شهرداری‌ها خط اول خدمت به مردم هستند

مصدومیت سه تن در تصادف محور نقده - پیرانشهر

آغاز بارش باران و تگرگ در آذربایجان‌شرقی

طبخ غذاهای دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی

باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

رونمایی «سارا» سریال پایتخت از تیپ و استایل جدیدش در استکهلم

در دومین دادگاه تتلو چه گذشت؟/ تصاویر

واژگونی پژو در محور ارومیه به مهاباد یک قربانی گرفت

تولید سالانه بیش از یک‌هزار تن قارچ دکمه‌ای در بستان‌آباد

کشتار غیر مجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی

تصاویر استقبال ویژه از رئیسی در پایتخت فرهنگی پاکستان | پرواز نیم ساعته از اسلام آباد به لاهور | ویدئو

برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند

بازدید دانش‌آموزان مدارس میاندوآب از دانشگاه آزاد اسلامی

شرایط مناسب برای برگزاری امتحانات‌نهایی در مهاباد مهیا شود

همایش تبین دستاوردهای حوزه سلامت در خوی

افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه

محموله صادراتی اسرائیل در مرز بازرگان توقیف شد + جزئیات

شستشوی مخزن آب شرب روستای خاکمردان شهرستان خوی

عملیات بهسازی و احیای چاه مجتمع ظاهر کندی شاهین دژ

اثر جدید حسن روح‌الامین برای سروده رهبر انقلاب

ترک فعل احتمالی در مدیریت بحران پیگیری می‌شود

25 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور نوسازی شد

نصیرزاده: کلینزمن گزینه تراکتور نیست/ در حال برطرف کردن موانع برای حضور گل محمدی هستیم

کم‌کاری دستگاه‌ها دلیلی بر ترک فعل فراجا نیست

لیست دادگاه های تبریز

اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی رتبه‌دار در تولید شیر

بهره برداری از آب‌های انتقالی به دریاچه ارومیه ممنوع است

تشرف نزدیک به دو هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع

ارمنستان : عملیات تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کردیم

معرفی 367 متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی

راه اندازی دستگاه پیشرفته پلاکت خون در پایگاه انتقال خون خوی

تغییر چهره ویژه «سروان خسرو نعیمی» سریال لیسانسه ها بعد 8 سال

رگبارهای موقتی باران و رعدوبرق در راه آذربایجان غربی

تداوم هوای ناپایدار در استان اردبیل

«تبادل ظرفیت‌های متقابل» قدرت تهران و اسلام‌آباد را افزایش می‌دهد

آمادگی دستگاههای اجرایی پلدشت برای برگزاری آزمون سراسری

پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک

امحاء بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان

تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش

رونمایی از گزینه جذاب تراکتور؛ اسطوره فوتبال آلمان به تبریز می‌آید؟

مسیرگشایی‌های تبریز از پروژه‌های شاخص کشور در حوزه بازآفرینی است