پیام آذری

آخرين مطالب

سمفونی دست سازها مقالات

سمفونی دست سازها
  بزرگنمايي:

پیام آذری- دومین جشنواره ملی گردشگری و ششمین جشنواره صنایع دستی در ارومیه پس از 4 روز به کار خود پایان داد ، در این نمایشگاه فعالان و هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع دستی با زمینه‌های متنوع فعالیت در این حوزه، حضور یافتند. در تمام غرفه‌ها حضور ویژه استان‌ها را می‌توان دید که صنایع دستی شهر خود را از پته‌دوزی‌های زیبای کرمان و سوزن‌دوزی‌های سیستان و بلوچستان گرفته تا گلیم‌های آذربایجان شرقی، سفال‌های همدان و خاتم‌کاری و منبت‌کاری‌های اصفهان به نمایش گذاشتند.

با عبور از بین غرفه ها گلیم های زیبای اردبیلی چشمک زنان تماشگران را به سوی خود جذب می کنند.

یک تولید کننده گلیم باف اردبیلی اضافه کرد: 30سال است که دراردبیل مشغول گلیم بافی هستم و شغل پدری ام است. گلیم به عنوان کالای لوکس جز کالاهای اساسی محسوب نمی‌شود و مردم قدرت خرید چندانی ندارند.

این گلیم باف اردبیلی با بیان اینکه مردم شناخت چندانی از گلیم ندارند، افزود: تبلیغات و برگزاری نمایشگاه‌ها در شناخت و بازاریابی موثر است اما کافی نیست و دولت باید حمایت بیشتری از هنرمندان بکند. 

          

یکی از هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه در رشته حصیربافی از گیلان با بیان اینکه 15 سال است در این حرفه مشغول است گفت:  طی چند روز حضورم در نمایشگاه   روزی بالای یک میلیون فروش دارم هرچند سال قبل هم در نمایشگاه در ارومیه شرکت داشتم اما امسال استقبال چندانی نشد.

وی علت را زمان برگزاری نمایشگاه عنوان کرد و افزود: شاید نمایشگاه روزهای اخر برج برپا شده و مردم تمایل چندانی برای خرید اکسسواری و حصیر و سبد ندارند.

بانویی از هرمزگان با لباس زیبای محلی و نقاب بندری اش در غرفه عرضه محصولات استان خود  با بیان اینکه 32 سال است که در این حرفه مشغول است و 17 سال سابقه کار نمایشگاهی دارد؛ وضعیت بد اقتصادی را عدم تمایل مردم به خرید صنایع دستی عنوان کرد و گفت: مردم علاقه زیادی به هنر دست دارند اما مشکلات اقتصادی اجازه خرید را نمی دهد.

وی با بیان اینکه سوزن دوزی و گلدوزی های رو بالشی ها و رومیزی ها هنر دستان زنان بندری است افزود: در شهرهای بزرگ مثل تهران تمایل به خرید بیشتر از شهرهای کوچک است.

بانوی کرمانشاهی از غرفه داران دیگر این نمایشگاه با بیان اینکه 10 سال است با وجود اینکه در رشته مدیریت فارغ التحصیل شده بخاطر علاقه زیادش، به ملیله دوزی  و دوخت لباس محلی روی اورده افزود: در کشورهای دیگر از جمله عراق نیز نمایشگاههای زیادی شرکت کردم.

وی با بیان اینکه استقبال خوبی از لباسهای محلی کرمانشاه در ارومیه شده و مردم به روسری های پولکی و زیورالات با توجه به تنوع اقوام در آذربایجان غربی علاقه نشان دادند گفت: طی روزهای برپایی نمایشگاه فروش خوبی داشته است و در مقایسه با سال قبل که در این نمایشگاه حضور داشت فروش رضایت بخشی دارد.

محمدی بازدید کننده ای از ارومیه در این نمایشگاه افزود: امسال ششمین سال است که از نمایشگاه صنایع دستی در ارومیه بازدید می کنم و هرسال از صنایع دستی استانهای مختلف خرید کردم.

وی برگزاری چنین جشنواره و نمایشگاههایی را بسیار مفید در معرفی اداب و رسوم و صنایع دستی استانهای مختلف عنوان کرد و گفت: افرادی که امکان سفر به استانهای مختلف را ندارند از طریف برپایی اینگونه نمایشگاهها می توانند علاوه بر خرید صنایع دستی با اداب ورسوم و موسیقی و رقص محلی استانهای مختلف اشنا شود.

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در حاشیه برگزاری این نمایشگاه با بیان اینکه از 18 استان در جشنواره ملی گردشگری و 30 استان در ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان، 20 واحد بومگردی و 13 چادر عشایری حضور دارند گفت: در مجموع تعداد  160 غرفه در ابعاد مختلف برای برگزاری دومین جشنواره ملی گردشگری و ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در نظر گرفته شده که برای اجرای برنامه های فرهنگی – هنری نیز فضای روبازی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه گروههای هنری استانها براساس برنامه زمانبندی ، به اجرا و نمایش آئین و رسوم خود پرداختند گفت: جانمائی و چیدمان غرفه ها از نظم و ارتباط محتوایی برخوردار است به گونه ای که بازدیدکنندگان می توانند اشرافیت کامل و درستی نسبت به جشنواره و نمایشگاه داشته باشند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: با توجه به اینكه در این نمایشگاه هنرمندان برتر و شاخص از سراسر كشور حضور یافتند و جدید ترین محصولات و تولیدات خود را ارائه کردند، این نمایشگاه  فرصت بسیار خوبی برای عموم شهروندان و علاقه مندان به صنایع دستی است كه از آنها بازدید كرده و با قیمت مناسب اقدام به خرید كنند.

جباری با بیان اینکه در این دوره از نمایشگاه 100 نفر از هنرمندان و تولیدگران صنایع دستی کشور شرکت کرده اند تصریح کرد: در این نمایشگاه طیف متنوعی از انواع رشته های صنایع دستی از رشته ها و تولیدات مربوط به چوب گرفته تا انواع محصولات هنری و تولیدی از جمله شیشه گری ، فلزکاری، رودوزی، چرم، گلیم،  وسایل تزئینی و غیره ارائه شده است.

جباری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امسال با افزایش دو برابری حضور استان ها مواجه هستیم افزود: سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، کردستان، گلستان، اصفهان، همدان، خوزستان، زنجان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کرمان، مرکزی و گیلان از جمله استان های غرفه دار در این نمایشگاه هستند.

 وجود سازه ای سیاه و زیبا که با پشتی های قرمز و گلیمی با طرحهای سنتی چیده شده بودند هر بازدید کننده ای را به وجد می آورد و در محوطه نمایشگاه جلوه خاصی به نمایشگاه داده بود.سیاه چادرهایی از استانهای مختلف که سوغات شهرهای خود را برای فروش عرضه می کردند.

ریتا خضر زاده معاون گردشگری آذربایجان غربی در خصوص چادرهای عشایری در نمایشگاه با بیان اینکه 8 استان و 5 گروه عشایری از خود آذربایجان غربی نیز در جشنواره حضور دارند گفت: امسال چادرهای عشایری از سراسر کشور و سطح استان در این جشنواره حضور دارند، علاوه بر آن عشایر شاهین‌دژ، اشنویه، مهاباد، نقده و دو گروه از ارومیه در قالب پنج گروه عشایری در جشنواره گردشگری شرکت کرده اند.

معاون گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه برپایی چادرهای عشایری در جشنواره ملی گردشگری جلوه زیبا و خاصی به این جشنواره داده است عنوان کرد: کردستان، اردبیل، خراسان رضوی، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و خوزستان ازجمله استان‌های شرکت‌کننده در این جشنواره ملی هستند.

  دومین نمایشگاه و جشنواره ملی گردشگری و ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی آذربایجان‌غربی از 26 تا 29 مرداد ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ارومیه واقع در پارک جنگلی این شهر برگزار شد هدف از برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی، معرفی هرچه‌ بیشتر ظرفیت‌های استان و معرفی قابلیت‌های استان به مردم بود که امید است با برگزاری پرشور چنین جشنواره هایی این قابلیتها ،آداب و رسوم، فرهنگ و هنر مردم آذربایجان به اقصی نقاط صادر شود و رونقی اقتصادی برای استان بدنبال داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/158523/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

رئیس جمهور پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

چرا امیرعلی نبویان به رائفی‌پور نامه نوشت؟

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر