پیام آذری

آخرين مطالب

تعطیلات آخر هفته کجا برویم؟

گشتی در سرزمین اقوام و بهشت ایران/ تجربه تابستانی خنک در ارومیه سياسي

گشتی در سرزمین اقوام و بهشت ایران/ تجربه تابستانی خنک در ارومیه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - آذربایجان غربی سرزمین اقوام و بهشت ایران به دلیل دارا بودن مناطق بکر و طبیعی منحصربه‌فرد در کنار صدها مسجد و کلیسای تاریخی و آب‌وهوای خنک این روزها بهترین مقصد گردشگران تابستانی است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- سکینه اسمی: اگر هفته‌های پایانی فصل تابستان از گرمای هوا کلافه شده‌اید و برای هفته‌های باقی‌مانده تعطیلات تابستانی و آخر هفته خود دنبال برنامه‌ریزی برای سفری خاطره‌انگیز هستید آذربایجان غربی بهشت ایران‌زمین با آب‌وهوای چهارفصل بهترین انتخاب برای خلق یک سفر خاطره‌انگیز است.
وجود دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور دنیا، جنگل‌های بکر و منحصربه‌فرد سردشت و پیرانشهر، منطقه سیلوانا یکی از 19 منطقه جهان دارای اکسیژن خالص، تخت سلیمان اثر ثبت‌شده جهانی با رازهای سربه‌مهر تاریخی، وجود تپه‌های تاریخی از عصر آهن، آبشارهای مرتفع و زیبا به همراه ده‌ها مسجد و کلیسای تاریخی با معماری بی‌نظیر و وجود چشمه‌های متنوع آب‌معدنی، آذربایجان غربی سرزمین اقوام و ادیان و بهشت ایران‌زمین را به یکی از اولین مقصدهای گردشگری مسافران خارجی و داخلی از اقصی نقاط کشور تبدیل کرده است.
استان آذربایجان غربی در کنار آثار تاریخی و طبیعی بی‌نظیر یکی از مناطق خوش آب‌وهوا در تمام فصول سال به‌خصوص با توجه به آب‌وهوای خنک در فصل تابستان بوده و پذیرای خیل عظیم مسافرانی است تا ضمن لذت بردن از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این دیار نفسی تازه کنند.
این استان دارای آب‌وهوای سرد کوهستانی است چراکه بیشتر محدوده آذربایجان غربی را کوه‌ها و ارتفاعات تشکیل داده‌ و برای همین است که شهریورماه بهترین زمان سفر به ارومیه و آذربایجان غربی است چراکه در این ماه خبری از سرمای اسفند و گرمای مرداد نیست.
آذربایجان‌غربی از لحاظ جغرافیایی از شمال با کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه، از غرب با کشورهای ترکیه و عراق، از شرق با استان‌های آذربایجان شرقی و زنجان و از جنوب با استان کردستان هم‌مرز است و با هم‌مرزی با 3 کشور و نزدیک‌ترین نقطه به قاره اروپا موقعیتی خاص و ممتاز در ایران دارد.
هم‌مرزی این استان با سه کشور خارجی این فرصت را برای گردشگران تابستانی فراهم می‌کند تا از بازارچه‌های مرزی سردشت، پیرانشهر، مهاباد و ارومیه بی‌نصیب نمانده و در کنار لذت بردن از یک سفر خاطره‌انگیز مایحتاج خود در بخش پوشاک، لوازم‌خانگی و ... را باقیمت‌های باورنکردنی تهیه کنند.

لذت سفره خاطره‌انگیز در کنار نگین فیروزه‌ای ایران
دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور دنیا این روزها به مدد بارش‌های مناسب بهاره جانی دوباره گرفته و حال و هوای خوبی دارد، امسال نگین فیروزه‌ای ایران پر است از گردشگرانی که فرصت را غنیمت شمرده و دل به آرامش بی‌کران آن سپرده‌اند تا حسرت سال‌ها پرآبی‌اش را از دل بزدایند.
دریاچه ارومیه در کنار زیبایی خیره‌کننده‌اش برای گردشگران به دلیل خاصیت درمانی فوق‌العاده‌اش این روزها مقصد خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی است، از سال‌های گذشته آب، نمک و لجن دریاچه ارومیه برای درمان بیماری‌های پوستی، مفصلی، روان‌درمانی و … مورداستفاده قرار می‌گرفته است.
در حال حاضر از حمام‌های لجن یا کنار دریاچه به‌صورت سنتی استفاده می‌شود آب و لجن این دریاچه به دلیل داشتن املاح معدنی فراوان ازجمله کلرور سدیم و منیزیم، خاصیت درمانی و ضدعفونی‌کننده دارد و برای مداوای امراض جلدی، استخوانی و رفع رماتیسم تجویز می‌شود.
از خاصیت بی‌نظیر و درمانی دریاچه ارومیه نیز بگذریم وجود جزایر پنج‌گانه با حیات‌وحش کم‌نظیر که میزبان بیش از 250 گونه مختلف جانوری و پرندگان است می‌تواند برای گردشگران علاقه‌مند به محیط‌زیست فرصت ارزشمندی برای آشنایی بهتر و بیشتر باشد.

تابستان امسال اکسیژن خالص دنیا را در سیلوانا تنفس کنید
اگر از دود و دم و شلوغی زندگی شهری خسته شده‌اید و می‌خواهید نفسی تازه کرده و از هوای خنک و تازه لذت ببرید تردید نکرده و سیلوانا یکی از 19 منطقه جهان که دارای اکسیژن خالص است را انتخاب کنید.
وجود چشمه‌ها و دریاچه‌هایی که از آب شدن طبیعی برف ارتفاعات به‌ وجود می‌آیند منطقه‌ای بکر و بسیار زیبا را در سیلوانا به وجود آورده است وجود چشمه‌ها و دریاچه‌هایی که از آب شدن طبیعی برف ارتفاعات به‌ وجود می‌آیند منطقه‌ای بکر و بسیار زیبا را در سیلوانا به وجود آورده است، برخورداری از اکوتوریسم قدرتمند، بهترین مکان برای ستاره‌شناسی، وجود پتانسیل‌های ورزش هوایی مانند پاراگلایدر از ظرفیت‌های بالقوه منطقه سیلوانا برای جذب گردشگر است.
از جاذبه‌های گردشگری این بخش می‌توان به پیست اسکی خوشاکو، آبشار سولک، آبشار سوله دوکل، چشمه‌های آب‌معدنی و طبیعی سیلوانا، ارتفاعات سر به فلک کشیده منطقه با دامنه‌ای زیبا، دشت زیبای مرگور با طبیعت ویژه بهاری، کوه دالامپر، کوه بوز سینا، کوه بنار و میربهار و دیگر مناظر اشاره کرد.
آب‌معدنی سیلوانا از چشمه کانی سپی واقع در ارتفاعات 3460 متری کوه‌های شمال غرب کشور و به دور از دسترس انسان سرچشمه گرفته و عاری از هرگونه آلودگی است، آب این چشمه آبی گوارا و بدون طعم و نشاط‌آور است و کمک مهمی به تأمین کلسیم و املاح موردنیاز بدن می‌کند، آب‌معدنی سیلوانا کیفیت بالایی دارد و نیز به سبب مدر بودن این دسته آب‌ها در درمان بیماری‌های مفصلی نقرس و دفع سنگ‌های ادراری مؤثر است.

آبشارهای مرتفع و زیبای آذربایجان غربی چشم انتظار مسافران تابستانی
آذربایجان غربی باوجود داشتن آبشارهای زیبایی چون شلماش در سردشت، سوله دوکل، شملکان، سولک و مارمیشو در ارومیه، عرب دیزج و قلعه جوق در ماکو، قینرجه در تکاب، قیزیل چیر(بدلان) در خوی و دره خورخوره در سلماس در زمره استان‌هایی است که با بهره‌مندی از این موهبت الهی فرصت دیدار مشتاقان آب و طبیعت را فراهم آورده است.
آبشار شلماش این آبشار در نزدیکی شهر سردشت واقع‌شده و یکی از شاخه‌های رودخانه زاب محسوب می‌شود، ارتفاع آن در حدود 10 متر و آب آن نیز قابل‌توجه است. هم‌جواری این آبشار با دره‌ای سرسبز و زیبا و جنگل‌های پراکنده، زیبایی ویژه‌ای بدان بخشیده است.
آبشار قلعه‌جوق، این آبشار در کوه قلعه‌جوق ماکو است که ارتفاعی قریب به 80 متر دارد. آب این آبشار خیلی زیاد نیست، ولی شکل قرار گرفتنش بسیار زیباست. دسترسی به آن به‌راحتی امکان‌پذیر است و فضای آن کاملاً طبیعی و بکر باقی‌مانده است.
آبشار سوله دوکل، این آبشار با ارتفاع 3487متر مرتفع‌ترین آبشار آذربایجان غربی شناخته شده است، این آبشار در روستای ییلاقی سوله دوکل از توابع بخش سیلوانای ارومیه، منطقه مرزی زیوه مرگور، حدود 50 کیلومتری غرب ارومیه و در محل تلاقی مرزهای ایران، ترکیه و عراق و بین دو قله‌ بز سینا و دالامپر قرار دارد.

تخت‌سلیمان مجموعه اسرارآمیز در دل تاریخ
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید در کنار لذت بردن از تعطیلات خود با اسرار پر رمز و راز تاریخی گذشتگان نیز آشنا شوید حتماً در ایام باقی‌مانده تابستان سری به مجموعه بی‌نظیر تاریخی ثبت‌شده جهانی تحت سلیمان تکاب هم بزنید.
از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مجموعه تاریخی بی‌نظیر که زادگاه زرتشت بوده و میراث دار گنج سلیمان است در کنار آثار شگفت‌انگیزی ازجمله کوه زندان سلیمان، دریاچه سحرآمیز با جزیره شناور و آتشکده آذرگشسب بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام قرار گرفتن در یک منطقه خوش آب‌وهوا، خنک و سرسبز است.
تخت سلیمان یا شهر گنجک در یک دره سرسبز در بلندی سه هزار متری، سرشار از جاذبه‌های کم‌نظیر طبیعی- تاریخی واقع‌شده، این ناحیه همان شهر مشهوری است که بنا به نوشته‌های کهن، زادگاه زرتشت بوده و در نوشته‌های پهلوی به نام «گنجک» خوانده شده است.
این شهر باستانی در ادوار مختلف محل سکونت اقوامی مانند، مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و مغولان بوده و در هر یک از دوره‌های فوق، این محل در اوج قدرت و تمدن زمان مربوط به خود بوده است.
چمن متحرک یا «چملی گول» یکی از بی‌نظیرترین پدیده‌های ایران و حتی جهان است که در دل طبیعت و در کنار مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب جا خوش کرده و هنوز رازی سربه‌مهر به شمار می‌رود، «چملی گول» در زبان محلی این منطقه یعنی «جزیره‌ای از چمن بر روی برکه»، چمن متحرک چملی، قطعه بزرگی از نی‌هایی است که از به هم چسبیدن ریشه آن‌ها بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده، تشکیل شده است.
دریاچه تخت سلیمان با جود زمستان‌های سرد منطقه تکاب دمایش همواره ثابت است و در تابستان و زمستان 21 درجه سانتی‌گراد است. از این دریاچه چندین نهر آب سرازیر می‌شود که به‌طور میانگین ثانیه‌ای 90 لیترمی شود. آب این دریاچه از سفره‌های آب زیرزمینی که در کف دریاچه وجود دارد تأمین می‌شود.

از تنها مسجد روباز کشور تا قدیمی‌ترین کلیسای جهان در آذربایجان غربی
آذربایجان غربی، سرزمین احترام به ادیان، باورها و آئین‌های گوناگون است و دربرگیرنده آثار و بقایای تاریخی از زرتشت، که نخستین آیین یکتاپرستی جهان تا مسیحیت و اسلام است و هم‌اکنون نیز باگذشت هزاران سال در تضارب اندیشه‌ها، تعامل ادیان و مذاهب، نقش محوری ایفا می‌کنند.
مسافران و گردشگرانی که مسیر آذربایجان غربی را برای سفر انتخاب می‌کنند، علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی، می‌توانند با مساجد تاریخی و نیز تنها مسجد روز باز کشور، به همراه قدیمی‌ترین کلیساهای جهان و همچنین سبک زندگی مسیحیان ایران آشنا ‌شوند.
مسجد جامع ارومیه یکی از آثار کهن و قدیمی شهر تاریخی ارومیه است که در خیابان اقبال این شهر قرار دارد. این مسجد در میان بازار قدیمی شهر واقع‌شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر محسوب می‌شود.
برخی از محققین معتقدند این بنا، ابتدا آتشکده بوده و بعد از تسلط مسلمانان، ویران‌شده و سپس در قرن هفتم هجری قمری، بر روی آن مسجدی ساخته شد. به اعتقاد این گروه از محققان، سبک تزئینات، گچ‌بری‌ها، ستون‌بندی‌ها و طاق‌های مسجد، عیناً شبیه به سبک معماری سلجوقیان است.
مطلب خان خوی، تنها مسجد روباز کشور و ازجمله بناهای تاریخی مذهبی آذربایجان غربی به شمار می‌رود که از ویژگی‌های معماری کم‌نظیری برخوردار است، درواقع محراب این مسجد با 12.5 متر ارتفاع و ایوان آن با 25 متر ارتفاع، از بلندترین محراب‌ها و ایوان‌های مساجد در ایران است.
زیباترین و جالب‌ترین اثر تاریخی به‌جای مانده از دوران صفوی در منطقه غرب و شمال غرب ایران، مسجد جامع مهاباد یا مدرسه شاه سلیمان است که اکنون در قلب شهر قرارگرفته و خطبه‌های نماز جمعه شهر، در آن برگزار می‌شود.
در کنار مساجد تاریخی آذربایجان غربی که نمایشی از شاهکار معماری بی‌نظیر ایرانی و اسلامی است وجود کلیساهای تاریخی و قدیمی همه‌ساله موجب جذب صدها گردشگر خارجی و داخلی به این استان می‌شود.

قره کلیسا؛ قدیمی‌ترین کلیسای جهان و نماد همزیستی ادیان
کلیسای تاتائوس یا قره کلیسا، نهمین اثر کشور در ردیف آثار جهانی، اولین کلیسای جهان بوده که توسط حواریون عیسی مسیح (ع)، بر مقبره طادی مقدس و سه هزار و 500 نفر از پیروان این دین در زمان اشکانیان، در چالدران بنا شد.
بنابر باور مسیحیان ارمنی نژاد؛ کلیسای تاتائوس نخستین کلیسایی است که توسط مبشرین مسیح در دنیا ساخته‌شده و آن‌ها هرسال در هفته آخر تیر و هفته اول مردادماه که مصادف با شهادت تاتائوس است، مراسم خاصی در این کلیسا برپا می‌دارند.
معماری اصلی کلیسا به‌صورت بازلیک، نوع خاصی از معماری کلیسایی است. این کلیسا دارای دو گنبد بزرگ و کوچک هرمی شکل و 12 ترک است. بخش قدیمی بنا با سنگ‌تراشه‌های سیاه‌رنگ و بخش جدید آن با سنگ‌های سفید ساخته شده است.
کلیساهای ارومیه بیشتر شامل کلیساهای آشوری‌هاست، البته کلیسای مربوط به ارامنه (کلیسای قره باغ) هم در نزدیکی این شهر دیده می‌شود. مهم‌ترین کلیساهای ارومیه، کلیسای حضرت مریم معروف به ننه مریم است.
این کلیسا در مرکز شهر ارومیه و در خیابان خیام قرارگرفته و بنای اولیه آن مربوط به قرن اول میلادی است و از آن به‌عنوان کهن‌ترین کلیسای ایران یاد می‌شود. برای مسافری که قصدش سفر در مسیر کلیساهاست، دیدار از نخستین کلیسای ایران، جذابیتی خاص دارد.
کلیسای ماریوحنا هم در 24 کیلومتری شمال ارومیه و در داخل روستای آده واقع‌شده است که بنای موجود، در سال 1901 میلادی بر بقایای کلیسایی از دوران ایلخانی بناشده. قابل‌ذکر است که کلیسای دیگری به نام کلیسای ماریوحنا در 40 کیلومتری شمال ارومیه بر بلندترین نقطه کوه و مشرف بر روستای گویلان ساخته شده است.
کلیسای ماردانیال متعلق به دوران ساسانیان در 25 کیلومتری شمال ارومیه و بر بالای یک تپه باستانی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد بر ساحل رودخانه نازلوچای بنا شده است.

تپه ها تاریخی آذربایجان غربی جلوه ای از تمدن کهن ایران زمین
تپه‌های باستانی آذربایجان غربی جلوه‌ای ماندگار از تمدن هزاران ساله ایران‌زمین و ظرفیتی بی‌بدیل برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است؛ تپه‌هایی که گاه قدمت آن‌ها همچون حسنلو در نقده به 10 هزار سال می‌رسد.
تپه باستانی حسنلو در نقده از شهرت جهانی برخوردار است و باستان‌شناسان ایرانی و خارجی قدمت ابنیه موجود در این تپه را حدود 800 تا هزار و 400 سال قبل از میلاد تخمین زده‌اند تپه باستانی حسنلو در نقده از شهرت جهانی برخوردار است و باستان‌شناسان ایرانی و خارجی قدمت ابنیه موجود در این تپه را حدود 800 تا هزار و 400 سال قبل از میلاد تخمین زده‌اند، مهم‌ترین اثر مکشوفه تپه باستانی حسنلو که اهمیت ویژه‌ای در باستان‌شناسی دارد جام طلایی حسنلو است؛ وزن این جام 950 گرم، بلندای آن 21، قطر آن 25 و محیط لبه آن 61 سانتیمتر است و در موزه ایران باستان در تهران نگهداری می‌شود.
تپه اهرنجان با 9 هزار سال قدمت در دشت سلماس و در شمال غربی دریاچه ارومیه قرار دارد که به آن در زبان محلی ˈکول تپه سیˈ یا تپه خاکستری نیز گفته می‌شود و جزو نخستین سکونتگاه‌های بشری در ایران به شمار می‌رود.
تپه قلایچی در روستای قلایچی و 12 کیلومتری شمال شرقی شهر بوکان قرار دارد و برای نخستین بار در سال 1363 کاوش‌های باستان‌شناسی در این تپه صورت گرفت و آثاری از هزاره اول قبل از میلاد در آن نمایان شد.
تپه حاجی‌فیروز در بخش شرقی «دره سلدوز» و در 2 کیلومتری جنوب شرقی تپه حسنلو قرار دارد و حفاری‌های این تپه 16 لایه استقرار و 11 مرحله ساختمان‌سازی را مشخص کرده است، بر اساس یافته‌های این حفاری‌ها ساختمان‌های هزاره ششم قبل از میلاد در حاجی‌فیروز به‌صورت واحدهایی مستقل از یکدیگر بنا شده بودند که هر یک دارای اتاق‌های نشیمن، محل آماده‌سازی غذا و پخت‌وپز، انبارک های غذا و آذوقه و خمره‌های ذخیره بوده است.

غار سهولان مهاباد؛ از شگفت‌انگیزترین جلوه‌های طبیعت زیبای آذربایجان غربی
غار آبی سهولان در حدود 43 کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد - بوکان در آذربایجان غربی قرار دارد. این غار در قدیم خانه مردم پارتی‌تبار بوده است، مساحت داخلی غار سهولان حدود 600 مترمربع است و محتویات غار سنگ‌های آهکی است. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن 50 متر است و عمق آب در برخی جاها به 32 متر می‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین 10 الی 15 درجه است.
غار سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و این غار در نزدیکی روستایی به همین نام قرارگرفته است. مردم محلی غار را کونه کوتر، یعنی لانه کبوتر نیز می‌نامند. دلیل این نام‌گذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.
تنها موجودات زنده این غار کبوتر چاهی و خفاش می‌باشند که قسمت‌هایی از غار را به‌عنوان آشیانه انتخاب کرده‌اند. به دلیل تاریک بودن و نبود نور هیچ نوع جلبکی در آب دریاچه این غار رشد نکرده و به‌غیراز جانداران میکروسکوپی هیچ موجود دیگری زیست نمی‌کند. آب دریاچه غار بسیار شفاف و زلال است. عمق آن علی‌رغم تاریک بودن تا چندم‌تری قابل‌رؤیت است.
غار سهولان شبیه غار علی‌صدر در همدان است. این غار آبی با جلوه‌های طبیعی و قندیل‌های منحصربه‌فردی که دارد در دامنه رشته‌کوه‌های کوتر قرار دارد. این پدیده زیبا و نادر دارای 2 دهانه است.

سفر به کاخ رؤیایی «باغچه جوق» /قصری با معماری کلاه فرنگی‌ها
قصر تاریخی باغچه جوق که از یک ساختمان دوطبقه تشکیل‌شده در داخل محوطه باغی به مساحت 11 هکتار قرار دارد، معماری کاخ تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی، به‌ویژه معماری روسیه اواخر سده نوزدهم است.
خانواده سردار ماکویی تا سال 1353 در این کاخ زندگی می‌کردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال 1358 به‌منظور بازدید عموم افتتاح شد. این کاخ‌موزه در سال 1366 در اختیار میراث فرهنگی کشور قرار گرفت.
روستای باغچه جوق (در زبان ارمنی یعنی ده) در فاصله 6 کیلومتری شهر ماکو و حدود 2 کیلومتری از سمت غرب جاده اصلی بازرگان قرار دارد، این روستا از غرب و جنوب به دامنه کوه چرکین و چشمه‌ای به نام کلیسه منتهی می‌شود. در بخش جنوب شرقی روستای باغچه جوق، ساختمان مجلل و تاریخی قصر باغچه جوق قرار دارد که مربوط به اواخر دوره قاجاریه است.
این قصر به علت ویژگی‌های ممتاز معماری و هنری در سال 1353 توسط دولت خریداری شد و بعد از انجام تعمیرات ضروری و رفع خطر از آن به علت علاقه مردم منطقه و جاذبه‌های قوی فرهنگی با موافقت سازمان میراث فرهنگی و تهیه مقدمات لازم، برای بازدید عموم آماده شد و عنوان کاخ‌موزه باغچه جوق ماکو مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
خانواده سردار ماکویی تا سال 1353 در این کاخ زندگی می‌کردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال 1358 به‌منظور بازدید عموم افتتاح شد. این کاخ‌موزه در سال 1366 در اختیار میراث فرهنگی کشور قرار گرفت.

بازارچه‌های مرزی و لذت خرید اجناس ارزان و باکیفیت
یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سفر به آذربایجان غربی در کنار بهره بردن از جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعی خرید اجناس ارزان و باکیفیت موردنیاز تک‌تک اعضای خانواده از بازارچه‌های مرزی است ویژگی که کمتر استانی در کشور از آن بهره می‌برد.
بازارچه‌ مرزی ماکو شهرستان ماکو که در شمال آذربایجان‌غربی قرار دارد و با کشور ترکیه هم‌مرز است، بزرگ‌ترین منطقه‌ آزاد ایران و دومین منطقه آزاد (ازنظر وسعت) بعد از شانگهای چین را در دل خود جای‌داده است. بازارچه‌ی مرزی ماکو در 5 کیلومتری جاده ماکو بازرگان قرار دارد و هر روز میزبان شمار زیادی از گردشگران است که برای خرید اجناس ترک و معتبر به این بازارچه سرازیر می‌شوند.
بازارچه‌ی مرزی سرو، ارومیه، یکی دیگر از بازارچه‌های مرزی، بازارچه‌ی مرزی سرو است. شهرستان سرو در 55 کیلومتری شمال غرب شهر ارومیه قرار دارد و با شهر وان ترکیه هم‌مرز است. قرار گرفتن گمرک در این شهر و ایجاد بازارچه‌ی مرزی گردشگران و خریداران زیادی را به این شهر جذب می‌کند. بازارچه‌ی سرو از چندین مجتمع تجاری و مغازه‌های پراکنده زیادی تشکیل‌شده که اجناس آن‌ها مستقیم از کشور ترکیه وارد می‌شود. پوشاک و کیف و کفش ترک از عمده محصولاتی هستند که گردشگران از آن‌ها استقبال می‌کنند.
بازارچه‌ مرزی تمرچین، پیرانشهر، بازارچه ‌پررونق تمرچین یکی از بازارچه‌های مرزی فعال کشور در مرز ایران و عراق است. پایین بودن قیمت‌ها و تنوع برندها مسافران زیادی را راهی این بازارچه می‌کند، در آذربایجان این بازارچه به‌عنوان مرکزی برای لوازم آشپزخانه و سرویس‌های چینی شناخته شده است. لوازم صوتی و تصویری، قطعات ماشین‌آلات سنگین و سایر لوازم‌خانگی از عمده کالاهای وارداتی این بازارچه هستند.

ارومیه شهر آب و آینه میزبان گردشگران تابستانی است
جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعی آذربایجان غربی تا حدی است که معرفی آن‌ها در یک گزارش و یک مجال نمی‌گنجد در این میان ارومیه مرکز این دیار از کشور خود به‌تنهایی مجموعه‌ای بی‌نظیر از همه جاذبه‌های موردنظر گردشگران است.
شهر تاریخی و زیبای ارومیه که دارای جاذبه‌های بی‌نظیر تاریخی، طبیعی است می‌تواند برای تجربه یک سفر خاطره‌انگیز تابستانی انتخاب مناسبی باشد شهر تاریخی و زیبای ارومیه که دارای جاذبه‌های بی‌نظیر تاریخی، طبیعی است می‌تواند برای تجربه یک سفر خاطره‌انگیز تابستانی انتخاب مناسبی باشد، در این شهر مرزی و تاریخی که به گواه تاریخ‌نگاران قدمت آن با شهرهای تاریخی و باستانی سارد و نینوا برابری می‌کند می‌توان چهارفصل ایران را یکجا تجربه کرد، آب‌وهوای مناسب، آثار تاریخی بی‌نظیر، جاذبه‌های طبیعی بکر با بازارچه‌های مرزی زیبا متفاوت از سال‌های قبل مهیای استقبال میهمانان و گردشگران است.
بازار تاریخی ارومیه یکی از آثار کم‌نظیر دوران صفویه در ایران است که هنوز پویایی خود را حفظ کرده و به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر مقصد مناسبی برای خرید اجناس با قیمت‌های مناسب و در عین حال دیدن شاهکاری از معماری ایرانی – اسلامی است.
یکی از آثار تاریخی بی‌نظیر ارومیه که در داخل شهر قرار دارد برج مدور سه گنبد ارومیه است که معماری این بنای تاریخی چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد و حیرت‌زده می‌کند، اگر در سفر به ارومیه بعد از گشت‌وگذار در این شهر تاریخی قصد خوردن یک ناهار لذت‌بخش و کمی استراحت به‌دوراز هیاهوی زندگی شهری و در فضای کاملاً بهاری و دلپذیر داشته باشند روستای گردشگری «بند» می‌تواند بهترین انتخاب باشد.
علاوه بر جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر و بکر این منطقه وجود رستوران‌هایی با محیط‌های کاملاً سنتی، مدرن با انواع غذاهای محلی و خارجی در مکان‌هایی دنج و راحت به همراه مغازه‌های ترشک و ترشی‌های بهداشتی و خوشمزه سال‌هاست انتخاب برتر گردشگران به این شهر است.
پارک جنگلی شیخ تپه که در استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه قرار دارد، یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهر است و همه‌روزه مردم و گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند، بر ارتفاعات مشرف‌به شهر و در مجاورت تپه باستانی شیخ تپه واقع شده است.
با حضور در پارک جنگلی ارومیه می‌توان کل وسعت شهر ارومیه را به‌راحتی تماشا کرد در کنار جاذبه تاریخی این مکان وجود دنیای بازی مدرن، نمایشگاه بین‌المللی ارومیه در کنار مکان و مغازه‌های فروش خوراکی و غذاهای سنتی ازجمله آش دوغ می‌تواند لذت یک حضور پرخاطره را برای گردشگران و مسافران تابستانی رقم بزند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/157991/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس

همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه