پیام آذری

آخرين مطالب

کیفیت گرایی محرکی برای مصرف کالای ایرانی سياسي

کیفیت گرایی محرکی برای مصرف کالای ایرانی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- ایرنا- ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی، محرکی برای استقبال بیش از پیش مردم از مصرف کالاهای ایرانی به شمار می رود و سهم تولیدکنندگان از تلاش های همگانی برای تحقق شعار سال محسوب می شود.

به گزارش ایرنا کارشناسان شاخص های مختلفی را برای حمایت از کالای ایرانی در سال جاری مطرح می کنند که داشتن تعصب برای استفاده از کالای ایرانی و جلوگیری از قاچاق کالاها از جمله آنهاست.
مقابله با واردات بی رویه در بسیاری از محصولات دارای مشابه داخلی، توجه به بخش تولید از سوی مسئولان و فراهم کردن زمینه تولید بهتر و بیشتر و همچنین ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی از جمله دیگر شاخص هایی به شمار می رود که مورد تاکید کارشناسان قرار گرفته است.
یکی از موضوعات مهم در این بخش توجه تولیدکنندگان به ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی با هدف ترغیب مردم نسبت به استفاده از کالاهای داخلی است که نه تنها در افزایش مصرف داخلی بلکه در کسب بازارهای هدف خارجی نیز اثرگذار خواهد بود.
بسیاری از صاحب نظران معتقدند که باید برای حمایت از کالای ایرانی، مرغوبیت کالاهای تولید داخل افزایش یابد و تولیدکنندگان نیز بیشتر به موضوع کیفیت بخشی به محصولات توجه کنند.
این امر در خصوص تولیدات آذربایجان غربی بیش از سایر استان های کشور صدق می کند و با توجه به مرزی بودن این استان و امکان واردات و حتی قاچاق کالاهای خارجی، کیفیت بخشی به محصولات تولید استان بسیار ضروری است و تولیدکنندگان باید با توجه بیشتر و استفاده از فناوری های به روزتر، زمینه سوق دادن مردم به استفاده از کالاهای داخلی را فراهم کنند.
استاندار آذربایجان غربی در این خصوص معتقد است که واحدهای تولیدی باید به تکنولوژی های روز دنیا مجهز شده و وارد بازار رقابتی شوند.
محمدمهدی شهریاری با تاکید بر تولید کالاهای باکیفیت و ارزان قیمت در داخل کشور، می گوید: تمایل مردم برای خرید کالای ایرانی با ارتقای کیفیت آنها افزایش می یابد و در این خصوص اهتمام جدی فعالان بخش تولید بسیار اثرگذار است.
وی با تاکید بر اینکه حل مشکلات اقتصادی در گرو خرید کالای ایرانی است، اظهار کرد: برای تحقق این امر باید همه دست به دست هم دهند و سهم خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی نیز تحقق شعار سال را در گرو فراهم کردن زمینه تولید ارزان توسط مسئولان دانست و افزود: بخش خصوصی باید به دنبال بهره وری و استفاده از تکنولوژی روز دنیا باشد و محصولات مناسبی را تولید و روانه بازار کند.
رضا حسینی اضافه کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و لزوم حمایت از کالای داخلی، مسئولان دولتی باید خرید کالای ایرانی را در اولویت قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه باید یک فضای رقابتی در بازار به وجود بیاید، ادامه داد: فضای رقابتی تولیدکننده را برای عرضه کالای باکیفیت و با قیمت مناسب در بازار مجاب می کند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز در این زمینه معتقد است که مردم و مسئولان باید نسبت به امور داخلی کشور تعصب داشته باشند و استفاده از جنس خارجی را یک عیب بدانند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی از تولیدکنندگان داخلی خواست که جنس باکیفیت را تولید و روانه بازار کنند تا استفاده از اجناس ایرانی بیش از پیش در جامعه رواج یابد.
امام جمعه ارومیه تاکید کرد: رونق در تولید ملی به تلاش تولیدکنندگان برای عرضه کالای باکیفیت و اهتمام مردم برای خرید کالای ایرانی وابسته است.
مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه با توجه به نامگذاری سال به نام حمایت از کالای ایرانی، نقش استاندارد بسیار پررنگ‌تر می‌شود، گفت: اولویت اصلی این اداره کل در سال جاری بالا بردن کیفیت و استانداردها در تولیدات داخلی است.
منصور جلایر افزود: در سال مزین به شعار " حمایت از کالای ایرانی" برای آموزش و ترویج استفاده از تولیدات استاندارد در جامعه از روش‌های مختلفی بهره برداری می شود.
وی بر همراهی بخش تولید، دانشگاهیان، مردم، عرضه کنندگان و ناظران بازار برای حمایت از کالای ایرانی تاکید کرد و ادامه داد: دانشگاهیان در سال جاری به خوبی می‌توانند با ارائه طرح ها و مقاله ها به اداره کل استاندارد کمک کنند و این اداره نیز امسال در تلاش است تا تعامل بیشتری را در این زمینه با دانشگاه‌ها داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه نیز گفت: ارتقای کیفی کالاها و رعایت استانداردهای لازم، رمز حیات تولید داخلی و تحقق شعار سال است.
حسن انتظار افزود: تولیدکنندگان نقشی اساسی در روی آوردن مردم به کالای ایرانی را دارند و باید با استفاده از ماشین آلات مدرن و مواد اولیه مرغوب دست به تولید کالاهای باکیفیت بزنند.
وی ادامه داد: اگر کالای مرغوب در بازار عرضه شود نه تنها مصرف کننده داخلی از آن استقبال می کند بلکه بازارهای جهانی نیز مشتری آن خواهند بود.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر با وجود تبلیغ ها و تشویق های فراوان همچون اعمال تخفیف های ویژه، برخی از کالاهای داخلی به دلیل نامرغوب بودن مشتری ندارد.
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه اظهار کرد: تولیدکنندگان باید موارد 9 گانه استاندارد را رعایت کنند و مهمتر از همه موسسه های نظارتی نظیر استاندارد نباید اجازه بدهند که محصول نامرغوب ایرانی در بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه شود.
وی با اشاره به واردات بی رویه کالا به کشور، گفت: برای رونق تولید داخلی تعرفه های واردات کالا باید مورد بازنگری قرار بگیرد و نرخ آنها افزایش یابد.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه جلوگیری از قاچاق کالا از جمله عوامل رونق تولید داخلی است، افزود: معابر مرزی نباید عرصه جولان برخی از سودجویان و قاچاقچیان کالا باشد.
وی با اشاره به عرضه کالاهای خارجی در مناطق آزاد و بازارچه های مرزی، گفت: در این مناطق کالاهای وارداتی از لوازم خانگی گرفته تا ساده ترین وسایل که دارای مشابه داخلی است، عرضه می شود.
وی ادامه داد: سودجویان به راحتی انواع کالاهای خارجی را توسط کامیون ها از این مناطق به شهرهای مختلف حمل می کنند و موجب ورشکستگی واحدهای تولیدی داخلی می شوند.
وی با تاکید بر اینکه مواد شوینده، آبمیوه و حتی آدامس بخشی از کالاهای وارداتی است، افزود: دستگاه های نظارتی با تشدید نظارت خود می توانند مانع ورود بی رویه کالاهای خارجی به کشور شوند.
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه بیان کرد: تولیدکننده داخلی باید از دلگرمی و پشتوانه مناسب برخوردار باشد و مقابله با واردات بی رویه و جلوگیری از قاچاق از راهکارهای پشتیبانی از آنان به شمار می رود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز به نقش تولیدکنندگان در تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان با تولید محصول باکیفیت و استاندارد باید سعی کنند تا مصرف کننده را به سمت خرید کالای ایرانی سوق دهند.
سید هادی بهادری اضافه کرد: تولید داخلی در بسیاری از زمینه ها وجود دارد اما برخی از آنها از جمله در بخش مصالح ساختمانی به علت بی کیفیت بودن با ذائقه مردم همخوانی ندارد.
بهادری از کیفیت خودروهای داخلی نیز انتقاد کرد و افزود: مصرف کننده وقتی 400 میلیون ریال برای خرید خودروی داخلی هزینه می کند اما پس از مدتی به پایین بودن کیفیت آن پی می برد، ترجیح می دهد تا خودرو خارجی دست دوم خریداری کند.
بهادری با تاکید بر افزایش تعرفه های وارداتی کالا، گفت: برای جلوگیری از ورود کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارد، باید تعرفه ها افزایش یابد و با پدیده قاچاق بیش از پیش مقابله شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی حل مشکلات واحدهای تولیدی راکد را از دیگر اقداماتی برشمرد که به تحقق شعار سال کمک می کند.
بهادری مقابله با واسطه ها و توجه به شبکه توزیع را از گام های موثر جهت حمایت از کالای ایرانی برشمرد و افزود: مجموعه هایی همچون سازمان های مردم نهاد باید جهت حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل شود.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری چندین سال متوالی است که به مقوله اقتصاد می پردازند، گفت: جهت تحقق شعار سال باید متولی مشخصی تعیین شود تا این مهم را به عنوان یک استراتژی دنبال کند و مجموعه های دیگری نیز عملکردها را ارزیابی کند.
شهروندان ارومیه ای نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، موضوع کیفیت تولیدات را مهمترین عامل در سوق دادن مردم به استفاده از تولید داخل دانستند.
حسن بابایی شهروند ارومیه ای در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه نمی توان کالای بدون کیفیت مصرف کرد، گفت: با افزایش کیفیت کالاهای تولیدی ما نیز مشتاق هستیم تا ایرانی مصرف کنیم.
وی اضافه کرد: برخی از کالاهای تولید داخل از نظر کیفیت بسیار ضعیف تر از مشابه خارجی است و حتی مردم با وجود قیمت بیشتر کالاهای خارجی، رغبتی برای جایگزینی با محصولات بومی ندارند.
وی اظهار کرد: در سال های اخیر گام های بلندی برای ارتقای کیفیت محصولات تولید داخل برداشته شده ولی در برخی از محصولات خانگی، کالاهای مربوط به خودرو و کالاهای برقی هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید مرتفع شود.
زهرا صباحی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بیشترین اهتمام در خانواده او برای خرید کالای ایرانی وجود دارد، گفت: ما همواره کالاهای ایرانی را از لحاظ قیمت و کیفیت با کالاهای مشابه خارجی می سنجیم و در صورت هم تراز بودن، کالای ایرانی را انتخاب می کنیم.
وی اظهار کرد: در صورت ارتقا کیفیت کالاهای تولید داخل بسیاری از مردم به سمت خرید کالای ایرانی سوق می یابند و استفاده از محصولات بومی را یک اصل برای خود می دانند.
به گزارش ایرنا، کیفیت گرایی در تولید داخل خواسته رهبر معظم انقلاب، مسئولان کشوری و استانی، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و غاطبه شهروندان است و نباید در این خصوص اهمال کاری صورت گیرد.
3072/2093

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/157771/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنایه خانم بازیگر به مسئولان صداوسیما: گذشته‌مان از آینده بهتره‌

قابی جالب از حضور «نیکا» سریال پایتخت در شهربازی استکهلم

تیپ متفاوت بازیگر «پدر سالار» در یک مراسم/ عکس

تغییر چهره «الیزابت داعشی» سریال پایتخت بعد 6 سال در 31 سالگی/ تصاویر

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

واگذاری زمین به 400 خانوار اردبیلی در قالب طرح جوانی جمعیت

توزیع بیش از 214 میلیون متر مکعب گاز از جایگاه‌های سوخت اردبیل

اختصاص 300 میلیارد ریال برای بهسازی خیابان‌ها

پلمب یک محل غیرمجاز زیبایی در اردبیل

صرفه جویی 14 میلیون مترمکعبی آب با انسداد چاه‌های غیرمجاز در آذربایجان‌غربی

پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در 24 ساعت گذشته

تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری زمستانی در آذربایجان‌غربی

توسعه شاخصهای راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در دستور کار

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه در 28 فروردین

دستگیری عامل تیراندازی و مصدومیت یک شهروند در بوکان

4.6 میلیون مسافر از پایانه های مرزی آذربایجان غربی تردد کرده اند

حذف باکس های جمع آوری زباله از معابر تبریز

بیش از 14‌ هزار نفر در آذربایجان شرقی عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر شدند

اجرای طرح برخورد با خودرو‌های شوتی در مراغه

تجلیل از پیشکسوتان فرماندهی آماد و پشتیبانی شمال‌غرب ارتش

افزایش 24درصدی ارزش صادرات از گمرک جلفا

افزایش سرعت اینترنت ایران علیرغم کاهش رتبه

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

ثبت ملی 25 اثر تاریخی استان اردبیل

علما در طول تاریخ با تبیین حق و حقیقت هدایتگر مردم بوده‌اند

انتخاب چهره هنر انقلاب اسلامی آذربایجان غربی

عامل تیراندازی مصدومیت یک شهروند در بوکان دستگیر شد

بازیکن استقلال در آستانه جدایی

هشدار مکزیک به شهروندانش؛ اسرائیل را ترک کنید

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

روایتی دلنشین از دوستی پایدار خانم بازیگر با تام کروز/ عکس

گسترش حاشیه نشینی در تبریز معضل اساسی است

فعالیت غیرحضوری مدارس نیکشهر،مهرستان،زرآباد ودلگان

جبران خسارت 340 میلیون ریالی شاکی پرونده خدمات آسانسوردر ارومیه

یک استقلالی به در خروج هدایت شد | دو گزینه برای جانشینی

آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند 1402، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند

ثبت نام 840 خانواده برای طرح جوانی جمعیت در شهرستان اردبیل

تزریق سالانه حداقل 5 هزار میلیارد تومان به اقتصاد استان اردبیل

افزایش 32 درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله سوار

کشت سماق در اهر

همسران امیر حسین مدرس از گذشته تا امروز/ تصاویر

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

هفت هزار مادر روستایی آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند

نرخ بیکاری زمستانی هم در آذربایجان‌غربی تک‌رقمی شد

دستگیری عامل تیراندازی در بوکان

ارتش در حراست از مرز‌های ایران امادگی کامل دارد