پیام آذری

آخرين مطالب

/گزارش/

چرا باید غذای بخارپز بخوریم؟ مقالات

چرا باید غذای بخارپز بخوریم؟

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین -
‌بهترین روش برای طبخ غذا روشی است که کمترین کالری را به فرد تحمیل کندف در این راستا بخارپز کردن، یکی از روش ‌های مفید پخت غذا است که البته بیشتر در مورد سبزیجات به کار برده می ‌شود.
استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی اظهارکرد: بخارپز کردن یک روش پخت و پز مرطوب است که با استفاده از بخاری که از آب ایجاد می‌شود، ماده غذایی پخته می‌شود، این روش یک روش بسیار ملایم پخت و پز است و یک گزینه عالی برای پخت مواد غذایی با بافت نرم مانند ماهی و سبزیجات است.
جواد حصاری، بخارپـز کردن برخی مواد غذایی را از روش های مفید پخت غذا دانست و خاطرنشان کرد: بخارپـز کردن برخی مواد غذایی و سبریجات یکی از روش های مفید پخت غذا محسوب می شود. در روش های دیگر پخت، مقدار زیادی از ویتامین ها و املاح معدنی از بین می روند، ولی در روش بخارپز بیشتر مواد مغذی از جمله ویتامین‌های حساس به حرارت باقی می‌مانند. همچنین مواد غذایی بخارپز شده مزه بهتری خواهند داشت. روش بخارپز بیشتر برای سبزیجات استفاده می شود تا هم ارزش غذایی شان حفظ شود و هم نرم تر و هضم آن راحت تر باشد.
وی افزود: وقتی حرارت دادن به صورت ملایم و غیرمستقیم انجام شود، ساختار سلولزی بافت‌های غذایی و ترکیبات آروماتیک آن حفظ می‌شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به سالم بودن این روش پخت و پز یادآور شد: بخارپز کردن یکی از انواع پخت و پز سالم است که در این روش مواد مغذی از آن ماده غذایی خارج نمی‌شود، به عبارت دیگر بخارپز کردن مواد غذایی باعث می‌شود 50 درصد مواد مغذی بیشتر از بقیه روش‌ها حفظ شود.
وی افزود: سبزی‌های بخار پز شده، فلاونوییدها و ویتامین‌های خودشان را حفظ می‌کنند.
حصاری از عالی بودن این راه پخت گفت و تاکید کرد: بخار پز کردن سبزیجات یکی از راه‌های بسیارعالی برای پخت آن‌ها است. ماهی بخار پز شده نیز بسیارعالی است، زیرا طعم و مواد مغذی خود را کاملاً حفظ می‌کند که از آن جمله می‌توان به اسیدهای چرب امگا-3اشاره کرد که در تمامی مواد غذایی دریایی یافت می‌شود.
استاد گروه علوم و صنایع غذایی ، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی اظهارکرد: در روش بخارپز پروتئین خیلی کم منعقد می‌شود. بنابراین قابل هضم‌ترین شکل خود را خواهد داشت، در صورتی که با سرخ کردن مواد غذایی در روغن به علت حرارت دیدن چربی‎ها، امکان سرطان زا شدن بسیار بالاست.
صُدیف آزادمرد با اشاره به باقی ماندن بیشتر مواد مغذی در روش بخار پز خاطرنشان کرد: در روش بخارپز بیشتر مواد مغذی از جمله ویتامین های حساس به حرارت باقی می مانند، در صورتی که در روش های دیگر پخت ویتامین ها کاملا یا تا حدی از بین می روند. همچنین به علت وجود کالری اضافه عامل بروز چاقی و مشکلات قلبی است.
وی افزود: با روش سرخ کردن در روغن میزان زیادی از مواد مفید غذایی موجود در مواد اولیه از بین می رود.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز بخارپز شدن مواد غذایی را حفظ سلامت بدن تاثیرگدار دانست و یادآور شد: طبخ به صورت بخارپز بهترین شیوه پخت برای کنترل وزن و حفظ سلامت بدن است.
وی افزود: در روش های دیگر پخت، ویتامین ها کاملا یا تا حدی از بین می روند ولی در روش بخارپز بیشتر مواد مغذی از جمله ویتامین های حساس به حرارت باقی می مانند.
آزادمرد، از هضم راحت تر سبزیجات در پی بخارپز شدن گفت و تاکید کرد: بخارپز کردن را بیشتر برای سبزیجات استفاده می کنیم تا هم نرم تر شود و هم هضم شان راحت تر باشد و هم ارزش تغذیه ای خود را حفظ کنند. البته اگر از لحاظ زمانی امکان تهیه باقی مواد غذایی به روش بخارپز وجود داشته باشد، این مواد هم مزه بهتری خواهند داشت و هم مواد مغذی بیشتری در آنها حفظ می شود. حتی فرض کنید برنج را می توان به روش بخارپز با استفاده از دستگاه بخارپز تهیه کرد.
براساس این گزارش، با توجه به تغییر سبک زندگی انسان‌ها و کاهش تحرک فیزیکی افراد و در پی آن افزایش چاقی، خوردن غذای بخارپز، یکی از بهترین گزینه‌ها است. بخارپزکردن، یکی از روش های مفید پخت غذاست که البته بیشتر در مورد سبزیجات به کار برده می شود؛ سبزیجاتی که کنار غذا مورد استفاده قرار می گیرند بهتر است به شیوه بخارپز طبخ شوند تا ویتامین های آنها حفظ شود.
گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

خوب و بدهای آذربایجان شرقی در سال 97

جاذبه‌های اردبیل در یک نگاه

انتقال زندان به خارج شهر؛ مطالبه بی پاسخ شهروندان تبریزی

یادی از شهدای 27 دی‌ماه دانشگاه تبریز

علائم مسمومیت الکلی چیست؟

پویش «نه به مواد مخدر» در مرند راه اندازی شد

نفس های تنگ طبیعت

بایسته های «خانه تکانی» برای گذر به سال نو

داغ گرانی بر آجیل تبریز

107هزار بال پرنده سرشماری شد/ آذربایجان غربی بهشت پرندگان ایران

جای خالی مادر

رویایی به رنگ سبز درمتن حاشیه شهر/فقر حاشیه شهر تبریز از فضای سبز

سرطان در کمین اردبیلی ها

قطعه سازان زیر چرخ خودروسازان

مهدتمدن:خداوند تنها نقاش قهار دنیاست

حال ما خوب است، اما تو باور نکن

آب بهترین نوشیدنی صبحگاهی است

نوستالوژی 75 سال گردش چرخ های دوچرخه در میاندوآب

روزی که تبریز غرق در خون بود/ 29بهمن آغازی بر فرجام رژیم ستمشاهی

درمان تنبلی و علل آن

پروژه 30روزه، 30ساله شد!

آذرتیتر: چهل بهمن و شکوه پابرجا

شکوه پایان 35 سال چشم انتظاری

بیشترین سدهای ساخته شده کشور در آذربایجان شرقی

روزنامه صائب تبریز:صادرات مواد غذایی و مقوله حفظ امنیت غذایی

توسعه مویرگی شریان برق تا روستاهای دورافتاده

بهار در زمستان تبریز/ نوستالژی دیوارهای برفی وسط کوچه ها

سوسوی کم نور فتیله بافی در کشور/هوجقان روستای صنعتی باقی می ماند

حماسه 2 بهمن ارومیه؛ مسجدی که به توپ بسته شد

قلم های بیدار

پول می‌گیرم فاتحه می‌خوانم

کودک ‌همسری، نمود تاخر فرهنگی

جامعه تلگرامی، جوانان و افکار عمومی

توانمندی های “به درد نخور” در سازمان رسانه ای

مرند صاحب ورزشگاه نشد/ پروژه ای که بعد از 12 سال به سرانجام نرسید

نقدی بر ادبیات نمایندگان مردم در شورای شهر تبریز/ از شما بعید است

اولین قدم برای جذب توریسم ورزشی

جنب و جوش کم رمق «جولایی»

پایتخت فرش دستباف در کما/مشکلاتی که به زندگی قالیبافان گره خورد

پایان تبریز 2018/ پایتختی «سر ایران» به سر آمد

فرانس پرس: احیای دریاچه ارومیه آغاز شده است

بازی مخابرات با روان مشترکین

چه عواملی روابط فرا زناشویی را در جامعه تقویت می کند

حلقه مفقوده‌ای که در خاطرات مردم یافت می‌شود

هم نوا: عروسک‌هایی که «جان مریم»اند

دریاچه ارومیه 267 کیلومترمربع افزایش سطح دارد

سیب آذربایجان غربی روی دست باغداران ماند/ کاهش شدید صادرات

درهای قصر اقبال السلطنه ماکویی کی باز می شود؟

ظروف مسی، مس بدن را تامین نمی‌کند

کابوس کثیف زباله‌های بیمارستانی؛ سرنگ‌هایی برای نجات و علیه حیات!