پیام آذری

آخرين مطالب

/گزارش/

چرا باید غذای بخارپز بخوریم؟ مقالات

چرا باید غذای بخارپز بخوریم؟

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین -
‌بهترین روش برای طبخ غذا روشی است که کمترین کالری را به فرد تحمیل کندف در این راستا بخارپز کردن، یکی از روش ‌های مفید پخت غذا است که البته بیشتر در مورد سبزیجات به کار برده می ‌شود.
استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی اظهارکرد: بخارپز کردن یک روش پخت و پز مرطوب است که با استفاده از بخاری که از آب ایجاد می‌شود، ماده غذایی پخته می‌شود، این روش یک روش بسیار ملایم پخت و پز است و یک گزینه عالی برای پخت مواد غذایی با بافت نرم مانند ماهی و سبزیجات است.
جواد حصاری، بخارپـز کردن برخی مواد غذایی را از روش های مفید پخت غذا دانست و خاطرنشان کرد: بخارپـز کردن برخی مواد غذایی و سبریجات یکی از روش های مفید پخت غذا محسوب می شود. در روش های دیگر پخت، مقدار زیادی از ویتامین ها و املاح معدنی از بین می روند، ولی در روش بخارپز بیشتر مواد مغذی از جمله ویتامین‌های حساس به حرارت باقی می‌مانند. همچنین مواد غذایی بخارپز شده مزه بهتری خواهند داشت. روش بخارپز بیشتر برای سبزیجات استفاده می شود تا هم ارزش غذایی شان حفظ شود و هم نرم تر و هضم آن راحت تر باشد.
وی افزود: وقتی حرارت دادن به صورت ملایم و غیرمستقیم انجام شود، ساختار سلولزی بافت‌های غذایی و ترکیبات آروماتیک آن حفظ می‌شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به سالم بودن این روش پخت و پز یادآور شد: بخارپز کردن یکی از انواع پخت و پز سالم است که در این روش مواد مغذی از آن ماده غذایی خارج نمی‌شود، به عبارت دیگر بخارپز کردن مواد غذایی باعث می‌شود 50 درصد مواد مغذی بیشتر از بقیه روش‌ها حفظ شود.
وی افزود: سبزی‌های بخار پز شده، فلاونوییدها و ویتامین‌های خودشان را حفظ می‌کنند.
حصاری از عالی بودن این راه پخت گفت و تاکید کرد: بخار پز کردن سبزیجات یکی از راه‌های بسیارعالی برای پخت آن‌ها است. ماهی بخار پز شده نیز بسیارعالی است، زیرا طعم و مواد مغذی خود را کاملاً حفظ می‌کند که از آن جمله می‌توان به اسیدهای چرب امگا-3اشاره کرد که در تمامی مواد غذایی دریایی یافت می‌شود.
استاد گروه علوم و صنایع غذایی ، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی اظهارکرد: در روش بخارپز پروتئین خیلی کم منعقد می‌شود. بنابراین قابل هضم‌ترین شکل خود را خواهد داشت، در صورتی که با سرخ کردن مواد غذایی در روغن به علت حرارت دیدن چربی‎ها، امکان سرطان زا شدن بسیار بالاست.
صُدیف آزادمرد با اشاره به باقی ماندن بیشتر مواد مغذی در روش بخار پز خاطرنشان کرد: در روش بخارپز بیشتر مواد مغذی از جمله ویتامین های حساس به حرارت باقی می مانند، در صورتی که در روش های دیگر پخت ویتامین ها کاملا یا تا حدی از بین می روند. همچنین به علت وجود کالری اضافه عامل بروز چاقی و مشکلات قلبی است.
وی افزود: با روش سرخ کردن در روغن میزان زیادی از مواد مفید غذایی موجود در مواد اولیه از بین می رود.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز بخارپز شدن مواد غذایی را حفظ سلامت بدن تاثیرگدار دانست و یادآور شد: طبخ به صورت بخارپز بهترین شیوه پخت برای کنترل وزن و حفظ سلامت بدن است.
وی افزود: در روش های دیگر پخت، ویتامین ها کاملا یا تا حدی از بین می روند ولی در روش بخارپز بیشتر مواد مغذی از جمله ویتامین های حساس به حرارت باقی می مانند.
آزادمرد، از هضم راحت تر سبزیجات در پی بخارپز شدن گفت و تاکید کرد: بخارپز کردن را بیشتر برای سبزیجات استفاده می کنیم تا هم نرم تر شود و هم هضم شان راحت تر باشد و هم ارزش تغذیه ای خود را حفظ کنند. البته اگر از لحاظ زمانی امکان تهیه باقی مواد غذایی به روش بخارپز وجود داشته باشد، این مواد هم مزه بهتری خواهند داشت و هم مواد مغذی بیشتری در آنها حفظ می شود. حتی فرض کنید برنج را می توان به روش بخارپز با استفاده از دستگاه بخارپز تهیه کرد.
براساس این گزارش، با توجه به تغییر سبک زندگی انسان‌ها و کاهش تحرک فیزیکی افراد و در پی آن افزایش چاقی، خوردن غذای بخارپز، یکی از بهترین گزینه‌ها است. بخارپزکردن، یکی از روش های مفید پخت غذاست که البته بیشتر در مورد سبزیجات به کار برده می شود؛ سبزیجاتی که کنار غذا مورد استفاده قرار می گیرند بهتر است به شیوه بخارپز طبخ شوند تا ویتامین های آنها حفظ شود.
گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سمفونی دست سازها

تشکیل ستادساماندهی سواحل وسط تعطیلات/ تابستانی که از دست رفت

کالاهای اقتصادی مهمی که حشرات تولید می‌کنند

مسیر پرسنگلاخ توسعه معدن مس سونگون

تن نیمه جان برج خلعت پوشان

تبریز در تسخیر نمای رومی/ تهدیدی جدی برای شهری زلزله‌خیز

اردبیل؛ گنجینه‌ای از زیبایی‌های طبیعت و تاریخ

کارخانه بازیافت زباله در بوکان احداث می‌شود

دغدغه نام‌نویسی در مدارس

در مظلومیت سردار ملی

ثبات توسعه پایدار نیازمند ارتقای سطح زندگی اقشار کم درآمد جامعه است

روزگار سرگشتگی یک روزنامه‌نگار

از غربت سالار ملی...

بزرگداشت حافظ پژوه بی‌ادعا

نقطه مشترک استراماچونی، کالدرون و دنیزلی/ جدیت با چاشنی انضباط

شبکه مویرگی تقلب زیر پوست بازار طلا

سیاه، رنگ سال مراتع/ داغ انسان بر دل طبیعت

روزگار ناخوش سیب زمینی

داغ حاشیه نشینی بر پیشانی تبریز / رویاهای پوشالی مهاجرین روستایی

مهد صنعت چاپ ایران در گیرودار کمبود و گرانی کاغذ

انجیل «هزار ساله» در کتابخانه مرکزی تبریز

سفری به شمال کوچک در آذربایجان شرقی/ارسباران بکر و دست نخورده

موزه‌های دوست داشتنی از نظر کودکان

با حساسیت فصلی چه کنیم؟

کودکان خود را برای مصرف فسفودها و شکلاتها تحریک نکنیم

تناقض‌ الزامی یا اختیاری بودن شهریه ثبت‌نام مدارس

رونق تولید در مزرعه کشاورز نمونه مرندی

توصیه‌هایی در خصوص مواجهه با حشره گزیدگی در فصل تابستان

«عنبران علیا» روستای هدف گردشگری بین المللی

گره‌ مشکلات بر تار و پود فرش دستباف مراغه

همه ما از مهربانی امام رضا(ع) بهره‌مند می‌شویم

اقتصاد مرزی در گرو رونق بازارچه‌ها/سیاست دولت یک بام ودوهوا است

نقره داغ مستاجران با اجاره بهای نجومی

فاجعه‌ای از نوع خودزنی مسئولان سرعین

رعایت توصیه‌های بهداشتی درخصوص بیماری تب‌مالت ضروری است

توسعه تولید ژله رویال و تکثیر ملکه زنبور عسل در استان اردبیل

حرکت پرشتاب برای تداوم توسعه استان ها

ضرورت تداوم کمک رسانی به سیل زدگان تا رفع مشکلات

مسیر دشوار جذب گردشگر سلامت

ازدواج سفید هیچ جایگاهی در جامعه ایران ندارد

بازیافت، کلید رهایی از معضل پسماند

داستان نویسی زیر سایه پیامبر رحمت

مرکز گل محمدی کشوردرحسرت جرعه ای گلاب/صنایع تبدیلی خیالی بیش نیست

سردشت نخستین شهر قربانی سلاح شیمیایی در جهان

کوچ ابدی مرثیه سرایان نامدار اردبیلی؛ بیم و امیدها

ضرورت گذر از واهمه تراریخته‌ها

شبی به یاد سرکاراتی در تبریز

توهم پرآبی

ضرورت گذر از واهمه تولیدات کشاورزی تراریخته

رشد مصرف قلیان و بی‌تفاوتی شهروندان