پیام آذری

آخرين مطالب

/گزارش/

چرا باید غذای بخارپز بخوریم؟ مقالات

چرا باید غذای بخارپز بخوریم؟

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین -
‌بهترین روش برای طبخ غذا روشی است که کمترین کالری را به فرد تحمیل کندف در این راستا بخارپز کردن، یکی از روش ‌های مفید پخت غذا است که البته بیشتر در مورد سبزیجات به کار برده می ‌شود.
استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی اظهارکرد: بخارپز کردن یک روش پخت و پز مرطوب است که با استفاده از بخاری که از آب ایجاد می‌شود، ماده غذایی پخته می‌شود، این روش یک روش بسیار ملایم پخت و پز است و یک گزینه عالی برای پخت مواد غذایی با بافت نرم مانند ماهی و سبزیجات است.
جواد حصاری، بخارپـز کردن برخی مواد غذایی را از روش های مفید پخت غذا دانست و خاطرنشان کرد: بخارپـز کردن برخی مواد غذایی و سبریجات یکی از روش های مفید پخت غذا محسوب می شود. در روش های دیگر پخت، مقدار زیادی از ویتامین ها و املاح معدنی از بین می روند، ولی در روش بخارپز بیشتر مواد مغذی از جمله ویتامین‌های حساس به حرارت باقی می‌مانند. همچنین مواد غذایی بخارپز شده مزه بهتری خواهند داشت. روش بخارپز بیشتر برای سبزیجات استفاده می شود تا هم ارزش غذایی شان حفظ شود و هم نرم تر و هضم آن راحت تر باشد.
وی افزود: وقتی حرارت دادن به صورت ملایم و غیرمستقیم انجام شود، ساختار سلولزی بافت‌های غذایی و ترکیبات آروماتیک آن حفظ می‌شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به سالم بودن این روش پخت و پز یادآور شد: بخارپز کردن یکی از انواع پخت و پز سالم است که در این روش مواد مغذی از آن ماده غذایی خارج نمی‌شود، به عبارت دیگر بخارپز کردن مواد غذایی باعث می‌شود 50 درصد مواد مغذی بیشتر از بقیه روش‌ها حفظ شود.
وی افزود: سبزی‌های بخار پز شده، فلاونوییدها و ویتامین‌های خودشان را حفظ می‌کنند.
حصاری از عالی بودن این راه پخت گفت و تاکید کرد: بخار پز کردن سبزیجات یکی از راه‌های بسیارعالی برای پخت آن‌ها است. ماهی بخار پز شده نیز بسیارعالی است، زیرا طعم و مواد مغذی خود را کاملاً حفظ می‌کند که از آن جمله می‌توان به اسیدهای چرب امگا-3اشاره کرد که در تمامی مواد غذایی دریایی یافت می‌شود.
استاد گروه علوم و صنایع غذایی ، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی اظهارکرد: در روش بخارپز پروتئین خیلی کم منعقد می‌شود. بنابراین قابل هضم‌ترین شکل خود را خواهد داشت، در صورتی که با سرخ کردن مواد غذایی در روغن به علت حرارت دیدن چربی‎ها، امکان سرطان زا شدن بسیار بالاست.
صُدیف آزادمرد با اشاره به باقی ماندن بیشتر مواد مغذی در روش بخار پز خاطرنشان کرد: در روش بخارپز بیشتر مواد مغذی از جمله ویتامین های حساس به حرارت باقی می مانند، در صورتی که در روش های دیگر پخت ویتامین ها کاملا یا تا حدی از بین می روند. همچنین به علت وجود کالری اضافه عامل بروز چاقی و مشکلات قلبی است.
وی افزود: با روش سرخ کردن در روغن میزان زیادی از مواد مفید غذایی موجود در مواد اولیه از بین می رود.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز بخارپز شدن مواد غذایی را حفظ سلامت بدن تاثیرگدار دانست و یادآور شد: طبخ به صورت بخارپز بهترین شیوه پخت برای کنترل وزن و حفظ سلامت بدن است.
وی افزود: در روش های دیگر پخت، ویتامین ها کاملا یا تا حدی از بین می روند ولی در روش بخارپز بیشتر مواد مغذی از جمله ویتامین های حساس به حرارت باقی می مانند.
آزادمرد، از هضم راحت تر سبزیجات در پی بخارپز شدن گفت و تاکید کرد: بخارپز کردن را بیشتر برای سبزیجات استفاده می کنیم تا هم نرم تر شود و هم هضم شان راحت تر باشد و هم ارزش تغذیه ای خود را حفظ کنند. البته اگر از لحاظ زمانی امکان تهیه باقی مواد غذایی به روش بخارپز وجود داشته باشد، این مواد هم مزه بهتری خواهند داشت و هم مواد مغذی بیشتری در آنها حفظ می شود. حتی فرض کنید برنج را می توان به روش بخارپز با استفاده از دستگاه بخارپز تهیه کرد.
براساس این گزارش، با توجه به تغییر سبک زندگی انسان‌ها و کاهش تحرک فیزیکی افراد و در پی آن افزایش چاقی، خوردن غذای بخارپز، یکی از بهترین گزینه‌ها است. بخارپزکردن، یکی از روش های مفید پخت غذاست که البته بیشتر در مورد سبزیجات به کار برده می شود؛ سبزیجاتی که کنار غذا مورد استفاده قرار می گیرند بهتر است به شیوه بخارپز طبخ شوند تا ویتامین های آنها حفظ شود.
گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

رژه دوبرمن‌ها در شهر تبریز/ فخر فروشی تو خالی در خیابان ها

سد کرم آباد؛ طرح طلایی برای رونق تولید کشاورزی

تراکتورسازی، محله بروبیا

کتاب پروانه های محله سرخاب رونمایی شد

ماه رمضان به روایت مردم آذربایجان غربی/سحرگاه و آیین «اوباش دان»

انسان هایی که اسیر بازی زمانه می شوند/کابوسی همچون میله های زندان

مطبوعات گلخانه ای

بحران فاضلاب در پارس‌آباد جدی است

ضرورت احیای سنت «اوداباشی» در بازار تبریز

برداشت تره محلی در خلخال آغاز شد

رسانه؛ به مثابه زندان روح

مشکلاتی که پیش پای کشاورزان سبز شد/سرمازدگی قوز بالا قوز باغداران

حفظ حجاب از الزامات امنیت روانی جامعه

آتش نشانان، قهرمانان گمنام آتش سوزی بازار تبریز

همنوا: پرخاشگری اجتماعی

اصلاح شیوه های کشت؛ نسخه علاج آب و کشاورزی

شهری که پس از زلزله، شطرنجی شد

پارکینسون پایان راه نیست

دشت زیبای شقایق در یامچی مرند

«ام اس» بیماری ناشناخته اما رو به فزونی

گل بوته های پژمرده فرش تبریز

راهبرد مدیران آذربایجان غربی برای «رونق تولید»

عسل سبلان در بند خام فروشی

تدبیر برای خطر سیل در مناطق حاشیه نشین تبریز

ضرورت توجه مسئولین به اصول پرورشی به نسبت آموزشی در مدارس

رونق تولید گره‌گشای موانع اقتصادی/بسیج عمومی لازمه عبور ازتنگناها

زمستان در بهار آذربایجان شرقی

فضیلت و اعمال شب «نیمه شعبان»

روی دیگر سکه بارش ها در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی

غذای مهابادی ها بهاری شد

دریاچه ارومیه از کما خارج شد

عطش مصرف گرایی و زندگی لاکچری

احرار: علاقه به کار سبب می شود گذر زمان را حس نکنم

«میرگاسه» فردوس چشمه سارهای کوهستان

حداقل یک بار در عمرتان این روستا را ببینید

افزایش قیمت نان و کمبود پول خرد در خلخال دردساز شد

از بی کرانه های صخره ای کندوان تا کرانه های داکوتا و کاپادوک

مجموعه کردشت جاذبه هنری و تاریخی از معماری ایرانی در جلفا

چشمه ای که آبش ترش است!

خوب و بدهای آذربایجان شرقی در سال 97

جاذبه‌های اردبیل در یک نگاه

انتقال زندان به خارج شهر؛ مطالبه بی پاسخ شهروندان تبریزی

یادی از شهدای 27 دی‌ماه دانشگاه تبریز

علائم مسمومیت الکلی چیست؟

پویش «نه به مواد مخدر» در مرند راه اندازی شد

نفس های تنگ طبیعت

بایسته های «خانه تکانی» برای گذر به سال نو

داغ گرانی بر آجیل تبریز

107هزار بال پرنده سرشماری شد/ آذربایجان غربی بهشت پرندگان ایران

جای خالی مادر