پیام آذری

آخرين مطالب

شبکه مویرگی تقلب زیر پوست بازار طلا مقالات

شبکه مویرگی تقلب زیر پوست بازار طلا
  بزرگنمايي:

پیام آذری- در حالی که برخی سودجویان در بازار طلا به دنبال عرضه و فروش طلاهای تقلبی آن هم بیشتر از نوع خارجی هستند، به اذعان بسیاری از فروشندگان و صاحبان صنوف طلا قاچاق بیشتر از مسیر ترکیه و دوبی انجام می‌شود وی در این میان طلای با عیار پائین که اغلب از جمهوری آذربایجان به اردبیل وارد می‌شود در این بازار جولان می‌دهد.

یکی از طلافروشان اردبیل با بیان اینکه طلای با عیار زیر 18 تقلب محسوب می‌شود و ما چند مورد خرید غافلگیرکننده را از سودجویان شاهد بودیم، اظهار کرد: از همین شهر تبریز فروشند‌ه‌ای طلایی را به ما تحویل داد که بعد از محک زدن مشخص شد که این طلا تقلبی بوده و تنها با آب طلا روکاری شده بوده است.

محمدتقی نیازمند خاطرنشان کرد: ما اغلب اجناس خود را از تهران تهیه می‌کنیم که انصافا در بین طلاهایی که از تهران خرید می‌شود در این 30 سال هیچگونه جنس تقلبی مشاهده نکردیم و همه طلاها با عیار 18 به ما تحویل داده شده است.

وی حضور بازرسان استاندارد را به صورت موردی در طول سال برای عیارسنجی طلاهای ارائه شده در بازار طلافروشان یادآور شد و گفت: در کنار برخی طلاهای تقلبی که توسط سودجویان عرضه می‌شود، آنچه که ما را در کنار نوسانات بازار رنج می‌دهد عدم ثبات قیمت‌ها در بازار طلا و ارزش افزوده است که به واقع مشتریان ما را ناراضی می‌کند.
 
اذعان به وجود طلاهای تقلبی در بازار اردبیل

رئیس کمیسیون بازرسی و نظارت اتحادیه طلافروشان استان اردبیل نیز  بیان کرد: طلاهای تقلبی عمدتا از سایر شهرها به اردبیل منتقل می‌شود که ما به محض اطلاع از ورود طلاهای تقلبی افراد را در اختیار اتحادیه و ماموران آگاهی قرار می‌دهیم تا نسبت به دستگیری آنها اقدام شود.

اشکان طالبی افزود: گاه شمش‌های تقلبی نیز که در حقیقت پلاتین و دیگر فلزات بکار گرفته شده با رویه طلا هستند وارد بازار می‌شود که به محض اطلاع آنها را به مسئولان امر گزارش می‌دهیم.

وی گفت: انتظار داریم خانواده‌ها از خرید و فروش طلاهای با عیار پائین و پلاک‌های سبک وزن پرهیز کنند چرا که در مرحله فروش با مشکلی جدی روبرو می‌شوند.

طالبی در مورد عرضه طلاها با عیار پائین به ویژه 14 عیار تصریح کرد: طلای استاندارد در ایران 18 عیار است اما گاه طلاهای قدیمی و عرضه شده از سوی مردم جمهوری آذربایجان با عیار 14 اتفاق می‌افتد که در این زمینه نیز اتحادیه نظارت دقیقی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه از هندوستان و پاکستان طلاهای تقلبی وارد اردبیل نشده و شایعات در این زمینه تائید نمی‌شود، اضافه کرد: بنده به عنوان رئیس کمیسیون بازرسی و نظارت اعلام می‌کنم در کنار استاندارد نمونه‌برداری‌ها و عیارسنجی‌های دقیق را انجام می‌دهیم تا در این چرخه طلاهای تقلبی وارد نشوند.
 
نوسانات قیمت، بازار طلافروشی را به رکود کشیده است

یکی دیگر از فروشندگان طلا در بازار زرگران اردبیل به خبرنگار ما، گفت: طلاهای تقلبی در بازار طلافروشان اعم از ساخت و فروش وجود دارد که در اغلب موارد این امر به دلیل ورود طلا از مبادی مختلف کشورمان به مقصد اردبیل است که در چند مورد شاهد برخورد جدی اتحادیه و نیروی انتظامی با افراد متقلب بودیم.

مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: در این بازار بیشترین ضرر و زیان متوجه طلافروشان است و از همین روی باید جلوی عرضه طلاهای تقلبی و با عیار پائین گرفته شده و مجموعه‌های نظارتی در این زمینه فعال شوند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه عیار طلا در اروپا 14 است طلاهای عرضه شده از جمهوری آذربایجان و سایر مناطق نیز با این عیار اتفاق می‌افتد که خرید و فروش آن نیز به صرفه نیست.

مهدی‌زاده به نوسانات بازار طلا اشاره و خاطرنشان کرد: 80 درصد این نوسانات ناشی از اعمال ارزش افزوده برای مشتریان است که خریداران طلا راغب نیستند این ارزش افزوده را با این اوضاع اقتصادی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: بهتر است در این شرایط سخت اقتصادی برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد تا اعمال مالیات در این حوزه در شرایط حداقلی باشد.
 
طلاهای تقلبی از ترکیه و دوبی قاچاق می‌شود

اما رئیس اتحادیه زرگران و طلافروشان استان اردبیل نیز یادآور شد: اعضای اتحادیه متشکل از پنج عضو است که هر یک از اعضا غیر از وظایف دیگر طبق قانون نظام صنفی کمیسیون‌های تعریف شده اعم از کمیسیون بازرسی، فنی، حل اختلاف، رسیدگی به شکایات مردمی و کمیسیون آموزش فعالیت می‌کنند.

طالبی اظهار کرد: کمیسیون بازرسی وظیفه خطیری را دارد که متشکل از 5 نفر از اعضای اصلی و تعدادی زیرمجموعه کمیسیون فعالیت می‌کنند که از وظایف آنها رصد محیط بازار و جلوگیری از فعالیت افرادی است که بدون مجوز و اطلاع اتحادیه در بازار مبادرت به عرضه طلا و جواهرات می‌کنند.

وی گفت: اتحادیه در کنار بررسی طلاها در صورت نداشتن کارت حمل طلا آنها را به اداره آگاهی معرفی می‌کند و در صورت پائین بودن عیار طلاهای عرضه شده به بازرسی صمت و تعزیرات ارجاع می‌دهد.

رئیس اتحادیه زرگران و طلافروشان استان اردبیل با بیان اینکه اتحادیه برای ساماندهی بازار به لحاظ تقلبی بودن و عیار پائین تمامی عرضه‌کنندگان دارای مجوز پخش طلا را موظف کرده‌اند که قبل از پخش به اتحادیه مراجعه کنند، تصریح کرد: تمامی طلاها در کنار بررسی عیارشان سعی می‌شود تا از عرضه و ورود به چرخه فروش ممانعت شود و افراد متخلف به مراجع ذیصلاح معرفی می‌شوند.

طالبی به فعالیت گشت مشترک بازرسی و نظارت صمت و استاندارد همراه با بازرسی اتحادیه به صورت گشت‌های مشترک ماهانه اشاره کرد و گفت: ضمن بازرسی از ویترین‌ها نمونه‌برداری‌ها نیز انجام می‌شود که در سایه این مراقبت‌ها باید گفت؛ طلاهای کم عیار و قاچاق در اردبیل نزدیک به صفر است.

وی ادامه داد: وظیفه دیگر این کمیته بازرسی از کارگاه‌ها و سازنده‌های مقیم اردبیل است که نمونه‌برداری‌ و عیارسنجی آنها انجام می‌شود تا پائین‌تر از عیار استاندارد 750 یا همان 18طلایی وارد بازار نشود.

رئیس اتحادیه زرگران و طلافروشان استان اردبیل اضافه کرد: طلاهای با عیارهای پائین بیش از این به اردبیل سرازیر می‌شد که متاسفانه از دو استان همجوار بود که به همت اتحادیه‌های آن استان‌ها و بازرسی اتحادیه اردبیل از عرضه آنها جلوگیری شد.

طالبی در مورد ورود طلاهای قاچاق نیز اظهار کرد: طبق قانون این امر ممنوع است و طلای آب شده نیز توسط گمرک و با پرداخت ارزش افزوده آن آزاد می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: طلای ساخته شده قاچاق عمدتا از دو مسیر ترکیه و دوبی قاچاق می‌شود که با تاکید مقام معظم رهبری و با حمایت از تولیدکنندگان داخلی می‌توان جلوی ورود این کالاها را گرفت.

رئیس اتحادیه زرگران و طلافروشان استان اردبیل به جلسات مشترک با مسئولان امنیتی، انتظامی، تعزیرات، استاندارد، پلیس آگاهی، اصناف، گمرک و ... برای رسیدن به یک راهکار مناسب در کاهش کالاهای قاچاق و عرضه طلاهای کم عیار اشاره و تصریح کرد: این افتخار را داریم که اولین اتحادیه نمونه کشوری شناخته شدیم که از معاون رئیس جمهور و وزیر صنعت لوح سپاس دریافت کردیم.

طالبی از هموطنان خواست؛ تا مواظب کلاهبرداری توسط عده‌ای از متخلفان در فضای مجازی باشند و از خرید طلای بدون فاکتور خودداری کرده و در صورت مشاهده به اتحادیه همکاری و هماهنگی داشته باشند.
 
تعیین عیار مصنوعات طلا وظیفه ماست

مدیر کل استاندارد استان اردبیل با قدردانی از تلاش رسانه‌ها در ارتقای آگاهی مردم از فعالیت‌های حوزه استاندارد اظهار کرد: در بحث مصنوعات طلا وظیفه .ما تعیین عیار مصنوعات طلاست که به عیار 750 یا همان 18 عیار به شکل خالص انجام می‌شود

هاشم علایی خاطرنشان کرد: زمانی که یک کارگاه تولیدی قصد فعالیت در این حوزه را دارد، ضمن استعلام از اماکن و خود اتحادیه باید اخذ کد استاندارد را از اداره کل استاندارد دریافت کند.

وی افزود: تا زمانی که صاحبان این کارگا‌ه‌ها نسبت به اخذ کد استاندارد اقدام نکنند فعالیت‌های آنها قانونی نبوده و قطعا نظارت ما بر کارگاه‌ها منوط به اخذ این کد است.

مدیر کل استاندارد استان اردبیل بیان کرد: سالانه سه تا چهار بار نمونه‌برداری آن هم به روش تصادفی انجام می‌شود تا در آزمایشگاه انگ فلزات و به روش کوپولاسیون طلای با عیار 750 با همان 18 انتخاب و مورد تائید قرار گیرد.

علایی ادامه داد: ما برای برخی از کارگاه‌ها اقدام به صدور پروانه کاربرد و علامت استاندارد به شکل تشویقی می‌کنیم تا همچون عسل این کارگاه‌ها از نشان استاندارد بهره‌مند بوده و بتوانند محصولات خود را عرضه کنند.

وی با بیان اینکه حدود 7 واحد و کارگاه تاکنون در اردبیل از این استاندارد تشویقی استقبال کرده و با کد D به عنوان شناسه اردبیل محصولات خود را تولید و عرضه می‌کنند، گفت: این سازندگان موظف هستند طلاهای خود را با کد اردبیل که در روی طلا حک می‌شود وارد بازار کرده و در صورت عرضه با این مشخصات محصول خود را به صورت مطمئن عرضه کنند.

مدیر کل استاندارد استان اردبیل تصریح کرد: ما در قالب طرح طاها تلاش می‌کنیم تا بازرسی از طلافروشی‌ها را نیز در کنار سایر اصناف مورد توجه قرار دهیم تا با نمونه‌برداری از طلافروشی‌ها عیارسنجی به شکل درست انجام شود.

علایی هرگونه برخورد با متخلفان احتمالی را در این زمینه منوط به  اطلاع و آگاهی و گزارش مردمی از سوی انجمن و اتحادیه طلافروشان اعلام کرد و گفت: ما تنها تعیین عیار محصولات را داریم و اگر طلای با ارزش کمتر به بازار عرضه شود هر گونه برخورد از طریق اتحادیه و مجموعه قضایی و انتظامی اتفاق بیفتد.

وی گفت: ما آزمایشگاه مجهزی را برای عیارسنجی طلا داریم که به روش کوپولاسیون این کار انجام می‌شود که ضرورت دارد در این روش عیار 750 مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل استاندارد استان اردبیل از اصناف فعال در این حوزه خواست؛ تا بدون کد استاندارد اقدام به خرید و یا فروش مصنوعات طلا نکنند و نزدیک‌ترین ارتباط و تعامل را با اتحادیه و ماموران استاندارد و اکیپ‌های تلفیقی داشته باشند تا عیارسنجی‌ها به شکل دقیق انجام شود که این کار به نفع خود آنها خواهد بود.

و سخن پایانی اینکه در بازار پرزرق و برق طلا که مشتریان گاه عاجز از هرگونه شناخت اولیه و تشخصی سره از ناسره از عیارسنجی دقیق هستند این انصاف فروشندگان طلاست که می‌تواند عیار صداقت، درستی و تقوا و پاکدستی آنها را در بازار فروش به نمایش بگذارد و قرآن چه نیک فرمود:«ویل للمطففین».

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/155839/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟