پیام آذری

آخرين مطالب

خرمن در خاکستر علمي

خرمن در خاکستر
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - فصل تابستان موسمی غمناک برای بخشی از زمین‌های کشاورزی در استان اردبیل است چرا که طعمه طمع بسیاری از کشاورزان بعد از برداشت محصول شده و خاکستر و دود ریشه بر پیکره و تیشه این اراضی می‌زند.

هر سال به دلیل سهل‌انگاری و ناآگاهی کشاورزان در زمان برداشت، ده‌ها هکتار از مزارع. و گاهی نیز مراتع و جنگل‌های استان اردبیل در زمان سوزندان بقایای کاه و کلش توسط کشاورزان طعمه حریق می‌شود غافل از اینکه دود این آتش سوزی‌ها در آینده‌ای نه چندان دور به چشم خود کشاورزان و زارعان خواهد رفت.
بسیاری از کشاورزان بویژه در مناطق شمالی استان در شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و گرمی مغان که کشت و زرع در این مناطق رواج دارد، به بهانه آماده‌سازی زمین برای کشت دوم، اقدام به آتش زدن باقیمانده کاه و کلش در مزارع خود می‌کنند که این امر تهدیدی جدی برای کشاورزی محسوب می‌شود.
به گفته یکی از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، وجود کاه و کلش برای حاصلخیزی خاک نعمت بزرگی است چون مقدار زیادی از مواد آلی که مورد تغذیه میکروارگانیزم‌های خاک قرار می گیرد در کاه و کلش وجود دارد.
داریوش حسن زاده افزود: رطوبت یکی از شرایط واجب رشد گیاهان است که کاه و کلش به حفظ آن در خاک در فصول مورد نیاز کمک می کند.
او مزیت دیگر کاه و کلش را جلوگیری از فرسایش خاک اعلام کرد و اظهار داشت: مواد آلی خاک بیشتر در سطح زمین قرار داشته و گیاهان از آن محافظت می‌کنند و در صورت آتش زدن بقایای محصول با یک نسیم آرام مواد آلی خاک در هوا معلق شده و کیفیت خاک به خطر می‌افتد.
وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده از آتش زدن بقایای محصولات و وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیر آن به کشاورزان توصیه کرد که پس از برداشت محصول از آتش زدن بقایای گیاهی پرهیز کنند، در غیر اینصورت از چنین مزارع خود انتظار تولید اقتصادی نباید داشته باشند.
وی از جمله روش‌های متداول در حذف بقایای گیاهی مزارع را سوزاندن باقیمانده محصولات پس از برداشت دانست که اثرات سوء فراوانی به دنبال دارد که از آن جمله می‌توان به از بین رفتن عناصر ضروری بویژه عناصر ریزمغذی، کاهش حاصلخیزی و افزایش درصد فرسایش خاک اشاره کرد.
حسن زاده بیان کرد: پس از سوزاندن مزرعه مواد آلی به سرعت به عناصری مانند ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم تبدیل می‌شوند و این عناصر از طریق شست و شو و فرسایش خاک از دست می‌روند، از دیگر اثرات مضر سوزاندن بقایای گیاهی به هم خوردن چرخه زندگی حشرات مفید و از بین رفتن میکروارگانیسم‌های زنده مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها، انواع کرم‌ها و کنه‌های مفید در خاک است.
این کارشناس کشاورزی اظهار کرد: وجود میکروارگانیسم‌ها در خاک‌های زراعی برای تولید محصول بسیار ضروری است به طوری که با کاهش جمعیت آن از میزان عملکرد محصول نیز تا حد زیادی کاسته می‌شود.
او افزود: مقدار ماده آلی در بیش از 60 درصد خاک‌های زیر کشت ایران کمتر از یک درصد و در بخش قابل توجهی از آنها کمتر از نیم درصد م باشد که این خود محدودیتی است که اثرات مضر آتش زدن را مشهودتر می‌کند.
به گفته وی ، در خاک‌هایی که میزان ماده آلی ناچیز دارند در عوض با افزایش میزان پارامترهایی نظیر PH کربنات کلسیم و املاح که از نظر تغذیه گیاهی بسیار مهم هستند کاهش پیدا می‌کند و استفاده بعضی از عناصر غذایی نظیر فسفر، آهن و روی برای گیاه دارند، از طرف دیگر با سوزاندن بقایای گیاهی دامنه تاثیر حرارت سطحی تا عمق 2.5 تا 5 سانتی‌متری ادامه می‌یابد که شامل اکثر تبادلات گازی و عناصر آلی و میکروارگانیسم‌ها در این محدوده بوده است.
فرماندار پارس آباد مغان نیز در این باره گفت: آتش سوزی‌ها علاوه بر اینکه چهره نازیبایی از طبیعت نشان می‌دهند باعث بروز مشکلات زیست محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه و همچنین وارد آمدن خسارات اقتصادی می‌شود.
علی علایی اظهار داشت: برخی از کشاورزان بدلیل عدم آگاهی از مضرات آتش زدن اقدام به سوزاندن بقایای کاه و کلش می‌کنند که این موضوع علاوه بر اینکه در کاهش راندمان تولید کشت‌های بعدی تاثیرگذار است خسارت‌هایی به مزارع همجوار نیز وارد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه آتش زدن کاه و کلش مزارع در بسیاری از مواقع باعث سرایت آتش به پوشش گیاهی طبیعی اطراف مزارع می‌شود، افزود: این عمل نه تنها به از بین رفتن پوشش گیاهی منجر می‌شود بلکه با سلب امنیت گونه‌های متفاوت حیات وحش به ایجاد اختلال جدی در حیاتشان
می‌انجامد.
او بر لزوم تشکیل گروه‌های اضطرار و گروه‌های واکنش سریع به منظور مقابله با آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی و اقدام بموقع در زمان وقوع حریق تاکید کرد و اظهار داشت: تمام روسای ادارات و دستگاه‌های اجرایی باید با شناسایی امکانات و نیازمندی‌ها، آمادگی لازم را برای مواجهه با بحران را داشته باشند زیرا عامل سرعت و زمان در مدیریت بحران نقش اساسی و کلیدی ایفا می‌کنند.
وی بیان کرد: باید در بخش‌هایی که مشکل و آسیبی وجود دارد شناسایی‌های لازم صورت گرفته و نگذاریم وقتی مشکل وارد مرحله بحران شد آن را بررسی کنیم، چون خطر این کار می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد.
وی همچنین با اشاره به اینکه حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی قابل پیش‌بینی نیست، اظهار داشت: افزایش توانمندی و حفظ آمادگی عموم مردم برای رویارویی با حوادث و بلایای طبیعی جهت مقابله یک اصل مهم و ضروری بوده و در این راستا باید به آموزش و فرهنگ‌سازی توجه داشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل هم‬ گفت: ‏آتش زدن کاه و کلش مطابق قانون هوای پاک، جرم است و طبق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.‏
محمد خداپرست افزود: برخی از کشاورزان بعد از برداشت محصول اقدام به آتش زدن بقایای بر جای مانده از برداشت محصول می‌کنند که این کار بدلیل تهدید بهداشت عمومی و آلودگی هوا پیگرد قانونی داشته و افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
وی به کشاورزان توصیه کرد از آتش زدن بقایا بعد از برداشت گندم و جو خودداری کنند زیرا بازمانده محصول گندم و جو (کاه و کلش) برای زمین مفید و نوعی کود و پوشش محسوب می‌شود.
خداپرست گفت: با آتش زدن بقایای گندم و جو علاوه بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌گردد.
وی بیان کرد: همه این موارد عملاً میزان باروری خاک مزرعه را طی چند سال بعدی بشدت کاهش می‌دهد و هزینه‌ای به مراتب بالاتر بدنبال دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: بقایای گیاهی نقش اساسی در تولیدات گیاهی دارد که کاهش فرسایش آبی و بادی، تأمین مواد غذایی گیاه، فعالیت به عنوان یک مالچ، کاهش میزان هدر رفت آب از خاک و تعدیل دمای خاک از جمله موارد می‌باشد.
وی از شهروندان خواست موارد تخلف را در اردبیل با شماره تلفن 87 الی 33740085 و یا ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها اطلاع دهند.
در این حال به گفته مسئولان محلی در شهرستان های شمالی استان اردبیل گروه های عملیاتی در مزارع و مناطق روستایی مستقر شده اند و در صورت بروز حادثه احتمالی بلافاصله در محل حاضر می‌شوند.
  

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/154330/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تور عروس خاص و متفاوت ساناز ارجمند، همسر دوم شهاب حسینی/ عکس

نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال!/ ویدئو

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

جلسه شورای ترافیک شهرستان پلدشت

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

شهر بوکان مزین به یادمان شهید گمنام می‌شود

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

580 روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است

دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال 1403

بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس

تصفیه روزانه 28 هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی

تعویض نزدیک به 2 هزار فقره کنتور آب خراب مشترکین در شهرستان خوی

برگزاری جلسه تحویل خط انتقال آب روستای آغبلاغ ولدیان شهرستان خوی

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

رفع اتفاق خط انتقال آب شرب روستای قریس شهرستان خوی

موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت در آذربایجان غربی رفع شود

مشکل آب‌شرب 765 خانوار روستایی در میاندوآب حل شد

افزایش 2 برابری سرانه ورزشی آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم

رفع تصرف 3 هکتار از اراضی ملی در اشنویه

سرانه فضای ورزشی آذربایجان غربی به 20 سانتی متر رسید

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی

پاکو خمس: پروژه بزرگی در تراکتور داشتیم

واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی

ادامه اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت در اردبیل

محرومیت زدایی سپاه با بهسازی 65 کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل

برخورد قانونی دیوان محاسبات اردبیل با تضییع کنندگان بیت المال

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

2 هزار و 100 میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد

کودک میاندوآبی در کانال آب غرق شد

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

360 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

رویداد هنری "بهار هنر انقلاب" در آذرشهر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

حمله خرس به بانوی روستایی در ارتفاعات روستای لگ بن پیرانشهر

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

شکست خانگی پاس همدان برابر تهران یاسا

خرداد امسال 121 روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند

افتتاح بخش آی.سی.یو و سی.آرم بیمارستان طالقانی تبریز

نقش هوانیروز مهم و تاثیرگذار است

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی 1403-1404

مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند