پیام آذری

آخرين مطالب

به همت معاونت فرهنگی دانشگاه ارومیه و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی؛

نشست راهکارهای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه در ارومیه برگزار شد فرهنگي

نشست راهکارهای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه در ارومیه برگزار شد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به همت معاونت فرهنگی دانشگاه ارومیه و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی؛ نشست راهکارهای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه برگزار شد
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی؛ حجت الاسلام والمسلمین جباری، مدیر کل فرهنگی دانشگاه ارومیه، در نشست راهکارهای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و معاونت فرهنگی دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: محور هفته عفاف و حجاب ، یاداوری واقعه خونین مسجد گوهرشاد است که یک جریان نظامی ضد فرهنگی برای سرکوب علایق ریشه دار مردم و مقابله با تجمع مردم مسلمان کشور در جهت صیانت از حجاب و ارزش های اسلامی بود.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ما فرهنگ اسلامی بوده و ما با پشتوانه فرهنگی عظیم اهل بیت، برای شناخت اسلام اصیل تلاش می کنیم، خاطرنشان کرد: تغییرات فکری و فرهنگی، موجب شکل گیری انقلاب اسلامی شد و درواقع آن زمان تغییراتی در عقاید و اندیشه های مردم رخ داد و یکی از مسائل مطرح شده در آن دوران بازگشت به زندگی همراه با معنویت و عدالت و توجه اکید به بازیابی سلامت خانواده ها بود و راهپیمایی زنان مسلمان محجبه از مقابل دانشگاه تهران نیز در آغاز انقلاب حامل پیام مهم عفاف و حجاب بودند چنان که یکی از مضامین اصلی وصیتنامه های اکثر شهدا تاکید بر عفاف و حجاب است .
حجت الاسلام والمسلمین جباری ادامه داد: حجاب و سبک پوشش مذهبی ، پوسته و نمود ظاهری سبک زندگی معنوی و متعهدانه است . در واقع همه تغییرات اساسی انسان ابتدا از ذهن و فکر شروع شده و سپس در رفتارهای بیرونی خود را نشان می دهد و مردم ایران نیز به یک جهان بینی دست یافتند که براساس آن انقلاب کردند و اکنون شرایط عفاف و حجاب قابل قیاس با آن دوران نبوده، چراکه آن زمان این میزان از رسانه ها و کانال های ماهواره ای وجود نداشت و امروز امکان ارتباط با سراسر جهان به حد توصیف ناپذیری افزایش یافته و تغییراتی که اکنون در رفتار مردم می بینیم قابل بررسی علمی است و برای هر نوع اصلاح و بازسازی فرهنگی و امر به معروف در این عرصه ابتدا باید نظر سنجی جامع و کاملی درباره وضعیت موجود و نگرشهای موجود در میان مردم در عرصه حجاب و عفاف صورت گیرد.
وی ادامه داد: باید درباره وضعیت موجود و نگرشهای موجود در میان مردم در عرصه حجاب و عفاف مطابق وضع مطلوب برای آن برنامه ریزی های واقع بینانه و اثربخش عملیاتی گردد .
وی گفت: عموم مردم ایران از دوران ایران باستان تاکنون همواره مبادی آداب و نجیب بوده و به ارزش های مذهبی از جمله حجاب پایبند بوده اند و بحث حجاب یک بحث مشترک در میان همه ادیان و لازمه یک زندگی سالم انسانی است . اگر آسیب شناسی کنیم، وضعیتی که از نظر عفاف و حجاب در دانشگاهها وجود دارد، نسبت به فضای عمومی شهرها وانظار عمومی به مراتب بهتر است.
مدیر کل فرهنگی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: استاد مطهری در سال 1350 در کتاب مساله حجاب نوشته اساس تغییراتی که در نسل جوان است، فکری بوده و ریشه در ذهن و فکر نسل جوان دارد و اگر مخاطب دانشجو را درنظر بگیریم، باید الگوهای ذهنی و فکری او را مدنظر قرار دهیم و اگر شخصی به چیزی معتقد نباشد یا کم اعتقاد باشد و او را وادار به کاری کنیم که بدان باور ندارد ، قطعا قبول نخواهد کرد و گلایه ها و عکس العمل های معکوس افزایش خواهد یافت.
وی در رابطه با نحوه تغییر نگرش مردم نسبت به حجاب گفت: تا نگرش مردم اصلاح نشده و درک درستی از معنویت و دینداری اصیل همراه با زندگی شاد و جذاب و متنوع اسلامی در جامعه مطرح نشود، نمی توان انتظار داشت مردم به شکل مطلوب به ایده های فرهنگی روی بیاورند و ما باید الگوی موفق و شاد از افراد متعهد و محجبه را در جامعه معرفی کنیم تا مردم آگاه شوند که یک فرد محجبه می تواند به راحتی ارتباطات اجتماعی و شغلی را همراه با تعهدات اخلاقی و مسوولیتهای خانوادگی داشته باشد و این موارد نیاز به الگوسازی در جامعه دارد و طراحی سریال ها و فیلم های متناسب تلویزیونی و نیز استفاده از ظرفیت فضای مجازی نقش مهمی در این عرصه دارد.
حجت الاسلام والمسلمین جباری افزود: برخی از محدودیتهای نمودهای ظاهری رفتار به ملاحظات عرفی رایج متدینین هر عصر برمی گردد که شرع نیز بر آن صحه گذاشته است .
امام صادق (ع) می فرماید بهترین لباس هر زمانه ای لباس متعارف و متداول در همان عصر است مثلا اینکه امروز برخی مردان موهای خود را بلند می کنند، دین هیچ مخالفتی با آن ندارد، چراکه در زمان اهل بیت مردان مسلمان موهای سر خود را بلند می کردند، چنان که در سریالهای تلویزیونی مربوط به آن دوره ها این مساله بسیار بدیهی و مقبول است ولی امروزه در عرف جامعه اسلامی این مورد رایج و پذیرفته نیست و این مورد به همان تغییر شرایط عرفی جامعه بازمی گردد.
وی بیان کرد: اینکه دین اسلام با تاکید گفته باشد لباس حتما باید سیاه باشد، چنین چیزی به هیچ وجه وجود ندارد و اهل بیت عصمت و طهارت نیز لباس های سفید و روشن به تن می کردند و رنگ های تیره در اسلام توصیه نشده و در موضوع عبا و چادر استثنا شده ولی توصیه و تاکیدی بر رنگهای تیره نشده است.
مدیر کل فرهنگی دانشگاه ارومیه با تاکید بر اینکه امربه معروف و نهی از منکر بدون تکریم و احترام به شخصیت فرد تاثیر گذار نیست، گفت: رفتار توهین آمیز و نامناسب در برخورد با افرادی که حجاب را رعایت نمی کنند، قطعا تاثیر بسیار منفی بر شخصیت و رفتار آنان خواهد گذاشت و به هیج وجه امر به معروف را اثربخش نخواهند کرد .
این یک اصل اساسی روانشناختی و تربیتی است که اصلاح و تغییر رفتار اشخاص حتما باید با تاکید بر خودباوری و افزایش اعتماد به نفس مخاطب در جهت یافتن هویت معنوی و انسانی متعالی درونی خودش باشد .
وی یادآور شد: شرط اصلی در امر به معروف و نهی از منکر احتمال تاثیر گذاری و تحول آفرینی مثبت و رو به تعالی است و بدین منظور ، برخوردهای فرهنگی و ارشادی باید کاملا منطقی و حساب شده و با ملاحظه جمیع شرایط صورت گیرد، به گونه ای که هم آثار مثبتش در جامعه و لااقل در بخشهایی از زندگی واقعی مردم به طور طبیعی ملموس باشد و به عنوان سبک زندگی رایج (و نه تصنعی و مقطعی و در موقعیتهای خاص ) پذیرفته شود و نیز برای رسانه هایی که خانواده سالم و معنویت هیچ ارزشی برایشان ندارد و به ترویج مناسبات غیر اخلاقی اهتمام ویژه دارند ، قابل سوء استفاده تبلیغاتی علیه عفاف و حجاب و فرهنگ دینی نباشد .
حجت الاسلام والمسلمین جباری با تاکید بر اینکه به فرموده پیامبر اکرم (ص) مهمترین پایه دین، علم است (لکل شیء اساس و اساس هذا الدین العلم ) گفت: متاسفانه مواجهه علمی و اصولی با معضلات اجتماعی و اخلاقی و از جمله بدحجابی و به طور کلی عرصه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نادیده گرفته شده است و نیاز به مطالعات علمی هم در شناخت کم و کیف آسیبهای اجتماعی و اخلاقی مطرح است و هم در برنامه ریزی برای پیشگیری و مقابله با آنها و هم برای متقاعد سازی و همراه سازی ذهنی و روانی مخاطبان در این مسیر بلند .
ادامه جلسه بصورت پرسش و پاسخ بین دانشجویان ادامه یافت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/152933/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی کامیونت در محور خوی به چایپاره

کلنگ ساخت سالن ورزشی سردار شهیدزاهدی ارومیه به زمین‌ زده شد

وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است

رژه اقتدار نیروهای مسلح در ارومیه

افزایش دما در آذربایجان غربی

تشکیل 2 هزار و 100 میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی

کودک خردسال میاندوآبی در کانال آب غرق شد

دادستان مهاباد: پدری که پسر خود را آزار داده بود، دستگیر شد

طرح رایگان فلورایدتراپی دانش‌آموزان در مراغه

تراکتور در کمین ستاره ملی‌پوش پرسپولیس

توضیحات پلیس درباره فیلم دستگیری بانوی تبریزی

پیش‌بینی بارش برف در ارتفاعات آذربایجان‌شرقی

بهره‌برداری از 60 کیلومتر بزرگراه در محور پارس‌آباد به مشگین‌شهر تا 2 سال آتی

تداوم عملیات ساخت پل جدید انجیرلو در محور بیله‌سوار به گرمی

راه‌اندازی طولانی‌‎ترین دوچرخه هوایی روی آب کشور در شورابیل

اردوی آمادگی تیم ملی گلبال در اردبیل

دمای هوای اردبیل افزایش می‌یابد

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

تساوی نماینده فوتبال اردبیل در لیگ دسته 2 فوتبال

تساوی نماینده فوتبال اردبیل در لیگ دسته 2

کشت برنج در پارس آباد مغان ممنوع شد

پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان نیر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

قانون عدم الزام بیمه مجدد شاغلین فصلی در استان اردبیل قابل اجرا است

ممنوعیت کشت برنج در پارس آباد مغان

راه اندازی مدرسه اوتیسم در اردبیل

پرداخت 73 درصد تسهیلات اشتغالزایی مددجویان در اردبیل

برگزاری جشنواره ملی ورزشی و بازی‌های بومی محلی جام بلند همتان در تکاب

60 هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است

پربازدیدهای خبرگزاری صداوسیمای آذربایجان غربی در شبانه روز گذشته

مصدومیت دو تن در سانحه رانندگی محور مهاباد- سردشت

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه در 30 فروردین

افزایش تدریجی دما در آذربایجان غربی در روزهای آتی

11 مصدوم در تصادف محور نقده _مهاباد

تردد بیش از 100 هزار نفر مسافر ازپایانه مرز رازی خوی

برگزاری رویداد بهار هنر انقلاب در آذرشهر

اتصال 400 روستای آذربایجان شرقی به اینترنت پرسرعت

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

خیر خلخالی بیش از2 هزار دست لباس به دانش‌آموزان اهدا کرد

تولید روزانه بیش از 12 تُن کنسرو ماهی در اردبیل

سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد

نگرانی ساکنان شهرک پرواز تبریز از جولان آزادانه سگ‌های ولگرد

چه کسی به پاکو خمس گفت از ایران برود

چرای دام‌ها در دل طبیعت بهاری روستای تازه کند بخش موران + فیلم

اهدای ویلچر به توانخواهان بهزیستی میاندوآب

برگزاری اولین جلسه شورای اداری شهرستان تبریز

تور عروس خاص و متفاوت ساناز ارجمند، همسر دوم شهاب حسینی/ عکس

نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال!/ ویدئو

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد