پیام آذری

آخرين مطالب

گام‌های استوار کشاورزان برای مشارکت در احیای دریاچه ارومیه اقتصادي

گام‌های استوار کشاورزان برای مشارکت در احیای دریاچه ارومیه
  بزرگنمايي:

پیام آذری- آب برای برخی از کشاورزان حوضه آبریز این دریاچه مفهوم بسیار حیاتی و با اهمیت‌تر پیدا کرده و گویا فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه با نتایج مطلوبی چون جلب مشارکت جوامع محلی همراه بوده است.

این آبادی‌نشینان با وجود محدودیت‌های مالی و دشواری‌های کار کشاورزی سنتی، آماده‌اند برای بازگشت حیات دوباره به نگین آبی آذربایجان هر زحمتی را متحمل شوند اما از مسئولان توقع دارند تا شرایط بهتری برای تجهیز اراضی‌شان به شیوه‌های نوین آبیاری را تعریف و اعمال کنند.

محمد حسینی از باغداران ارومیه در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح‌های تجمیعی آبیاری‌های نوین در منطقه بالانج ارومیه گفت: هرچند حق‌آبه تعریف شده‌ای برای هر زمین وجود دارد اما به خاطر احیای دریاچه ارومیه تلاش می‌کنیم آبی کمتر استفاده کنیم.

وی با گلایه از سوءاستفاده برخی کشاورزان از تقسیم آب در روستا، بیان کرد: با وجود تلاش ما برای مصرف کمتر آب و بکارگیری شیوه‌های مختلف، مشکلات بسیاری در این راستا وجود دارد که سرقت در مسیر هدایت آب به باغ‌ها یکی از آنهاست؛ این اقدام موجب شده است تا آب کمتری به باغ‌های ما برسد و بازده محصول در هکتار نیز کاهش پیدا کند.

وی بیان کرد: تقسیم‌بندی آب تا وقتی که کشاورزان از سواد و فرهنگ جمعی و مشارکتی بهره‌مند نباشند، پاسخگوی مشکلات نخواهد بود.

حسینی پیشنهاد داد که آب را از حالت استفاده عمومی در برخی از روستا خارج کنند و اجازه بدهند کشاورزان اراضی خود را با هزینه خود قطره‌ای کرده و از آب چاه استفاده کنند زیرا معتقد است که برای بهره‌مندی از تسهیلات دولتی شرایط سفت و سختی وجود دارد که خرده مالکان نمی‌توانند از این شرایط و امکانات بهره‌مند شوند و از سوی دیگر نمی‌توان کشاورزان دیگر را برای تجمیع اراضی هماهنگ و همراه کرد.

کشاورز دیگری از اهالی روستای حاشیه باراندوزچای تا زانو در گل و لای در حال لایروبی مسیر آب به مزرعه‌اش بود، گفت: پارسال میراب داشتیم و تقسیم آب به وسیله او انجام می‌شد که برای هر هکتار آبیاری به او 20 هزار تومان حق‌الزحمه پرداخت می‌شد اما امسال کسی با این پول‌ها کار نمی‌کند؛ از سوی دیگر هم با وجود تورم و قیمت تمام شده بالا برای محصول، قیمت‌ها برای خرید محصولات کشاورزی در سر مزرعه همان قیمت‌های پارسال است که موجب شده تا کشاورزان همچنان هشتشان گرو نهشان باشد.

این کشاورز افزود: مساحت اراضی آبیاری شده از چاه عمیق روستای ما 53 هکتار است که 40 نفر کشاورز از آن آب برداشت می‌کنند و همیشه مشکل آب در این ناحیه وجود دارد و اگر ریش سفیدان محل به داد کشاورزان نرسند، دعوا و جنگ بر سر آب تمامی ندارد.

وی اضافه کرد: قطعه‌های ما کوچک هستند و اغلب کشاورزان حرفشان به مذاق هم خوش نمی‌آید؛ دولت یا اجازه تفکیک اراضی و فروش را ندهد یا اگر نمی‌توانند جلوی این اقدام را بگیرند اجازه بدهند ما با حفر چاه و قطره‌ای کردن آبیاری اراضی با هزینه خودمان در این زمینه حرکت کنیم.

وی ادامه داد: ما آماده‌ایم در صورت تسهیل مسیر در زمینه قطره‌ای کردن باغ‌ها و کاهش مصرف آب اقدام کنیم و این کار را برای آیندگان و سلامت آنان انجام می‌دهیم زیرا سلامت جامعه به حیات دریاچه ارومیه گره خورده است.

رئیس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی ارومیه نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پنج هزار و 600 هکتار آبیاری قطره‌ای در سطح زمین‌های کشاورزی شهرستان ارومیه از سال 76 تاکنون اجرایی شده که 85 درصد هزینه آن از سوی دولت و مابقی از سوی کشاورزان تأمین شده است.

محمد غنی باسعادت افزود: تجهیز به شبکه‌های آبیاری نوین کشاورزی در یکهزار و 400 هکتار در ارومیه در دست اجراست؛ اعتبار و هزینه صرف شده برای هر هکتار 25 میلیون تومان بوده که به علت بالا بودن هزینه‌های تمام شده محصول، کشاورزان نمی‌توانند منابع لازم برای این اقدام را تأمین کنند و دولت به آنان کمک می‌کند.

وی بیان کرد: روستای بالو، عسگر آبادکوه، حصار بهرام خان جزء روستاهایی است که در ارومیه عملیات تجهیز به آبیاری‌های نوین کشاورزی در آنها در حال اجراست.

غنی باسعادت اظهار داشت: در روستای بالانج نیز 450 هکتار از اراضی کشاورزی به شیوه‌های نوین آبیاری اعم از قطره‌ای، تحت‌فشار و نوارطیف مجهز شده است؛ شبکه آبیاری مبارک‌آباد و طرج تجمیعی تولکان به همراه 2 طرح خرده مالکی جزء این 450 هکتار است.

وی افزود: در اعطای تسهیلات به کشاورزان در زمینه تجهیز اراضی به آبیاری‌های نوین محدودیتی وجود ندارد و خوشبختانه مشاکرت کشاورزان در این زمینه روز به روز بیشتر می شود.

غنی باسعادت اضافه کرد: مالکان زمین‌های کشاورزی حتی اگر در قطعه‌های کوچک باشد در صورت داشتن مجوز چاه یا پروانه بهره‌برداری یا حق‌آبه از منابع سطحی می‌توانند اراضی خود را با دریافت تسهیلات دولتی به این شیوه‌های آبیاری تجهیز کنند.

رئیس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی ارومیه در مورد پیشنهاد حفر چاه برخی از کشاورزان نیز توضیح داد و اظهار داشت: ارومیه دشت ممنوعه می‌باشد و شرکت آب منطقه‌ای هرگز اجازه حفر چاه در این منطقه را صادر نمی‌کند.

وی با اشاره به طرح لوله‌گذاری و انتقال آب با لوله به مزارع در ارومیه به میزان 312 کیلومتر نیز اظهار کرد: از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال 1395 و 1396 حدود 318 کیلومتر طرح انتقال آب با لوله در کل حوضه آبریز دریاچه ارومیه مصوب شده بود که 200 کیلومتر خط لوله انتقال آب برای اجرا در ارومیه جذب و اجرا شد.

غنی باسعادت با بیان اینکه هزینه هر کیلومترمربع لوله‌گذاری 100 میلیون تومان است، گفت: پوشش بتنی کانال‌ها نیز به میزان 42 کیلومتر در ارومیه از سال 1376 تاکنون اجرا شده است.

شهرستان ارومیه دارای 52 هزار هکتار باغ و 41 هزار اراضی زراعی می باشد که 15 تا 20 درصد زمین‌های کشاورزی در این شهرستان به آبیاری‌های نوین مجهز شده است.

کشاورزان باید با شرایط دریافت تسهیلات در زمینه تجهیز اراضی به شیوه‌های نوین کشاورزی و مزیت‌های شیوه‌های نوین آبیاری باغ‌ها بیشتر آشنا شوند و اطلاع‌رسانی مراکز جهاد کشاورزی در این زمینه مفید خواهد بود.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال / از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد که بنا بر آمارهای موجود تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان‌غربی دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/152600/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟