پیام آذری

آخرين مطالب

چالش ورود بنیاد مسکن به حوزه دهیاری ها سياسي

چالش ورود بنیاد مسکن به حوزه دهیاری ها
  بزرگنمايي:

پیام آذری- براساس تبصره 8 ماده 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده که برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، تمامی منابع دهیاری‌ها با نظارت و تأیید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تنظیم موافقتنامه میان بنیاد و دهیاری‌ها قابل هزینه است.

این در حالی است که فلسفه تاسیس دهیاری ها این بود که تنها متولی روستا شخص دهیار باشد و اگر دستگاه های دیگر به امور روستا ورود پیدا کنند، با هماهنگی دهیار و نقش اساسی در روستا برعهده دهیار باشد.

قانون تاسیس دهیاری ها در سال 1377 تصویب و از سال 1382 دولت کمک های خود به دهیاری ها را آغاز کرد.

حال ارایه این تبصره به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب، با اعتراض گسترده دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی روستایی و روستاییان مواجه شده است.

بنا بر آمار یک هزار و 947 دهیار در آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند که هفته گذشته در همایش دهیاران استان در روز دهیاری، اعتراض خود را نسبت به تصویب این تبصره اعلام و از مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس شورای اسلامی که مهمان این همایش بود، درخواست پیگیری مطالبه خود را کردند.

یکی از دهیاران آذربایجان شرقی که 16 سال سابقه دهیاری دارد، در این خصوص گفت: مخالف تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی که به دلیل تجربه تلخ برخورد نامناسب با معترضان به این قانون از سوی بنیاد مسکن نخواست نامش در خبر برده شود، ادامه داد: با تصویب این قانون اعتبارات دهیاری ها زیر نظر بنیاد مسکن هزینه خواهد شد و بنیاد مسکن تصمیم گیرنده خواهد بود.

این دهیار تاکید کرد: با تصویب این تبصره قانونی، دهیاری ها و شوراهای روستاها حالت نمایشی خواهند داشت و در امور روستایی تصمیم گیرنده نخواهند بود.

یکی از دهیاران آذربایجان شرقی نیز که 15 سال سابقه دهیاری دارد، اظهار داشت: با تصویب این تبصره از قانون ماده 39 تمامی اختیارات عمرانی روستاها در اختیار بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت، که شدیداً با این موضوع مخالف هستیم.

دهیار دیگری نیز که 6 سال سابقه دهیار ی دارد، تاکید کرد: با تصویب ابن تبصره دهیاران و شوراهای روستایی علناً شکل نمایشی به خود می‌گیرند و تصمیم گیرنده بنیاد مسکن خواهد بود.

دهیارانی که مصاحبه کردند، نخواستند نامشان درج شود و تنها دلیل آنها این بود که به گفته آنها بنیاد مسکن با کسانی که مخالف این طرح هستند به نحوی برخورد و یا با آنها در امور روستا همکاری نمی‌کند.

ورود بنیاد مسکن به حوزه فعالیت دهیاری ها موجب دوگانگی است

فرماندار بستان آباد نیز در این خصوص گفت: تصویب تبصره 8 ماده 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی موجب ایجاد مشکلات مختلفی از جمله ایجاد دوگانگی و اختلاف در روستاها خواهد شد.

سید علی موسوی افزود: در تبصره 8 ماده 39، همه منابع دهیاری‌ها با نظارت و تأیید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تنظیم موافقتنامه میان بنیاد و دهیاری‌ها قابل هزینه است که این امر موجب کمرنگ شدن اختیارات شوراها می‌شود.

مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: معتقدم تصویب این تبصره به ضرر دهیاران است.

تقی کرمی افزود: با تصویب این تبصره، هزینه‌های سربار اجرای پروژه‌ها بالا خواهد رفت، زیرا برای اینکه بنیاد مسکن بخواهد بر پروژه‌ای نظارت کند، حق نظارت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با تصویب این تبصره، نقش دهیار کاهش یافته و بی انگیزگی و بی میلی آنها موجب کاهش میزان مشارکت مردم خواهد شد.

کرمی اظهارداشت: معتقدم نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این طرح به طور قطع مخالفت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه قانون تاسیس دهیاری ها در سال 1377 تصویب شده انتظار می‌رود قوانین جدید در راستای افزایش اختیارات تصویب شود و قوانینی که ناقض و متعارض با اختیارات دهیاران است اصلاح، بازنگری و حتی حذف شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: از جزییات موضوع اطلاع ندارم و این یک اقدام ملی است، کارهای عمرانی روستاها علاوه بر بحث های فنی بر عهده دهیاران است شاید از این منظر زیر نظر بنیاد مسکن می روند.
حافظ باباپور در خصوص برخورد نامناسب بنیاد مسکن با دهیاران، این موضوع را به شدت رد کرد و افزود: این موضوع به هیچ عنوان در استان ما رخ نداده و تمامی اقدامات و پرداخت سهمیه ها براساس قانون انجام می شود.
وی تاکید کرد: قانون هر چه باشد، به آن تمکین میکنیم.

کمیسیون شوراها مخالف است

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز در این خصوص گفت: اعضای کمیسیون شوراها به شدت با تصویب این طرح مخالف است.

شهاب الدین بی مقدار افزود: عملکرد دهیاری ها بسیار خوب است و در واقع حکم شهرداران روستاها را داراهستند و مخالف این هستم که دهیاران زیر نظر بنیاد مسکن قرار بگیرند.

وی ادامه داد: این تبصره در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس رد شده است و به نظرم دیگر نمایندگان مجلس نیز با این طرح مخالفت می کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص  فت: من با تصویب این تبصره موافق نیستم و مخالف واگذاری اختیارات دهیاری ها به بنیاد مسکن هستم.

پروانه سلحشور ادامه داد: به دلیل اینکه من عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هستم، رای من تک نفره است ولی نظر و رای اعضای کمیسیون شوراها و کشاورزی مجلس تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: با شناختی که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارم، بعید می دانم این تبصره رای بیاورد و تصویب شود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: در دیداری که با دهیاران آذربایجان شرقی داشتم، درخواست آنها را شنیدم و قول رسیدگی به این موضوع را به آنها دادم.

مسعود پزشکیان افزود: در این دیدار مقرر شد دهیاران خواست خود را مکتوب کرده و از طریق استانداری این نامه را جهت پیگیری به من ارائه دهند تا در مجلس این مطالبه دهیاران را پیگیری کنم.

محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نیز با بیان اینکه این طرح از سوی وزارت کشور مطرح شده است، گفت: من نیز با تصویب آن مخالف هستم.

معاون برنامه ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی نیز در این خصوص  گفت: این تبصره به عنوان پیشنهاد به مجلس رفته و هنوز در کمیسیون مطرح نشده است.
کاوه معراج افزود: دهیاری ها به عنوان مدیریت روستا باید بتوانند از منابع در اختیار خود استفاده کنند.
وی تاکید کرد: اگر نیاز است دهیاری ها را در حوزه نظارت تقویت کنیم تا بتوانند بهتر از منابع استفاده کنند موضوع جدا است، ولی اگر منابع را در اختیار دستگاه واسطه‌ای قرار دهیم که به این منابع نظارت کند سیستم‌های، نظارتی خیلی بهتری در سطح کشور وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/152598/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمبوجیه دوم و نقش او در امپراتوری هخامنشی

آریایی‌ها چه کسانی بودند؟/ نگاهی عمیق به مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران

سفر به عمق تاریخ: کاوش در زندگی و فرهنگ انسان‌های عصر سنگ

هیولاهایی که تهرانی های قدیم آنها را باور داشتند!!

علت خلع محمدعلی شاه قاجار از سلطنت + تصاویری از جوانی او

عجایب بارگاه خسرو پرویز !

دختران ایران باستان چگونه همسرانتخاب می‌کردند؟!

تصاویر کمتر دیده‌شده از جنگ ویتنام

زندگی رزم‌آرا از تولد تا ترور!

سروش و جشن سروشگان

10 خانواده قدرتمند در طول تاریخ (+عکس)

پوشیدن چادر در این دانشگاه ممنوع شد!!

دندانساز اتابک و دندانپزشک احمدشاه

بازگشت امام خمینی به میهن و آغاز دهه فجر

وضعیت اجتماعی زن در ایران باستان

اولین سفر ناصرالدین شاه به اروپا

تصویر کلید خانه خدا را دیده اید؟

سخنان امام خمینی (ره) در مورد پیروزی انقلاب اسلامی

بیوگرافی هیفا وهبی + تصاویر هیفا وهبی

بیوگرافی و عکس های محسن ابراهیم زاده

اشعار روز عرفه (3)

اولین خیابان‌های تهران کی ساخته شدند؟

بیوگرافی علی اصحابی

اشعار روز عاشورا

بیوگرافی کاوه آفاق خواننده راک به زبان فارسی و انگلیسی

هنر و صنایع دستی ایران (نخ ریسی)

اشعار ویژه محرم (4)

اشعار رحلت پیامبر اعظم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) -3

آشنایی با آواز افشاری

گلیم بافی در ایران

تیزر تبلیغاتی و عکاسی صنعتی

بیوگرافی علی جلالی + عکس

آموزش آنلاین موسیقی در آی نواز

طرح فرش سرمه ای و طوسی در طراحی دکوراسیون جدید

آشنایی با ساز جنبش: صدایی از گذشته تا امروز

آشنایی با جذابیت و اصول سریال‌های صابونی

گنجینه‌ای از اصطلاحات سینمایی: کلید باز کردن دروازه‌های هنر سینما

کمدی بزن بکوب: هنر اسلپ استیک در تئاتر و سینما

ساز آرخو: آوای تاریخ و فرهنگ چین

جلوه‌های ویژه در صنعت فیلمسازی به چه معناست؟

ساز بیوا : راوی قصه های سرزمین آفتاب

خرید فرش ماشینی 700 شانه کاشان

خرید فرش کرم کاشان از قالی کاشان

گذشته تاریخی هنر قالیبافی ایران در عهد مفرغ

نکات مهم برای انتخاب صحیح ابعاد و سایز فرش ماشینی کاشان

فرش دستباف طرح ماهی: زیبایی هنر دستبافت ایران

ویژگی‌ها و اسرار بافت فرش روستایی

بررسی انواع فرش بر اساس شیوه‌های بافت

هنر سوخت روی چرم: از داغ‌گذاری تا زیباسازی

جلوه هنری ایرانی: اشرفی دوزی یا سکه دوزی