پیام آذری

آخرين مطالب

در میزگرد تخصصی هتلداری مطرح شد

محدودیت در اجرای موسیقی سنتی در هتل‎ها/ سایه سنگین اقامتگاه‌های غیر مجاز بر هتلداری در آذربایجان شرقی فرهنگي

محدودیت در اجرای موسیقی سنتی در هتل‎ها/ سایه سنگین اقامتگاه‌های غیر مجاز بر هتلداری در آذربایجان شرقی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - گردشگری در کسب منابع درآمدی غیر نفتی و توسعه روابط بین‎المللی نقش موثری دارد و از سویی ایران از نظر جاذبه‎های طبیعی و تاریخی در لیست 10 کشور اول جهان خودنمایی می‎کند ولی متاسفانه از نظر کسب درآمد، در رتبه‎های پایین‎تر جای گرفته است. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، صنعت هتلداری ارتباط نزدیکی با گردشگری دارد به طوریکه اقامت بخش جدانشدنی سفر محسوب می‎شود. با توجه به برنامه ‎ ریزی برای جذب 20 میلیون گردشگر ورودی بر اساس چشم‎انداز 1404، ضروری است که مسائل مربوط به حوزه هتلداری به عنوان یکی از اجزای اصلی گردشگری در استان به طور دقیق بررسی شود. 
در این راستا مرکز گردشگری سهند سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‎شرقی و خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) میزگرد تخصصی با عنوان «فرصت‎ها و تحدیدهای صنعت هتلداری در استان» با هنوز فعالان و پیشکسوتان این حوزه در هتل شهریار تبریز برگزار کرد. 
مهمانان حاضر در این میزگرد، حسین هادی – دبیر جامعه مراکز اقامتی آذربایجان شرقی، بهروز معالی- مدیرهتل و مدرس دوره‎های هتلداری، میر هاشم گلشن خلیلی -‌ نائب رییس جامعه مراکز اقامتی استان، احد سمندر- عضو هیئت مدیره جامعه مراکز اقامتی استان و احد حاجی بلند – معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی بودند. 
نبود برنامه های متفرقه فرهنگی موجب نارضایتی مشتریان هتل می‎شود
در ابتدای این میزگرد معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی واحد استان آذربایجان شرقی با اشاره به نتایج برخی تحقیقات علمی پژوهشی در زمینه هتلداری، بیان کرد: در تحقیقی تاثیر کیفیت خدمات بر رضایت مشتری در هتل ‎ های کلانشهر تبریز بررسی شده بود که نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که بعد انسانی و بعد عاطفی مشتری ‎ ها در خدمات باید مورد توجه قرار گیرد و توجه به گروه‌های سنی مشتریان و نیازهای آنان برای دریافت خدمات ویژه ضروری است. هم‎چنین در مقاله ‎ ای دیگر دریافته‌اند که بیشترین میزان رضایت مشتریان از کادر آموزش دیده و مجرب هتل است و نبود برنامه ‎ های فرهنگی موجب نارضایتی مشتریان هتل می‎شود. 

احد حاجی بلند ادامه داد: در پژوهشی مقایسه‎ای بین زیرساخت‌های گردشگری سه شهر اصفهان، مشهد و تبریز مشخص شده است که شهر مشهد 55 هزار و اصفهان 35 هزار و تبریز 14 هزار تخت دارند و افرادی که با کوله پشتی سفر می‏کنند بزرگ ‎ ترین مشکل برای هتلدارن هستند چراکه ارزش افزوده با خود ندارند و هزینه چندانی برای اقامت نمی ‎ کنند. 
وی با بیان این‎که آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری و هتلداری دارد، افزود: با توجه به این ‎ که در کشاورزی آب و در صنعت پول نیست، به نظرم گردشگری تنها راهبرد استراتژیک توسعه در استان محسوب می ‎ شود و تدوین برنامه جامع برای توسعه گردشگری در استان ضروری به نظر می‎رسد و در این مسیر استفاده از فناوری ‎ های نوین و ایده ‎ های هوشمند می‎تواند راه‎گشا باشد. 
وی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص فعالیت ‎ های حوزه گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: به مناسبت انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018 از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی، ایسنا بخش ویژه اخبار مربوط به این رویداد را در سایت رسمی خود ایجاد کرد که بیش از یک هزار و 200 خبر، گزارش،‌ مصاحبه و... جمع آوری و تولید شد و توانستیم در حد توان، سهم خودمان را در این رویداد انجام دهیم. 
حاجی بلند هم ‎ چنین با اشاره به راه اندازی مرکز گردشگری سهند سازمان جهاد دانشگاهی استان، بیان کرد: در مجموعه جهاد دانشگاهی، تیم مشاوره تخصصی حوزه گردشگری دارد که زیر نظر مرکز گردشگری سهند فعالیت‎ می‎کنند و به طور پیوسته بر اساس نظر این تیم، موضوعات و مسائل گردشگری و هتلداری مورد بررسی قرار می ‎ گیرد. این میزگرد با هدف شنیدن مسائل و مشکلات بخش خصوصی در زمینه هتلداری برگزار می‏شود. 
باشگاه مشتریان و مهمانان تبریز باید راه ‎ اندازی شود
دبیر جامعه مراکز اقامتی استان آذربایجان شرقی در این میزگرد با تاکید بر این ‎ که بیشتر گردشگران به محض ورود به ایران به سمت مرکز کشور از جمله کاشان، سمنان، اصفهان و مناطق کویری کشور سرازیر می شوند، گفت: دلیل اصلی این موضوع شناسایی و معرفی گسترده این نواحی برای گردشگران است و متاسفانه با وجود پتانسیل ‎ های بالای گردشگری استان ‎ های شمال غرب کشور، این مناطق به خوبی شناسایی و معرفی نشده ‎ اند. 
حسین هادی با اشاره به برنامه معرفی جاذبه ‎ های گردشگری تبریز در شبکه جام جم در ایام نوروز، توضیح داد: در این برنامه غذاهای آذری، مکان ‎ های گردشگری و هتل ‎ های تبریز معرفی شده بود که با استقبال خوبی مواجه شد و بازتاب آن در ماه ‎ های بعد با افزایش حضور گردشگران مشخص شد. انتظار داریم که تعداد پخش چنین برنامه‎های بیشتر باشد. 
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان این‎که اصل مهم در هتلداری، ارزآوری است،‌گفت: گردشگر داخلی توفیق چندانی برای هتلداری ندارد و فقط پول از این جیب به آن جیب می‎رود. مهم جذب گردشگران خارجی است که البته گردشگران خارجی که به ایران می‎آیند، اغلب کم خرج هستند و به جای خوردن سه وعده، صبحانه را کامل می‎خورند و با خوردن وعده دوم در ساعت 5 بعد از ظهر، ناهار و شام را یکی می‌کنند تا هزینه کمتری برایشان داشته باشد. 
وی ادامه داد: اینگردشگران در انتخاب غذا، ارزان ‎ ترین نوع آن ‎ را انتخاب می ‎ کنند و یا مینی بار را که برایشان هزینه دارد، از خدمات خود حذف می‎کنند. این نوع گردشگران برای هتل درآمدزایی چندانی ندارند و با این وضع نمی ‎ توانیم به سرمایه‎گزاری و سودآوری در صنعت هتلداری امیدوار باشیم. 

هادی با اشاره به این‎که هتل شهریار در حال اجرای پروژه شهریار دوم است و مشکلات زیادی در مسیر سرمایه گزاران این صنعت قرار دارد، گفت: متاسفانه قیمت تمام شده ساخت هتل به دنبال افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تجهیزات داخلی هتل، بالا رفته است و طبق نظر کارشناسان اقتصادی، سرمایه گزاری در این حوزه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. هزینه تجهیز هتل برای هر متر حدود 11 میلیون است که البته ممکن است این مبلغ بیشتر هم شود و یا قبلا هزینه ست خانه ‎ داری برای هر نفر 8 هزار و 900 تومان بود که الان 21 هزار تومان برایمان آب می‌خورد. 
وی افزود: سرمایه گزار این پروژه تا الان حدود 50 میلیارد تومان هزینه کرده‎است و در شرایط مساعد و بیشتر از این گران نشدن مصالح و تجهیزات، هزینه تمام شده این پروژه حدود 800 میلیارد تومان خواهد بود در صورتی که اگر این پول را در بانک بگذارند سودش به مراتب بیشتر از سود این پروژه خواهد بود. واقعیتش هر طور حساب می ‎ کنم در این شرایط سرمایه ‎ گزاری مطلقا سودآور نیست و هرکس این کار را می‎کند یا عاشق است یا دیوانه! 
وی با تاکید بر این‎که باید شرایط فراهم شود تا دست سرمایه گذار نلرزد، گفت: متاسفانه در مرحله اول با نگاه منفی به گردشگری نگاه می ‎ کنند. سرمایه ‎ گزاری در این حوزه خیر مادی که ندارد ولی حداقل باید از او تشکر کرد چراکه ارزش فیزیکی این هتل برای شهر و آبروی شهر است. پیشنهادم این است که به صنعت هتلداری حداقل به اندازه شکلات ‎ سازی نگاه کنیم و به آن بها دهیم. 
هادی با بیان این‎که رشد سوئیت و هتل آپارتمان ‎ های غیر مجاز باعث شده است که هتل ‎ ها و مهمانپذیرهای مجاز و رسمی در رکود باشند، گفت: رویداد تبریز 2018 فرصتی شد که تبریز معرفی شود و آثار منفی هم به دنبال داشت از جمله اینکه هرکس فکر می‌کند با دادن اتاق می ‎ تواند درآمد زیادی کسب کند و از این رو تعداد اقامتگاه‎های غیر مجاز بیشتر شد. البته بیشتر گردشگران خارجی به ایمنی و امنیت محل اقامت خود توجه می ‎ کنند ولی با این حال ممکن است برخی به صورت ناآگاهانه به این مکان ‎ ها بروند. 
وی یاد آور شد: با این ‎ که گفته می ‎ شود که در آذربایجان شرقی حدود 14 هزار تخت وجود دارد، به ندرت اتفاق می‌افتد که به طور کامل همه‎ی آن‎ها اشغال باشد و حتی ما در زمان پیک سفر در ایام عید باز هم تخت خالی داریم. یکی از مهمانانم می‎گفت که یک اقامتگاه بومگردی در کاشان با 17 اتاق تا سال 2021 رزرو شده است چراکه کاشان و زیبایی هایش را به مردم ایران و جهان معرفی می ‎ کنند و ما هم در این جا کم مانده که در چهارراه آبرسان داد بزنیم مثل سرعین، اتاق خالی اتاق خالی! 
وی در بخشی دیگر از سخنان خود راه اندازی وبسایت جامع گردشگری را ضروری دانست و افزود: نیاز اصلی ما راه‌اندازی وبسایت باشگاه مشتریان تبریز است که در آن تجربیات و تصاویر خود را از تبریز برای عموم به اشتراک بگذارند و گردشگران را به استان جذب کنند ولی متاسفانه هر کس می ‎ گوید، چرا من این کار را بکنم پس فلانی چکاره است و دانشگاه و سیستم دولتی هم تاکنون کاری در این راستا نکرده‎اند. 
هادی ادامه داد: به یاد دارم که در سومین روز عید طی جلسه ‎ ای، دو اپلیکیشن گردشگری رونمایی شد که کار اصلی آن‎ها جهت ‎ یابی آثار تاریخی ( navigation ) تبریز بود و مسیر مورد نظر گردشگران را شناسایی و مشخص می ‎ کرد ولی متاسفانه صرفا فعالیت ‎ ها در همان جلسه به صورت خام باقی ماند و دیگر از آن ‎ ها خبری نشد. 
وی در پایان در خصوص محدودیت پخش موسیقی در هتل‎ها، گفت: موسیقی آذری میراث معنوی ما محسوب می ‎ شود و مهمانان انتظار دارند که به همراه صرف کوفته تبریزی، از شنیدن این موسیقی اصیل لذت ببرند و هرچه بیشتر با فرهنگ این منطقه آشنا شوند. جالب است که رستوران ‎ های بین راهی مجاز هستند ولی هتل ‎ ها مجاز نیستند و محدودیت در فضای برگزاری موسیقی دارند. مهمانان انتظار دارند که موسیقی را در لابی هتل گوش دهند و من که نمی ‎ توانم گردشگران به زور به آمفی تئاتر ببرم و بگویم که این جا فقط باید به موسیقی گوش دهید! 
آیا واقعا اعطا این همه مجوز ساخت هتل در استان ضروری است؟
نائب رییس جامعه مراکز اقامتی استان آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد به اهمیت موضوع الگوسازی فرهنگی اشاره کرد و گفت: این کار باید از همان مراحل ابتدایی آموزش انجام گیرد و آموزش و پرورش شیوه ‎ ی برخورد درست با گردشگران را به کودکان آموزش دهد و شهرداری ‎ ها و صدا وسیما هم در این راستا می‌توانند نقش مهمی داشته باشند. 

میرهاشم گلشن خلیلی، ستاد اسکان فرهنگیان را مسئله‎ای جدی برای صنعت هتلداری و مراکز اقامتی دانست و افزود: در زمان پیک سفر در تابستان، ستاد اسکان فرهنگیان، فرهنگیان و حتی غیر فرهنگی ‎ ها را پذیرش می‎کند درحالیکه نه مدارک کامل می ‎ گردند که مشخص شود این افراد چه کسانی هستند و نه امکانات در خور شان مهمان می‎دهند. به یاد دارم که در روزهای عید، صبح ‎ ها مسافران برای سرویس بهداشتی صف می‏کشیدند و این مایه آبرو ‎ ریزی است. 
وی خانه مسافر را مشکل دیگر هتل ‎ ها و مهمانپذیری ‎ ها مطرح کرد و توضیح داد: برخی از این خانه ‎ ها بدون پروانه و مجوز هستند و بدون مدرک، تابلو می ‎ زنند و مسافران را پذیرش می‎کنند. متاسفانه مسئولان چندان این موضوع را پیگیری نمی ‎ کنند و این مراکز بدون پرداخت دارایی و بیمه مسافر فعالیت می‎کنند. 
وی همچنین به نقش مهم خدمات شهرداری در میزبانی از گردشگران اشاره کرد و گفت: در ایام نوروز هر دو سرویس بهداشتی خیابان17 شهریور تبریزبسته بود!، دوستی می گفت با این وضعیت چرا این همه تبلیغات برای جذب گردشگر می ‎ کنید. 
گلشن خلیلی ادامه داد: مهمانپذیر من در خیابان فردوسی است و در زمان برگزاری نماز عید فطر در مسیر این خیابان، ساعت 3 صبح می ‎ آیند و ماموران داد می ‎ زنند هر کس این جا ماشین پارک کرده بیاید و ببرد و بعد خودشان با جرثقیل ماشین را به جای دیگر شهر منتقل می‎کنند. حالا مسافر باید صبح بیدار شود و در به در به دنبال ماشینش بگردد. به نظرتان با این وضع و ناهماهنگی این گردشگر دوباره به فکر سفر به تبریز می افتد؟ 
وی با اشاره به کم‏شدن تعداد مسافران سلامت از کشور جمهوری آذربایجان به مقصد تبریز، بیان کرد: مسافران ما از جمهوری آذربایجان امروزه خیلی کمتر شده است چون پزشکان و تاکسی‎ها چند برابر از آنان پول می ‎ گرفتند که موجب نارضایتی آنان می‎شد. 
وی در بخشی دیگر از سخنان خود اعطای10 مورد مجوز ساخت هتل را مورد توجه قرار داد و ‌گفت که آیا واقعا این همه مجوز ساخت هتل در استان ضروری است؟ با چند ماه کارکردن که نمی‎توان درآمد کسب کرد و نمیدانم که چرا این همه مجوز داده می‏شود. 
گلشن خلیلی هم چنین پیشنهاد کرد که همایش‌ها و رویدادهای مختلفی در شهر برگزار شود تا با افزایش تعداد مسافران و گردشگران، هتل‎ها، مهمان‌پذیری‎ها و دیگر بخش‎ها از جمله سوغات فروشی‌های شهر رونق بگیرد. 
سایه سنگین اقامتگاه‎های ارزان قیمت و غیر مجاز بر روی فعالیت هتل‏ها و مهمانپذیرهای رسمی سنگینی می‌کند
مدیر یکی از هتل ‎ های تبریز و مدرس دوره‎های هتلداری نیز در این میزگرد با بیان این‎که در جهان از همین صنعت گردشگری و هتلداری میلیاردها دلار پول جابه جا می ‎ شود، تاکید کرد: ایران و به ویژه استان آذربایجان شرقی، جاذبه ‎ های غنی فرهنگی و گردشگری دارند ولی آیا توانسته ‎ ایم از این منابع به درستی استفاده کنیم؟ آیا گردشگری را در اولویت برنامه‎ها قرار داده‌ایم؟ 
بهروز معالی افزود: باید به صنعت گردشگری به صورت کلان نگاه کنیم چرا که درآمد ارزی بالایی را نصیب کشور می ‎ کند. کشور اسپانیا با داشتن سالانه 85 میلیون گردشگر، درآمدش به 54 میلیارد یورو می ‎ رسد و این نشان می‎دهد که با ترفندهایی می توان از صنعت گردشگری و به دنبال آن هتلداری، درآمد خوبی کسب کرد و حتی از درآمد نفت پیشی گرفت. 
وی با اشاره به رویداد تبریز 2018، گفت: در این رویداد فرصت سوزی شد و با وجود برنامه‎ریزی‌های متعدد، در بهترین شرایط که می ‎ توانستیم از نتایج این برنامه‎ها بهره ببریم، تغییراتی در استانداری، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رخ داد و نتوانستیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم. 
وی بیان کرد: آذربایجان ‎ شرقی مردمان بزرگی را در خود جای داده است و کیف،کفش، آجیل، شیرینی و حتی احترام آن به مهمان، مثال زدنی است ولی بزرگ ترین بدبختی ما این است که فضای صمیمیت را از بین برده‎ایم و همدیگر را فقط تخریب می‎کنیم. 
معالی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهمیت جذب گردشگران تجاری اشاره کرد و افزود: مدیران هتل به کسب درآمد تمرکز دارند که باید در این راستا هزینه‏های خود را کنترل کنند و بعد درآمدها را مد نظر قرار دهند. به دلیل وضعیت آب و هوایی استان، زمان پیک سفر در تنها 4 ماه است و در ماه‎های دیگر گردشگر زیادی به استان نمی‎آید که می‎توان برای حل این مسئله، بر روی جذب گردشگران تجاری به دلیل صنعتی بودن منطقه تمرکز کرد. 

وی یکی از چالش ‎ های هتلداری را آموزش پرنسل دانست و توضیح داد: مدیرهتل باید برنامه‎ای برای آموزش کارکنان از نظر بهداشت و ‌شیوه برخورد با مهمان داشته باشد. سالانه افراد زیادی با شرکت در دوره ‎ های علمی آموزشی هتلداری در عرض 6 ماه، جذب هتل ‎ های بین ‎ المللی می ‎ شوند و آموزش آنان به نحوی است که هر بار نیاز به آموزش ندارند چراکه اصول ارائه خدمات استاندارد را به خوبی در دوره‎ها فرا گرفته‎اند و آن را عملی می‎کنند. 
وی ادامه داد: باید بررسی کرد که آیا هزینه ‎ ای برای آموزش پرسنل خود در هتل گذاشته ‎ ایم؟ آیا آموزش ‎ ها کارساز بوده است و اشتباهات کارکنان را کم کرده است؟ آیا مدیران هتل روی ارائه خدمات استاندارد کار کرده ‎ اند؟. 
معالی درخصوص دیگر مسائل مربوط به صنعت هتلداری در استان، گفت: سایه سنگین اقامتگاه‎های ارزان قیمت و غیر مجاز بر روی فعالیت هتل‏ها و مهمانپذیرهای رسمی سنگینی می‌کند و نیاز است که تصمیماتی در خصوص فعالیت ناسالم این مراکز گرفته شود. برخی سوئیت ‎ های بدون مجوز از نظر امنیت و ایمنی خوب نیستند و در صورت بروز مشکل برای گردشگران، آبروی شهر و صنعت گردشگری را به خطر می‎اندازند. 
وی به اهمیت وجود انتظامات و پلیس گردشگری در شهر اشاره کرد و افزود: باید پلیس گردشگری در ورودی و گذرهای شهر حضور داشته باشد تا گردشگران را به درستی راهنمایی کنند و در خصوص امنیت اقامتگاه‎ها به آنان هشدار دهد. 
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اهمیت وجود وبسایت جامع گردشگری در استان،‌ بیان کرد: متاسفانه مدیران اعتقادی به موضوع بهسازی وبسایت جامع گردشگری و پاسخ گویی به نیازهای گردشگران به صورت آنلاین ندارند درحالیکه وجود منبع واحد و جامع برای معرفی پتانسیل‎های گردشگری استان می‎تواند نقش مهمی در جذب گردشگر و رونق هتل‎ها داشته باشد. 
معالی ادامه داد: من در هتل دو نفر را در قسمت گست سرویس استخدام کرده بودم تا اطلاعات لازم در مورد گردش در شهر را به مهمانان بدهند و تمام جزییات مراکز خرید، مکان‎های گردشگری، سرویس بهداشتی و ... را در اختیار مهمانان بگذارد ولی در کل معرفی استان تنها با حضور دو نفر در یک هتل امکان پذیر نیست و همت جمعی می‎طلبد. 
وی با اشاره به این ‎ که هتل ‎ ها از ایجاد هزینه ‎ های جانبی برای مهمان، می ‎ توانند درآمد خوبی داشته باشند، گفت: ماندن مهمان در اتاق به سود هتل نیست و تلاش می شود تا مهمان را به بیرون بکشانیم و از رستوران هتل و دیگر امکانات آن با صرف هزینه و زمان،‌ استفاده کند و همه این کارها برای هتل درآمدزایی می‎کند. 
وی در خصوص انتظارات خود از مسئولان،گفت: تسهیل امور، بهبود روند اخذ پروانه و دادن تسهیلات بانکی با سود 4 درصد می‎تواند بسیار موثر باشد. همکاران به موضوع سرمایه گزاری در هتلداری اشاره کردند. با خود می‎گویم که آیا تضمیمنی وجود دارد که سرمایه این افراد بعد از 10 سال برمی گردد و به ریسک پذیری توجه کرده ‎ ایم؟ 
معالی در پایان پیشنهاد کرد که جلسات ماهانه با مسئولان تشکیل شود تا موضوعات حوزه هتلداری به طور پیوسته و از نزدیک توسط بخش دولتی و خصوصی رصد شود تا در صورت بروز مشکل بتوان سریع راه حلی برای آن پیدا کرد. 
ما از اداره‎ها هیچ حمایتی نمیخواهیم فقط عاجزانه می‎خواهیمکه سنگ اندازی نکنند
عضو هیئت مدیره جامعه مراکز اقامتی استان آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که در این بحران اقتصادی کشور، گردشگری می ‎ تواند ارز آوری خوبی داشته باشد، گفت: از اداره ‎ ها هیچ کمکی نمی ‎ خواهیم و فقط عاجزانه می‎خواهیم که سنگ اندازی نکنند. مثلا اداره آب می ‎ آید و زمانی که هتل پر از مسافر است و کنتور آب را باز می ‎ کند و می ‎ برد. برای حق انشعاب آب 100 میلیون تومان پول می‎خواهد و دلیلشان این است که اینجا چرا هتل آپارتمان شده است. 
احد سمندر همچنین در خصوص نیاز به بهسازی مهمانسراهای مسیر خیابان فردوسی، یاد آور شد: به دلیل این‏که ملک برخی مهمانسراها سرقفلی است، امکان ایجاد تغییرات وجود ندارد و یا برخی در میراث فرهنگی به ثبت رسیده اند که تغییرات و تعمیرات را سخت می ‎ کند. 
وی با اشاره به فعالیت ستاد اسکان فرهنگیان، بیان کرد: آموزش و پرورش با هتل ‎ ها باید ارتباط مناسب برقرار کند و این مدارس همه افراد چه فرهنگی و چه غیرفرهنگی را به صورت قطاری با یک کارت فرهنگی، اسکان می ‎ دهند و بهانه شان این است که آن جا ارزان است. در ایام پیک سفر درصد اشغال هتل 20 درصد و در مقابل مدارس کاملا پر شده‎اند. با این وضع می خواهید هتلداری را به آموزش پرورش واگذار کنیم و بریم؟! 

سمندر همچنین در خصوص گردشگران سلامت کشور جمهوری آذربایجان، بیان کرد: در تبریز بهترین دکترها فعالیت دارند ولی متفاوت بودن قیمت خدمات برای مسافران خارجی باعث شد که گردشگران سلامت از جمهوری آذربایجان از تبریز فراری شوند و به اردبیل و رشت بروند. 
وی افزود: به دنبال کاهش ارزش پول کشور، در دو سه ماهه اخیر ورودی مسافر به کشور از سمت عراق 65 درصد افزایش یافته است و از سمت باکو 45 درصد افزایش یافته است که مدیریت این مسافران نیاز به برنامه ریزی دارد. 
وی با اشاره به رقابت ناسالم مراکز اقامتی، تاکید کرد: رقابت در این حوزه اصلا سالم نیست و در مقابل درب ورودی مهمانسراها، سوئیت سوئیت می‏کنند و مسافر را بدون ثبت در سامانه، با خود می ‎ برند و پذیرش می‎کنند. می‏خواهم بدانم چه کسی می ‎ خواهد به این کار برسد، تبریز 2018 هم تمام شد بازهم کاری در این زمینه انجام نشد. 
سمندر در پایان خاطر نشان کرد: ما در جامعه مراکز اقامتی استان به همراه اکیپ تعزیرات حکومتی، اماکن و دامپزشکی بازدیدهایی از رستوران ‎ ها و مراکز اقامتی داریم و امیدواریم که در این بازدیدها مسائل بررسی و حل شود. 

بر اساس نظر حاصبنظران حاظر در میزگرد از مسائل اساسی صنعت هتلداری استان می‎توان به بالابودن قیمت تمام شده ساخت هتل، به صرفه نبودن سرمایه گزاری در این حوزه، داشتن نگاه منفی به گردشگری و هتلداری، رشد سوئیت‎ و هتل آپارتمان‎های غیرمجاز، رقابت ناسالم مراکز اقامتی، محدودیت در اجرای موسیقی سنتی منطقه در هتل‎ها، اعطا بی‏رویه مجوز ساخت هتل بدون توجه به نیاز منطقه، فعالیت ستاد اسکان فرهنگیان و پذیرش همه نوع مسافر اشاره کرد.
هم‎چنین برخورد نادرست با گردشگران سلامت از کشور جمهوری آذربایجان در تبریز، نیاز به بهبود خدمات شهری و باز بودن سرویس‎های بهداشتی در زمان تعطیلات، جابجایی با جرثقیل و بدون هماهنگی ماشین‎های پارک شده مسافران مهمانسراهای مسیر خیابان فردوسی در زمان برگزاری نماز عید فطر،تغییرات مستمر مدیریتی در بخش دولتی،‌ از بین رفتن فضای صمیمیت در بین فعالان حوزه هتلداری،‌ سنگ‎اندازی اداره‎ها و نبود امکان بهسازی برخی مهمانسراهای مسیر خیابان فردوسی به دلیل سرقفلی بودن مالک و یا ثبتی بودن آن در میراث فرهنگی از دیگر موارد این حوزه است.
راهکار عملی برای حل برخی از این مسائل، توجه به بعد انسانی و عاطفی مشتری‎ها در خدمات، توجه به گروه‌های سنی مشتریان و نیازهای آنان برای دریافت خدمات ویژه، استفاده از کادر آموزش دیده و مجرب در مراکز اقامتی استان، معرفی هرچه بیشتر پتانسیل‎های گردشگری استان، افزایش پخش برنامه‎های مستند در خصوص زیبایی‎های مناطق شمالغرب کشور، استفاده از فناوری‎های نوین در مدیریت هتل و جذب گردشگر، راه‌اندازی وبسایت جامع گردشگری، راه‎اندازی باشگاه مشتریان تبریز به منظور به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیات گردشگران است.
آموزش درست و اصولی کارکنان هتل، حمایت از اپلیکیشن‎های گردشگری، برگزاری همایش‎ها و کنفرانس‌ها به منظور افزایش تعداد گردشگران، وجود انتظامات و پلیس گردشگری، تسهیل امور در اداره‎ها، بهبود روند اخذ پروانه، اعطا تسهیلات بانکی با سود کم و برگزاری جلسات ماهانه با مسئولان و فعالان هم می‎تواند موثر باشد.



گزارش از: پریا توفیقی
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/151917/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر

تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد

مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند

نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد

ساخت گرمخانه شهرداری ارومیه در حال اجرا است