پیام آذری

آخرين مطالب

مسیر دشوار جذب گردشگر سلامت مقالات

مسیر دشوار جذب گردشگر سلامت
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز- جذب گردشگر در حوزه های مختلف به یکی از اهداف اصلی دولت ها در جهان امروز تبدیل شده است که فعالیت در حوزه سلامت و جلب گردشگران از طریق قابلیت های درمانی کشورها جزو مهمترین و البته پردآمدترین این مقوله است.

 ایران اسلامی با داشتن امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص در رشته های گوناگون پزشکی، درمانی و بهداشتی، ظرفیت‌های بسیار وسیع برای فعالیت و ورود تخصصی به گردشگری سلامت دارد که اگر از سوی نهادهای مرتبط همچون میراث فرهنگی، دانشگاه ها و مراکز درمانی مدون شود، بدون تردید در کنار رونق روز افزون صنعت گردشگری به میزان قابل توجهی بر افزایش درآمدها و تکانه های مثبت اقتصادی نیز اثرگذار خواهد بود.
از این منظر آذربایجان شرقی و کلان شهر تبریز با موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب به لحاظ امکانات پزشکی و درمانی و نیز شرایط خاص اقلیمی، قابلیت فراوانی برای جذب توریسم درمانی از استان‌های همجوار و کشورهای همسایه و حوزه قفقاز دارد.
امکانات تخصصی درمانی، چشمه‌های متعدد آب گرم، مجاورت با دریاچه ارومیه و موقعیت مناسب جغرافیایی و همسایگی با کشورهای جمهوری های آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان و همچنین نزدیکی به کشورهای ترکیه و عراق، آذربایجان شرقی را به عنوان یکی از قطب‌های توریسم درمانی در ایران تبدیل کرده است.
دانشگاه علوم پزشکی تبریز با امکانات آموزشی و تخصصی خود یکی از قطب‌های علم پزشکی کشور است که بیمارستان های تخصصی و فوق تخصصی تحت پوشش این مجموعه نه تنها برای منطقه شمال غرب کشور، بلکه برای بیماران کشورهای همسایه و نزدیک می تواند به محل و منبعی مهم برای جذب گردشگران سلامت باشد.
آذربایجان‌شرقی در حال حاضر 29 بیمارستان دولتی، هشت بیمارستان عمومی غیردولتی و هفت بیمارستان خصوصی دارد که هر کدام در بخش ها، رشته ها و تخصص های مختلف توانایی جذب گردشگران داخلی و خارجی را دارند.
احیای دریاچه ارومیه و بازگشت آن به شرایط عادی که امسال شاهد آن هستیم، از دیگر مزیت ها و بسترهای بسیار مناسب برای جذب گردشگران سلامت است که متاسفانه تاکنون هیچ برنامه و تعریف مشخصی از سوی دستگاه های مربوطه در این زمینه به انجام نرسیده است، در حالیکه لجن‌ها و املاح این دریاچه برای درمان بیماری‌های پوستی و روماتیسمی کاربرد وسیعی دارد.
آب و لجن دریاچه ارومیه به دلیل وجود املاح معدنی فراوان، خاصیت درمانی و ضدعفونی داشته و برای مداوای بیماری‌های قارچی و پوستی، دردهای عضلانی و مفصلی، رفع خستگی و استرس و همچنین بهبود پینه و ترک های دست و پا مؤثر است.
نمک دریاچه ارومیه نیز از نادر نمک‌های دریاچه‌ای مرده در جهان است که به دلیل دارا بودن گونه‌ای از سخت‌پوستان به نام آرتیمیا و ترکیبات و املاح به وجود آمده از پوسته این موجود زنده، دارای مقادیر بسیاری از مواد معدنی کلر، سدیم، پتاسیم، کلسیم، برم، سولفات ها و دیگر املاح به همراه کتون است که در علم پزشکی کاربردهای فراوانی دارد.
تنها 3 دریاچه عظیم مرده در دنیا وجود دارد که دومین آنها پس از بحرالمیت، دریاچه ارومیه است و پس از آن دریاچه مرده نمک آمریکا در رده سوم قرار دارد.
همچنین هوای کنار دریاچه بدلیل داشتن مقداری رادیواکتیویته که از ماسه های مرطوب و آب دریاچه پخش می‌شود، بسیار نشاط‌آور است؛ غلظت بالای نمک دریاچه نیز این امکان را می‌دهد که براحتی در روی آب شناور شد و تمدد اعصاب کرد، بدون آنکه کسی در آن غرق شود. در مجتمع‌های گردشگری بنادر مهم این دریاچه (بنادر شرفخانه و رحمانلو) غیر از لجن‌درمانی، دانش و طب رنگ‌درمانی و نوردرمانی نیز به کار گرفته می‌شود و به این ترتیب در استخرهای مجتمع‌ها، گردشگران می‌توانند از استخر آب شور، لجن دریاچه و ماساژ درمانی استفاده کنند.
مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری و نیز مراکز درمانی و بهداشتی کشور و استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تاکنون توانایی ارایه برنامه های مفصل و نیز تبلیغات رسانه ای موثر برای بهره برداری از ظرفیت‌های درمانی، پزشکی و سلامت منطقه ارایه نکرده اند، در حالی که می توان با رایزنی های مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، اتباع کشورهای منطقه را نسبت به این توانمندی ها آگاه کرد.
اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه لغو یکجانبه روادید برای شهروندان جمهوری آذربایجان یکی از مهمترین اقدامات حوزه دیپلماسی خارجی برای جذب گردشگران بوده است که طی ماه های اخیر به سفرهای گردشگری و درمانی اتباع این کشور به ایران و تبریز تحرک بخشیده است.
بنا به آمارهای رسمی اوج سفرهای گردشگری از جمهوری آذربایجان به ایران مربوط به سال‌های 1394 و 1395 بوده است که در این سال‌ها بیش از یک میلیون شهروند آذربایجان از ایران دیدار کردند که نزدیک به 50 تا 60 درصد از آنها با هدف درمان بوده است.
کیفیت بالای داروهای تولیدی ایران و تولید دارو در واحدهای صنعتی مدرن، ارایه خدمات تخصصی بهتر و هزینه های پایین از مزیت‌های نظام پزشکی ایران برای اتباع سایر کشورها است که همین عوامل موجب شده بسیاری از شهروندان جمهوری آذربایجان که برای درمان به این ایران و تبریز سفر می کنند در حین بازگشت، داروهای ایرانی را نیز برای مصرف شخصی حمل کنند.
معاون درمان رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، فعالیت در حوزه جلب گردشگان سلامت را یکی از برنامه های اولویت دار این معاونت برشمرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تفاوت نرخ ارز ایجاد شده به دلیل تحریم ها، فضای استان باید برای توسعه گردشگری سلامت میهاتر شود.
حجت پورفتحی اظهار داشت: بر همین اساس طی ماه های اخیر پای گردشگران سلامت به تبریز باز شده است، هرچند این وضعیت نسبت به سال‌های اول دهه 1390 که اوج حضور گردشگران سلامت در آذربایجان شرقی بود، تفاوت های آشکاری دارد.
وی افزود: حوزه گردشگری سلامت امروز در تمام کشورها با جدیت خاصی پیگیری می شود و در منطقه نیز جمهوری اسلامی ایران رقبای بسیار قدری مثل ترکیه دارد که باید با برنامه ریزی اصولی و مدون نسبت به توسعه این صنعت اقدام کرد، چون یکی از راه کار‎های مقابله با تحریم‎ها جذب توریست به ویژه توریست سلامت است.
پورفتحی بیشترین فراوانی حضور گردشگران سلامت در آذربایجان شرقی را مربوط به اتباع جمهوری آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان و عراق اعلام و اضافه کرد: زمانی این حضور بین سال‌های 1391 تا 1393 بسیار خوب بود و روندی رو به افزایش داشت، اما از آن زمان به بعد برخی مولفه‌ها همچون برخورد مردم، پزشکان، رانندگان تاکسی و هتل داران باعث بی‌رغبتی گردشگران سلامت خارجی برای حضور در تبریز شد.
وی امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی را بخشی از الزامات توسعه گردشگری سلامت خواند و افزود: اقدامات فرهنگی و تخصصی پذیرش گردشگر باید در سطح جامعه نهادینه شود تا از کوچکترین فرصت ها برای بهره برداری هر چه بیشتر امکانات توریست درمانی، استفاده شود.
پورفتحی، توجه به توسعه فیزیکی مراکز درمانی و بیمارستانی را از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای خدمات دهی مناسب و بهتر به بیماران داخلی و خارجی برشمرد و گفت: طی پنج سال اخیر در راستای بهبود روند ارایه خدمات به بیماران، تعداد تخت‌های فعال بیمارستانی استان از پنج هزار و 64 تخت در سال 92 به شش هزار و 204 تخت رسیده است.
یکی از پزشکان تبریز نیز با اذعان به اینکه به دلیل برخوردهای نامناسب، اعتماد گردشگران حوزه سلامت نسبت به سال‌های اولیه حضور آنها در آذربایجان شرقی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، دلیل اصلی این امر را بی برنامگی و رفتارهای ناشایست برخی از فعالان بخش سلامت اعم از پزشکان و پرستاران با گردشگران خارجی عنوان کرد.
محمد ایرجیان گفت: باعث تاسف است که بگویم برخی از پزشکان سوء استفاده‌هایی از حضور بیماران کشورهای خارجی کردند که نتیجه این رفتارها را امروز در آمارهای رو به کاهش ورودی گردشگران بخش سلامت به استان شاهد هستیم.
وی با تاکید بر اینکه نظارت بر فعالیت های بخش درمان باید جزو اولویت‌ها و برنامه های محوری دانشگاه علوم پزشکی قرار بگیرد، گفت: چنانچه نظارت های دقیق و اصولی نسبت به فعالیت های توریسم درمانی به انجام برسد، می توان بخش عمده‌ای از عوامل نارضایتی بیماران خارجی را حل و فصل کرد.
این متخصص ارتوپدی و جراحی استخوان، ظرفیت‌ها و امکانات درمانی و بهداشتی تبریز نسبت به کشورهای ترکیه، عراق، جمهوری های آذربایجان و ارمنستان را بسیار بالا ارزیابی کرد و گفت: چنانچه برنامه ریزی و اقدامات موثر از این امکانات برای جلب و تقویت توریسم درمانی در استان نشود، بدون تردید در سال‌های آینده افسوس این روزها را خواهیم خورد.
ایرجیان، فواید اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاصل از جذب گردشگران سلامت به کشور را بسیار فراتر از حوزه‌های درمانی دانست و یادآوری کرد: می توان با تهیه و تدوین برنامه های جامع، دوباره به سیر افزایشی حضور گردشگران درمانی در آذربایجان شرقی امیدوار بود.
مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا از حضور کم تعداد اتباع خارجی در مطب‌های پزشکان مختلف شهر تبریز نیز نشان می‌دهد یکی از دلایل عمده بی رغبتی آنها به حضور در تبریز نسبت به سال‌های گذشته، بدرفتاری و اخذ هزینه های غیرقانونی و هنگفت از آنها است.
اخذ حق ویزیت چندین برابری نسبت به حق قانونی، دریافت زیرمیزی‌های متعدد از سوی برخی از کارکنان مطب پزشکان و خود پزشکان، بدرفتاری پرسنل بیمارستانی و نبود راهنماهای موثر و مترجم برای همراهی بیماران خارجی از دلایل عینی کاهش حضور گردشگران سلامت در تبریز است.
یکی دیگر از پزشکان تبریزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تائید مطالب فوق، اخذ هزینه های اضافی و غیرقانونی از بیماران خارجی توسط پزشکان را عاملی موثر در کاهش تعداد گردشگران سلامت ورودی به آذربایجان شرقی بیان و اضافه کرد: موردی سراغ دارم که یکی از پزشکان حق ویزیت هشت میلیونی از تبعه یکی از کشورهای همسایه اخذ کرده است.
رسول صادق ادامه داد: آیا با چنین رفتارهای زننده، زشت و دور از اخلاق انسانی و حرفه ای انتظار داریم روز به روز بر تعداد بیماران خارجی در کشور و استان افزوده شود؟
وی اظهار داشت: به دلیل همین رفتارهای ناشایست است که امروز بیمارانی که از جمهوری های آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان قصد حضور در تبریز را داشتند، مسیر خود را به گیلان و البته ترکیه تغییر داده اند.
صادق یادآوری کرد: از دست دادن فرصت جذب گردشگران سلامت به آذربایجان شرقی، چالش و مشکلی ساختاری، تشکیلاتی و مربوط به زیربناهای فرهنگی است که اصلاح و تغییر آن به سال ها زمان نیاز خواهد داشت.
وی، کم توجهی نهادهای مسوول به وظیفه نظارتی خود را از دلایل اصلی به وجود آمدن وضعیت موجود آذربایجان شرقی در جلب گردشگران سلامت ذکر کرد و افزود: چنانچه در سال‌های گذشته در این ارتباط اقدامات شایسته به انجام می رسید، امروز شاهد کاهش آمار حضور اتباع خارجی برای دریافت خدمات درمانی در استان نبودیم.
به گزارش ایرنا، بدون تردید توریسم درمانی فرصت بی نظیری برای ایران، آذربایجان شرقی و تبریز پدید می آورد، فرصت هایی که تابحال آنگونه که باید نگرش اصولی، علمی و برنامه محور به آن نشده است.
غفلت از فرصت ایده آل توریسم درمانی برای افزایش درآمدهای اقتصادی و به تبع آن ارتقای جایگاه علمی، سیاسی و اجتماعی ایران در سطح منطقه، افسوس سال‌های آینده را به دنبال خواهد داشت و تا دیر نشده باید از هم اکنون اقدامات عاجل در این زمینه به عمل آید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هم دست‌هایی پشت پرده را از عوامل اصلی کاهش آمار مربوط به گردشگران سلامت به استان دانست و گفت: دلالانی در جامعه حضور دارند که متاسفانه از حضور اتباع خارجی سوء استفاده های فراوانی می کنند.
مرتضی آبدار با بیان اینکه این عامل تا حدودی تغییر یافته است، اظهار داشت: طی ماه های اخیر از مرحله خطر در این حوزه عبور کرده ایم و با برنامه ریزی های انجام شده موفق شده ایم تعداد 15 مرکز بیمارستانی را در ارایه خدمات پزشکی به گردشگران سلامت وارد چرخه گردشگری استان کنیم.
به گفته وی پارسال تعداد 220 نفر گردشگر سلامت در بیمارستان های آذربایجان شرقی بستری شدند و خدمات پزشکی و درمانی دریافت کرده اند.
آبدار، جذب و تقویت حضور گردشگران سلامت را منوط به تهیه و آماده سازی زیرساخت های مختلف از جمله نگاه تخصصی، بیمارستان های مجهز همراه با پرسنل حرفه ای و مراکز اقامتی ویژه دانست و اظهار داشت: باید توجه داشت بیمارستان هایی که گواهینامه پذیرش بیماران بین المللی دریافت کنند، می توانند در امر ساماندهی و فعالیت های گردشگری سلامت استان همسو با برنامه های میراث فرهنگی حرکت کنند.
وی اضافه کرد: در این راستا کمیته گردشگری سلامت آذربایجان شرقی با انجام برنامه ریزی و نظارت های دقیق و اصولی گام در راه رفع موانع توسعه این صنعت پر سود برداشته است.
آبدار ادامه داد: آذربایجان شرقی به دلیل برخورداری از امکانات مناسب درمانی، کادر پزشکی و درمانی مجرب و بیمارستان‌های مجهز توانایی عملکرد موفق در جذب گردشگر سلامت را دارد، از این رو کمیته گردشگری سلامت استان تلاش دارد با نظارت‌های دقیق و اصولی گام های اساسی در توسعه این حوزه بردارد.
وی یادآوری کرد: کمیته مزبور با انجام بازدیدهای مستمر به دنبال اتخاذ راهکارهای مناسب و متمرکز برای عملیاتی کردن طرح‌ها و برنامه‌ها با مشارکت مراکز درمانی استان به منظور بالا بردن آمار گردشگران سلامت داخلی و خارجی است.
آبدار، فرصت های گردشگری پزشکی در آذربایجان شرقی را مورد اشاره قرار داد و گفت: وجود دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بیمارستان های دولتی و خصوصی تخصصی و فوق تخصصی مجهز در تبریز و برخی دیگر از شهر های استان، آزمایشگاه های تشخیص طبی، مراکز تصویر برداری، سی تی اسکن، رادیولوژی، داروخانه های متعدد، وجود پزشکان حاذق و با تجربه و نیز وجود کادرهای بیمارستانی از جمله این فرصت ها است.
وی نبود متولی مشخص در زمینه گردشگری پزشکی، دلالان و سوء استفاده از گردشگران خارجی در مرزها و مبادی ورودی کشور و سطح شهر تبریز، نبود نظام بازاریابی مشخص پیرامون گردشگری سلامت، چالش های بهداشتی، درمانی و اقتصادی گردشگری پزشکی را از چالش های پیش روی گردشگری سلامت آذربایجان شرقی دانست.
  

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/151133/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟