پیام آذری

آخرين مطالب

راه اندازی موزه مفاخر در دستور کار شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی سياسي

راه اندازی موزه مفاخر در دستور کار شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی طی سال جاری امروز /چهارشنبه/ با پنج دستور کار شامل راه اندازی موزه مفاخر، برپایی چهلمین سالگرد برپایی نماز جمعه، مروری بر آیین نامه داخلی شورای فرهنگ عمومی، ارائه گزارش توسط کمیته قاچاق کالا و ارز و پیگیری مصوبه‌های جلسات گذشته برگزار شد که البته تنها 2 دستور کار نخست مطرح و درباره آنها تصمیم گیری شد.

به گزارش ایرنا نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه روز چهارشنبه در این جلسه بر تصمیم گیری در خصوص اعضای شورای سیاست گذاری موزه مفاخر آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: اعضای شورای سیاستگذاری موزه مفاخر توسط شورای فرهنگ عمومی انتخاب شوند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی که رئیس این شوراست، افزود: باید به موضوع مفاخر به صورت جامع نگریسته شده و همه جوانب کار سنجیده شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم از پیگیری تشکیل انجمن مفاخر استان در این اداره کل خبر داد و اظهار داشت: این انجمن بر مفاخری که در قید حیات هستند تمرکز دارد اما موزه مفاخر بر شخصیت‌های تاریخی منطقه متمرکز است.

حجت الاسلام ناصر خدایاری که دبیری این شورا را عهده دار است، افزود: پرداختن به چهره‌های شاخص و شخصیت‌های ماندگار و تأثیرگذار آذربایجان غربی در اعتلای فرهنگی استان ضروری است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی آذربایجان غربی در تشکیل انجمن و راه اندازی موزه مفاخر مکمل یکدیگر است و برجسته سازی مفاخر زنده و گذشته از اهداف ماست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه در خصوص ایجاد موزه مفاخر مکاتباتی با استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام شده است، گفت: ایجاد موزه‌های تخصصی بودجه‌های ویژه ای لازم دارد و برای انجام مطالعات توجیهی و محتوایی این موزه باید بودجه لازم تخصیص یابد.
جلیل جباری با تاکید بر اینکه تشکیل انجمن مفاخر می‌تواند به راه اندازی این موزه کمک کند و این 2 مکمل یکدیگر هستند، بیان کرد: برای راه اندازی موزه مفاخر از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و علمی استان بهره گیری می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه این سازمان در کمک به راه اندازی این موزه از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند، گفت: شورای راهبری برای ایجاد موزه باید تشکیل شود و این سازمان در کمک به راه اندازی آن مشکل ندارد.

ناصر حضرتی افزود: این سازمان در ارتباط با نحوه ارزیابی مدیران و برگزاری دوره‌های آموزش جهادی برای مدیران که یکی از دغدغه‌های امام جمعه ارومیه و مصوبه‌های جلسه گذشته این شوراست، می‌تواند وارد عمل شود.
مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز که به صورت میهمان در این جلسه از شورا حضور یافته بود، اظهار داشت: تولیت موزه‌ها با میراث فرهنگی بوده و موزه مفاخر و ایجاد آن یک موضوع فراگیر است و باید نگرش ویژه به این موضوع صورت گیرد.
محمد اشتری گفت: موزه مفاخر موضوع ویژه ای است که باید بودجه مشخصی طبق مصوبه شورا برای این موضوع در نظر گرفته شود؛ برای راه اندازی این موزه باید محل مورد نیاز تعیین و بودجه لازم تصویب شود و اگر این موضوع تعیین تکلیف نشود، عمر ما تنها در جلسات می‌گذرد.
موضوع چهلمین سالگرد برپایی نماز جمعه در پنجم مرداد به فرمان امام راحل نیز به عنوان دومین دستور کار این شورا مطرح شد و نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در این خصوص گفت: جایگاه متعالی نماز جمعه در استان به صورت قابل توجهی تبلیغ نمی‌شود که این امر مایه تأسف است.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی با گرامیداشت این سالروز افزود: تبلیغ جایگاه نمازجمعه به عنوان یکی از شعائر الهی ضروری است و باید مسؤولان نهادهای مختلف مشارکت‌های لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه شکوه برگزاری نمازجمعه، نشان دهنده تدین و قدرت جامعه اسلامی است، اضافه کرد: برگزاری نمازجمعه موضوعی محوری در جامعه اسلامی است و باید تسهیلات لازم برای برگزاری این آئین عبادی سیاسی و حضور نمازگزاران ارائه شود.
وی بیان کرد: مسؤولان دستگاه‌های اجرایی و مدیران شهری نیز باید اقدامات لازم را در راستای ارائه امکانات مناسب به نمازگزاران در روز جمعه انجام دهند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم ایجاد آرامش توسط سخنرانان نمازجمعه ادامه داد: حضور مدیران و مسؤولان در آئین‌های نمازجمعه موجب تشویق مردم برای حضور در این آئین عبادی سیاسی می‌شود و باید مسؤولان را بیشتر در صف‌های نمازجمعه ببینیم.
وی اختصاص آیاتی از کلام الله مجید به این امر مهم را نشان دهنده اهمیت نمازجمعه دانست و گفت: باید در این راستا تمامی کارها کنار گذاشته شود و مردم در صفوف به هم فشرده نمازجمعه حضور یابند.
امام جمعه ارومیه با تاکید بر اینکه محیط نمازجمعه باید مناسب سازی و با کمک‌های مالی نقایص موجود در مصلا رفع شود، گفت: ایجاد مهدکودک و زمین بازی برای حضور تمامی اعضای خانواده در نماز جمعه ضروری است زیرا بیشتر خانواده‌ها جایی برای نگهداری از فرزندان برای شرکت در نمازجمعه ندارند.
وی اظهار داشت: برای ارائه خطبه‌های با کیفیت در نمازهای جمعه، اعضای شورای فرهنگ عمومی استان در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و معرفتی پیشنهادها و نقطه نظرهای خود را ارائه دهند تا در خطبه‌های نماز جمعه مطرح شود.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: نماز جمعه نماد نظام دینی و مردم سالاری است و باید تمامی مسئولان برای برگزاری باشکوه‌تر نماز جمعه اقدام کنند.
حجت الاسلام کریم حسین خانی افزود: این امر عبادی باید به سبک زندگی مردم و به فرهنگ ارزشی تبدیل شود و تمامی دستگاه‌ها کمک کار ما در این موضوع باشد.
وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته رشد قابل توجهی در تعداد نمازگزاران در استان داشتیم ولی ظرفیت استان و کشور بالاست و صف‌های نماز جمعه باید گسترده شود.
وی ادامه داد: حضور خادمان و مسئولان مردم در صف‌های نماز جمعه باید بیشتر شود و مردم آنان را باید در کنار خود ببینند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: تصویر تمامی شرکت کنندگان در نماز جمعه باید در رسانه ملی پخش شود و نباید روی چهره‌های خاص و شناخته شده تمرکز گردد.
حجت الاسلام ناصرخدایاری افزود: کسانی که در نمازهای جمعه حضور پایدار دارند، باید شناسایی و 30 نفر شاخص انتخاب و تجلیل شوند.
فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: تمامی دستگاه‌ها باید برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این آئین وحدت آفرین کمک کنند و ستادی در این خصوص تشکیل و وظایف تعریف شود تا هر دستگاه بر حسب وظیفه تبلیغ کند.
سردار حبیب شهسواری افزود: ائمه جمعه ممتاز و تأثیرگذار استان نیز باید در نمازهای جمعه باید مورد تجلیل قرار گیرند.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه حضور خانوادگی در نمازهای جمعه باید به صورت گسترده ترویج شود، اضافه کرد: این حضور نمادی از سبک زندگی اسلامی است و باید در این راستا تبلیغات محیطی گسترده صورت گیرد.
علیرضا فولادی با اشاره به آمادگی خبرگزاری جمهوری اسلامی برای ترویج فرهنگ متعالی حضور در آئین نماز جمعه بیان کرد: در این خصوص از همه ظرفیت‌های این رسانه تأثیرگذار استفاده می‌شود.
در این جلسه که 2 ساعت به طول انجامید اعضا نقطه نظرهای خود را در خصوص دستور کار مطرح شده در جلسه بیان کردند.
شورای فرهنگ عمومی بالاترین شورا در راستای اتخاذ تصمیم‌های فرهنگی و اجرای طرح‌های فرهنگی در استان‌هاست و با حضور نماینده ولی فقیه، امام جمعه مرکز استان، استاندار و همچنین مدیران کل نهادهای فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.
پیگیری اجرای طرح‌های فرهنگی، سیاست گذاری در راستای ارتقا و اعتلای فرهنگی جامعه، رصد مشکلات و معضلات فرهنگی با هدف ارائه راهکار اجرایی، تلاش در راستای افزایش نقش نهادهای فرهنگی در توسعه جامعه، پیگیری مشکلات اعتباری طرح‌ها و حتی نهادهای فرهنگی و برنامه ریزی برای بسط و گسترش اقدامات فرهنگی و مبتنی بر دین از جمله وظایف و اقدامات این شورا به شمار می‌رود.
3072/8137/‏7129

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/150341/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سحر تبر جدید رونمایی شد/ من وحشی ام پلنگ وحشی/ ویدئو

مردان سلبریتی که کچلی آن ها را خوش قیافه تر و موفق تر کرد

وزش باد جنوبی اردبیل را در می‌نوردد

جام صفوی منجر به توسعه گردشگری ورزشی اردبیل می‌شود

اهدای 47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی

تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است

بزرگداشت مفاخر موجب اعتلای علمی‌ و فرهنگی آذربایجان غربی است

افزایش تدریجی دمای هوا آذربایجان‌غربی

اتفاقی عجیب برای تماشاگران زن در تبریز

پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال

ادای احترام نیروهای مسلح به شهیدان گلزار شهدای وادی رحمت تبریز

دستیار یحیی و حضور ویژه در تمرین تراکتور

یک شایعه جذاب در تبریز: مربی موفق تیم ملی در تراکتور؟

تداوم حمایت مردم آذربایجان شرقی از عملیات «وعده صادق»

عصرانه خبری شهرهای ایران در 28 فروردین‌

اعزام تیم کوراش بانوان آذربایجان شرقی به مسابقات قهرمانی کشور

فریب وعده‌های جابه‌جایی در پروژه‌های نهضت ملی مسکن را نخورید

تعمیرات و نگهداری سدها باید عملیاتی شود

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز سه شنبه بیست و هشتم فروردین

مسابقات جام صفوی اردبیل بستر توسعه گردشگری ورزشی

لبریز شدن سد مهاباد بر اثر بارندگی‌های شدید (فیلم)

عملیات غرور آفرین «وعده صادق» طوفان‌الاقصی دیگری برای رژیم صهیونیستی است

تجمع دانش آموزان ارومیه در حمیات از عملیات وعده صادق

پایش82 درصدی جامعه هدف آذربایجان غربی در طرح پایش ملی سلامت

عملیات غرورآفرین «وعده صادق» طوفان‌الاقصی دیگری برای رژیم صهیونیستی است

کاهش آمار تصادف امسال در محورهای ارتباطی شهرستان مهاباد

35 بازیکن و مربی از آذربایجان‌غربی به اردوهای تیم‌های ملی والیبال دعوت شدند

جاده گچساران به زیدون و دیلم برای 12 ساعت مسدود می شود

سهم سی درصدی والیبال آذربایجان غربی از اردوی تیم ملی

اجرای برنامه‌های گذر از پیک تابستان 1403 درآذربایجان غربی

اجرای 20 کیلومتر مسیرگشایی در معابر تبریز

سرمربی تیم فوتبال تراکتور تا پایان فصل مشخص شد

کندوان؛ پنجمین روستای پربازدید ایران

نصرالله به تمرین استقلال بازگشت

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مسابقات جام صفوی اردبیل بستر توسعه گردشگری ورزشی است

رکود در بزرگترین میدان خشکبار خاورمیانه

هزینه‌کرد 200 میلیاردتومانی شهرداری ارومیه برای نصب علائم و ایمن‌سازی ترافیکی

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه انتخاب شد

تعطیل شدن یک مرکز ترک اعتیاد در شهرستان رشت

اعلام برنامه های روز ملی گندم و نان در آذربایجان شرقی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

متنی که پدر رضا داوودنژاد منتشر کرد