پیام آذری

آخرين مطالب

همسایه ای نامهربان به نام زباله مقالات

همسایه ای نامهربان به نام زباله
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مهاباد- اهالی روستای «سیدآباد» مهاباد چند سالی است که از همجواری با همسایه ای نامهربان به نام سایت زباله شهری در نزدیکی روستای خود رنج می برند؛ همسایه ای آزاردهنده و مزاحم که باعث شده زیبایی و طراوت از این روستا کوچ کند.

روستای سیدآباد با بیش از یکهزار و 700 نفر جمعیت یکی از نزدیک ترین روستاهای این شهرستان به شهر مهاباد محسوب می‌شود و این روزها بیشتر از سایر روستاها بر سر زبان‌ها افتاده؛ البته این شهرت نه به خاطر خود روستا بلکه به خاطر سایت زباله شهری می‌باشد که از چند سال قبل در نزدیکی این روستا جا خوش کرده است.
این همسایه آزاردهنده به ویژه در فصل گرما، اذیت و آزارش بیشتر از دیگر ایام سال است و اهالی روستا از دست بوی بد و روانه شدن شیرابه‌ها آن به اراضی کشاورزی و حاشیه روستای خود کلافه شده و از اینکه شهرداری مهاباد هنوز مکان خاصی برای زباله شهری پیدا نکرده است، معترض و گلایه مند هستند.
طبق گفته برخی افراد حدود 20 سال قبل قرار بود به صورت موقت زباله مهاباد به سیدآباد منتقل شود و پس از تعیین مکانی مناسب و راه اندازی سامانه بازیافت زباله، تمام زباله‌ها به این مکان جدید منتقل گردد اما این هدفگذاری تاکنون برای شهرداری مهاباد دست نیافتنی بوده است و زباله‌ها همچنان به صورت غیراصولی در سایت سیدآباد مدفون می‌شود.
اعتراض‌ها به انتقال سایت زباله شهری مهاباد به سیدآباد از همان سال‌های نخست از سوی اهالی این روستا به مسئولان شهرداری اعلام شد اما با این وجود باز هم انتقال زباله به سایت همچنان ادامه یافت و اینک پس از حدود 20 سال این موضوع به یک معضل بزرگ هم برای شهر مهاباد و هم برای اهالی روستای سیدآباد تبدیل شده است.
سیدآباد از زیبایی و رونق افتاد
یکی از اهالی این روستا با ابراز ناراحتی از وضعیت کنونی روستای سیدآباد گفت: این روستا در سال‌های گذشته روستایی پر رونق بود و با جاری شدن رودخانه فصلی « یرغو » در پایین دست این روستا و وجود باغ‌ها و مزارع به عنوان یکی از مناطق دیدنی مهاباد به شمار می‌رفت.
محمد رسولی افزود: در آن دوران بسیاری از اهالی روستا به دامداری و کشاورزی مشغول بودند و محصولات خود را روزانه برای فروش به بازار مهاباد می‌بردند اما پس از چند سالی با آمدن سایت زباله شهری این وضعیت فرق کرد.
وی اضافه کرد: در گذشته حتی برخی از مردم شهر برای کارکردن به سیدآباد می‌آمدند و برخی سرمایه گذاران شهری در روستای ما کارگاه نجاری، تالار عروسی و… احداث کرده بودند اما بسیاری از این سرمایه گذاران ورشکسته شدند و روستای ما را ترک کردند.
این روستایی که درد و رنج‌های زمانه بر چین‌های چهره اش مشخص بود، گفت: دیگر اهالی روستا نیز امیدی به سرمایه گذاری و رونق کشاورزی خود ندارند و تعداد بسیار کمی از آنان هم دامداری می‌کنند.
وی از مسئولان این شهرستان خواست برای عمران و آبادانی این روستای زیبا دوباره آستین‌های همت را بالا بزنند و با انتقال سایت زباله شهری زندگی توأم با آرامش را به اهالی این روستا برگردانند.
زن میان سالی نیز گفت: دخترم چند سال است از بیماری میگرن رنج می‌برد و رفت و آمد زیاد خودروهای حامل زباله در معابر روستا باعث تشدید سردرد وی می‌شود.
اهالی محله که وی را «دایه خدیجه» می‌خواندند، افزود: در شب‌ها نیز به خاطر بوی بد زباله‌ها نمی‌توانیم پنجره‌ها را باز کنیم و باید سیستم خنک کننده هوا تا صبح روشن باشد.
وی در حالی که چند قطره اشک از گوشه چشمانش می‌چکید و قصد داشت با روپوش محلی اش آن را پاک کند، گفت: فامیل‌ها و حتی نوه‌هایم به دیدن ما نمی آیند و می‌گویند «هوای سیدآباد آلوده است».
مهابادی‌ها روزانه 160 تُن زباله تولید می‌کنند
مسئول واحد خدمات شهری شهرداری مهاباد گفت: سرانه تولید زباله در این شهر در حدود یک کیلوگرم برای هر نفر است و روزانه بیش از 160 تن زباله در این شهر تولید می‌شود.
حسن گیته افزود: این مقدار زباله شهری پس از جمع آوری با استفاده از 26 دستگاه سبک و سنگین به سایت سیدآباد مهاباد منتقل و در محل سایت نیز یک دستگاه بولدوزر به طور شبانه روزی زباله‌ها را زیر خاک دفن می‌کند.
وی گفت: در قسمت‌های شمالی سایت برای جلوگیری از پراکنده شدن زباله‌های سبک، فنس کشی صورت گرفته و برای جمع آوری شیرآبه حاصل از زباله‌ها نیز یک استخر احداث شده که شیرابه در 2 مرحله در آن ته نشین می‌شود و خطر کمتری به محیط زیست وارد می‌کند.
وی در خصوص زباله‌های بیمارستانی مهاباد نیز اظهار داشت: با همکاری بخش غیردولتی، واحد بی خطرسازی زباله‌های عفونی در بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد راه اندازی شده و روزانه 700 کیلوگرم زباله بیمارستانی و 300 کیلوگرم زباله عفونی مراکز درمانی بخش خصوصی در این واحد بی خطرسازی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه زباله‌های عفونی و بیمارستانی از زباله‌های خاص به شمار می‌رود که باید پیش از دفن عملیات بی خطرسازی بر روی آنها انجام شود، گفت: این زباله‌ها پس از بی خطرسازی و آسیاب شدن به سایت زباله شهری مهاباد واقع در سیدآباد منتقل و در این محل همراه با دیگر زباله‌های شهری مدفون می‌شود.
اشباع سایت زباله شهری مهاباد
فرماندار مهاباد با اشاره به وضعیت نامطلوب سایت زباله فعلی مهاباد گفت: ظرفیت سایت زباله سیدآباد تکمیل و حتی به مرحله اشباع رسیده است و باید مکان دیگری برای این منظور تعیین شود.
ایرج شجاعی افزود: تاکنون مکان‌های متعددی برای جابجایی سایت زباله مهاباد در نظر گرفته شده اما هر بار به دلیل تأیید نشدن از سوی اداره حفاظت محیط زیست، شبکه بهداشت و درمان مهاباد و دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی این امر منتفی شده است.
وی اضافه کرد: کنترل و مدیریت شیرابه سایت فعلی زباله این شهرستان توسط شهرداری به صورت شبانه روزی رصد می‌شود و شبکه بهداشت نیز به طور مستمر بر روی کیفیت آب‌های زیر زمینی این منطقه آزمایش انجام می‌دهد.
وی در خصوص دیگر اقدامات صورت گرفته توسط مسؤولان شهرستان برای این موضوع گفت: با توجه به نزدیکی این سایت زباله شهری به مناطق مسکونی و احتمال خطرات ناشی از آن مسؤولان برنامه ریزی لازم را برای انتقال سایت انجام داده و هم اکنون چند تیم مشغول مکان یابی مناسب برای سایت زباله شهری مهاباد هستند.
فرماندار مهاباد با بیان اینکه هم اکنون 90 درصد آب آشامیدنی روستای سیدآباد از طریق لوله کشی تأمین می‌شود، گفت: تنها 10 درصد از اهالی این روستا از آب چاه برای تأمین آب شرب خود استفاده می‌کنند.
دفع زباله شهری مهاباد غیراصولی انجام می‌شود
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: زباله‌های این شهر که به صورت غیراصولی دفع می‌شود باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی از جمله آلودگی خاک و آب و هوا ایجاد می‌کند.
فاروق سخنور اضافه کرد: علاوه بر آلودگی هوا و خاک، شیرآبه این زباله‌ها ممکن است باعث آلودگی منابع آبی در این منطقه شود؛ فعالیت افرادی که در این منطقه و در میان زباله‌ها به دنبال مواد بازیافتی هستند نیز احتمال سرایت بیماری از طریق آنان به دیگر افراد جامعه را به وجود آورده است.
وی افزود: آموزش و تشویق خانواده‌ها برای جداسازی زباله‌ها در مبدا ، جمع آوری اصولی زباله‌های بیمارستانی و مراکز بهداشتی، درمانی و ساماندهی سایت فعلی زباله تا زمان اختصاص مکان جدید می‌تواند از افزایش آلودگی زیست محیطی در این منطقه بکاهد.
تیم پزشکی عارضه پوستی برخی اهالی روستای سیدآباد را بررسی کردند
معاون توسعه و برنامه ریزی فرماندار مهاباد گفت: پس از مراجعه تعدادی از اهالی این روستا به مراکز درمانی به خاطر یک عارضه پوستی، یک تیم پزشکی متشکل از متخصصان پوست و بیماری‌های عفونی به همراه کارشناسان بهداشت محیط برای بررسی بیشتر این موضوع به این روستا اعزام شدند.
خشایار صنعتی اضافه کرد: این تیم پس از بررسی این موضوع و نمونه برداری و معاینه بیماران، علت این عارضه را «کهیر پوستی» ناشی از گزش حشرات تشخیص دادند و داروهای مورد نیاز را برای بیماران نیز تجویز کردند.
وی افزود: در این فصل با توجه به گرمای هوا، مهیا بودن شرایط برای زاد و ولد بیشتر و بالغ شدن لاروها ، جمعیت حشرات در مناطق روستایی افزایش یافته است و ساکنان باید با اقدامات پیشگیرانه از ورود این حشرات به داخل خانه‌های خود جلوگیری کنند.
صنعتی گفت: هر چند وجود سایت زباله شهری و وجود شیرابه آن در نزدیکی این روستا می‌تواند زمینه را برای رشد سریع انواع حشرات فراهم کند اما نمی‌تواند علت اصلی این عارضه پوستی باشد.
در حالی که شهرداری مهاباد هنوز هم برنامه مشخصی برای حل مشکل و معضل سایت سیدآباد ندارند، در بسیاری از کشورهای جهان از زباله به نام طلای کثیف یاد می‌شود و با تفکیک زباله‌ها و بازیافت، از آن به عنوان منبع درآمدی پایدار برای شهرداری‌ها استفاده می‌کنند.
اهالی روستای سیدآباد نیز در این مدت به دفعات مکرر مشکل خود را با مسئولان شهرستان و حتی نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی و رسانه‌های این شهرستان مطرح کرده‌اند و خواستار اقدام فوری شهرداری در این زمینه هستند.
ساماندهی سایت کنونی زباله شهری و تعیین مکان مناسب و استاندارد برای جمع آوری زباله‌ها که بتواند جوابگوی نیاز این شهر حداقل برای 10 تا 15 سال آینده باشد می‌تواند اقدام شهرداری مهاباد در کوتاه مدت و برنامه ریزی برای راه اندازی سامانه بازیافت زباله و حتی جذب سرمایه گذار در این بخش، اقدام بلندمدت باشد.
3020/6185/3072

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/149421/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس

همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه