پیام آذری

آخرين مطالب

اکو و فرصت های گردشگری سلامت استان اردبیل اجتماعي

اکو و فرصت های گردشگری سلامت استان اردبیل
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل- برگزاری همایش و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در روزهای پایانی خرداد ماه در اردبیل با توجه به قابلیت های غنی استان در زمینه توریسم سلامت، فرصت مغتنمی برای شناساندن این قابلیت ها و نیز بسترسازی برای جلب گردشگران این کشورها به استان می باشد.

اردبیل با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود دارای قابلیت‌های بسیار زیاد در حوزه گردشگری بوده و وجود کوه سبلان در این استان و جوشش چشمه‌های معدنی از دامنه‌های دست کم پنج شهرستان استان ویژگی خاصی به این منطقه بویژه در بحث گردشگری سلامت داده است.
تعداد آب‌های معدنی این استان با خواص درمانی به 118 چشمه می‌رسد. کارشناسان معتقدند که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا وجود یک یا دو چشمه آب معدنی موجب متحول شدن آنها و رونق گردشگری سلامت شده و این در حالی است که تجمیع تعداد زیادی از این آب‌های درمانی در استان اردبیل تاکنون بطور مؤثر و اقتصادی مورد استفاده قرار نگرفته است.

در حال حاضر گردشگری به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی در دنیا محسوب می‌شود، طبق آمار رسمی سالانه 2 هزار میلیارد دلار میزان گردش مالی در حوزه گردشگری در جهان است که حدود 25 درصد آن یعنی 500 میلیارد دلار مربوط به حوزه سلامت است.
همسایگی استان اردبیل با برخی از کشورهای عضو اکو موجب شده تا به صورت محدود از مزایای گردشگری سلامت در استان بهره گرفته شود اما تبادل گردشگر در این حوزه به صورت بسیار ابتدایی بوده و در آن چندان به مسایل اقتصادی و ارزآوری توجهی نشده است.
سالانه بیش ار یک میلیون گردشگر از جمهوری آذربایجان عمدتاً با هدف استفاده از مزایای درمانی استان اردبیل و استان‌های همجوار از مرز بیله سوار مغان وارد استان اردبیل می‌شوند اما تاکنون ساماندهی مناسبی برای حضور هدفمند آنها صورت نگرفته است.
به غیر از جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر پای گردشگران عراقی نیز به استان اردبیل باز شده و وجود آب و هوای مطبوع و آب‌های معدنی درمانی می‌تواند بر تعداد آنها بیافزاید، امری که مسئولان استان اردبیل به آن توجه دارند و قرار است در اجلاس آتی تقاهم نامه‌ای در این زمینه
بین دو طرف منعقد شود. با ترکیه نیز در زمینه آموزش پزشکان متخصص در زمینه آب درمانی پزشکی همکاری‌هایی در حال انجام است.
کشورهای اکو با جمعیت بیش از 330 میلیون فرصت مغتنمی برای استان اردبیل است که با شناساندن قابلیت‌های درمانی و بویژه طبیعت درمانگر خود پای گردشگران این کشورها را به استان باز کند، نزدیکی اغلب کشورهای عضو اکو به استان اردبیل، فرهنگ و زبان مشترک با جمهوری‌های قفقاز و آسیای میانه و ترکیه بهترین فرصت را برای این استان در جهت جلب گردشگر و توسعه همکاری‌های فیمابین فراهم کرده و اجلاس گردشگری سلامت اکو در اردبیل بهترین زمینه برای بسط همکاری ها ی دو جانبه و چند جانبه است.
معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه دومین همایش و نمایشگاه بین المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو 28 تا 30 خرداد در اردبیل برگزار می‌شود گفت که گسترش همکاری‌ها در این اجلاس در اولویت قرار گرفته است.
محمدرضا کرباسی هدف از برگزاری این همایش را گسترش همکاری‌های کشورهای عضو اکو در حوزه سلامت گردشگری و نیز معرفی قابلیت‌های استان اردبیل در این بخش است.
کرباسی بیان کرد: از وزیران کشورهای عضو اکو و سفرای مقیم تهران و 25 مقام رسمی کشورهای مختلف برای شرکت در این همایش دعوت شده است.
‌ هدف گذاری جذب گردشگر از کشوهای اکو
حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: کشورهای عضو اکو از قابلیت فراوانی بویژه در حوزه گردشگری برخوردار هستند و تمامی کشورهای عضو تلاش می‌کنند تا شهروندان خود را به افزایش سفر و سیر و سیاحت ترغیب کنند.
وی بیان کرد: با توجه به هدف گذاری افزایش حضور تعداد گردشگران در کشورهای عضو اکو به نظر می‌رسد بیش از این می‌توان مناسبات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و تقویت بخش گردشگری را گسترش داد.

به گفته وی، اعضای اکو هم اکنون با حدود 450 میلیون نفر جمعیت و هشت میلیون کیلومتر مربع وسعت از امکانات طبیعی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری بی نظیری برخوردار هستند و بازار بزرگی برای اهداف گردشگری و اقتصادی می‌باشند.
پیرموذن با بیان اینکه بسترهای لازم برای برگزاری اجلاس گردشگری سلامت با حضور نمایندگان کشورهای عضو اکو در اردبیل آماده شده است. گفت: این همایش علاوه بر گسترش تعامل و مراودات اقتصادی کشورهای عضو فرصت خوبی برای شناساندن ظرفیت‌های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی استان اردبیل است.
اجلاس اکو فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری اردبیل است
اکبر بهنامجو استاندار اردبیل هم گفت: برگزاری همایش بین المللی اکو در اردبیل فرصت بسیار مناسبی در جهت معرفی قابلیت‌های منحصر به فرد استان در حوزه گردشگری و به خصوص گردشگری سلامت است و از این رو باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی در راستای اجرای هرچه بهتر این رویدادها داشته باشیم.

بهنامجو افزود: با اجرای مناسب کنفرانس بین‌المللی اکو در اردبیل هر یک از میهمانان خارجی حاضر در اردبیل می‌توانند پس از خروج از استان سفیران بسیار مؤثری در جهت معرفی پتانسیل‌های استان اردبیل باشند و در کنار آن نیز باید سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در استان اردبیل را دارند شناسایی شده و تفاهم‌نامه‌های همکاری در طول برگزاری کنفرانس با این سرمایه‌گذاران منعقد شود.
وی بیان کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در استان اردبیل، حوزه گردشگری یکی از بخش‌های مهم توسعه استان اردبیل مد نظر بوده که در سال‌های اخیر نیز موضوع گردشگری سلامت مورد توجه مسؤولان استانی قرار گرفته و بر اساس آن گام‌های مثبتی در این راستا برداشته شده است‌.
بهنام‌جو گفت: وجود آب‌گرم‌های متعدد در استان یکی از ظرفیت‌های بسیار مناسب در حوزه گردشگری سلامت در استان اردبیل است.
وی با بیان اینکه توسعه آب‌های گرم معدنی و استفاده از قابلیت‌های پزشکی آن مورد توجه جدی است ف افزود: گروهی از پزشکان استان به ترکیه اعزام شده‌اند تا در دانشگاه استانبول دوره‌های تخصصی در این زمینه را گذرانده و آماده ارائه خدمات پزشکی در مجتمع‌های آب درمانی استان باشند.
او گفت: با راه اندازی و تجهیز آبدرمانی های پزشکی استان اردبیل از فرصت بری نظیری در جلب و جذب گردشگران خارجی بویزه همسایگان برخوردار خواهد بود.
بهروز ندائی معاون سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل هم گفت: برگزاری این کنفرانس در اردبیل فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان و البته برای جذب سرمایه‌های خارجی است.
وی افزود: حوزه گردشگری سلامت در چند سال اخیر مورد توجه مسئولان و اغلب استان‌ها قرار گرفته است که در استان اردبیل نیز با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود اقداماتی در این حوزه انجام گرفته است.
ندائی اضافه کرد: وجود آب‌های گرم متعدد در استان یکی از ظرفیت‌های بسیار مناسب در حوزه گردشگری سلامت در استان اردبیل است که می‌تواند در جذب گردشگران خارجی بسیار مؤثر باشد.
وی بیان کرد: هماهنگی‌های لازم در استان در جهت میزبانی شایسته از دومین اجلاس بین‌المللی کشورهای عضو اکو انجام یافته و برنامه ریزی‌های لازم در جهت هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی استان انجام شده است.
نمایندگان 15 کشور در اجلاس اکو حضور می‌یابند
نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هم با اشاره به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی از اجلاس اکو با محوریت گردشگری سلامت گفت: نمایندگان 15 کشور با 70 میهمان خارجی و 250 میهمان خارجی در اجلاس اکو حضور می‌یابند.
وی اظهار با اشاره به برنامه‌های اجلاس اکو در اردبیل گفت: از برنامه‌های شاخص که در این بازه زمانی برگزار خواهد شد می‌توان به حضور در نمایشگاه گردشگری سلامت و برپایی نمایشگاه صنایع دستی اشاره کرد و وزرا، سفرا و رؤسای اتاق بازرگانی کشورهای عضو نیز در این اجلاس حضور خواهند یافت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد: هشت بسته ویژه سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران آماده ارائه است و در این اجلاس و نمایشگاه نمایندگانی از بیمارستان‌های ممتاز کشور در حوزه سلامت از تهران، شیراز، تبریز و ارومیه حضور خواهند یافت و آخرین یافته‌های خود را در این حوزه به نمایش خواهند گذاشت.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تشریح کرد: برگزاری بازی‌های بومی و محلی، آداب و رسوم استان، غذاهای محلی و برپایی آلاچیق از دیگر برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان در این اجلاس است که تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای برگزاری این اجلاس در دستور کار قرار گرفته است.
فلاحی اظهار داشت: برگزاری اجلاس اکو یک فرصت استثنایی و اساسی برای ما است تا بتوانیم ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان را به همگان معرفی کرده و شاهد دستیابی به اهداف مورد نظر در این زمینه باشیم که این موضوع هم‌اکنون در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم مسئولان ذی‌ربط به این موضوع اهتمام جدی داشته باشند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ادامه داد: این اجلاس می‌تواند فرصت خوبی برای توسعه گردشگری در استان باشد.
ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) می‌باشند.
اجلاس گردشگری سلامت اکو با حضور نمایندگان 10 کشور عضو اکو و 5 کشور مهمان دیگر در اردبیل روزهای 28 و 29 خرداد ماه برگزار می‌شود،
سازمان همکاری اقتصادی به طور مخفف اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای متشکل از 10 عضو اصلی است که با اهدافی همچون ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم، گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، حذف موانع تجارت، توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و ارتباطات، توسعه همگرایی بخش دولتی و خصوصی با تاکید بر آزادسازی اقتصادی، تدوین برنامه‌های مشترک جهت توسعه منابع انسانی و بهره‌برداری از منابع طبیعی و… پایه‌ریزی شده است.
در حال حاضر این سازمان با عضویت ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان با گستره‌ای شامل 330 میلیون نفر جمعیت و 800 میلیون و 620 هزار و 697 کیلومتر مربع وسعت در حال فعالیت است.
گزارش: یعقوب شاددل
/‏6016/‏7110

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/148474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

هدف‌گذاری افزایش 1/5 برابری اشتغال‌زایی در آذربایجان شرقی

دو نفر حین فروش دینار تقلبی در مراغه دستگیر شدند

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

دور دوم انتخابات مجلس در تبریز الکترونیکی برگزار می‌شود

تراکتور با نسخه یحیی مقابل استقلال؛دوئل احتمالی گل‌محمدی با نکونام در تبریز

شناسایی و قطع 133 انشعاب غیرمجاز برق در تبریز

معرفی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی

استقبال ازنخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در بستان آباد

افزایش 1.5 برابری اشتغال‌زایی در آذربایجان شرقی هدف گذاری شده است

فرار راننده سمند از صحنه تصادف در تبریز

فرماندار: توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد

طرح تفصیلی شهر اردبیل به تصویب رسید

55 برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل برگزار می‌شود

توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد

مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

آغاز مرحله دوم رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر

آخرین خبر‌ها از تبریز؛ گل‌محمدی به بازی با استقلال می‌رسد؟

راه‌اندازی بزرگ‌ترین نخاله‌گاه تبریز

آذربایجان به ایران الحاق نمی‌شود، چون اسرائیل کنار ماست!

معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی

اولین سنگ مرزی در مرز آذربایجان و ارمنستان گذاشته شد / عکس

بررسی موانع و چالش‌های تامین مسکن نیروهای مسلح در آذربایجان شرقی

رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

شنبه؛ حضور استاندار آذربایجان‌غربی در سامانه سامد

آغاز مزایده عمومی اکتشافی و معدنی سازمان صمت آذربایجان غربی

برگزاری 7 میز خدمت در نماز جمعه ارومیه

توجه ویژه دولت سیزدهم برای توسعه راههای آذربایجان‌غربی

ضرورت توجه به مطالبات جامعه ایثارگری

حل مشکلات مردم در حوزه مسکن یک تکلیف شرعی است

پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

سلماس مهیای میزبانی جشنواره بین المللی شعر رضوی می شود

برنامه پروازهای فرودگاه بین المللی ارومیه در ششم اردیبهشت

برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات

رییس سازمان سنجش آموزش کشور: برخی ابزار‌های جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند/ داوطلبان کانال‌های تقلب را ترک کنند

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

علی‌اف: فرانسه، هند و یونان در حال تسلیح ارمنستان علیه آذربایجان هستند

پرداخت 907 میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به جامعه ایثارگری آذربایجان‌غربی

رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

مرحله دوم رهاسازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه آغاز شد

طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد

اختصاص یک هزار و 780 میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی نیر

عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک اردبیل

عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک