پیام آذری

آخرين مطالب

عزم دولت در فعال سازی واحدهای تولیدی استان اردبیل اجتماعي

عزم دولت در فعال سازی واحدهای تولیدی استان اردبیل
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل- طرح های راکد و نیمه فعال تولیدی در استان اردبیل از جمله مشکلات چندین ساله بخش اقتصاد ی استان بوده اما دولت از چند سال پیش عزم خود را برای رفع این مشکل و فعال سازی آنها به صورت جدی بکار گرفته است.

با اینکه در سال‌های اخیر گام‌های مطلوبی در این زمینه برداشته شده اما هنوز در استان دهها واحد تولیدی فعال و نیمه فعال چشم به کمک‌هایی هستند تا با رفع مشکلشان چرخ تولید آنها چرخیده و کسب و کارشان رونق بگیرد.
با اینکه در سال های گذشته به صورت محدود استان شاهد برخی مشکلات کارگری بود اما با حمایت های انجام شده از جمله تخصیص تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی بخش از مشکلات تعدادی از طرح‌های بزرگ از جمله سبلان پارچه، تسنیم نوش، آرتاویل تایر و ذوب آهن اردبیل رفع شده و تا حدودی امیدی تازه در فضای کارگری استان ایجاد شد و دیگر طرح های مشکل دار نیز منتظرند تا حمایت های مشابهی نیز از آنها شود.
صاحبان برخی از کارخانه‌ها و واحدهای تولید نیمه فعال و راکد دلیل عمده راکد مانده واحدهای تولیدی خود را بالا رفتن مواد اولیه، نبود سرمایه در گردش و نبود حمایت بانک‌ها و بازار مناسب اعلام می‌کنند مشکلی که اغلب کارخانجات کشور به نوعی دچار آن هستند.
برخی از کارشناسان تزریق کمک‌های مالی، واگذاری طرح های نیمه تمام و راکد به سرمایه گذاران توانمند، افزایش صادرات،
پروژه‌های نیمه تمام و راکد به بخش خصوصی واگذار می‌شود

بابک دین پرست معاون هماهنگی اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در بازدید اخیر خود از طرح‌های راکد اردبیل گفت: تصمیم بر واگذاری پروژه‌های نیمه تمام و راکد به بخش خصوصی با هدف فعال سازی آن یکی از راهکارهای رونق تولید بوده و اجماع کلی مسئولان است و دستگاه‌های اجرایی نباید در برابر آن مقاومت و مانع تراشی کنند.
وی افزود: توجه ویژه به واحدهای بحرانی و مشکل دار باید جدی گرفته شود تا واحدهای راکد به چرخه تولید برگردند و برای تحقق این امر تکمیل و بهره برداری واحدهای با بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی در اولویت است.
او با بیان اینکه وزیر کشور، هفت ماموریت ویژه را در رونق تولید برای فرمانداران ابلاغ کرده‌، افزود: این مأموریت‌ها شامل مراقبت از واحدهای تولیدی فعال، احیا و بازگشت به تولید واحدهای راکد و غیر فعال، بازگشت به تولید واحدهای تملک شده توسط بانک‌ها، رصد مشکلات و حل موانع و مشکلات واحدهای مشکل دار و واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی می‌باشد.
دین پرست بیان کرد: خودکفایی در زمینه تأمین قطعات مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی هم مورد تاکید وزیر کشور به استانداران بوده و از آنها خواسته شده تا شرکت‌های دانش بنیان که توانایی تولید قطعات و مواد اولیه واحدهای تولیدی را دارند شناسایی و زمینه جهت توسعه فعالیت‌های آنها ایجاد شود.
تکمیل طرح‌های راکد در اولویت است
محمد امید معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری نیز به تازگی در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال پایدار روستایی استان اردبیل گفت: شمار زیادی طرح‌های راکد در کشور وجود دارد که دولت تکمیل آنها را در اولویت قرار داده است.
وی افزود: تصمیم بر این است قبل از فعال نشدن طرح‌های راکد طرح جدیدی تعریف نشود و با راه اندازی طرح‌های راکد زمینه اشتغال ایجاد شود.
امید احیای طرح‌های راکد در روستاها و شهرهای کوچک را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: عمده دلیل کاهش جمعیت روستایی بعد از انقلاب مربوط به بیکاری است و راهکار اصلی ماندگاری جمعیت روستایی فعال کردن طرح‌های راکد است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری کارآفرینی و سرمایه گذاری در روستاها را ضروری دانست و گفت: بستر و زمینه برای سرمایه گذاری با توجه به دارا بودن قابلیت‌های فراوان در روستاها بیشتر است و امید است سرمایه گذاری در راه اندازی گلخانه‌ها و پرورش دام توسعه بیشتری داشته باشد.
کارخانه‌های راکد استان اردبیل به 36 درصد کاهش یافته است
اکبر بهنامجو استاندار اردبیل هم در این باره گفت: کارخانه‌های راکد این استان با حمایت و پشتیبانی دولت هم اکنون به 36 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: با حمایت‌های صورت گرفته و تزریق اعتبار و تسهیلات لازم تعداد کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد استان تقلیل یافته و تلاش برای فعال کردن بقیه طرح‌های راکد در جریان است.
بهنامجو اضافه کرد:: هم اکنون هزار و 150 واحد تولیدی در استان وجود دارد که 36 درصد آنها غیر فعال است، فعال کردن واحدهای راکد و افزایش بهره وری واحدهای تولیدی فعال برنامه جدی مدیریت استان است و این راهکار را برای رونق تولید بسیار مؤثر دانسته و در راستای این سیاست حرکت می‌کنیم.
وی بیان کرد: بازدیدهای هفتگی از واحدهای تولیدی در شهرستان‌های مختلف صورت می‌گیرد تا مشکلات واحدهای تولیدی غیر فعال و راکد حل و وارد مدار تو لید شده و یا تولید و بهره وری آنها افزایش یابد، تعدادی از واحدهای تولیدی استان با وجود برخورداری از ظرفیت‌های خوب جهت تولید محصولات و وجود زیرساخت‌های لازم مانند آب، برق و گاز تعطیل هستند که با رفع مشکلاتی مانند نوسازی تجهیزات، اعطای تسهیلات سرمایه درگردش و حل مشکلات اداری به مدار تولید برمی گردند.
او لازمه ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و رونق تولید را احیای واحدهای راکد و افزایش میزان تولید ذکر کرده و بیان کرد: با برنامه ریزی انجام یافته و رفع موانع تولید در صدد هستیم تا اشتغال بیشتری در استان ایجاد کنیم.
ظرفیت بخش خصوصی در احیای طرح‌های راکد باید بکارگیری شود
قاسم رحیمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل نیز گفت: به منظور مقابله با معضل بیکاری ضرورت دارد تا در کنار احیای واحدهای تولیدی راکد و تسهیل ایجاد اشتغال از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده شود.
وی افزود: برگزاری منظم جلسات کارگروه اشتغال در سطح استان اردبیل و به ترتیب در شهرهای استان گامی مؤثر در راستای برطرف‌سازی بیکاری از طریق احیای طرح‌ها و واحدهای راکد است که باید خروجی این جلسات در واقع استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌داران در این حوزه باشد.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در برنامه‌های ایجاد اشتغال و اشتغال‌محور ناشی از احیای طرح‌های راکد بسیار مناسب است، افزود: با توجه به اینکه خروجی برنامه‌های اشتغالی به بانک‌ها ختم می‌شود، بانک‌ها نقش مهمی در سیاست‌های اشتغالی کشور دارند و حلقه آخر زنجیره اشتغال محسوب می‌شوند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل بیان کرد: با نگرش صرف به تسهیلات و پول‌پاشی بدون برنامه به هیچ عنوان اشتغال پایدار ایجاد نمی‌شود و باید به دنبال ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در این زمینه باشیم.
رحیمی اظهار داشت: با همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی استان می‌توان در مدت زمان کوتاه در کنار همکاری بانک‌های عامل واحدهای تولیدی راکد را احیا، واحدهای تولیدی جدیدی راه‌اندازی و مشکل بیکاری از منطقه را ریشه‌کن کرد.
واحدهای تولیدی راکد استان اردبیل با پرداخت تسهیلات فعال می‌شوند
ارژنگ عزیزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل هم در این باره گفت: در اجرای سیاست‌های حمایتی دولت واحدهای تولیدی و صنعتی راکد با پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی فعال می‌شوند.

وی افزود: از فروردین امسال هزار و 169 واحد فعال، نیمه فعال و راکد در بخش های مختلف اقتصادی استان شناسایی شده است.
عزیزی اظهار داشت: در بخش کشاورزی استان هم در مجموع 161 واحد صنایع تبدیلی، 136 واحد فعال و 25 واحد راکد شناسایی شده که واحد نیمه فعال و راکد از تسهیلات مذکور بهره مند می‌شوند.
او با اشاره به اینکه در سال گذشته 115 واحد در بخش کشاورزی و 30 واحد هم در بخش صنعت استان احیا شد، بیان کرد: برای رونق اشتغال در استان برش شهرستانی تا افق 1404 تهیه شده و در بخش کشاورزی ایجاد گلخانه در سطح 2 هزار و 324 هکتار هدف گذاری شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل ادامه داد: تمام دستگاه‌های اجرایی استان طرح‌های اشتغالزایی را آماده کردند و ضروری است تأمین نقدینگی مورد نیاز مد نظر قرار گیرد.
فعالیت 117 طرح تولیدی راکد در بخش کشاورزی استان اردبیل
خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم گفت: پارسال 117 طرح تولیدی راکد کشاورزی در استان فعال شد، اما هنوز 89 طرح با پیشرفت فیزیکی 30 تا 80 درصد نیمه تمام مانده است.
وی افزود: طرح‌های فعال شده شامل طرح‌های تولید محصولات کشاورزی، دامی، طیور و فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی هستند که با اعطای تسهیلات بانکی کم بهره و حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان فعال شده‌اند.
وی همچنین افزود: بهره برداری از طرح‌های نیمه تمام کشاورزی نیز نیازمند 9 هزار میلیارد ریال اعتبار است که در صورت تحقق می‌توان شاهد اشتغال زایی در آن‌ها بود.
موانع واحدهای تولیدی در استان اردبیل شناسایی و رفع می‌شود
بهنام پیر موذن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن وکشاورزی استان اردبیل نیز در این باره گفت: موانع واحدهای تولیدی در این استان شناسایی شده و نسبت به رفع آن اقدام می‌شود.
وی افزود: با شناسایی موانع واحدهای تولیدی فعال و نیمه فعال حمایت لازم ازسرمایه گذاران انجام می‌گیرد تا بدون دغدغه نسبت به اشتغالزایی اقدام کنند.
او بیان کرد: در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام رهبری درباره اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال عزم جدی در دولت صورت گرفته و لازم است نهادهای نظارتی و مدیران قضائی با تعامل بیشتر با دستگاه‌های اجرایی مشکلات فعالان بخش خصوصی را رصد کرده و حمایت لازم را انجام دهند.
پیر موذن با بیان اینکه فضای کسب و کار تا حدودی در دولت تدبیر و امید بهبود یافته افزود: هر چند در این دولت شاهد فعال شدن واحدهای تولیدی راکد وغیر فعال در استان هستیم اما انتظار این است بیش از این واحدهای تولیدی مورد حمایت واقع شده و بانک‌ها حمایت خود را در ارتباط با ارائه تسهیلات دریغ نکنند.
طرح‌های راکد استان اردبیل فعال شوند

میر حمایت میرزاده نماینده گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: طرح‌های بیشتری در شهرها و روستاها غیر فعال شده‌اند که ضروری است این طرح‌ها دوباره راه اندازی و فعال شوند.
وی افزود: با راه اندازی طرح‌های راکد علاوه بر اینکه امید به زندگی در بین مردم ایجاد می‌شود بلکه موجب اشتغال و رونق تولید خواهد شد.
میرزاده اضافه کرد: سرمایه گذاران و کارآفرینان می‌توانند به جای اجرای طرح جدید، بر طرح‌های راکد سرمایه گذاری کنند.
/ ‏6016/‏7110

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/148239/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

انهدام باند سارقان احشام در بیله سوار

عدم پاسخگویی کتبی به ارباب رجوع تخلف اداری محسوب می شود

تخصیص اعتبار برای مسکن نیرو‌های مسلح

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

آغاز مرحله نخست آزمون سراسری در 16 شهرستان آذربایجان غربی

انهدام باند سارقان احشام در بیله‌سوار

ظرفیت های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است

نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز

از کشف کود شیمیایی قاچاق در عجب‌شیر تا کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود

کشف بیش از 44 کیلوگرم موادمخدر در مراغه

همکاری دانشگاه مراغه و شرکت فولاد تبریز

ثبت بیش از 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

شایعات غیرفوتبالی یحیی گل‌محمدی

سنجش بینایی بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

همکاری دانش‌بنیان دانشگاه مراغه و شرکت فولاد تبریز

پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف80 درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان غربی

برنامه‌ریزی برای افتتاح 45 پروژه زیرساختی گردشگری

چتر حمایت بهزیستی آذربایجان غربی بر سر بیش از 9000 زن سرپرست خانوار

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

رئیس جمهور پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

چرا امیرعلی نبویان به رائفی‌پور نامه نوشت؟

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی