پیام آذری

آخرين مطالب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند:

پروژه بزرگ آبرسانی به دشت یکانات امسال به بهره برداری می رسد اجتماعي

پروژه بزرگ آبرسانی به دشت یکانات امسال به بهره برداری می رسد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مرند – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند پروژه آبرسانی به دشت یکانات از رود ارس با 32 میلیارد تومان اعتبار را از پروژه های بزرگ کشاورزی شهرستان مرند دانست.

به گزارش خبرنگار مهر ، منوچهر رحمانی، ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به قابلیت های کشاورزی مرند ابراز داشت: مرند یکی از قطب های کشاورزی و دامی در استان آذربایجان شرقی است و انواع محصولات در این شهرستان تولید می شود، اختلاف ارتفاع و درجه حرارت دما موجب تولید محصولات متنوع در این شهرستان شده است.
وی با بیان اینکه بیش از 40 هزار نفر در بخش کشاورزی شهرستان مرند شاغل هستند، افزود: 460 هزار واحد دام سبک و سنگین در شهرستان مرند وجود دارد که نیمی از آنها دام سبک است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند خاطرنشان کرد: 118 واحد مرغداری با 3 میلیون و 300 قطعه ظرفیت تولید در مرند فعالیت می کند که 10 درصد تخم مرغ استان در این شهر تولید می شود و رتبه سوم آذربایجان شرقی را در اختیار دارد.
رحمانی تصریح کرد: در پرورش ماهی نیز 91 مزرعه در شهرستان مرند فعالیت دارد که سالیانه 220 تن گوشت ماهی تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه 190 میلیون مترمکعب آب قابل استفاده در بخش کشاورزی مرند وجود دارد، گفت: سالیانه 50 هزار تن زردآلو در مرند تولید می شود که رتبه سوم کشور را در اختیار دارد، 185 هکتار زعفران نیز زیر کشت است و سالیانه 800 کیلوگرم زعفران خشک تولید می شود که مقام اول استان را در اختیار دارد.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: این شهرستان در تولید آلبالو و پسته رتبه اول استان را در اختیار دارد.
رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برنامه های هفته جهاد کشاورزی امسال با شعار «رونق تولیدات کشاورزی امنیت غذایی جامعه در گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار می شود و برای هر روز برنامه ای ویژه ای تدارک دیده شده است.
وی افزود: در طول سال گذشته 43 رشته قنات، مرمت و لایروبی شده که در تاریخ کشاورزی مرند بی سابقه است، این طرح ها با اعتباری بالغ بر 900 میلیون تومان انجام گرفت.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند همچنین اظهار داشت: در طول یک سال گذشته 3 واحد گلخانه با 11 هزار مترمربع با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون تومان به بهره برداری رسید که نیمی از این اعتبارات از محل اعتبارات بانکی تامین شد.
رحمانی گفت: 59 پروژه آبیاری تحت فشار اعم از قطره ای و بارانی و کم فشار به مساحت 152 هکتار در شهرستان مرند به بهره برداری رسید که 3 میلیارد و 500 تومان هزینه شد.
وی در ادامه با اشاره به پروژه های در دست اجرا در مرند ابراز داشت: برخی از طرح های کشاورزی و دامی با حضور رئیس جمهور و یا وزرا در شهرستان مرند به بهره برداری می رسد، براین اساس 8 کیلومتر کانال آبیاری بتنی در دست اجراست که در هفته دولت افتتاح می شود، این طرح با اعتبار بیش از یک میلیارد تومان اجرا می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند ادامه داد: احداث جاده بین مزارع در برخی روستاهای مرند به طول 7 کیلومتر با اعتباری 270 میلیون تومان در حال اجراست.

2 واحد بزرگ تولیدی در مرند راه اندازی می شود
رحمانی از راه اندازی 2 واحد بزرگ تولیدی در مرند خبر داد و گفت: واحد مرغداری تخم گذار با ظرفیت 150 هزار قطعه با اعتبار 35 میلیارد تومان و کشتارگاه تمام صنعتی با 40 میلیارد تومان هزینه در مرند به بهره برداری خواهد رسید.
وی پروژه آبرسانی به دشت یکانات از رود ارس را از پروژه های بزرگ کشاورزی شهرستان مرند دانست و افزود: 32 میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی در بخش کشاورزی این پروژه هزینه می شود، این پروژه در زمینی به مساحت 2 هزار و 340 هکتار در حال اجراست و در شهریورماه به بهره برداری می رسد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند همچنین عنوان کرد: 21 چاه کشاورزی این شهرستان به سیستم نوین منتقل می شوند 34 کیلومتر لوله از طریق منابع دولتی خریداری شده و اجرا و اتصال هم به عهده بهره برداران است که در فاز اول در 100 هکتار اجرا می شود.
وی در بخش دیگری اذعان داشت: 113 دستگاه ماشین آلات کشاورزی سال گذشته با 4 میلیارد و 500 میلیون اعتبار جذب شهرستان شد که 20 درصد آن سهم آورده متقاضی است، در این زمینه مقام دوم استان را کسب کردیم.
رحمانی گفت: سال گذشته 9 هزار نفر روز در زمینه های زراعت، باغداری، دامداری، مبارزه با آفات، تغذیه، زنبورداری، کشت زعفران و…آموزش دیدند.
طرح های کشاورزی اولویت دار در مرند
وی در ادامه به اولویت های جهاد کشاورزی شهرستان مرند اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه سیستم های نوین آبیاری یکی از این برنامه هاست، نزدیک به هزار و 900 هکتار از اراضی شهرستان مرند تحت آبیاری تحت فشار قرار گرفتند، همچنین در 386 کیلومتر احداث کانال و 264 کیلومتر نیز لوله گذاری صورت گرفته که سالیانه موجب صرفه جویی 20 میلیون مترمکعب آب شده است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی توسعه کشت گلخانه را از دیگر برنامه های جهاد کشاورزی در این شهرستان دانست و افزود: تاکید بر این است تا در محیط های کنترل شده کشت صورت بگیرد تا شاهد بهره وری منابع باشیم، تاکنون 21 هکتار گلخانه احداث شده که سال گذشته 6 هکتار اجرایی شده است.
رحمانی با اشاره به اینکه در کشت گلخانه ای، کارآیی آب تا 24 برابر افزایش پیدا می کند، گفت: کارآیی آب در شرایط سنتی به ازای هر مترمکعب یک کیلوم محصول است اما در کشت گلخانه ای تا 24 کیلوگرم محصول برداشت می شود.
اصلاح موفق الگوی کشت در مرند
وی همچنین به اجرای اصلاح الگوی کشت اشاره کرد و گفت: به دنبال کشت گونه هایی هستیم که نیاز کمی به آب دارند و با شرایط منطقه سازگاری دارد، تاکنون 335 هکتار کشت پسته در شهرستان توسعه یافته که 120 هکتار بارور است و به طور متوسط از هر هکتار یک تن پسته خشک برداشت می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند افزود: کشت گونه سنجد نیز در منطقه آغاز شده و جزو برنامه های توسعه ای جهاد کشاورزی است.
رحمانی با اشاره به کشت زعفران در بناب تصریح کرد: 185 هکتار هم اکنون در شهرستان مرند کشت می شود که در هر هکتار 4 کیلومتر برداشت می شود که زعفران بناب مرند تا 30 درصد گران تر به فروش می رسد.
وی از توسعه کشت گل محمدی در مرند خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون در 122 هکتار از اراضی شهرستان، گل محمدی کشت می شود که سالیانه 300 تن تولید می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند در ادامه، کشت کلزا را از سیاست های مهم کشور دانست و تاکید کرد: کشت کلزا از لحاظ روغن خوراکی و استفاده در علوفه دام برای کشور دارای اهمیت است، در سال 95، 43 هکتار برداشت شد که در سال بعد به 130 هکتار رسید و امسال در 267 هکتار از اراضی مرند، کلزا کشت شده است.
رحمانی افزود: تولیدکننده برتر کشوری کلزا سال گذشته از شهرستان مرند انتخاب شد که متوسط عملکرد 3 تن در هر هکتار بود و امسال به 4 تن نیز افزایش پیدا خواهد کرد، کشت کلزا در سال آینده در این شهرستان به هزار هکتار رسیده و تا 4 برابر افزایش پیدا خواهد کرد.
وی همچنین توسعه ناوگان مکانیزاسیون ماشین های کشاورزی، شناسایی و استفاده از ظرفیت های مغفول را از دیگر طرح های در دست اجرای شهرستان مرند برشمرد.
مدیر جهاد کشاورزی مرند با انتقاد از گسترش تغییر کاربری اراضی کشاورزی در این شهرستان گفت: ما موظف به جلوگیری از این اقدام هستیم و طبق قانون، ممنوع بوده و در صورت برخورد با موردی، برخورد قضایی با آن صورت خواهد گرفت.
رحمانی توسعه پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی از جمله طرح های توسعه ای است که برای محصولات کشاورزی نیز مفید خواهد بود.

پرداخت تسهیلات به 28 طرح اشتغال زایی کشاورزی در مرند
وی در ادامه با اشاره به میزان تسهیلات پرداخت شده در بخش کشاورزی اظهار داشت: سال گذشته 41 طرح در شهرستان مرند با اشتغال 66 نفر و 4 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار مصوب شد که تاکنون به 10 طرح پرداخت شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند ادامه داد: در طرح اشتغال پایدار روستایی نیز 49 طرح با 32 میلیارد و 500 میلیون اعتبار برای 448 نفر به تصویب رسید که 18 طرح با 262 نفر اشتغال در استان مصوب شد.
وی اظهار داشت: امسال در سامانه سیتا، تاکنون 46 طرح شهرستان مرند در زمینه های گلخانه و گیاهان دارویی ثبت نام شده است.
رحمانی همچنین با اشاره به استمهال وام های بانکی در مرند گفت: اسامی هزار و 414 نفر در شهرستان مرند اعلام شد که 862 نفر مراجعه و تایید شده اند که شامل وام های زیر 12 میلیون تومان بودند.
مدیر جهاد کشاورزی مرند در پایان به میزان خسارت های سرمازدگی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: امسال در مجموع 150 میلیارد تومان خسارت از محل سرمازدگی به محصولات کشاورزی شهرستان مرند به ویژه زردآلو و بادام وارد شد که تگرگ اخیر بیش از یک میلیارد تومان خسارت زد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/148218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی منصور، همسر ترانه ترانه علیدوستی کیست؟

نجات جان 2 مفقودی ارتفاعات روستای نوروزلوی شاهین‌دژ

اعزام اولین گروه از زائران عمره استان اردبیل در روز 6 اردیبهشت

فاز توسعه 60 هکتاری شهرک صنعتی اردبیل آماده بهره‌برداری است

سلیمی نمین : 99 درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم

نام‌گذاری یکی از خیابان‌های اسلام‌آباد به نام ایران

تصادف در جاده حیران با 5 مصدوم

قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل

ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان

کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد

آزادی زندانی غیرعمد با کمک مالی دانش‌آموزان اردبیلی

بزرگراه قم - جعفرآباد بهسازی می‌شود

نشاکاری 25 درصد شالیزارهای محمودآباد

پتروشیمی ارومیه صدر نشین جدول افزایش درآمد سالانه در صنعت پتروشیمی

کشت‌کلزا در مهاباد 5 برابر افزایش یافت

ناوگان خدمات شهری شبستر به ماشین آلات جدید تجهیز شد

تجلیل از رئیس دادگاه خلاق بخش سراجو در مراغه

افتتاح اولین پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سهند با حضور وزیر راه

گره ناگشوده مسکن ملی در آذرشهر/ جانی که به لب رسیده است

خمس: یک لحظه هم در ایران احساس عدم امنیت نداشتم/غرامت نگرفتم

سروده‌ای را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

رئیس جمهور، اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد

راه اندازی نخستین درمانگاه تخصصی بچه های اوتیسم تا مهرماه

درآمدهای عمومی آذربایجان شرقی 41 درصد افزایش یافت

395 هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد

شاعران 10 کشور به جشنواره شعر رضوی ترکی می‌آیند

کنعانی: به توافقات بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم

تبرئه مرد جوان در ارتباط با خودکشی زهره فکور‌صبور

نجات جان 2 مفقودی ارتفاعات روستای نوروزلو شاهین‌دژ

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

دیدار و گفت‌وگوی وزیران نفت ایران و پاکستان

رای اعضای شورای شهر به استیضاح شهردار ارومیه

آیت الله رئیسی اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد

رئیسی اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد

از پرسپولیس رفتند، هالند شدند!

بخش ترکمانچای آذربایجان شرقی شهرستان شد

تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

چگونگی بازیچه‌شدن ذهن ما توسط منوی رستوران‌ها

نماینده اردبیل: معلوم نیست بانک مرکزی چه کار می‌کند!

امضای 8 سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد

قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه

63 درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سلیمی نمین: توئیت فضائلی درباره حجاب را با توجه به جایگاهش در دفتر رهبری باید لحاظ کرد /جامعه را به سمت لجبازی نبریم

قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز | ستاره های پرسپولیس در لیست خرید

آرزوی 3 بازیکن تراکتور؛ کاش یحیی به تبریز نیاید