پیام آذری

آخرين مطالب

بزرگان والیبال ارومیه/

از مثلث طلایی دهه 50 تا دروازه بانی که والیبالیست شد ورزشي

از مثلث طلایی دهه 50 تا دروازه بانی که والیبالیست شد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - در این گزارش اشاره‌ای به زندگی نامه‌ هفت نفر از بزرگان والیبال ارومیه به مناسبت میزبانی شهر عشاق والیبال از هفته سوم لیگ ملت‌های 2019 شده است.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، در کشور پهناور ایران هر کدام از مناطق و استان‌ها با یکی از رشته‌های ورزشی شناخته می‌شوند، آنگونه که مازندرانی‌ها با کشتی، اهوازی‌ها با فوتبال، گلستان با سوارکاری و اردبیل با وزنه برداری شناخته می‌شوند اما آنچه که نام ارومیه را در بین اهالی ورزش تداعی می‌کند، پر افتخار ترین رشته تیمی ایران در عرصه بین‌المللی یعنی والیبال است.
این رشته پرطرفدار در ارومیه از دهه 30 جای خود را در دل مردم این شهر باز کرد آنچنان که در طول این 60 سال در کوچه و خیابان‌ها و روی زمین های خاکی و آسفالت شاهد آن هستیم که نوجوانان و جوانان ارومیه با دو میله یک توپ و یک تور در حال والیبال بازی کردن هستند.
قدمت والیبال در ارومیه از یک سو و استعدادهای ناب والیبالی در این شهر باعث شده که همواره بازیکنان زیادی از ارومیه راهی تیم ملی شود و حتی چندین بار در ادوار مختلف برخی بازیکنان در قامت کاپیتانی تیم ملی بدرخشند.
حال با میزبانی این شهر از هفته سوم لیگ ملت های والیبال 2019 که به نوعی اولین میزبانی مهم و بین المللی این شهر به حساب می‌آید توجه‌ها به این شهر در روزهای اخیر از سراسر کشور به بالاترین حد خود رسیده است، بنابراین باید این فرصت را غنیمت شمرد تا بیشتر به شناساندن هرچه بهتر بزرگان والیبال ارومیه بپردازیم.
از همین رو سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه با هماهنگی ستاد برگزاری لیگ ملت‌های والیبال در این شهر، دست به اقدام قابل تقدیری زده و سردیس هفت تن از بزرگان والیبال ارومیه را در محوطه سالن غدیر نصب کرده است. به همین خاطر در ادامه گزارش اشاره‌ای کوتاه به زندگینامه این هفت نفر شده است.
یدالله کارگرپیشه
این اسطوره شناخته شده والیبال ارومیه که می‌توان لقب وفادار ترین بازیکن این شهر نیز به او داد متولد 17 آذر 1323 است.
او والیبال را در سن 15 سالگی در محله‌های ارومیه آغاز کرد و با توجه به استعداد نابش از 16 سالگی به عضویت تیم شاهین رضائیه در آمد و توانست در اولین سال حضورش با این تیم قهرمان مسابقات ارومیه شود. روند پیشرفتش به سرعت طی شد و در 26 سالگی به تیم ملی دعوت شد. 
دلیل معروفیت بیش از حد کار پیشه شاید بیشتر از همه به دلیل درخشش در کنار محمود محب و عزیز پرتویی باشد چرا که با این مثلث طلایی متشکل از سه بازیکن ارومیه‌ا، تیم ملی والیبال ایران در بازی‌های آسیایی 1974 تهران به عنوان قابل توجه چهارم دست یافت.
کارگرپیشه 64 بازی ملی برای تیم ملی انجام داد و چهار سال کاپیتان تیم ملی بود. او با شماره 4 همیشگی اش در تیم ملی درخشید و با همین شماره تمام دوران بازی‌اش را در تیم‌های شاهین و پاس رضائیه سپری کرد.
عزیز پرتویی
شاید معروف ترین بازیکن شهرستانی والیبال که توانست در سن نوجوانی در تیم‌های ملی و تیم‌های قدرتمند پایتخت بدرخشد عزیز پرتویی باشد. او که متولد سال 1332 است موفق شد در سال‌های حضورش در سطح اول والیبال ایران به قهرمانی‌ها متعددی برسد. 
اولین درخشش در مسابقات آموزشگاهی به همراه تیم منتخب ارومیه(کلونی) بود که توانست دو دوره متوالی قهرمان ایران را تجربه کند و سپس با تیم منتخب ارومیه در جام کوروش کبیر در سال 1350 به عنوان قهرمانی دست یافت.
او در 18 سالگی راهی پایتخت شد و به عضویت تیم تاج تهران سابق درآمد و با توجه به اینکه تیم آبی‌پوش پایتخت چندی از ستاره‌های با تجربه اش را از دست داده بود به چنین جوان جویای نامی نیاز داشت. همین درخشش پرتویی باعث شد تا در همان سال نائب قهرمان تهران شود و در سال بعد و دو سال بعدتر نیز به عنوان قهرمانی برسد.
پرتویی نیز عضو مثلث طلایی ارومیه‌ای‌های تیم ملی در بازی‌های آسیایی 1974 بود و همچنین سابقه بازی برای تیم دخانیات تهران را نیز در کارنامه دارد.
محمود محب
او که متولد 9 دی 1330 است والیبال را از 16 سالگی آغاز کرد و پس از درخشش در مسابقات ارومیه به عنوان سرعتی زن در سال 1351 به تیم ملی دعوت شد.
در سال 52 با تیم منتخب رضاییه نایب قهرمان ایران
شد اما با توجه به این که از هجده سالگی به دور از ارومیه بود در باشگاه‌های همای تهران و ذوب‌آهن اصفهان بازی کرد. این بازیکن خوش استیل سال‌های دور ایران نفر سوم مثلث طلایی ارومیه‌ای‌های تیم ملی در بازی‌های آسیایی 74 تهران بود و کاپیتانی تیم ملی جوانان و تیم ملی "ب" را نیز در کارنامه دارد. محب سرانجام در سال 1357 و در سن 27 سالگی از تیم ملی خداحافظی کرد.
ابراهیم وطن پرست
این چهره تحصیل کرده والیبال ارومیه که دارای مدرک مهندسی کشاورزی است در سال 1336 چشم به جهان گشود و پس از درخشش در تیم دانشگاهی در سال 56 توانست در بیست سالگیبه تیم ملی برسد. وطن پرست که در عرصه مربیگری سابقه درخشانی دارد هدایت تیم‌های متعدد لیگ برتری از جمله پگاه و فولاد ارومیه را در کارنامه خود می‌بیند. وطن پرست هشت سال برای تیم ملی بازی کرد و در نهایت در سال 64 از عرصه بازی‌های ملی خداحافظی کرد.
محمود آفریدون
می‌توان آفریدون را یکی از ناب ترین استعدادهای ورزشی ارومیه و استان آذربایجان غربی دانست.
او که متولد سال 1324 است ورزش حرفه‌ای را از 10 سالگی آغاز کرد اما با توجه به علاقه بیش از حد به فوتبال در سال 42 به تیم فوتبال منتخب استان دعوت شد و در لباس دروازه بانی شاهین رضائیه بازی کرد و به عنوان قهرمانی استان رسید. 
با توجه به درخشش مورد توجه تیم شاهین تهران قرار گرفت و دوسال دروازه‌بان اول این تیم معروف سال‌های دور فوتبال ایران بود اما به دلیل پارگی مینیسک پا خیلی زود از فوتبال خداحافظی کرد.
پس از این مصدومیت آفریدون والیبال را حرفه ای تر دنبال کرد و سال‌ها عضو تیم های مختلف باشگاهی بود و در نهایت در سال 56 از والیبال نیز خداحافظی کرد. پس از خداحافظی از والیبال به دلیل علاقه در فوتبال در عرصه داوری کارش را ادامه داد که یکی از مهمترین قضاوت‌های او داوری بازی تیم‌های پرسپولیس و صنعت نفت در سال 74 بود.
متاسفانه این چهره ورزشی ارومیه در 4 اردیبهشت سال 1393 و در سن 69 سالگی دار فانی را وداع گفت.
حمید قارصی
او که برادر رحیم قارصی پاسور اسبق تیم ملی بود، در سال 1329 چشم به جهان گشود‌. قارصی در دهه 50 و 60 یکی از معروفترین پاسور‌های ایران بود اما بیشتر از همه چیز همگان، قارصی را به دلیل تلاش‌های 25 ساله‌اش در عرصه مربیگری می‌شناسند چرا که در طول بیش از دو دهه فعالیتش بازیکنان معروفی را به عرصه ملی معرفی کرد. قارصی سرانجام پس از طی یک دوره بیماری در سال 1395 و در سن 66 سالگی چشم از جهان بست.
مجید ساداتی
ساداتی با اینکه در پست دریافت کننده قدرتی بازی می‌کرد اما یکی از سریع‌ترین‌ها در پستش بود و با وجود سرعت بیش از حد در زدن توپ های بلند از تکنیک خوبی نیز برخوردار بود. او چندین دوره در باشگاه های تهرانی بازی کرد و عضو تیم منتخب آذربایجان غربی نیز بود. ساداتی از معدود بازیکنان شناخته شده والیبال ایران بود که تحصیلات عالیه نیز داشت. ساداتی همچنین در جام ملت‌های آسیا در کویت در سال 1987 عضو تیم ملی بود.
گزارش از حامد حسین زاده/ خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/147624/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت‌به رگبار باران و رعدوبرق هشدار داد

صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد

صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد

جلوه گری شکوفه‌های درختان در طبیعت شهر قطور + تصاویر

دستگیری عامل ایجاد مزاحمت در بوکان

حادثه رانندگی در محور ارومیه_سلماس

افزایش 15 درصدی صید ماهی از دریاچه سد مهاباد

حادثه رانندگی در محور مرگنلر _ چایپاره

لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

ارتش اسرائیل مشغول به خود؛ رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

شلیک پدافند در پی مشاهده شئ مشکوک در آسمان تبریز

ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟

لزوم ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

قاب هایی جالب از تیپ و چهره «محمد» سریال ستایش در کنار همسرش

پیش بینی برداشت بیش از 90 هزار تن گندم در میاندوآب

ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟ /توضیحات معاون سیاسی استاندار درباره فعال شدن پدافند هوایی

(ویدیو) اولین تصاویر تبریز بعد از شنیده شدن صدای چند انفجار

فیلمی از وضعیت امروز شهر تبریز پس از برخی اخبار در مورد حادثه امنیتی

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

تبریز در امنیت و آرامش کامل است

شلیک پدافند هوایی در تبریز

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دوستی های هالیوودی که هر کدام به دلایلی به پایان رسیدند

تغییر چهره «زهرا زن اوس موسی» سریال پایتخت 3 بعد 11 سال

مصرف 20 هزار تن گندم ماهیانه در اردبیل

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران

آخرین خبر از وضعیت شهر اصفهان و تبریز پس از انفجار و شلیک پدافند هوایی

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز در اصفهان و تبریز؟ /جزئیات ادعای کارشناس صداوسیما را بخوانید

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به 15 هزار و 400 هکتار رسید

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان، شلیک پدافند بوده است

تکذیب خبر جلسه اضطراری شورای‌عالی امنیت ملی

ببینید | اولین تصاویر از تبریز پس از ادعای حمله به تاسیسات انرژی

شلیک پدافند منشا صدای انفجار در تبریز

(ویدئو) در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | آیا پای اسرائیل در میان بود؟

در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | تصاویر

ماجرای انفجار در تبریز مشخص شد!

فیلم/ آرامش کامل در آسمان تبریز

تبریز در امنیت و آرامش کامل

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه