پیام آذری

آخرين مطالب

دور باطل در میدان آذربایجان / زیبایی ورودی شهر، قربانی بی‌تدبیر مقالات

دور باطل در میدان آذربایجان / زیبایی ورودی شهر، قربانی بی‌تدبیر

  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز _ میدان آذربایجان، ابرپروژه‌ای است که قرار بود با چندین روگذر و زیرگذر، راه را کوتاه و از بار ترافیکی کلان‌شهر تبریز کم کند، اما چند سالی می‌شود که هم چنان ناقص رها شده است.

 وقتی می‌گویم میدان آذربایجان، بی شک همه می‌شناسند از روز اول ورد زبان همه شد که قرار است راه، کوتاه و از بار ترافیکی کم شود؛ پروژه میدان آذربایجان تب تندی بود که زود عرق کرد هر چه در دست داشتند شمع چال کردند تا مبادا دلگیر شویم که ما در کلان‌شهر تبریز، ابر پروژه‌ای نداریم که مقابل چشم باشد. این پروژه در حالی ناتمام ماند که قرار بود بعد از گذشت 24 ماه در روز 22 بهمن ماه 1395 انجام گیرد متأسفانه وعده‌های تکمیل نشدن این پروژه در سال و ماه‌های اخیر نه تنها اتمام نیافته بلکه تاکنون نیز هم چنان خاک می‌خورد.
میدان آذربایجان همان پروژه‌ای است که با طرح و ماکت جذاب خود، اینک به یک طرح راکد و مطرود تبدیل شده است. حالا بعد از گذشت سال‌ها، به سراغ این میدان می‌روم در میدان آذربایجان که پیاده می‌شوی از سویی وسعت و عظمت این میدان و از سوی دیگر، ناتمام ماندن چنین پروژه عظیمی، ذهنت را به خود مشغول می‌کند؛ چند کارگر که مشغول کف‌سازی در آن طرف میدان هستند و یک کارگر شهرداری که مشغول آب‌دهی به چمن‌هایی هست که روزی قرار بود روگذر باشد، اما حال زیر پاهایم خاک نرمی است که به سختی می‌توان روی آن راه رفت چرا که با هر بار قدم گذاشتن روی این خاک، کفش‌هایم در خاک پنهان می‌شوند.

از همین بالا نگاهی به زیرگذر می‌اندازم، کرنای بوق ماشین‌ها قدری خسته کننده است اما اینجا میدان آذربایجان است و کاری هم نمی‌شود کرد. شباهتی به یک پروژه تمام عیار ندارد روگذری که تبدیل به چمنزار شده و این هم از وضعیت زیرگذر؛ دیوارهای سیمانی با مفتول‌های سیمی که بیرون زده و شمع‌های گلی که بسیار بدمنظره دیده می‌شود هر لحظه حس می‌کنی که این شمع‌های گلی، بر سرت فرو می‌ریزند و اکنون، رفت و برگشت تند و تیز ماشین‌ها و دوربینی که در انتظار لحظه‌ای سکوت است تا اینجا را به تصویر بکشد.
چه می‌خواستیم و چه شد!
میدان بزرگ آذربایجان با وسعت 12,5 هکتار و با یک و نیم برابر وسعت میدان آزادی تهران، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های شهری ایران محسوب می‌شود پروژه‌ای که قصد داشت امکان دسترسی به چهار مسیر بزرگراه شهید بابایی، اتوبان پاسداران، بزرگراه آذربایجان و بزرگراه ستارخان را از طریق خطوط رفت و برگشت هموار کند، اما وضعیت کنونی این پروژه آن را از هدف اصلی دور ساخته است. این پروژه شامل سه رمپ (پاسداران- آذربایجان) (بابایی- آذربایجان) در قالب مسیرهای طبقاتی و هم چنین آکس عبور تراموا، عابرپیاده و دوچرخه در محدوده مرکزی پیش بینی شده است.

پروژه میدان آذربایجان و روزهایی که گذشت
آبان ماه سال گذشته بود که محرم محمدزاده با تاکید بر اینکه ماکت چنین پروژه با عظمتی توسط مهندسان و معاونت عمرانی تأیید نشده بیان کرده بود: تمام مشکلات و ایرادات وارده بر این پروژه با تمام هزینه‌ها در کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گرفته شده و به کمیسیون تحقیق و نظارت شورای اسلامی کلانشهر تبریز ارجاع داده شده است. متأسفانه این پروژه از چندین شرکت به شرکت‌های دیگر سوق داده شده و به هر حال در این پروژه نواقصی از سوی سازمان شهرداری و شرکت‌های مربوطه به وجود آمده است. تمام اعضای شورا به شدت پیگیر وضعیت ناتمام پروژه میدان آذربایجان هستند قرار نیست با تمام هزینه‌های صرف شده، کاری پیش نرود.
و اما در دی ماه سال گذشته، کریم صادق زاده با ابراز تأسف از تأخیر در اتمام پروژه میدان آذربایجان، خواستار ورود جدی و کارشناسی‌های لازم در جهت شفاف سازی شده و اظهار کرده بود: پروژه میدان آذربایجان از نظر فنی و اصول شهرسازی مشکلات اساسی دارد و آنچه که مشخص است خیانت‌های آشکار زیادی چه از نظر مالی و چه از نظر فنی صورت گرفته است. از تمام دستگاه‌های نظارتی و بازرسی، دادگستری، استاندار و نمایندگان مجلس تقاضای جدی دارم که به این موضوع به طور جدی ورود کنند و با انجام بررسی و کارشناسی‌های لازم آن را برای مردم شفاف سازی کنند و اگر افرادی در هر موقعیتی خیانتی کرده‌اند به دست قانون بسپارند و نسبت به اعاده بیت المال، اقدامات قاطع قانونی انجام دهند.

میدان بزرگ آذربایجان با وسعت 12,5 هکتار و با یک و نیم برابر وسعت میدان آزادی تهران، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های شهری ایران محسوب می‌شود
و اما تکمیل نشدن پروژه میدان آذربایجان از زبان شهروندان
حسین‌خانی، یکی از رانندگان تاکسی در این مسیر، به خبرنگار مهر می‌گوید: 18 سالی می‌شود که راننده تاکسی هستم و در طول روز حداقل 3 بار به این مسیر می‌آیم. ناتمام ماندن این پروژه باعث به وجود آمدن ترافیک شده است به نظرم این پروژه هر چه زودتر باید تکمیل شده تا از این رو مشکل ترافیک در این مسیر نیز حل شود چرا که ما همواره در این مسیر با ترافیک روبرو هستیم. مسئولان باید رسیدگی کنند تا مشکلی ایجاد نشود رانندگان تاکسی از ترافیک اذیت می‌شوند.
منتظر پروژه‌ای آبرومند بودیم
علی یکی از شهروندان تبریزی است که در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: پروژه میدان آذربایجان قرار بود 3 سال پیش افتتاح شود و با تمام مشکلاتی که برای مردم منطقه بوجود آورده بود، انتظار پروژه‌ای آبرومند در این منطقه از شهر بودیم. مشکلاتی مانند ترافیک، عدم استفاده از فضای سبز میدان، گرد و خاک حاصل از عملیات خاک‌برداری و …، که تحمل آنها با وعده‌ای که داده بودند، آسان بود. ولی امروز این پروژه علی رغم تغییر در طرح آن، هنوز به پایان نرسیده است و هر روز اخبار جدیدی به گوش می‌رسد.
وی ادامه می‌دهد: برای کلانشهر تبریز که شهر اولین‌ها نام گرفته است، افت دارد که چنین پروژه عظیمی به درازا بکشد. نزدیکی این میدان به فرودگاه تبریز و خروجی شمالغرب تبریز، چهره نازیبایی از شهر اولین‌ها را پیش روی چشم مسافران و گردشگران قرار داده است. کلانشهری که ورودی آن این باشد، مطمئناً بقیه مناطق آن نیز از زیبایی شهری مدرن بی بهره خواهد بود.
برای مطلع شدن از آخرین وضعیت پروژه میدان آذربایجان، گفتگویی با نایب رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز ترتیب دادیم.
منتظر پاسخ دستگاه‌های نظارتی هستیم
نایب رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز، مدیریت چندگانه و دخالت‌های بیجا را در منحرف کردن پروژه از مسیر اصلی خود تأثیر گذار دانسته و به خبرنگار مهر می‌گوید: پروژه میدان آذربایجان به طور مکرر در کمیسیون عمران بررسی و به دستگاه‌های نظارتی و کمیسیون نظارت ارجاع داده شده است که منتظر پاسخ دستگاه‌های نظارتی هستیم تا مشخص شود که مشکلات این طرح چه بوده و چرا تغییر یافته است.

پروژه میدان آذربایجان به طور مکرر در کمیسیون عمران بررسی و به دستگاه‌های نظارتی و کمیسیون نظارت ارجاع داده شده است که منتظر پاسخ دستگاه‌های نظارتی هستیم تا مشخص شود که مشکلات این طرح چه بوده و چرا تغییر یافته است.
مشکلات طرح، خیلی زیاد است
سونیا اندیش ادامه می‌دهد: تغییر طرح اولیه، پیمانکار و حتی دستگاه‌های نظارتی باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری شده که این خود، عاملی برای زمان بر بودن این پروژه به شمار می‌رود. تبعات انحراف در مسیر پروژه، برای همه دردسرساز می‌شود نظارت و پیگیری عدم اتمام پروژه از سوی شورای کلانشهر تبریز انجام گرفته و به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده شده است که امید است با همکاری شهرداری و دستگاه‌های نطارتی ، کاری به پیش رود.
وی پروژه میدان آذربایجان را جزو ننگین‌ترین پروژه‌ها معرفی و خاطرنشان می‌سازد: میدان آذربایجان یکی از بزرگترین میدان‌ها در کلانشهر تبریز است که به سختی می‌توان مشابه آن‌را در سایر کلانشهرها یافت امیدوار بودیم میدان آذربایجان، نمادی از شهر بوده و از بار ترافیکی کم کند و بر زیبایی شهر بیفزاید که متأسفانه ممکن نشد که امیدوارم دستگاه‌های نظارتی هر چه سریع‌تر به این مشکل رسیدگی کنند.
900 شمع کوبی در پروژه میدان آذربایجان
اندیش ، یکی از دلایل اصلی ناتمام ماندن این پروژه را جابجایی راست‌گرد و چپ گردها را عنوان کرده و اضافه می‌کند: یک مشکل که در سری بعدی طراحی انجام گرفته، این است که در حین حرکت از طرف فرودگاه به سمت اتوبان پاسداران، به جای عبور از زیرگذر، باید دوباره از همین میدان دور زد.
نایب رئیس شورای کلانشهر تبریز در پایان گفت: 900 شمع کوبی که تعدادی بدون استفاده مانده است که نشان دهنده این است که در پروژه میدان آذربایجان، شمع کوبی زیادی انجام گرفته است و به جای احداث پل بر روی این شمع‌کوبی‌ها ، چمن کاشته شده است.

سال‌ها گذشت، به جز انتظار و لحظه‌شماری تا تکمیل این پروژه، چیزی عایدمان نشد قرار بر این بود تا پروژه میدان آذربایجان، زینت شهر اولین‌ها باشد اما افسوس که برخی بی تدبیری و غفلت‌ها این پروژه را از هدف اصلی خود دور ساخت امید است برای یک بار هم که شده پروژه میدان آذربایجان، شفاف سازی شود تا شهروندان نیز آگاه شوند که چرا چنین پروژه عظیمی سالهاست تکمیل نیافته است.
 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

وعده هایی که محقق شدند

حال زار مقبره الشعرای تبریز

حکایت همدلی اقوام و ادیان آذربایجان‌غربی در محرم

«بادرشبو»، اعجاز طبیعت در دل باغ‌های ارومیه

یامچی، قطب تولید پسته آذربایجان‌شرقی است

بساط تولید عسل بی‌کیفیت در اردبیل برچیده شده است

چراغ کبریت سازی رو به خاموشی می رود/ سرنوشتی تلخ برای صنعتی قدیمی

دلیرمردی که سوختن ارسباران را برنتابید

ریتمی که دیگر نواخته نمی‌شود/ سکوت به جان بازار مسگران افتاد

اینجا «ماسوله آذربایجان» است

ارسباران، قربانی بی‌تدبیری‌ها

پله پله رونق گردشگری در روستای پلکانی زنوزق

بومیان انگیزه آتش سوزی داشتند/ بخشی از تاریخ زمین شناسی مان سوخت

زخم نوشتار مجازی بر زبان فارسی

یک قطعه از ائل گولی هم برای کودکان اوتیسم زیاد است

پایان چهار روز آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران

سمفونی دست سازها

تشکیل ستادساماندهی سواحل وسط تعطیلات/ تابستانی که از دست رفت

کالاهای اقتصادی مهمی که حشرات تولید می‌کنند

مسیر پرسنگلاخ توسعه معدن مس سونگون

تن نیمه جان برج خلعت پوشان

تبریز در تسخیر نمای رومی/ تهدیدی جدی برای شهری زلزله‌خیز

اردبیل؛ گنجینه‌ای از زیبایی‌های طبیعت و تاریخ

کارخانه بازیافت زباله در بوکان احداث می‌شود

دغدغه نام‌نویسی در مدارس

در مظلومیت سردار ملی

ثبات توسعه پایدار نیازمند ارتقای سطح زندگی اقشار کم درآمد جامعه است

روزگار سرگشتگی یک روزنامه‌نگار

از غربت سالار ملی...

بزرگداشت حافظ پژوه بی‌ادعا

نقطه مشترک استراماچونی، کالدرون و دنیزلی/ جدیت با چاشنی انضباط

شبکه مویرگی تقلب زیر پوست بازار طلا

سیاه، رنگ سال مراتع/ داغ انسان بر دل طبیعت

روزگار ناخوش سیب زمینی

داغ حاشیه نشینی بر پیشانی تبریز / رویاهای پوشالی مهاجرین روستایی

مهد صنعت چاپ ایران در گیرودار کمبود و گرانی کاغذ

انجیل «هزار ساله» در کتابخانه مرکزی تبریز

سفری به شمال کوچک در آذربایجان شرقی/ارسباران بکر و دست نخورده

موزه‌های دوست داشتنی از نظر کودکان

با حساسیت فصلی چه کنیم؟

کودکان خود را برای مصرف فسفودها و شکلاتها تحریک نکنیم

تناقض‌ الزامی یا اختیاری بودن شهریه ثبت‌نام مدارس

رونق تولید در مزرعه کشاورز نمونه مرندی

توصیه‌هایی در خصوص مواجهه با حشره گزیدگی در فصل تابستان

«عنبران علیا» روستای هدف گردشگری بین المللی

گره‌ مشکلات بر تار و پود فرش دستباف مراغه

همه ما از مهربانی امام رضا(ع) بهره‌مند می‌شویم

اقتصاد مرزی در گرو رونق بازارچه‌ها/سیاست دولت یک بام ودوهوا است

نقره داغ مستاجران با اجاره بهای نجومی

فاجعه‌ای از نوع خودزنی مسئولان سرعین