پیام آذری

آخرين مطالب

شبی برتر از هزار ماه... فرهنگي

شبی برتر از هزار ماه...
  بزرگنمايي:

پیام آذری - شب قدر، شب نزول قرآن کریم و شب رقم خوردن تقدیر مومنان بوده و به قدری عظمت و برکت دارد که خداوند متعال ارزش این شب را با هزار ماه برابر می‌داند. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، روزهای مبارک رمضان یکی پس از دیگری سپری شده و در میان شب‌هایی قرار گرفتیم که شب اتصال به خداوند و شب تقدیر بندگان است، این شب‌ها سرشار از رحمت و برکت الهی بوده و روح آدمی را به درگاه الهی پیوند می‌دهد و چه خوش سعادتی دارند شب زنده دارانی که شب قدر را احیا کرده و در پناه الهی اشک توبه جاری ‌کنند. 
در تفسیرنمونه باب نامگذاری شب نزول قرآن به شب قدر آمده است که چون جمیع مقدرات بندگان در تمام سال، در شب قدر تعیین می شود این شب پربرکت به نام شب "قدر" نامگذاری شده است.
مرحوم علامه مجلسی (ره) فرموده‌اند: بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است هم برای خود و هم برای پدر و مادر خویشان و دیگر مومنان؛ چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند و همچنین ذکرهای مختلف و صلوات بر حضرت محمد(ص) و خاندانشان تا آنجا که مقدور است، انجام دهند و در بعضی از روایات نیز تاکید شده است که «دعای جوشن کبیر» را در این سه شب بخوانند. 
در روایتی نیز آمده است که شخصی خدمت رسول خدا (ص) رسیده و عرض کرد: اگر شب قدر را درک کردم، ‌چه چیزی را از خداوند طلب کنم؟ که ایشان فرمودند: "عافیت و سلامتی را از خداوند بخواه". 
ارزش والای احیای شب قدر
یک کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که طبق آیات مبارکه سوره قدر، شب قدر برتر از هزار ماه است، افزود: هزار ماه برابر با 83 سال و چهار ماه است که با عمر یک انسان برابری می‌کند و خداوند متعال هر سال یکبار درهای رحمت خود را اینچنین به روی بندگان می‌گشاید. 
حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی در بیان عظمت و برکات شب قدر و احیای این شب والا، اظهار کرد: احیای این شب به قدری ارزشمند و مورد تاکید است که حضرت فاطمه زهرا(س) حسن و حسین(ع) را از صبح می‌خوابانید تا شب هنگام بیدار بوده و از فیوضات شب قدر بهره‌مند شوند. 
وی با بیان این‌که درک و توجه به قرآن و همچنین توجه به مقام ولی عصر(ع) در این شب پربرکت مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: شب قدر، شب بازگشت و توبه بوده و تاکید شده هرکس در هرجایگاهی که قرار دارد، در این شب توبه و استغفار کند. 
استغفار در شب‌های قدر
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به آیه مبارکه "توبوا الی الله جمیعا ایها المومنون" گفت: حتی مومنان نیز در این شب به توبه و استغفار دعوت شده‌اند چرا که در شب قدر، ارتقا و کامل شدن انسان مطرح است. 
وی با تاکید بر این‌که حقیقت شب قدر به فاطمه زهرا(س) مربوط می‌شود چرا که ایشان، انسان کامل هستند، گفت: قرین شدن شب شهادت حضرت علی(ع) با شب قدر اجر و جایگاه این شب را مضاعف کرده است. 
اعمال شب‌های قدر
وی در رابطه با اعمال شب‌های قدر اظهار کرد: احیا نگه داشتن، غسل کردن، زیارت امام حسین(ع)، قرآن بر سرگرفتن، استغفار کردن، مراسم بک یا الله و 100 رکعت نماز است که می‌توان به عنوان نماز قضا شده شش روز نیز اقامه کرد از جمله اعمال مشترکه در شب‌های قدر است. 
حجت‌الاسلام حسینی در مورد اعمال مخصوص شب‌های قدر نیز گفت: در شب نوزدهم ماه رمضان و اولین شب قدر 100 مرتبه استغفار مضاعف مورد تاکید واقع شده و همچنین در روایات آمده است که اهمیت شب‌های بیست‌و‌یکم و بیست‌و‌سوم بیش از شب نوزدهم بوده و اعمال خاصی برای خود دارند. 
وی در مورد اعمال مخصوص شب بیست‌وسوم رمضان نیز گفت: در شب 23 رمضان علاوه بر غسل اول شب، غسل آخر شب نیز وارد شده و همچنین قرائت سوره‌های دخان، عنکبوت و روم، قرائت هزار بار سوره قدر، دعای فرج امام زمان(عج) و دعای جوشن کبیر از جمله اعمال مخصوص این شب است. 
وی با بیان این‌که شب قدر، شب وصل است و کیفیت دعا و اتصال با خداوند در این شب بسیار مهم است، افزود: پی‌بردن به عظمت قرآن و توجه به 14 معصوم و به ویژه امام عصر(عج) از جمله موارد تاکید شده در این شب بوده و انسان خود را در این شب بازیابی می‌کند. 
قرائت نمازی در شب قدر در حدیث رسول اکرم(س)
در جلد هفتم مستدرک الوسایل از پیامبر گرامی اسلامی نقل شده است: «کسی که در شب قدر دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید را بخواند و پس از اتمام نماز، هفتاد مرتبه "استغفرالله واءتوب الیه" بگوید، از جای خویش برنخیزد تا خداوند او و پدر و مادرش را بیامرزد و ملائکه‌ای بفرستد تا حسنات او را تا سال دیگر یادداشت کنند و ملک دیگری را مامور ساز تا در بهشت برای او درختانی غرس کنند و قصرهایی بنا سازند که نهرهایی در آن جاری باشد و از دنیا نرود تا این‌که این الطاف خدا را در حق خود مشاهده کند». 
عظمت شب‌های قدر در احادیث معصومین(ع)
تفسیر برهان از امام باقر (ع) روایت می کند: «در شب قدر، هر امری از امور بندگان تا شب قدر سال آینده معین می گردد، از خیر و شر، طاعت و معصیت، ولادت و مرگ و روزی موجودات و هر آنچه در آن سال مقدر گشته حتمی است و خداوند را در آن مشیت است». 
همچنین از امام باقر (ع) درباره (انا انزلناه فی لیله مبارکه) سوال کردند، حضرت فرمودند: «نعم لیله القدر و هی فی کل سنه فی شهر رمضان فی العشر الاواخر» بله، این شب، شب قدر است و آن در هر سال در ماه رمضان و در دهه آخر آن است.(1) 
امام باقر(ع) در حدیث دیگری فرموده‌اند: شب قدر بر ما پوشیده نمى مانَد. فرشتگان در آن شب، گِرد ما مى چرخند».(2) 
در روایتی نیز از رسول خدا (ص) پرسیدند که شب قدر کدام یک از این شب هاست؟ حضرت فرمودند: «التمسوها فی العشر الاواخر من شهر رمضان)، آن را در دهه آخر ماه رمضان جست وجو کنید.(3) 
امام صادق علیه السلام نیز در حدیثی فرموده‌اند: «هر کس دو سوره عنکبوت و روم را در ماه رمضان، در شب بیست و سوم بخواند، به خدا قسم او از اهل بهشت است».(4) 
امام صادق (علیه ‎ السلام) در حدیث دیگری فرموده‌اند: «کسی که فاطمه را آن ‎ گونه که هست درک کند، شب قدر را درک کرده است». (5)
در روایتی دیگر از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است: «مَن أحیی لَیلَهَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَی السَّنَهِ القابِلَهِ؛ هر کس شب قدر را احیا بدارد ، تا سال آینده عذاب از او بر داشته می‏شود».(6) 
در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است: «آغاز سال شب قدر است و در آن شب برنامه سال آینده نوشته می‌شود».(7) 
رمضان، ماه نزول کتب آسمانی
امام صادق(ع) در حدیث دیگری نیز مى‌فرمایند: «تورات در ششم ماه مبارک رمضان، انجیل در دوازدهم، زبور در هیجدهم و قرآن مجید در شب قدر نازل گردیده است».(8) 
منابع:
1- فروع کافی، کلینی
2و3- بحار الأنوار
4- تهذیب الأحکام، جلد3
5- بحارالانوار
6- اقبال الأعمال ، ج 1
7 و8- وسائل الشیعه
گردآورنده: مهری هاشم زاده، خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/143802/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره بازیگر نوجوان نقش «فرید» آوای باران بعد 11 سال در کُره

ساخت 3180 واحد مسکونی در شهرک شهیدخراسانی اردبیل

اجرای 87 پروژه گردشگری در استان اردبیل

تحویل 1000 واحد مسکونی به محرومان در اردبیل

افزایش 2 برابری اعتبارات عمرانی ورزش اردبیل

سالن تخصصی ورزش نابینایان و توان‌یابان تامین اعتبار می‌شود

تلاش 5 ساعته برای نجات نوجوان اشنویه ای+فیلم

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

​آغاز طرح جهادی تلفیق آبزی‌پروری با فعالیت‌های کشاورزی در آذربایجان شرقی

حادثه رانندگی در آذربایجان شرقی یک نفر فوتی درپی داشت

تهاتر مالیاتی برای اجرای بیمارستان 1000 تختخوابی تبریز

صادرات یک و نیم میلیارد دلاری کالا از آذربایجان شرقی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دورهمی بهاری دو بازیگر زن خاطره‌انگیز

تهران گردی جالب «ستایش» در کنار خواهر و همسرش با تیپی بهاری

احداث 3180 واحد مسکونی در شهرک خراسان اردبیل

احداث سه هزار و 180 واحد مسکونی در شهرک شهید خراسانی اردبیل

87 پروژه گردشگری در استان اردبیل درحال اجرا است

کوهنوردان مفقودی دره جرمی ارومیه نجات یافتند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف جاده اهر - مشگین شهر

یک کشته در برخورد خودرو با تیر برق در سردرود تبریز

بمب بزرگ تراکتوری‌ها ؛ سرمربی سابق گرت بیل در راه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

جان‌باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

تاوان سنگین تالار و رستوران متخلف در اردبیل

داروهای نهفته در دل طبیعت کوه سبلان شفابخش و روح افزا

نهضت تجلیل از معلمان فراگیر شود/عزم جمعی برای پاسداشت معلمان

جشنواره نمایش اسب اصیل ایرانی در اردبیل

اهداف کاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در سال 1403 مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی سالی با در آمد مالی خوبی را پشت سرگذاشت

کشف 30 دستگاه ماینر در شهرستان پلدشت

اجرای 60 طرح محرومیت زدایی در شهرستان پلدشت

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه

ملاقات مردمی استاندار آذربایجان غربی

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه اول اردیبهشت

چندش‌ترین سالاد دنیا

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی اول اردیبهشت

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

بمب بزرگ تراکتوری‌ها؛ سرمربی سابقب گرت بیل در راه تبریز

جان باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

خودروهای متخلف در تبریز توقیف می‌شوند

تبریک تولد 85 سالگی رهبر انقلاب؛ رهبران معاصر با آیت‌الله خامنه‌ای قابل مقایسه نیستند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف جاده اهر - مشکین شهر

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان