پیام آذری

آخرين مطالب

از آخرین وضعیت بازار تا صنعت مس در نشست خبری استاندار؛

دکتر پورمحمدی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد سياسي

دکتر پورمحمدی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - دکتر محمدرضا پورمحمدی در این نشست، شفافیت، پاسخ‌گویی، قانون‌گرایی و مسئولیت‌پذیری را از مهم‌ترین ویژگی‌های حکمرانی خوب دانست و ادامه داد: ایجاد حس پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری در جامعه به عهده رسانه‌هاست و باید با همت این قشر و قانون‌گرایی کامل در بخش‌های مختلف جامعه به سمت یک جامعه مطالبه گر حرکت کنیم.
از نقدهای سازنده و کارشناسی استقبال می‌کنیم
استاندار آذربایجان شرقی، از رسانه‌ها به‌عنوان چشمان بینا و گوش‌های شنوای جامعه نام برد و افزود: فعالان حوزه رسانه و مطبوعات، نقش مهمی در رساندن صدای مردم و مسئولان به یکدیگر دارند.
وی همچنین نقد سازنده و کارشناسی را از مهم‌ترین رسالت‌های روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه قلمداد کرد و گفت: به جرأت اعلام می‌کنم که در مسیر توسعه استان، بی‌نیاز از نظرات نقادانه و دلسوزانه رسانه و مطبوعات نیستیم.
پورمحمدی با اشاره به سختی‌های کار روزنامه‌نگاری و خبرنگاری، افزود: از بدو مسئولیت خود در استان به تمامی مسئولان دستور داده‌ام که حق شکایت از اصحاب رسانه را ندارند. از اصحاب رسانه نیز انتظار دارم مطابق با قانون مطبوعات، جوابیه و یا پاسخ‌های مسئولان به موضوعات مختلف را منتشر کرده و در عین حال، هیچ ابایی از طرح دیدگاه‌های نقادانه و کارشناسی خود نداشته باشند.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به بخشی از ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: دستیابی جمهوری اسلامی ایران به بازار 300 میلیون نفری کشورهای CIS جز از طریق استان آذربایجان شرقی میسر نیست و تلاش می‌کنیم که با همت مسئولان و همراهی مردم و رسانه‌ها، آذربایجان را به جایگاه درخشان خود بازگردانیم.
وی با اشاره به وجود معادن غنی در استان، اظهار داشت: به‌رغم وجود 8.2 میلیارد تن ذخیره معدنی شناسایی شده و وجود بیشترین ذخایر معدنی خاک صنعتی، طلا، مس و نفلین‌سینیت کشور در استان، توجه شایانی به این حوزه نشده و نیازمند حضور و افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش معدن هستیم.
پورمحمدی با بیان اینکه متأسفانه استان آذربایجان شرقی در سال‌های گذشته به استانی مهاجرفرست تبدیل شده است، افزود: اکثر مهاجران استان را نیروهای فعال و جویای کار تشکیل می‌دهند که حاکی از غیرت این قشر برای بیکار نماندن و کسب روزی حلال است؛ به همین جهت همواره میزان نرخ بیکاری در استان، پایین‌تر از متوسط کشوری اعلام می‌شود.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین از افزایش نرخ مشارکت استان از 21 درصد در سال 1375 به 38 درصد در سال‌های اخیر خبر داد و اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار اعلام شده، نرخ بیکاری استان در سال 96، 10.7 درصد بوده است که این رقم، پایین‌تر از نرخ متوسط کشوری است.
وی با بیان اینکه بهره‌مندی استان از تسهیلات نیز با روند کاهشی مواجه بوده است، تصریح کرد: این رقم در سال 88، 2.8 درصد از تسهیلات کشوری بود که در سال 94 به 2.2 درصد رسیده، اما خوشبختانه سهم سپرده‌های استان از مجموع سپرده‌های کشور از 2.60 درصد به 2.68 درصد افزایش ‌یافته است.
جبران خسارت‌های آتش‌سوزی در بازار تبریز
استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سؤالی مبنی بر امکان استفاده بازاریان فاقد بیمه که در حادثه آتش‌سوزی اخیر در بازار تبریز خسارت دیده‌اند، گفت: 125 مغازه در این حادثه خسارت دیدند که با همکاری بیمه ایران و سایر شرکت‌های بیمه، خسارت آن‌ها جبران می‌شود؛ برای افرادی هم که محل کسب و اجناس خود را بیمه نکرده بودند تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده که از آن جمله می‌توان به معافیت مالیاتی در بازه زمانی مشخص و احتمال بهره‌مندی از بیمه پوششی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه بازسازی و مرمت بازار، بر عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، افزود: بر اساس اعلام شهرداری تبریز، مغازه‌های جایگزین به مدت یک سال در اختیار بازاریان خسارت دیده قرار می‌گیرد تا کسب‌وکار آن‌ها مختل نشود.
لزوم برخورد جدی با گران‌فروشی
استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نارضایتی مردم از گرانی کالاهای اساسی و عدم نظارت و برخورد جدی با متخلفان، گفت: گرانی و گرانفروشی، دو مقوله جدا از هم هستند؛ طبیعتا با در نظر گرفتن مسائلی همچون افزایش دستمزدها و قیمت حامل های انرژی، افزایش قیمت تمام شده کالاها نیز اجتناب ناپذیر است، اما گران فروشی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.
وی افزود: بنده نیز به نوبه خود از گران‌فروشی و بی‌انصافی برخی افراد، گله‌مندم و در جلسات متعدد بر ضرورت برخورد جدی، شفاف و قانونی با سوءاستفاده کنندگان از وضعیت اقتصادی تاکید کرده‌ام.
پورمحمدی همچنین با بیان اینکه باید نظارت دستگاه های متولی بر وضعیت بازار استان افزایش یابد، گفت: عدم تناسب جرم و مجازات در این حوزه یکی از مهم‌ترین مشکلات است که باید در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ شود.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه باید تحریم‌ها را به فرصتی برای حرکت در مسیر استقلال و خودکفایی تبدیل کنیم، افزود: در عین حال باید با غافلانی که در داخل، خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی کرده و درصدد افزایش نارضایتی‌های عمومی هستند نیز به شدت برخورد شود.
وی تصریح کرد: از رسانه‌ها نیز انتظار دارم که وجدان‌های بیدار و منصف جامعه را در جهت کمک به مسئولان برای سامان‌بخشی به وضعیت اقتصادی همراه کنند و مردم نیز با گزارش‌های به‌موقع، دستگاه‌های نظارتی را در جریان تخلفات و سوءاستفاده‌ها قرار دهند.
آخرین وضعیت صنایع مس و خودروسازی
استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی مس در مجتمع مس سونگون، گفت: مخالف سرسخت خام‌فروشی مس هستم، زیرا نفع زیادی برای استان ندارد.
پورمحمدی با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های گذشته، در حق صنعت مس، کم‌لطفی شده است، افزود: در جلسات متعدد اعلام کرده‌ام که با توجه به تراکنش 30 هزار میلیارد تومانی مس سونگون، تمامی حساب‌های این مجتمع باید به استان منتقل شود که در صورت تحقق این مهم، بسیاری از مشکلات همچون ارائه تسهیلات به متقاضیان در بخش‌های مختلف رفع خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم افزایش توجه به فرآوری محصولات در مجتمع مس سونگون، ادامه داد: راه‌اندازی کارخانه و بخش‌های مورد نیاز صنایع پایین‌دستی مس در این منطقه از مهم‌ترین اولویت‌های ماست که قرارداد آن با یک شرکت چینی منعقد شده و تامین تجهیزات مورد نیاز از داخل و خارج از کشور نیز در دست اقدام است.
استاندار آذربایجان شرقی، ایجاد قطب سوم تولید خودرو در استان را یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان و از اولویت‌های خود عنوان کرد و گفت: تولید خودروهای تجاری و مسافری از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای تحقق این هدف است.
واقعیت موضوع قطع درختان ارسباران
وی همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران و امکان تأخیر در این رویداد با توجه به اخبار مربوط به قطع درختان این منطقه، گفت: نسبت به حساسیت ویژه اصحاب رسانه در این زمینه قدردانم و همه ما موافق حمایت از محیط زیست و تلاش برای توسعه پایدار هستیم.
پورمحمدی ادامه داد: البته باید توجه داشت که هر چوبی که قطع و حمل می‌شود، الزاماً چوب جنگلی نیست و طبیعی است که برخی افراد با ایجاد قلمستان، چوب این درختان را برای استفاده در صنایع چوبی به فروش می‌رسانند.
وی افزود: با این وجود، قطع و حمل درختان با مجوز نهادهای مرتبط انجام می‌شود و نهادهای نظارتی و پلیس راه نیز با متخلفان و حمل‌کنندگان غیرمجاز درختان برخورد می‌کنند.
استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی استان برای برگزاری یک انتخابات سالم و باشکوه در استان خبر داد و ابراز کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که امسال نیز شاهد افزایش مشارکت مردم استان در انتخابات باشیم و تمامی مجریان انتخابات نیز با حفظ بی‌طرفی برای برگزاری انتخاباتی سالم و امن تلاش می‌کنند.
معاونان استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست در پاسخ به سوالات مربوط به حوزه‌های کاری خود، توضیحات لازم را ارائه کردند که خبرهای آن متعاقباً منتشر می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/142353/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خیر خلخالی بیش از2 هزار دست لباس به دانش‌آموزان اهدا کرد

تولید روزانه بیش از 12 تُن کنسرو ماهی در اردبیل

سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد

نگرانی ساکنان شهرک پرواز تبریز از جولان آزادانه سگ‌های ولگرد

چه کسی به پاکو خمس گفت از ایران برود

چرای دام‌ها در دل طبیعت بهاری روستای تازه کند بخش موران + فیلم

اهدای ویلچر به توانخواهان بهزیستی میاندوآب

برگزاری اولین جلسه شورای اداری شهرستان تبریز

تور عروس خاص و متفاوت ساناز ارجمند، همسر دوم شهاب حسینی/ عکس

نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال!/ ویدئو

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

جلسه شورای ترافیک شهرستان پلدشت

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

شهر بوکان مزین به یادمان شهید گمنام می‌شود

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

580 روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است

دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال 1403

بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس

تصفیه روزانه 28 هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی

تعویض نزدیک به 2 هزار فقره کنتور آب خراب مشترکین در شهرستان خوی

برگزاری جلسه تحویل خط انتقال آب روستای آغبلاغ ولدیان شهرستان خوی

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

رفع اتفاق خط انتقال آب شرب روستای قریس شهرستان خوی

موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت در آذربایجان غربی رفع شود

مشکل آب‌شرب 765 خانوار روستایی در میاندوآب حل شد

افزایش 2 برابری سرانه ورزشی آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم

رفع تصرف 3 هکتار از اراضی ملی در اشنویه

سرانه فضای ورزشی آذربایجان غربی به 20 سانتی متر رسید

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی

پاکو خمس: پروژه بزرگی در تراکتور داشتیم

واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی

ادامه اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت در اردبیل

محرومیت زدایی سپاه با بهسازی 65 کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل

برخورد قانونی دیوان محاسبات اردبیل با تضییع کنندگان بیت المال

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

2 هزار و 100 میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد

کودک میاندوآبی در کانال آب غرق شد

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

360 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

رویداد هنری "بهار هنر انقلاب" در آذرشهر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

حمله خرس به بانوی روستایی در ارتفاعات روستای لگ بن پیرانشهر

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد