پیام آذری

آخرين مطالب

150 میلیارد ریال برای طرح های آبخیزداری مهاباد هزینه می شود اقتصادي

150 میلیارد ریال برای طرح های آبخیزداری مهاباد هزینه می شود
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مهاباد - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: امسال اعتبار طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در این شهرستان در مقایسه با سال قبل سه برابر افزایش یافته و به 150 میلیارد ریال رسیده است.
به گزارش ایرنا، مجید پاتو روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه این شهرستان اظهار داشت: سال گذشته از مجموع 200 میلیارد ریال اعتبار طرح های آبخیزداری آذربایجان غربی 50 میلیارد ریال به مهاباد اختصاص یافته بود که امسال با توجه به افزایش اعتبار استان به 600 میلیارد ریال، اعتبار مهاباد نیز سه برابر شده است.
وی اضافه کرد: سال 1397 در 2 حوضه آبریز روستاهای «میرسه» و «آفان» 2 هزار و 400 مترمربع طرح های آبخیزداری به صورت ساخت سیل بند و یکهزار و 400 هکتار طرح بیولوژیکی شامل کپه کاری و کاشت نهال درختان مثمر جنگلی انجام شد.
وی در خصوص طرح های آبخیزداری در سال 1398 نیز گفت: امسال علاوه بر توسعه این طرح ها در روستاهای «میرسه» و «آفان»، در پنج حوزه دیگر و 24 روستا از روستاهای «کانی بازار»، روستاهای جنگلی «کاولان» و «کوران» و روستای «دهبکر» در بالادست سد مهاباد طرح های آبخیزداری اجرا می شود.
«پاتو» در خصوص احیای جنگل های حاشیه سد مهاباد نیز گفت: از اعتبار آبخیزداری مهاباد 21 میلیارد و 400 میلیون ریال برای احیای 75 هکتار از جنگل های حاشیه سد اختصاص می یابد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد هدف از اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در این شهرستان را کنترل سیل و رسوب، تغذیه سفره های زیرزمینی، افزایش پوشش گیاهی در پایین دست، بهبود وضعیت معیشتی حوضه نشینان و تعادل دام و مرتع عنوان کرد و افزود: عملیات آبخیزداری مکمل فعالیت های حفاظت از اراضی ملی و بخش های جنگل و مرتع است.
وی ادامه داد: این فعالیت ها به صورت عملیات بیولوژیکی، مکانیکی، بیومکانیکی و مدیریتی، مهمترین راه حفاظت خاک و کاهش خسارت ناشی از فرسایش و تخریب خاک به شمار می رود و می تواند عامل مهمی در توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی باشد.
** خلع ید در 262 هکتار از اراضی ملی مهاباد
رییس اداره مناطع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: سال گذشته در مجموع 55 فقره پرونده تصرف اراضی ملی در این شهرستان تشکیل شد و 180 هکتار از اراضی ملی از متصرفان خلع ید شد و در اختیار دهیاران و شورای اسلامی روستاها قرار گرفت.
«پاتو» در خصوص پرونده های تخریب اراضی ملی نیز اظهار داشت: در سال 1397 در مجموع 66 فقره پرونده تخریب اراضی ملی تشکیل و 62 هکتار از این اراضی از تخریب کنندگان باز پس گرفته شد.
وی اضافه کرد: پنج فقره پرونده با مساحت 20 هکتار نیز تصرف مجدد در اراضی ملی انجام شده بود که پس از بررسی خلع ید مجدد صورت گرفت.
رییس اداره مناطع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: سال گذشته 71 فقره پرونده چرای زودرس و دیررس دامداران این شهرستان تشکیل و ورود 6 هزار و 448 راس دام غیرمجاز به مراتع استان گزارش شد.
وی در خصوص پرونده قطع درختان نیز افزود: سال قبل 22 فقره پرونده قطع درختان تشکیل شد و متخلفان در این راستا اقدام به قطع 494 اصله درخت کرده بودند.
پاتو گفت: سال 1397 در مجموع 290 فقره پرونده انواع تخلف در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد تشکیل شده بود که متخلفان در مجموع به پرداخت 690 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.
** نصب 15 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاهای مهاباد
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: سال گذشته 15 دستگاه آبگرمکن خورشیدی به مناسبت هفته منابع طبیعی در روستاهای این شهرستان نصب شد.
«پاتو» اظهار داشت: اهدای این آبگرمکن های خورشیدی در راستای ترویج استفاده از انرژی پاک و جایگزینی سوخت های فسیلی و هیزمی و در روستاهای «دول بهار»، «محمود آباد» و «آفان» از توابع این شهرستان انجام شد.
وی اضافه کرد: برای خرید هر دستگاه آبگرمکن خورشیدی در حدود 70 میلیون ریال و در مجموع یک میلیارد ریال برای خرید این 15 دستگاه هزینه شده بود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد افزود: با نصب این آبگرمکن های خورشیدی، استفاده روستاییان از چوب جنگل کمتر شده و همین امر باعث حفاظت بیشتر جنگل های بلوط می شود.
وی اظهار داشت: انرژی خورشیدی منبعی قابل دسترس، رایگان و تجدیدپذیر است که استفاده از آن میزان قابل توجهی از وابستگی جنگل نشینان به سوخت های فسیلی و چوب درختان جنگلی را کاهش می دهد.
** 90 تُن چوب قاچاق در مهاباد توقیف شد
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: سال گذشته در مجموع 90 تُن چوب در قالب چند محموله چوب درختان جنگلی که به صورت قاچاق در حال انتقال از این شهرستان بود، کشف و توقیف شد.
«پاتو» افزود: این محموله که براساس گزارش های مردمی در چند دستگاه تریلر و چند دستگاه خودرو سبک از پیرانشهر و سردشت بارگیری شده بودند، با همکاری عوامل انتظامی متوقف شد.
وی اضافه کرد: قاچاقچیان چوب قصد داشتند که این محموله ها را از طریق مهاباد به استان های عمقی کشور منتقل کنند که با هوشیاری ماموران متوقف شدند.
پاتو با اشاره به شگردهای قاچاقچیان چوب گفت: این افراد چوب درختان جنگلی را ابتدا بارگیری می کنند و در قسمت های بالای بار نیز چوب های خشک و غیرجنگلی را قرار می دهند تا ماموران به آن مشکوک نشوند.
وی افزود: بیش از 90 درصد محموله توقیف شده مربوط به درختان بید بود که اغلب در بستر رودخانه های دایمی و فصلی به صورت پراکنده وجود دارد.
وی از مردم طبیعت دوست، همیاران طبیعت، دهیاران، شوراهای اسلامی شهر و روستا خواست تا برای مشارکت در حفاظت از منابع طبیعی، گزارش های خود را مبنی بر تخریب، تصرف و قطع غیرمجاز درختان به شماره تلفن 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.
پاتو اظهار داشت: جنگل های این شهرستان که جزء جنگل های زاگرس شمالی بوده در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده، به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی دارای اهمیت زیادی است.
** 120هکتار مرتع مهاباد سال گذشته دچار آتش سوزی شد
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: سال گذشته 200 مورد آتش سوزی در مراتع این شهرستان اتفاق افتاد و در این آتش سوزی ها در مجموع 120 هکتار از مراتع طعمه حریق شد.
پاتو افزود: افزایش پوشش گیاهی و بالا رفتن دمای هوا سبب بیشتر شدن آتش سوزی در مراتع این شهرستان بود که بیشترین آتش سوزی در مراتع بخش خلیفان رخ داد؛ عامل انسانی و سهل انگاری عمده دلایل شعله ور شدن آتش در این منطقه بود.
وی اضافه کرد: دستگاه دمنده آتش برای خاموش کردن آتش در مراتع خریداری شده که قابل حمل است و با فشار هوا شعله های آتش را خاموش می کند.
وی با اشاره به برنامه های امسال در خصوص مقابله با آتش سوزی در مراتع نیز گفت: 79 کلاس ترویجی و آموزشی برای روستاییان در خصوص مقابله با آتش سوزی مراتع و مقابله با تخریب طبیعت برگزار شده و در مجموع 2 هزار و 230 نفر در این کلاس ها مشارکت داشتند.
وی یادآور شد: 2 پد فرود بالگرد در تاج سد مهاباد و اماکن نظامی نیز برای نشست و برخاست بالگرد در این شهرستان شناسایی شده که در صورت وقوع آتش سوزی گسترده در مراتع امکان خاموش کردن هوایی وجود داشته باشد.
پاتو از دوستداران طبیعت خواست هنگام روشن کردن آتش، از گسترش آن به دامن طبیعت جلوگیری کنند و قبل از ترک محل بقایای آتش را با آب خاموش کنند.
** تشکیل 118 فقره پرونده چرای زودرس دام در مهاباد
رییس اداره مناطع طبیعی و آبخیزداری مهاباد در خصوص پرونده های چرای زودرس دام در سال 1398 نیز گفت: امسال نیز 118 فقره چرای دام در این اداره تشکیل شد و متخلفان به پرداخت 390 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.
وی افزود: این دامداران متخلف قبل از شروع فصل چرا، دام های خود را برای تعلیف به مراتع این شهرستان برده بودند.
وی بیان کرد: هرگونه چرای زودرس دام قبل از 15 اردیبهشت سال جاری در مراتع این شهرستان ممنوع است و با متخلفان برخوردهای قانونی لازم صورت می گیرد.
رییس اداره مناطع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: از دامداران متخلف، تعهد محضری گرفته شده که تخلف چرای زودرس را تکرار نکنند که در همین زمینه نیز 20 دامدار به دلیل تمکین نکردن به دستگاه قضایی معرفی شدند.
«پاتو» در خصوص صدور پروانه های الکترونیکی چرای دام در مراتع این شهرستان نیز اظهار داشت: امسال بیش از سه هزار فقره پروانه چرای دام در مراتع این شهرستان صادر شد و در مجموع بیش از 2 میلیارد و 20 میلیون ریال عوارض «پوشانه» از بهره برداران اخذ گردید.
وی با اشاره به اینکه در مهاباد دام مازاد وجود دارد، یادآور شد: در این شهرستان 170 هزار راس دام مجاز به استفاده از مراتع هستند در حالی که هم اکنون سه برابر این مقدار دام در این شهرستان از مراتع استفاده می کنند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: بیش از پنج هزار بهره بردار در مراتع مهاباد مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از 80 هزار تن علوفه را از این مراتع برداشت می کنند.
وی افزود: در مهاباد بیش از 197 هزار هکتار مرتع وجود دارد که 50 هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، 70 هزار هکتار مراتع درجه 2 با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه 3 با پوشش ضعیف است.
وی در خصوص سایر اقدامات این اداره در سال 1397 نیز گفت: سال قبل 88 هکتار ذخیره گاه جنگلی در این شهرستان شناسایی شد و 60 هزار اصله نهال گونه های جنگلی که در نهالستان این اداره کشت شده بود، توزیع گردید.
وی افزود: سال قبل 514 پرونده رفع تداخلات تشکل و 493 پرونده بررسی شد، سند 11 هزار هکتار از مراتع به منظور تثبیت مالکیت دولت تنظیم و 35 هکتار برای احداث مسکن روستایی واگذار شد.
پاتو گفت: سال قبل 2 هزار مورد استعلام الکترونیکی ادارات مختلف پاسخ داده شد و 30 مورد واگذاری زمین برای طرح های صنعتی و 54 استعلام معدن بررسی شد.
به گزارش ایرنا در پایان این نشست، خبرنگاران سوالاتی در مورد اقدامات اداره منابع طبیعی مهاباد مطرح کردند و کارت همیار طبیعت (محافظ افتخاری) برای خبرنگاران حاضر در نشست صادر شد.
در مهاباد بیش از 197 هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و یکهزار هکتار جنگل وجود دارد؛ جنگل های این شهرستان بیشتر در مناطق غربی و در روستاهای کاولان و کوران واقع است؛ این جنگل ها در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی دارای اهمیت زیادی است.
در مهاباد همچنین بیش از 197 هزار هکتار مرتع وجود دارد که 50 هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، 70 هزار هکتار مراتع درجه 2 با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است.
3020/6185/3072

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/139366/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

پیروزی 15 بر صفر تیم شرکت گاز آذربایجان غربی در زنجان

تولید سالانه بیش از 100 هزار تن یونجه در شهرستان میاندوآب

14 سیلو برای خرید گندم مازاد بر نیاز زارعین در آذربایجان غربی آماده سازی شده است

پرداخت 24 میلیارد تومان تسهیلات بنیاد برکت در اشنویه

گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی در خوی

آب شرب روستا‌های کیله و بالابان پیرانشهر تأمین شد

ضرورت ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

دستگیری سارقان سیم و کابل‌های برق در مراغه

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

تغییر چهره «گلنار» سریال گلیدخت بعد 3 سال

اولتیماتوم یک ماهه به تکمیل تصفیه خانه پساب مشگین شهر

رفع تصرف 50 هکتار از اراضی ملی در بوکان

امسال 93 هزار تُن گندم در میاندوآب برداشت می‌شود

رفع نشتی مخزن هوائی روستای گلمرز شهرستان ارومیه

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

تصاویری از سیلاب در شهرستان زرآباد

تامین آب شرب روستا‌های کیله و بالابان شهرستان پیرانشهر

بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهرستان میاندوآب

بازدید شبانه از واحد‌های شبکار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی: هیچ نفوذ ریزپرنده یا غیره رخ نداده

دستگیری سارقان سیم کابلهای برق در مراغه

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت‌به رگبار باران و رعدوبرق هشدار داد

صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد

صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد

جلوه گری شکوفه‌های درختان در طبیعت شهر قطور + تصاویر

دستگیری عامل ایجاد مزاحمت در بوکان

حادثه رانندگی در محور ارومیه_سلماس

افزایش 15 درصدی صید ماهی از دریاچه سد مهاباد

حادثه رانندگی در محور مرگنلر _ چایپاره

لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

ارتش اسرائیل مشغول به خود؛ رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

شلیک پدافند در پی مشاهده شئ مشکوک در آسمان تبریز

ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟

لزوم ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

قاب هایی جالب از تیپ و چهره «محمد» سریال ستایش در کنار همسرش

پیش بینی برداشت بیش از 90 هزار تن گندم در میاندوآب

ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟ /توضیحات معاون سیاسی استاندار درباره فعال شدن پدافند هوایی

(ویدیو) اولین تصاویر تبریز بعد از شنیده شدن صدای چند انفجار

فیلمی از وضعیت امروز شهر تبریز پس از برخی اخبار در مورد حادثه امنیتی

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

تبریز در امنیت و آرامش کامل است

شلیک پدافند هوایی در تبریز