پیام آذری

آخرين مطالب

نقش برجسته ادارات کل اقتصاد و دارایی استانها در رونق تولید اقتصادي

نقش برجسته ادارات کل اقتصاد و دارایی استانها در رونق تولید
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه - سال 1398 در حالی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «رونق تولید» مزین شد که نوسان نرخ ارز طی سال گذشته نه تنها قدرت خرید مصرف‌کنندگان را کاهش داد بلکه با افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید، مشکلاتی را نیز برای تولیدکنندگان ایجاد کرد.
به گزارش ایرنا در چنین شرایطی رونق تولید با کمک تمامی آحاد جامعه می‌تواند به خروج کشور از وضعیت فعلی کمک کند و نقش دستگاه های اجرایی و سیاست‌گذار حوزه اقتصادی همچون اداره کل اقتصاد و دارایی در این زمینه پررنگ و مهم است؛ بر همین اساس به ‌سراغ «داود غفارپور» مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌غربی رفتیم تا از برنامه‌ها و تدابیر استانی این اداره کل برای تحقق شعار آگاه شویم.
** سوال: دلیل نامگذاری سال 1398 به عنوان «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری چه می‌تواند باشد؟
جواب: انتخاب این عنوان یک اقدام بسیار هوشمندانه و عالمانه بود زیرا در حال حاضر کشور تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا و همچنین کشورهای غربی قرار دارد و در عین حال، جهش بی‌سابقه قیمت دلار باعث ایجاد تورم افسارگسیخته و کاهش شدید ارزش پول ملی شده است. همچنین، افزایش قیمت کالاهای وارداتی و هزینه‌های مواد اولیه مورد نیاز تولید در سال 1397، موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی یا کاهش تولید آنها شد. بر همین اساس بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به تعدیل نیرو ناگزیر شده‌اند. لذا اقتصاد داخلی از یک طرف با معضل بیکاری و از طرف دیگر با پدیده تورم مواجه است. البته این وضعیت، یعنی تورم همراه با رکود برای اقتصاد ایران چندان تازگی ندارد لیکن باید دقت داشت که در سال گذشته کشور شدیدترین نوع تورم رکودی را تجربه کرد.
تنها راه خروج در چنین شرایطی ایجاد رونق در بخش تولید است. ایران ظرفیت‌های خوبی در حوزه تولید (مثلاً در بخش‌های صنایع دریایی، لوازم خانگی و ...) دارد که می‌تواند با تکیه بر استعدادهای بومی و ایجاد روحیه خودباوری و امید در میان تمامی اقشار جامعه بویژه تولیدکنندگان و کارآفرینان از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده کند. رونق تولید باعث ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری می‌گردد و «رونق تولید» یک شعار انگیزشی و در عین حال ناظر به ضعف اصلی اقتصاد کشور (یعنی رکود) است. وقتی تولید رونق می‌یابد، اشتغال ایجاد می‌شود و برای نیروی کار درآمد و قدرت خرید به وجود می‌آید. افزایش قدرت خرید باعث افزایش تقاضا برای محصولات، بالا رفتن فروش و افزایش سود تولیدکننده می‌شود. بعلاوه تولیدکننده با مشاهده اضافه تقاضای بازار، اقدام به سرمایه‌گذاری بیشتر و توسعه بنگاه اقتصادی و لذا بکارگیری بیشتر نیروی انسانی می‌کند. تقاضای بیشتر برای نیروی انسانی به معنای ایجاد اشتغال بیشتر، درآمد بیشتر برای عوامل تولید، سود بیشتر برای تولیدکننده، سرمایه‌گذاری بیشتر و تولید بالاتر خواهد بود و این چرخه توسعه‌یافتگی به همین ترتیب ادامه می‌یابد تا کشور را از وضعیت رکودی کنونی خارج کند. لذا آنچه امروزه اقتصاد کشور به آن نیازمند است، انجام اقدامات لازم در راستای رونق تولید است.
** سوال: اقداماتی برای رونق تولید در سال 1398 می‌توان انجام داد؟
جواب: یکی از الزامات اصلی رونق تولید، فراهم بودن شرایط مناسب برای تولید است؛ مجموعه‌ای از عوامل بر میزان تولید تأثیر می‌گذارد که می‌توان با شناسایی و بکارگیری آنها در جهت اهداف معین به تحقق شعار سال کمک کرد. این عوامل را می‌توان به صورت عوامل داخلی و عوامل خارجی تعریف کرد. عوامل داخلی آن دسته از عواملی است که در اختیار بنگاه اقتصادی قرار دارد و بنگاه می‌تواند با تغییر و اصلاح آنها باعث افزایش میزان تولید گردد. به عنوان مثال کاهش هزینه‌های تولید از طریق نوآوری در فرآیند تولید محصول، افزایش بهره‌وری نیروی انسانی از طریق ایجاد انگیزه، ارتقای کیفیت محصول، تنوع در بسته‌بندی، استفاده از استراتژی‌های جدید تبلیغات و بازاریابی، بهره‌مندی صحیح از فضای مجازی، آشنایی با علوم تجارت بین‌الملل و ... از جمله عوامل داخلی موثر در رونق تولید است.
عوامل خارجی نیز شامل آن دسته از عواملی است که در اختیار بنگاه اقتصادی قرار ندارد و تحت تأثیر محیط و فضای حاکم بر تولید قرار می‌گیرد. این دسته از عوامل را فضای کسب و کار می‌نامند؛ در واقع فضای کسب و کار به مجموعه عواملی گفته می‌شود که بر عملکرد یا اداره بنگاه‌های اقتصادی مؤثر بوده اما تقریباً خارج از کنترل مدیران بنگاه‌ها قرار دارد که از مهمترین این عوامل می‌توان به ثبات اقتصاد کلان، کیفیت زیرساخت‌های کشور، کیفیت کاری دستگاه‌های اجرایی، نظام قوانین و مقررات، هزینه و امکان دسترسی به آمار و اطلاعات، فرهنگ کار و حتی میزان بارندگی و سایر عوامل اشاره کرد. طبیعی است که بهبود فضای کسب و کار از عهده بخش خصوصی برنمی‌آید و این دولت و سایر نهادهای عمومی است که با ایفای نقش مؤثر در رفع موانع کسب و کار، رونق تولید را سرعت ببخشند. اقداماتی از قبیل تسریع در صدور مجوزها، مشورت با فعالان اقتصادی پیش از سیاست‌گذاری، شفاف‌سازی اطلاعات و آمار مورد نیاز فعالان اقتصادی، شفاف‌سازی معاملات بخش عمومی، باثبات و قابل پیش‌بینی کردن سیاست‌ها، هدایت ظرفیت‌های سیاست خارجی در جهت افزایش صادرات غیرنفتی و جذب سرمایه خارجی و ... از سوی بخش عمومی در رونق تولید و تحقق شعار سال 1398 بسیار مؤثر خواهد بود.
** سوال: موانع تحقق شعار سال کدام است؟
جواب: هر آنچه که مانع بهبود فضای کسب و کار گردد، مانع رونق تولید نیز خواهد شد. مواردی از قبیل بی‌اطلاعی مسئولان از مشکلات واحدهای تولیدی، تأمین نشدن مواد اولیه مورد نیاز برای تولید، وجود قوانین و مقررات محدودکننده تولید، نبود یا شناسایی نشدن بازارهای هدف، پایین بودن سطح تکنولوژی، وجود بوروکراسی اداری، ضعف امکانات زیرساختی، نبود ثبات و هماهنگی در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های کلان و ... می‌تواند برای خروج کشور از رکود، رونق تولید و تحقق شعار سال مشکل‌آفرین باشد. در کنار تمامی این موارد نبود جدیت در انجام وظایف محوله در دستگاه‌های اجرایی نیز باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد لذا لازم است ضمن شناسایی دقیق موانع و مشکلات پیش روی تولید و تلاش در جهت رفع آنها، دستگاه‌های اجرایی نیز با جدیت هرچه تمام‌تر، نقش خود را در تحقق شعار سال ایفا کنند.
** سوال: نقش اداره کل امور اقتصادی و دارایی در تحقق شعار سال به چه صورت خواهد بود؟
جواب: همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد سرمایه‌گذاری و کسب و کار دو عامل اصلی تأثیرگذار بر رونق تولید می‌باشد که هر دوی این عوامل به نوعی در ارتباط با نقش و وظایف اداره کل امور اقتصادی و دارایی است. این اداره کل به عنوان دبیرخانه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری با ترکیب معاونان مطلع، آگاه و مرتبط با امور سرمایه‌گذاری دستگاه‌های اجرایی استان (بعنوان نماینده تام‌الاختیار آنها در راستای ماده 17 آیین نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی و ماده 7 قانون مذبور)، فعالیت‌های مهمی در جهت اخذ مجوزهای مورد نیاز سرمایه‌گذاران و رفع مشکلات پیش روی متقاضیان سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد. رسالت اصلی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، شناسایی و معرفی توانمندی‌ها، مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، اطلاع‌رسانی، ارائه مشورت‌های لازم، هماهنگی و پیگیری مستمر امور اجرایی متقاضیان سرمایه‌گذاری در استان استو هرگونه امور مربوط به اخذ مجوزهای سرمایه‌گذاری از دستگاه‌های اجرایی را نیز به عهده دارد. مسئولیت خدمات‌رسانی در این مرکز تنها به مراحل قبل از اخذ مجوز سرمایه‌گذاری محدود نیست و سرمایه‌گذاران همواره می‌توانند در طول زمان بدون نیاز به مراجعات مکرر به دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع پروژه از خدمات مرکز بهره‌مند شوند.
در حوزه کسب و کار نیز این اداره کل به عنوان نماینده مرکز ملی پایش کسب و کار کشور مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی، همواره در تلاش برای شناسایی و احصای قوانین و مقررات مزاحم و دست و پاگیر فراروی فعالان اقتصادی و اصلاح فرآیندهاست و با احصا و شناسایی تکالیف سرمایه‌گذاری دستگاه‌های اجرایی در قوانین بودجه و برنامه‌های توسعه، بروزرسانی قوانین مرتبط با سرمایه‌گذاری و همچنین ارائه گزارش های تحلیلی و آماری مربوط به فضای کسب و کار استان گام مهمی در جهت بهبود فضای کسب و کار برمی‌دارد. اداره کل امور اقتصادی و دارایی همچنین تلاش می‌کند که در سال 1398، پیگیری‌های مربوط به سامانه دادور از استانداری درخصوص دریافت، انعکاس و پیگیری شکایت های متقاضیان صدور مجوزها را ادامه دهد و علاوه بر این، پیاده‌سازی و بکارگیری سامانه یاور در رابطه با مرکز فوریت‌های بهبود محیط کسب و کار کشور را پیگیری کند. این اداره کل همچنین مسئولیت راه‌اندازی، پشتیبانی فنی، پشتیبانی کاربران، نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و بهینه کردن عملکرد پنجره واحد سرمایه‌گذاری را به عهده دارد؛ پنجره واحد سرمایه‌گذاری سامانه جامع اخذ مجوزهای سرمایه‌گذاری و تمدید آنهاست که باعث تسهیل در پاسخگویی به متقاضیان سرمایه‌گذاری و تسریع در صدور مجوزهای کسب و کار می‌شود. در مجموع می‌توان گفت که نقش اداره کل امور اقتصادی و دارایی در تحقق شعار سال 1398 بسیار پررنگ و البته حساس بوده و امید است با مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع در استان، بتوان ضمن بهبود فضای کسب و کار و تشویق سرمایه‌گذاری، زمینه رونق تولید را نیز فراهم کرد.
آنچه کشور در شرایط فعلی به آن نیاز دارد، خروج از رکود و ایجاد رونق در تولید است. برای رسیدن به این هدف مهم، لازم است تمامی اقشار جامعه اعم از دولت، نهادهای عمومی، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و مصرف‌گنندکان همگی در این جهت گام بردارند و دستگاه‌های اجرایی نیز با جدیت هرچه تمام‌تر تلاش کنند تا موانع کسب و کار و سرمایه‌گذاری پیش روی فعالان اقتصادی را شناسایی و رفع کنند.
به گزارش ایرنا مرکز خدمات سرمایه‌گذاری با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط سعی خواهد کرد در سال 1398 با ارائه خدمات متنوع به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نقش خود را در تحقق شعار سال به نحو احسن ایفا کند.
9939/3072

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/139194/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل 982 پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل

زمینه لازم برای حمایت از تولید در استان اردبیل فراهم شد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

حضور کشتی‌گیران سه کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد

کامیون های حامل بار اضافه در مسیر خلخال پونل توقیف شدند

زمین‌های واگذارشده به دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف می‌شوند

فرآیند دیدنی تهیه قهوه ترک روی شن در خیابان‌های استانبول (فیلم)

کمک 2910 میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان

پرسپولیس سوگلی آقایان است؛ استقلال کمر خم نمی‌کند!

ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی 22 درصد افزایش یافت

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

عضویت 106 هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی

اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی

روایت اپراتور اورژانس از تماس زنی که خبر نداشت 9 ماهه باردار است

صحنه تماشایی از پلیس وظیفه‌‌شناس میانه‌ای به یک پیرمرد عصا به دست

تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری

پیگیری مشالبات مردم در برنامه رادیویی «ساوالانیم» از رادیو اردبیل

سهم 64 درصدی طرحهای عمرانی از بودجه 1403 شهرداری اشنویه

سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

افزایش 31 درصدی تردد مسافر از مرز تمرچین پیرانشهر

آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد

صحبت‌های مدیرعامل تراکتور درباره حضور گل‌محمدی در تبریز

بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

بزرگداشت روز رادیو در صداوسیمای آذربایجان غربی

کشت گندم دیم و آبی در 408 هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی

پخت روزانه 9 میلیون قرص نان در آذربایجان غربی

مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود

جهاد تبیین امسال در راس امور قرار گیرد

تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی

راه اندازی هنرستانهای جوار صنعت برای تامین نیروی کار ماهر در آذربایجان غربی

سرپرست جدید جمعیت هلال احمر اهر معرفی شد

طرح ملی ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در اردبیل

این زن شوهر سابقش را به طرز فجیع کشت / در اردبیل رخ داد

نصب 360 تابلو و علائم هشداردهنده جاده‌ای در جاده های تکاب

رکود در ساخت‌وساز موجب افزایش جرایم اجتماعی می‌شود

استمرار طرح مسیرگشایی‌ در شهر خوی

قیمت بلیط استانبول به تبریز مرداد 1403

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان