پیام آذری

آخرين مطالب

12 ماه بالندگی فرهنگی و هنری در مهاباد فرهنگي

12 ماه بالندگی فرهنگی و هنری در مهاباد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مهاباد - سال 1397 سال شکوفایی فرهنگ و هنر در مهاباد بود و در طول این سال رویدادهای فرهنگ و هنری ارزشمندی در این شهرستان ثبت شد که در نوع خود بی نظیر بود.
به گزارش ایرنا، از جمله این رویدادها می توان به سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مهاباد و دیدار با هنرمندان جنوب آذربایجان غربی، انتخاب مهاباد برای دومین سال پیاپی به عنوان شهر خلاق کتاب در سطح کشور، برگزاری 15 آیین رونمایی از کتاب، برگزاری جشنواره ها و همایش های منطقه ای و کشوری، برپایی نمایشگاه های هنری و شب شعر و تولید 14 فیلم توسط سینماگران جوان این شهرستان اشاره کرد.
یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی مهاباد در سال 1397 سفر روز چهارم دیماه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مهاباد بود که در این سفر این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در نشستی با اهالی فرهنگ و هنر و رسانه های جنوب استان در مهاباد شرکت کرد.
اهالی فرهنگ و هنر در این نشست درد دل های خود را با وزیر در میان گذاشتند و این دیدار برای آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار بود به طوری که تعدادی از هنرمندان جنوب استان فاصله های زیاد شهر خود تا مهاباد را طی کرده بودند تا در این آیین شرکت کنند.
** سینماگران جوان مهاباد 14 فیلم تولید کردند
رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد گفت: اعضای این انجمن طی سال 1397 در مجموع 14 فیلم کوتاه و بلند را در این شهرستان تولید کردند.
رحیم بایزیدی افزود: از مجموع فیلم های تولید شده توسط اعضای این انجمن چهار فیلم حرفه ای و مابقی داستانی و مستند بود.
وی اضافه کرد: انجمن سینمای جوانان مهاباد سال گذشته 2 دوره آموزش فیلم سازی نیز با حضور 40 هنرجو، 12 کارگاه فیلمنامه خوانی، یک کارگاه تخصصی صحنه فیلم و یک کارگاه برنامه ریزی فیلم را برگزار کرد.
وی با اشاره به برگزاری دوره های عکاسی در انجمن سینمای جوانان مهاباد نیز گفت: این انجمن سال قبل 11 کارگاه تخصصی عکس، یک کارگاه آموزشی عکاسی دیجیتال، چهار نمایشگاه عکس انفرادی و مشارکتی و 2 اردوی عکاسی برگزار کرد و هنرجویان این انجمن 9 مورد در جشنواره ها و کارگاه های تخصصی ایران حضور داشتند.
«بایزیدی» در خصوص نمایش فیلم در این انجمن نیز اظهار داشت: طی سال گذشته در سالن نمایش این انجمن نیز 12 مورد نمایش فیلم بلند و 34 مورد نمایش فیلم کوتاه شامل 170 حلقه فیلم به نمایش درآمد.
به گزارش ایرنا انجمن سینمای جوانان مهاباد یکی از انجمن های 60 گانه سینمای جوانان در ایران است که از سال 1366 در این شهرستان راه اندازی شده و تاکنون به بیش از سه هزار هنرجو در رشته های مختلف فیلم سازی، تدوین، عکاسی و ... آموزش داده است و هم اکنون 100 نفر عضو فعال دارد.
** هنرمند مهابادی بهترین بازیگر جشنواره فیلم مقاومت شد
«ناصر باباییان» هنرمند شایسته مهابادی توانست عنوان بهترین بازیگر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت تهران را به خود اختصاص دهد.
این بازیگر توانای مهابادی در بخش فیلم های سینمایی ایران با بازی در فیلم «دایان» توانست در اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به عنوان بهترین بازیگر معرفی شود و تندیس و دیپلم افتخار این جشنواره را کسب کند.
ارزش مقام کسب شده توسط این هنرمند مهابادی زمانی بیشتر جلوه می کند که بدانیم وی در این بخش با بازیگران سرشناسی از جمله بابک حمیدیان، جواد عزتی و پرویز پورحسینی به رقابت پرداخته بود.
فیلم کردی «دایان» با کارگردانی و نویسندگی بهروز نورانی ‌پور، علیرضا آرایش طراح صحنه و لباس، سامان لطفیان مدیر فیلمبرداری، بهنام شیخ احمدی صدابردار و ایمان توکلی به عنوان برنامه ریز تهیه شد و ناصر باباییان نقش اول این فیلم را برعهده دارد.
به گزارش ایرنا «باباییان» /متولد 1330 مهاباد/ بیش از 40 سال در زمینه تئاتر و سینما فعالیت دارد و در هفت فیلم سینمایی ایرانی از جمله برفراز مهر، کانی، بربال باور و بادبادک ها ایفای نقش کرده است.
وی همچنین سابقه 20 سال همکاری با صدا و سیمای مرکز مهاباد بعنوان بازیگر و دوبلور را در کارنامه دارد.
**دوماهنامه «به یان» به نشریات مهاباد اضافه شد
نخستین شماره دوماهنامه نامه فرهنگی، اجتماعی «بەیان» در مهاباد به زبان های فارسی و کُردی در این شهرستان به روی دکه رفت.
صاحب امتیاز این نشریه «اسماعیل مصطفی نژاد» بوده و بخش کُردی آن به سه لهجه شامل «کرمانجی ژورو»، «کرمانجی نیوراست» و «هورامی» است؛ طی سال 1397 سه شماره از آن منتشر شد.
این دوماهنامه دارای بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ادبی، هنری و خبری است و مطالب با توجه به اهمیت موضوعی و با توجه به ساختار ماهنامه منتشر می شود.
این نشریه در استان های آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و ایلام برای علاقه مندان قابل دسترس است و تیراژ آن 2 هزار و 500 نسخه و در شماره نخست دارای 50 صفحه با ترکیب رنگی و سیاه و سفید منتشر شد که در شماره های بعدی تعداد صفحات تا 80 صفحه افزایش یافت.
به گزارش اینا در شهرستان مهاباد 2 هفته نامه، 2 دوهفته نامه، یک ماهنامه و 2 فصلنامه هم اکنون مجوز فعالیت دارد.
**معرفی به عنوان شهر خلاق کشور در زمینه کتاب
آیین اختتامیه انتخاب و معرفی پنجمین پایتخت کتاب ایران چهارم اسفند با حضور معاون اول رییس جمهوری، جمعی از مسوولان فرهنگی کشوری و اهالی قلم و فرهنگ در سالن همایش های بین المللی کتابخانه ملی ایران برگزار شد و این شهرستان توانست عنوان شهر خلاق کتاب را برای دومین سال متوالی از آن خود کند.
مهاباد در سال 1397 نیز در میان پنج نامزد نهایی برای کسب عنوان شهر خلاق کتاب و جزء 20 شهر راه یافته به مرحله نهایی کسب عنوان پایتخت کتاب قرار گرفت.
به همین مناسبت لوح افتخار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو به همراه جوایز حمایتی مالی و معنوی به منظور توسعه زیرساخت‌های کتابخوانی به شهرستان مهاباد تعلق گرفت.
**هنرمند فولکلور مهابادی دار فانی را وداع گفت
«رسول نادری» هنرمند موسیقی فولکلور و طنزپرداز مهابادی دار فانی را وداع گفت و در زادگاهش به خاک سپرده شد.
پیکر مرحوم این هنرمند با حضور تعداد زیادی از علاقه مندان به موسیقی، فرهنگ و هنر کردی در مقبره الشعرای این شهرستان تشییع و به خاک سپرده شد.
«رسول نادری» از هنرمندان حوزه فولکلور بود که به مدت 2 ماه در بیمارستان بستری شد و به دلیل کهولت سن در 85 سالگی دارفانی را وداع گفت.
این هنرمند معروف در محضر بزرگانی چون حسن زیرک، محمد ماملی و همراه با چهره های برجسته فرهنگ عامه، استادانی چون علی خندان، ملاحسین عبدالله ‌زاده و دیگر هنرمندان بزرگ این حوزه، انواع نغمه و آوای فولکلور کردی را آموخته بود.
وی جدا از نغمه سرایی و تبحر در انواع ژانرهای آواز و ترانه کردی، لطیفه خوانی و نقل خاطرات، اتفاق های روزمره زندگی خود و اطرافیانش را نیز با رویکردی طنزآمیز بیان می کرد که این جنبه بیشترین تاثیر را در شهرت و محبوبیت این هنرمند داشت و این هنرمند فقید در سال 1347 شمسی به اتهام مبارزه علیه رژیم طاغوت دستگیر شد و به مدت سه سال در زندان بود.
نادری متولد سال 1312 در روستای «اوزونتاش» از توابع روستای بخش مرکزی مهاباد چشم به جهان گشود و پس از نیم قرن فعالیت در حوزه های موسیقی و هنر در سن 85 سالگی در بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد از دنیا رفت.
** برگزاری 15 آیین رونمایی کتاب
30 کتاب جدید از پژوهشگران و نویسندگان این شهرستان طی سال گذشته چاپ و در 15 آیین رونمایی شد؛ این کتاب ها با برگزاری 10 آیین مختلف و با حضور دوستداران کتاب و کتابخوانی رونمایی و سپس وارد بازار فروش شد.
سال 1397 سال خوبی برای حوزه کتاب مهاباد بود بطوری که تعداد کتاب های رونمایی شده در این سال در مقایسه با سال قبل 2 برابر شد.
در سال گذشته همچنین دوره های آموزشی برای مربیان 40 باشگاه کتابخوانی در این شهرستان برگزار و با استقبال گسترده ای روبرو شد؛ طرح تشکیل باشگاه های کتاب و کتابخوانی در دستور کار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته که وظیفه اصلی آن زمینه سازی برای جذب کودکان و نوجوانان به مطالعه با روش های متفاوت است.
به گفته رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد، باشگاه های کتابخوانی بهترین فرصت برای کودکان و نوجوانان است که علاوه بر یادگیری و آشنایی بیشتر با حوزه کتاب، بتوانند در آینده برای پیشرفت زندگی خود در اجتماع به آگاهی و اطلاعات مطلوبی دست پیدا کنند.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد در خصوص سایر برنامه های فرهنگی این شهرستان در سال گذشته نیز گفت: طی این سال چندین برنامه شعرخوانی (ئیواره شیعر)، اجرای تئاتر، داستان خوانی، برپایی 6 نمایشگاه های عکس، خوشنویسی و نقاشی، همایش سالانه علمی ماموستا هه ژار، مجوز 15 کنسرت هنری، آیین جشن انقلاب و جنگ شادی و محفل انس با قرآن کریم برگزار شد.
به گزارش ایرنا بسیاری مهاباد را به عنوان شهر دوستدار فرهنگ و هنر می شناسند و مردم این شهر از گذشته های دور از جمله شهرهای پیشرو در زمینه کتاب و نویسندگی بودند؛ گواه این امر وجود شاعران و نویسندگان برجسته ای چون میرزا عبدالرحیم سابلاغی مشهور به وفایی، عبدالرحمن شرفکندی متخلص به هه ژار، محمدامین شیخ‌الاسلامی متخلص به هیمن، محمد قاضی ملقب به پدر ترجمه ایران، احمد قاضی، ناصر آغابرا و ... است.
با تمام این اوصاف سال 1397 سال پر رونق و شکوفایی فرهنگ و هنر در مهاباد بود و امید است سال 1398 نیز مسوولان فرهنگی و اصحاب فرهنگ و هنر در این شهرستان بتوانند، در این عرصه همچنان به فعالیت درخشان خود ادامه دهند.
3020/6185/3072

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/138604/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود

حمایت نمازگزاران آذربایجان شرقی از عملیات وعده صادق

ویزیت رایگان ارتش در مراغه

بازیگر خردسال فیلم خانه ابری محصول سال 1365 بعد از 38 سال/ تصاویر

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

صعود بانوی قایقران آذربایجان‌غربی به نیمه‌نهایی مسابقات روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه

ویزیت رایگان ارتش در شهرستان مراغه

پروازهای فرودگاه تبریز به حالت عادی برگشت

رئیس‌جمهور استان سمنان را ترک کرد

سورپرایز قیمت طلا برای عروس و دامادها

وعده صادق تجلی هنر هماهنگی دیپلماسی و میدان بود

آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری

جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه 31 فروردین

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی 31 فروردین

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت به بارش رگبار باران و رعد و برق هشدار داد