پیام آذری

آخرين مطالب

«چهره هنر انقلاب سال 97 آذربایجان‌شرقی» از دغدغه‌هایش می‌گوید فرهنگي

«چهره هنر انقلاب سال 97 آذربایجان‌شرقی» از دغدغه‌هایش می‌گوید
  بزرگنمايي:

پیام آذری - "رضا قلی‌زاده علیار" نویسنده با سابقه ادبیات پایداری است که از سال 1375 بطور جدی وارد عرصه نویسندگی(داستان، خاطره‌نویسی، تاریخ شفاهی، گزارش‌نویسی و...) شده و آثار فاخری در حوزه "انقلاب اسلامی و دفاع مقدس" خلق کرده است؛ این نویسنده در جشن هنر انقلاب از میام 9 کاندیدا، به عنوان «چهره هنر انقلاب سال 97 استان» انتخاب شد.
وی تاکنون حدود 17 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس به تحریر درآورده است که "سبلان زنده است"، "من از موصل آمده‌ام"، "پاییز 63"، "با تو می‌مانم"، "چشمان عاشورایی" و "فشنگ‌های مشقی" از جمله آثار فاخر این نویسنده است.
قلی‌زاده علیار در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، اصلی‌ترین دغدغه‌ی خود را انعکاس رشادت‌ها و ایثار رزمندگان اسلام طی دوران دفاع مقدس عنوان کرده و هنر را ابزاری بسیار مهم در راستای انتقال "ارزش‌های انقلابی و دینی" می‌داند.
هنرمند تراز انقلاب دغدغه اسلام و انقلاب را داشته و مشکلات مردم را می‌فهمد
وی با اشاره به ویژگی‌های هنرمندِ تراز انقلاب، گفت: هنرمندِ تراز انقلاب، درد مردم و مشکلات جامعه را درک کرده و دغدغه‌ی آرمان‌های انقلاب و اسلام را دارد. 
وی در این خصوص افزود: هنرمند انقلابی و متعهد دغدغه‌های دینی و ارزشی خود را با زبان هنر و به شکلی زیبا بیان کرده و هنر خود را در راستای حفظ آرمان‌ها و ارزش‌ها به کار می‌گیرد.
وی با اشاره به این‌که آثار هنری به منظور تاثیرگذاری بر روح و حتی هوش انسان‌ها، خلق می‌شوند، بیان کرد: آثاری در زمره "هنرِ تراز انقلاب" قرار می‌گیرد که بر روح و احساسات مخاطبان تاثیر گذارده و بتواند معنا و مفهوم ارزش‌های دینی و انقلابی را به جامعه، نسل کنونی و بعدی منتقل کند.
دغدغه‌ام، ثبت و ضبط تاریخ گرانبهای هشت سال دفاع مقدس است
قلی‌زاده علیار با بیان این‌که طی 40 سال پیروزی انقلاب و به ویژه در هشت سال دفاع مقدس شاهد حماسه‌ها، جانفشانی‌ها و رشادت‌های مردم ایران بوده‌ایم و موظف هستیم این حماسه‌ها و تاریخ گرانبها را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم، افزود: چنانچه حماسه‌های گذشتگان به ما منتقل شده و ما با خواندنشان به تاریخ خود فخر و مباهات می‌کنیم، از این رو حماسه‌های هشت سال دفاع مقدس باید مدون شده و به آیندگان منتقل شود.
وی در این خصوص توضیح داد: در هشت سال دفاع مقدس، حمایت‌هایی بسیاری از دشمن می‌شد و به تعبیر کارشناسان، ایران در یک جنگ جهانی قرار داشت، اما حتی یک وجب از خاک کشورمان را به دشمنان ندادیم و مردم غیور ایران، با جانفشانی از وطن خود دفاع کردند.
وی گفت: دغدغه اصلی بنده ثبت و ضبط حماسه‌های ملت ایران است تا رشادت‌های گروه‌های مختلف مردمی را منعکس کرده و در تاریخ ایران اسلامی به یادگار بگذارم.
"هنر متعهد و انقلابی" صداقت دارد
این نویسنده برجسته با تاکید بر این‌که در هنر متعهد و انقلابی نوعی صداقت وجود دارد که باعث جذب جوانان به این سمت می‌شود، گفت: امروز جوانانی که هشت سال دفاع مقدس و انقلاب را بطور مستقیم ندیده‌اند، عاشقانه و دغدغه‌مند در حوزه حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فعالیت می‌کنند. 
وی با بیان این‌که در جشنواره شعر دفاع مقدس سال گذشته بیش از 80 درصد برگزیدگان جوانانی بودند که جنگ و انقلاب را بطور مستقیم ندیده اما آثار ارزشمندی خلق کرده بودند، افزود: صداقت هنرِ تراز انقلاب و هنرمندِ متعهد، این فرهنگ ارزشمند را به جوانان انتقال می‌دهد. 
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آنگونه که شایسته است نتوانسته‌ایم آثاری خلق کرده و جانفشانی‌ها و رشادت‌های هشت سال دفاع مقدس را منعکس و به نسل جدید منتقل کنیم، اما سعی و تلاشمان بر انتقال این فرهنگ غنی و ارزشمند بوده است.
قلی‌زاده علیار تاکید کرد: اگر بتوانیم هنرمندانه فرهنگ ارزشمند دفاع مقدس و انقلاب را بیان کنیم، همه اقشار جامعه بدین سمت جذب خواهند شد، اما اگر آثارمان، غیرهنرمندانه و به قولی "آبگوشتی" باشد نباید انتظار چندانی داشته باشیم.
وی متذکر شد: هم هنرمندان باید تلاش کنند و هم مسئولان فرهنگی هنرمندان را به خلق آثار هنری در تراز انقلاب و دفاع مقدس و حتی در سطح جهانی تشویق و ترغیب کنند تا بتوانیم اندکی از رسالت‌های خود در قبال "هنر انقلاب" را انجام دهیم.
حفظ و تبیین ارزش‌ها از رسالت‌های اصلی هنرمندان متعهد و انقلابی است
وی با تاکید بر این‌که همه و به ویژه هنرمندانِ متعهد باید هنر خود را در راستای حفظ ارزش‌های دینی و انقلابی و بیان این ارزش‌ها به کار گیرند، افزود: حفظ و تبیین این ارزش‌ها به زبان هنر از جمله رسالت‌های اصلی هنرمندان متعهد و انقلابی است.
قلی‌زاده علیار در این رابطه گفت: البته برخی سیاست‌های کج‌دار و مریز باعث دلسردی و به حاشیه رفتن هنرمندان می‌شود، اما هنرمندان نباید دلسرد شده و باید با اخلاص و مجاهدت در این رابطه تلاش کنند، چنانچه امام راحل می‌فرمایند: کاری که برای خداست، دلسردی ندارد.
"همگامی هنرمندان با آرمان‌خواهی مردم" مهم‌ترین دستاورد فرهنگی انقلاب بود
وی با بیان این‌که مهم‌ترین هنر انقلاب این بود که جوانان را از منجلاب بی‌خبری به صف‌های شهادت و ایثار کشاند و دغدغه‌مند کرد، افزود: انقلاب، هنرمندان متعهد خود را نیز تربیت کرد و مهم‌ترین دستاورد فرهنگی انقلاب، همگامی هنرمندان با آرمان‌خواهی مردم بود.
وی گفت: انقلاب اسلامی توانست هنرمندان بسیاری تربیت کند و امروز با خیل عظیمی از هنرمندان ارزشی در عرصه‌های مختف روبه‌روبه هستیم که حتی در قد و قواره هنرمندان جهانی هستند. این هنرمندان را فرهنگ انقلاب اسلامی پرورش داده است.
"شهید آوینی" جامع الاطراف و همه فن حریف بود
این نویسنده برجسته با بیان این‌که شهید آوینی پیش از آن که یک هنرمند متعهد باشد، یک انسان متعهد بود، تاکید کرد: شهید آوینی، انسانی رشد یافته‌ در دین و مکتب و ارزش‌های دینی بود؛ او وقتی وارد عرصه هنر شد، هنرش را هم متعهد کرد و در خدمت ارزش‌ها و مشکلات مردم به کار گرفت.
وی تشریح کرد: شهید آوینی موقعیت شناس بود در کنار تعهد، انقلابی‌گری، بسیار مخلص و صادق بود و به حق که "سید شهیدان اهل قلم" نام گرفته است؛ اگر بتوانیم فکر و اندیشه‌های شهید آوینی و مکتب فکری او را در جامعه تبیین کنیم نتایج بسیار خوبی خواهد داشت.
وی در خاتمه تاکید کرد: از جمله ویژگی‌هایی که باعث شد شهید آوینی این‌گونه ماندگار شده و هنرمندان انقلابی در تراز وی قیاس شوند، "همه ‌فن حریفی" او بود. شهید آوینی جامع الاطراف بود و در حوزه‌های هنری متعددی فعالیت می‌کرد.
گفتنی است، رضا قلی زاده علیار، متولد 1346 از نویسندگان مطرح عرصه ادبیات دفاع مقدس است.
کتاب‌ "با تو می‌مانم" رتبه اول دهمین دوره کتاب سال سپاه در سال 93، "فشنگ‌های مشقی" جزو 10 اثر برگزیده جشنواره حوزه هنری استان در حوزه دفاع مقدس، "پاییز 63" رتبه اول کنگره جهانی اقتدار در بخش کتاب، "من از موصل آمده‌ام" تقدیر شده در اولین دوره کتاب سال تبریز و "سبلان زنده است" رتبه سوم سیزدهمین دوره کتاب سال سپاه از جمله آثار فاخر این نویسنده برجسته است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/138199/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود

حمایت نمازگزاران آذربایجان شرقی از عملیات وعده صادق

ویزیت رایگان ارتش در مراغه

بازیگر خردسال فیلم خانه ابری محصول سال 1365 بعد از 38 سال/ تصاویر

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

صعود بانوی قایقران آذربایجان‌غربی به نیمه‌نهایی مسابقات روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه

ویزیت رایگان ارتش در شهرستان مراغه

پروازهای فرودگاه تبریز به حالت عادی برگشت

رئیس‌جمهور استان سمنان را ترک کرد

سورپرایز قیمت طلا برای عروس و دامادها

وعده صادق تجلی هنر هماهنگی دیپلماسی و میدان بود

آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری

جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه 31 فروردین

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی 31 فروردین

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت به بارش رگبار باران و رعد و برق هشدار داد

50 هکتار اراضی ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی ستارخان اهر

ماجرای انفجار در تبریز فعال شدن پدافندها بود

عادی شدن وضعیت پرواز‌های فرودگاه تبریز

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز؛ از اصفهان تا تبریـز؟