پیام آذری

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

سیل508روستای آذربایجان غربی را تهدید می کند/هشدارها جدی گرفته شود سياسي

سیل508روستای آذربایجان غربی را تهدید می کند/هشدارها جدی گرفته شود
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه– شیب زیاد، توپوگرافی خشن و شرایط اقلیمی حاکم به خصوص در فصل بهار آذربایجان غربی را جزو مناطق پرمخاطره و بحرانی قرار داده و هم اکنون خطر سیل 508 روستای استان را تهدید می کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سکینه اسمی- آذربایجان غربی از لحاظ مخاطرات طبیعی جزو مناطق پرمخاطره و بحرانی است. این استان با داشتن ضریب سیل خیزی بالا، همواره منطقه‌ای مساعد برای ایجاد سیلاب و تخریب‌ها محسوب می‌شود.
تخریب جنگل‌ها و مراتع، عدم اجرای طرح‌های آبخیزداری اصولی، تجاوز به حریم رودخانه‌ها و … از جمله دلایل سیل خیز بودن استان آذربایجان غربی بوده و این در حالیست که هنوز با وجود خسارت‌های سالانه میلیاردی در این استان شاهد اقدامات تأثیر گذار مسئولان برای کاهش و یا جلوگیری از این خسارت‌ها نیستیم تا این امر موجب شود سیلاب 508 روستای این استان را تهدید کند.
در حال حاضر از دو هزار و 947 روستای استان دو هزار و 75 روستا با جمعیت 682 هزار نفر در مسیل رودخانه‌ها واقع شده‌اند، بروز سالانه خسارات مادی فراوان در این منطقه لزوم توجه به زیرساخت‌ها، ابزارهای لازم برای پیشگیری و تسریع در روند بازسازی بعد در از وقوع این حوادث در استان را دو چندان می‌کند.

هشدارها جدی گرفته شود / خطر سیل بیخ گوش 508 روستای آذربایجان غربی
مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص آخرین استان با توجه به هشدارهای اخیر هواشناسی مبنی بر خطر وقوع سیلاب به خبرنگار مهر گفت: با توجه به آغاز بارش‌های بهاره از روز گذشته در استان امکان وقوع سیل و سیلاب در استان دور از انتظار نیست.
در حال حاضر از دو هزار و 947 روستای استان دو هزار و 75 روستا با جمعیت 682 هزار نفر در مسیل رودخانه‌ها واقع شده‌اند امیرعباس جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه متأسفانه از نزدیک سه هزار روستای استان بیش از دو هزار و 57 روستا در مسیل رودخانه‌ها واقع شده‌اند افزود: در حال حاضر خطر سیل بیخ گوش 508 روستای استان قرار دارد که نشان دهنده جدی گرفتن هشدارهای داده شده در خصوص وقوع این بلای خانمان سوز است.
وی با اشاره به اینکه استان با دارا بودن بیش از 60 رودخانه دائمی و فصلی از استان‌های پرآب کشور به شمار می‌رود اضافه کرد: برخی از رودخانه‌های استان به دلیل بارش‌های مناسب با کوچک‌ترین بارندگی طغیان کرده و موجب وقوع خسارت به بخش‌های مختلف استان می‌شود.
جعفری با تاکید بر اینکه سیل سالانه خسارات میلیاردی در استان بر جای می‌گذارد گفت: پیشگیری از وقوع حوادث و بلایای طبیعی نیازمند تخصیص اعتبارات مورد نیاز است که متأسفانه در سال‌های اخیر چندان توجهی به این حوزه نشده است.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی یکی از دلایل بروز خسارات میلیاردی سیل در استان را احداث واحدهای مسکونی در حاشیه رودخانه‌ها عنوان کرد و افزود: مسکن در شهرها و روستاها به هیچ وجه نباید در حریم رودخانه‌ها بنا شود، احداث سد، خاکریز و سیل‌بند در مسیر سیل از ورود آن به داخل منازل جلوگیری می‌کند ولی این امر در خصوص مساکن جوار رودخانه‌ای قابل انجام نیست.
وی با ارائه هشدارهای آموزشی در راستای کاهش مشکلات ناشی از سیل اضافه کرد: ضدآب کردن ساختمان‌ها برای جلوگیری از ورود آب به ویژه به زیرزمین، تعبیه کردن دریچه‌های کنترل برای جلوگیری از برگشت آب سیل از طریق مجاری فاضلاب به داخل منزل و بیمه کردن مساکن از جمله مواردی است که باید در این خصوص رعایت شود.

مسافران از اقامت در کنار رودخانه‌های آذربایجان غربی پرهیز کنند
جعفری با اشاره به سفرهای نوروزی و اتراق برخی از مسافران در کنار رودخانه‌های استان عنوان کرد: با توجه به هشدارهای جدی هواشناسی استان مبنی بر وقوع سیل و سیلاب مسافران نوروزی به استان به جد از اتراق در حاشیه رودخانه به خصوص در روزهای باقی مانده هفته جاری خودداری کنند.
با توجه به هشدارهای جدی هواشناسی استان مبنی بر وقوع سیل و سیلاب مسافران نوروزی به استان به جد از اتراق در حاشیه رودخانه به خصوص در روزهای باقی مانده هفته جاری خودداری کنند جعفری با اشاره به پیش بینی وزش تندباد در کنار بارش برف و باران در استان افزود: وزش باد شدید نیز می‌تواند مشکلاتی را برای ساکنان و گردشگران ایجاد کند هر چند تندباد روزهای آتی در مقایسه با طوفان سال گذشته استان از سرعت کمتری برخوردار خواهد بود اما احتمال خطر وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه نیروهای مدیریت بحران به صورت کامل در آماده باش کامل قرار دارند گفت:: نیروهای امدادی استان برای مقابله با آثار مخرب حوادث غیرمترقبه در حال آماده باش هستند و در صورت کسب اطلاع در سریع‌ترین زمان ممکن به محل وقوع حوادث احتمالی اعزام می‌شوند.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی اظهار داشت: شورای مدیریت بحران در همه شهرستان‌های استان تشکیل شده و تمهیدات لازم در راستای جلوگیری از بروز مشکل برای ساکنان و گردشگران نوروزی اندیشیده شده است.

هشدارهای داده شده از سوی دستگاه‌های اجرایی در بخش مدیریت بحران جدی گرفته شود
جعفری با اشاره به اینکه تنها چند دقیقه فرصت برای نجات در حین وقوع سیل وجود دارد، بیان کرد: جریان آب، برق و گاز باید برای جلوگیری از آب‌گرفتگی، برق‌گرفتگی و انفجار قطع شود تا شاهد حوادث ثانویه که در بسیاری موارد نیز هولناک هستند، نباشیم.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ارتفاع آب در حدود 30 سانتیمتر، بیشتر خودروها را شناور می‌کند، ادامه داد: در هنگام رانندگی باید مراقب شیب‌ها و پیچ‌های جاده بود و با دنده سنگین حرکت کرد چرا که در این مواقع، ترمزها در آب به خوبی کار نمی‌کنند.
جعفری بر ضرورت ارائه آموزش‌های لازم در این حوزه به مسئولان و مردم تاکید کرد و گفت: به طور حتم اقداماتی مانند پرهیز در ساختن واحدهای مسکونی در حریم رودخانه‌ها و مسیر سیلاب، داشتن تجهیزات امدادی، رعایت نکات ایمنی در هنگام وقوع سیلاب و … در کاهش خسارت‌ها در این زمینه تأثیر گذار خواهد بود.

مردم از سفر به مناطق غربی و جنوب کشور پرهیز کنند
جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به سیلابی شدن مسیل‌ها در مناطق غربی و جنوب کشور چنانچه مقدور باشد، هموطنان از سفر به این مناطق تا عادی شدن اوضاع پرهیز کنند.
در این اطلاعیه آمده است، ساکنان این مناطق حتی المقدور در خانه بمانند و در صورت اعلام هشدار توسط دستگاه‌های ذیربط محل سکونت خود را به سمت مکان‌های اسکان موقت هلال احمر (در ورزشگاه‌ها، مدارس و…) ترک و در این خصوص با دستگاه‌های امدادرسان همکاری کنند.
این اطلاعیه با تاکید بر اینکه مسافران نوروزی از چادر زدن در فضاهای باز پرهیز کنند و در صورت لزوم به مکان‌های سرپوشیده عمومی مراجعه کنند می‌افزاید: به دلیل مواج بودن برخی رودخانه‌ها و دریاها در کشور لازم است طی روزهای آینده از سفرهای دریایی و اتراق در کنار سواحل حتی المقدور پرهیز شود.
مدیریت بحران نه در آذربایجان غربی بلکه در کشور و حتی دنیا نیازمند مشارکت همگانی است و در این راستا دستگاه‌های اجرایی آذربایجان غربی و مردم نیز باید مشارکت و همکاری لازم را داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/133355/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولید سالانه بیش از یک هزار تن قارچ دکمه‌ای در بستان‌آباد

مرد تبریزی زنش را آنقدر سوزاند تا خاکستر شود/ دخترش از ترس 2 بار خودکشی کرد

نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد

استاندار اردبیل از شاعر و پژوهشگر نمینی تجلیل کرد

استفاده از ظرفیت رودخانه‌های خلخال برای توسعه گردشگری

برنامه‌های تشویقی و انگیزشی برای رونق «حجاب و عفاف» در دانشگاه‌ها

کشتار غیرمجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی

با 20 نفر سپاه این شهرستان شکل گرفت

محموداباد، میزبان مسابقات فوتبال مناطق امید‌های کشور

هنر نمایشی ابزار‌ی برای انتقال موضوعات و مفاهیم به جامعه

مروری بر چند خبر از گوشه و کنارآذربایجان غربی در 60 ثانیه

اجرای ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو

یک فوتی در تصادف محور ارومیه - مهاباد

گلدهی مزارع کلزا در شهرستان جلفا

خسارت سیل به قشلاق ذاخر شهرستان اهر

قیمت حواله سهند در بازار چقدر است؟

استمرار حل و فصل مسائل مرزی آذربایجان و ارمنستان لازمه ثبات پایدار در قفقاز جنوبی است

آبگرفتگی در معابر اهر بر اثر بارش باران و تگرگ + فیلم

فردا برق مناطقی ازشهر پلدشت قطع می شود.

افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی

روزجمعه ؛ قطعی برق درارومیه

فردا قطعی برق در پلدشت

رتبه نخست بستان آباد در تولید قارچ دکمه‌ای در آذربایجان شرقی

به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم

قطعی گاز در ارومیه

معدوم سازی حدود 2 تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه

یک محکوم به قصاص در آذربایجان‌ غربی از طناب دار رهایی یافت

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

اعزام اولین گروه از زائران عمره استان اردبیل به سرزمین نور

سلیمی نمین: توئیت فضائلی درباره حجاب را با توجه به جایگاهش در دفتر رهبری باید لحاظ کرد/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم/ برخی تصور می‌کنند با یک اقدام اجرایی می‌توانند مسئله حجاب را حل کنند

تولید سالانه بیش از یک هزار تن قارچ دکمه‌ای در بستان آباد

کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند

الحاق 150 هکتار زمین به محدوده شهر هشترود

مسائل مرتبط با رضایتمندی مردم در اولویت کاری ما قرار دارد

آغاز اجرای طرح آزمایشی جمع‌آوری زباله از جلوی در منازل در تبریز

استقبال ایران از توافق مرزی آذربایجان و ارمنستان

5 مصدوم در پی برخورد دو پیکان در محور میانه خلخال

تجهیز 28 بخشداری آذربایجان‌شرقی به فیبرنوری

آزادی 250 زندانی در آذربایجان غربی تا آخر اردیبهشت

ورود ماشین‌ های ایرانی به آذربایجان محدود شد/​ مرزهای مسافری هنوز بسته است

5 مصدوم در پی برخورد 2 پیکان در محور میانه خلخال

افزایش فوتی‌های حوادث ناشی از کار در آذربایجان‌شرقی

رگبارهای موقتی باران و رعد وبرق در آذربایجان غربی

پیش‌بینی برداشت بیش از 11 هزار تُن کلزا در آذربایجان‌غربی

کنعانی: به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

تغییر چهره «ترانه مهاجر» سریال لیسانسه ها بعد 8 سال

تاکید بر لزوم مطالعه و احیای روستای مدفون کندوان