پیام آذری

آخرين مطالب

موزه صدا تبریز؛ گنجینه ای برای شنیدن صدای فرهنگ فرهنگي

موزه صدا تبریز؛ گنجینه ای برای شنیدن صدای فرهنگ

  بزرگنمايي:

پیام آذری -
دنیای بدون صدا و موسیقی همانند آن است که آدم‌ها در سکوت مطلق باهم پاتومیم بازی می‌کنند تا بلکه بتوانند منظورشان را هرچند ناقص به یکدیگر برسانند. بدون شنیدن صدای ساز و موسیقی‎های محلی که ریشه در فرهنگ غنی ایران دارد، انگار روح همیشه خسته است و توان حرکت و رشد ندارد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، «موزه صدا تبریز» جایی است که می‌توانید انواع سازها و اشیاء مربوط به موسیقی را از نزدیک ببینید و گوش به صدای‌های متفاوت آن‌ها بدهید تا زندگیتان را رنگی کنند و از سیاه و سفیدی دربیاورند. این موزه خصوصی در اردیبهشت 1397 در خانه تاریخی و زیبای «امیرپرویز» واقع در خیابان تربیت راه‌‍اندازی شده است.

به محض وارد شدن از در کوچک خانه امیر پرویز، هشتی کوچکی می‎بنید که با ظرافت هرچه تمام با نمای آجری تزیین شده است و آمدنتان را به این گنجینه هنر و صدا خوش آمد می‌گویند. با طی چند قدم کوتاه، وارد حیاط بزرگ و سرسبزی می‎شوید و صدای گنجشک‎ها و پرنده‎ها بر روی درختان به گوش می‎رسد.

در اطراف این حیاط، خانه‌ای دوطبقه با نمای آجری و قاب‌بندی شده و پنجره‎های چوبی قرار دارد که هم‎چون صندوقچه‌ای رازهایی را در دل خود پنهان کرده است. از اولین در چوبی سمت راست، وارد خانه می‎شوید. در گوشه‎ای اتاق مدیریت با انواع سازها و اشیاء قدیمی دیده می‎شود که گویا بعد از آماده‎سازی آن‌ها، به طبقه بالا موزه منتقل می‎شوند و از طریق راه پله‌ به طبقه دوم و بخش اصلی موزه هدایت می‎شوید.
اشیاء این موزه با تلاش‌های سی ساله حسین ساجدی، نوازنده، پژوهشگر و مولف،‌ گردآوری شده است و نمونه‌های بی‌نظیری از سازهای ابتدایی تا پیشرفته را مقابل چشمانتان به نمایش گذاشته است که شاید دیگر تا آخر عمرتان نتوانید این همه ساز را از فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف یکجا ببینید و محو تماشایشان شوید.

اولین تالار، به نام «استاد اقبال آذر» نامگذاری شده است و در آن انواع ادوات صوتی از قبیل گرامافون‌های هندلی، گرام، ریل، اسلاید، رادیوهای لامپی و اولین و آخرین نسل تلویزیون‎های سیاه و سفید نگهداری می‏شود.

تالار بعدی تالار «استاد سلیمی» است که سازهای مضرابی مانند قوپوز، گیتار، چنگ، انواع تارهای ایرانی و آذربایجانی، سه تار، تنبور، ماندولین، بانجو و رباب به چشم می‌خورد.

در ادامه تالار بعدی یا بهتر بگویم کلاس درس بعدی، تالار «استاد بابایان» دیده می‏شود و سازهای بادی هم‌چون نی انبان، شیپور قره نی، ساکسیفون، طوبا، ترومبون، ترومپت، کرنا، ساز دهنی و دیگر سازهای بادی به نمایش گذاشته شده است.

به گفته ساجدی، مدیر موزه، در این قسمت سرنا یا زرنا هم وجود دارد که از سازهای بادی به معنای سرور و شادمانی است و اغلب در نقاط روستایی ایران استفاده می‎شود و به همراه دهل نواخته می‏شود. سرنا مخصوص عروسی است و به آن «شهنای» هم می‎گویند. در اشعار شعرای ایرانی بارها نام سرنا و زرنا آمده است.
بالابان نیز از دیگر سازهای مورد توجه این تالار است که جزو سازهای بادی محسوب می‏شود. بالابان اصطلاحی ترکی است و در فارسی به آن «نرمه نای» می‎گو‌یند و از سازهای محلی و متعلق به نواحی شمال غربی ایران است. بالابان در موسیقی نظامی و برای خبردادن در پادگان‎های نظامی نیز استفاده می‎شود.

فلوت هم در این قسمت به چشم می‎خورد. فلوت نوعی نی تکمیل شده که مخصوص اروپائیان است و در موسیقی علمی نیزجای دارد. با فلوت می‎توان به راحتی صداهای مختلف را اجرا کرد ولی چون پرده‌های مخصوص موسیقی ایرانی را ندارد، نواختن نغمه‎های ایرانی با این ساز مشکل است.
تالار بعدی به نام «تالار استاد زاون» مزین شده و در آن سازهای زهی آرشه‎ای مانند انواع ویلون و قیچک، چغانه، ویلنسل، کمانچه‎های ایرانی، آذربایجانی و لری و کنتر باس به نمایش گذاشته شده است.

در ادامه تالار استاد «فرنام» وجود دارد که به سازهای کوبه‌ای مانند تنبک، نقاره، دمام، قاوال، دهل، دف، درامز، طبل، ضرب زورخانه و دیگر سازهای کوبه‎‎ای اختصاص داده شده است.

تالار دیگر به نام استاد «بیگجه خانی» نام گذاری شده است و وسایل و آثار این هنرمند در آن نگهداری می‌شود. هم چنین تصاویری از اساتید موسیقی و اسناد مربوط به آن‎ها به نمایش گذاشته شده است.

در ویترین‎های دیگر سازهای ملل مختلف، زنگوله‌ها، سازهای کلاویه‎دار مانند آکاردیون، ارگ، بایان، قارمون، هارمونیکا، ملودیکا و زنگوله‌ها دیده می‎شود.


در قسمتی از موزه اشیاء جالبی وجود دارد؛ به عنوان مثال شاخ شانه یا دوشین، برای خبر رسانی حوادث ناگوار و ناگهانی مانند آتش گرفتن خرمن‌ها یا حمله حیوانات درنده به حیوانات اهلی یا وقوع سیل نواخته می‎شد. شاخ شانه را بعضی از درویشان همیشه به همراه داشتند و با آن‎ بوق می‌زدند.

در یکی از ویترین‌ها ساز سیمرغ هم دیده می‎شود که به عنوان ساز عرفانی در خانقاه‎ها به صدا در می‎آمد و نوبت نیاز یا دونون از دیگر سازهای متفاوت موزه است و در اولین روز ایام بارانی در فصل بهار در زمین‌های زراعتی در جمع کشاورزان برای افزایش روزی و امنیت مالی نواخته می‎شد که این کار به همراه دعا و نیایش به درگاه خداوند انجام می‎شد.

نیشو و دبدبه از سازهای قدیمی موزه است که با به صدا درآوردن آن در روزگاران گذشته در برخی مناطق ایران طولانی ترین روز سال (آخرین روز بهار) را جشن می‌گرفتند و این عمل جنبه اعتقادی در میان مردم دارد به طوریکه انسان از تاریکی‎ها رها می‎شود و به طرف نور حرکت می‎کند تا قلب انسان با نور خدا نورانی شود.

در این موزه سالنی هم برای کارهای تحقیقاتی و برگزاری کارگاه‎های آموزشی در حوزه صدا و موسیقی در نظر گرفته شده است.

هم‌چنین در موزه صدا می‌توانید به آرشیو صوتی اذان موذن‌ها، مجموعه صوتی قاریان، چاوش خوانان، سرودخوانان، آوازخوانان، شبیه خوانان، نوازندگان و آهنگسازان گوش دهید. در نزدیکی موزه صدا، خانه کلکته‌چی (صلح‌جو) و خانه حریری هم قرار دارند که پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به این دو خانه تاریخی و زیبا بزنید.
گزارش از: پریا توفیقی
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کشورهای جهان اسلام قدرت زیادی در زمینه صنایع دستی دارند

حضور سفیر سوئیس در هفته سینمای اروپا در تبریز

برگزاری جشنواره‌های گردشگری با هدف توزیع متوازن سفر در آذربایجان شرقی

سردر عالی قاپو تکمیل کننده سیر عرفانی مجموعه جهانی شیخ صفی می باشد

2 انتصاب در تراکتور

هنرمندان تمام رشته‌ها در زیباسازی شهر با شهرداری همراهی کنند

جلوه ای ماندگار از سبک زندگی پیشینیان

نفرات برتر بخش هنری کنگره ی میرعلی تبریزی معرفی شدند

380 هزار دانش آموز در مدارس شاهد کشور تحصیل می کنند

فرماندار مرند: از ظرفیت خیرین کتاب ساز برای توسعه کتابخانه ها استفاده شود

خانه گردشگری سلامت در اردبیل افتتاح می شود

افتتاح نمایشگاه آثار دانشجویان دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز با حضور وزیر علوم

برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در اردبیل

بزرگترین کتابخانه تخصصی معماری شمال غرب در تبریز افتتاح شد

افزایش گرایش به رشته‌های تجربی، نقصی در سیستم آموزش و پروش ماست

لزوم تشکیل جبهه فرهنگی در فضای مجازی

افزایش تقاضای سفر به آذربایجان شرقی/سامانه پیامکی اطلاع رسانی گردشگری برای گردشگران فعال شود

زنجان، رتبه اول بحث کودک همسری در ایران

قرارگاه حمزه سیدالشهدا مسوول تدوین سند توسعه شمالغرب کشور است

500 میلیارد ریال برای مدارس کانکسی آذربایجان غربی اختصاص یافت

چهارمین جشنواره بین‎المللی صنایع دستی با حضور 30 کشور اسلامی در تبریز برگزار می‎شود/ هنر، تحریم شدنی نیست

معرفی موسیقی آشیقی نیازمند نقش آفرینی رسانه ها

آغاز طرح جدید پرداخت عوارض به صورت آزمایشی

فرماندار تبریز: دریافت کمک هزینه در مدارس دولتی ممنوع است

همایش بین المللی شمس و مولانا به میزبانی خوی برگزار می شود

ثبت نام کلاس اولی‌ها در مهاباد آغاز شد

793 پروانه تولید صنایع دستی در آذربایجان شرقی صادر شد

هنرنمایی بیش از 45 گوینده در کتاب صوتی "مرغ سحر"

فرش تبریز، از سرمایه‌های مهم فرهنگی/ همه دستگاه‌ها برای برگزاری شایسته نمایشگاه فرش تلاش کنند

نمایشگاه دائمی فرش باید در تبریز برپا شود/ تبریز ظرفیت حراج بین‎المللی فرش‌های آنتیک را دارد

صنایع دستی آذربایجان شرقی، نگین سپهر فرهنگ ایران

جزئیات برگزاری مراسم حج 98

صحن‌های شیخ صفی الدین اردبیلی نامگذاری می‌شود

پوستر نمایشگاه بین المللی فرش دستبافت تبریز رونمایی شد

اخذ سند مالکیت موزه استاد شهریار توسط شهرداری تبریز

چهار کتاب درسی دوره ابتدایی، کوچک می‌شوند

نمایشگاه عکس و اسناد همکاری های سازمان ملل و ایران در مهاباد گشایش یافت

جا ماندن 800هزار کارت ملی هوشمند در پست

کلیسای سنت استپانوس, رتبه اول مراکز پربازدید آذربایجان شرقی

مزرعه خشخاش در مشهد لو رفت

زندگینامه شهید مدافع حرم کتاب صوتی می‌شود

نمایش فیلم ١٩ کشور اروپایی در تبریز آغاز شد

شعر و شاعری در آذربایجان غربی با شتاب پیش می رود

اقامت نزدیک به 105 هزار نفر طی تعطیلات عید سعید فطر در آذربایجان شرقی

سند فرهنگی مرند عملیاتی تدوین شود

اقامت قریب به 105 هزار نفر طی تعطیلات عید فطر در آذربایجان شرقی

اسنپ، کاربران توئیتر را عصبانی کرد

تخریب مجموعه توریستی سد علویان مراغه در سال 96 به دستور مراجع قضایی انجام شده است

تخریب مجموعه گردشگری سد علویان مراغه با دستور قضایی بود

نخستین شماره دوهفته نامه «صفای خوی» منتشر شد