پیام آذری

آخرين مطالب

سفری استراتژیک با دستاورد سیاسی و اقتصادی سياسي

سفری استراتژیک با دستاورد سیاسی و اقتصادی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه - دیپلماسی هوشمندانه دولت تدبیر و امید اینبار با سفر عزتمندانه دکتر روحانی در مقطعی بسیار حساس به عراق بارور شد و روابط راهبردی با رویکرد برد برد بین تهران و بغداد در عرصه های سیاسی و اقتصادی رقم خورد.
به گزارش ایرنا این رویداد تاریخی در روز روشن و برخلاف سفر شبانگاهی مدعیان آمریکایی، بازتاب روشن تری در عرصه سیاسی داشت و بر این واقعیت از زبان دکتر ظریف صحه گذاشت که «دخالت دیگران در روابط خارجی ایران و عراق سبب می شود خود آنان فرصت هایی که دارند را از دست بدهند».
بسیاری نیز در داخل کشور به ویژه در مناطق مرزی این سفر را بسترسازی برای مقابله با تحریم های یک جانبه و ظالمانه استکبار جهانی و نشانه عزت روزافزون ایران و جایگاه فرهنگی کشورمان در بین مردم و مسوولان عراق دانستند و آن را با سفر غیردیپلماتیک «ترامپ» به عراق مقایسه کردند.
امضای پنج سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک با حضور دکتر روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق نیز افق روشن گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور دوست و همسایه را به نمایش گذاشت.
یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق، یادداشت تفاهم احداث پروژه راه آهن بصره - شلمچه و یادداشت تفاهم تسهیل روادید برای سرمایه‌گذاران، تجار و بازرگانان نیز از جمله سندهای امضا شده برای تقویت بازرگانی در دوران تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران به شمار می رود.
دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این سفر مورد اذعان جریان ها و شخصیت های مختلف به ویژه در استان های مرزی کشور قرار گرفت و از نمایندگان مجلس تا روحانیان و حتی مردم از یادداشت تفاهم ها این سفر استقبال کردند.
نماینده آشوریان ایران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی سفر ریس جمهوری به عراق را گامی مثبت برای تقویت و شکوفایی هرچه بیشتر روابط دو کشور عنوان کرد و گفت: ایران در روزهای سخت مبارزه عراق با داعش، حامی مردم و مسوولان این کشور بود و اکنون نیز می تواند بستر مناسبی برای سازندگی و آبادانی این کشور فراهم کند.
«یوناتن بت کلیا» سندها و یادداشت تفاهم های همکاری منعقد شده در این سفر را در تقویت روابط اقتصادی دو کشور تاثیرگذار خواند اما به یکی از بازتاب های سیاسی آن تاکید کرد و افزود: در این سفر ایران به عنوان حامی و طرفدار صلح، آرامش و دوستی در منطقه معرفی شد.
نماینده آشوریان ایران با اشاره به استقبال گرم دولت عراق از رییس جمهوری ایران گفت: ترامپ به صورت شبانه و با هواپیمای چراغ خاموش به عراق رفت در حالی رییس جمهوری ایران چراغ های هواپیمایش را از یک هفته قبل با انتشار خبر مربوط به سفر در رسانه ها روشن کرده بود.
سیدهادی بهادری، نماینده دیگر مردم ارومیه و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز به افق افزایش مبادلات اقتصادی 2 کشور تا حجم 20 میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: تسهیل فعالیت های بازرگانی و حذف هزینه های ویزا برای زایران عتبات عالیات تنها بخشی از دستاوردهای اقتصادی این سفر محسوب می شود.
وی استقبال گرم دولت عراق از دکتر روحانی را نشانه جایگاه مردمی ایران در عرصه جهانی عنوان کرد و ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی دولت در عرصه تقویت روابط اقتصادی با 15 کشور همسایه ایران بسیار اصولی و ارزشمند است.
رسول خضری، نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: سندها و یادداشت تفاهم های امضا شده در این سفر بدون شک بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان غرب کشور را به دنبال خواهد داشت و نشانه های آن نیز با افزایش صادرات طی ماه های اخیر از استان های غربی کشور به عراق آشکار شده است.
وی با اشاره به سفر 2 هیات بلند پایه ایرانی به ریاست «محمد شریعتمداری» و «محمد جواد ظریف» در بهار و زمستان سال جاری به عراق، گفت: در این سفرها مسیر توسعه روابط سیاسی و تجاری هموار شد و سفر دکتر روحانی این فرآیند را تکمیل و عملیاتی کرد.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز به تقویت انسجام بین کشورهای منطقه به عنوان یکی از دستاوردهای سیاسی این سفر اشاره کرد و گفت: این سفر جبهه مقاومت را نیز تقویت می کند.
آیت الله عسگر دیرباز افزود: سندها و تفاهم نامه های امضا شده در این سفر عصبانیت و ‌ناراحتی آمریکا، ‌عربستان و ‌تمامی مخالفان جبهه مقاومت را در پی داشت و اشتراکات فرهنگی بین ملت ایران و عراق را به اثبات رساند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز این سفر را از تریبون نماز جمعه عزتمندانه خواند و گفت: سفر رییس جمهوری به عراق، عزت روزافزون ایران اسلامی را نشان داد و این عزت و اقتدار افتخاری بزرگ به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی رییس جمهوری و نخست وزیر عراق، روز دوشنبه 19 اسفند سال جاری در صدر یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به بغداد سفر کرد.
پرداخت بدهی عراق به ایران، ایجاد منطقه تجاری مشترک، احداث راه آهن مرزی، ایجاد گذرگاه های جدید مرزی و گسترش همکارهای امنیتی با مقامات کشور از جمله دیگر دستاوردهای سفر رییس جمهوری به عراق به شمار می رود.
8135/3072

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/132692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌ غربی

استقبال از نخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌ غربی

مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل مهر و موم شد

مهرو موم محل غیرمجاز مامایی در اردبیل

بازدید رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های سراسری اردبیل از حوزه‌های امتحانی کنکور

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

بازدید رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های اردبیل از حوزه‌های امتحانی کنکور

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

تصویب طرح تفصیلی شهر اردبیل

آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم

نالشکینه بخشی از هویت شهر بوکان است

آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیل زده

دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد

افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان

کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود

ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر

رکورد بزرگترین اجتماع طناب زنی کشور در تبریز شکست

اعتبار 40 میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز

اعتبار 40 میلیارد تومانی برای احیای مقبرهالشعرای تبریز

اجرای عملیات ساماندهی ضلع شمالی اتوبان پاسداران تبریز

انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه مراغه و گرجستان

اقدامات ایمنی مهم در زمان باران و سیلاب

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟

مقاوم سازی 350 هزار واحد نهضت ملی روستایی درکشور

بهره مندی هشتاد درصدی جمعیت روستایی ارومیه از شبکه آب و فاضلاب

تاکید مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی بر اهمیت استعداد یابی

توجه ویژه دولت سیزدهم به بخش مسکن و راه آذربایجان‌غربی

حفاران تونل در کوه برای کشف عتیقه در عجب شیر دستگیر شدند

درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!

دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟

مروری برچند خبر از گوشه و کنار آذربایجان غربی

آغاز مزایده عمومی اکتشافی و معدنی سازمان صمت آذربایجان‌غربی

اجرایی کردن طرح جامع جهاد علمی

شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

هدف‌گذاری افزایش 1/5 برابری اشتغال‌زایی در آذربایجان شرقی

دو نفر حین فروش دینار تقلبی در مراغه دستگیر شدند

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

دور دوم انتخابات مجلس در تبریز الکترونیکی برگزار می‌شود

تراکتور با نسخه یحیی مقابل استقلال؛دوئل احتمالی گل‌محمدی با نکونام در تبریز

شناسایی و قطع 133 انشعاب غیرمجاز برق در تبریز

معرفی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی

استقبال ازنخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در بستان آباد

افزایش 1.5 برابری اشتغال‌زایی در آذربایجان شرقی هدف گذاری شده است

فرار راننده سمند از صحنه تصادف در تبریز

فرماندار: توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد

طرح تفصیلی شهر اردبیل به تصویب رسید

55 برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل برگزار می‌شود

توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد