پیام آذری

آخرين مطالب

تبریز چشم به راه گردشگران نوروزی است فرهنگي

تبریز چشم به راه گردشگران نوروزی است
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز- این ‌بار که بهار می‌آید، اگر خواستید با جلوه های تازه‌تری آغازین روزهای این فصل زیبای سال را تجربه کنید، آذربایجان شرقی را برای سفر برگزینید؛ جایی از ایران که گرمی جنوب را در جلفا، سرسبزی شمال را در عمق جنگل های ارسباران، صلابت دماوند را در سهند و تاریخ را در وجب به وجب خاکش ماندگار کرده است.
به گزارش ایرنا، « سفر» از آن دست واژه‌هایی است که می‌توان با آن آغاز کرد، واژه‌های سبزی که یک مسیر طولانی دل‌پذیر را در ذهن انسان تداعی می‌کند؛ حال اگر این سفر که آغازگر تازگی‌هاست در فصلی سبز به نام بهار باشد که آن نیز پیام‌آور شروع دوباره طبیعت همگام با انسان است، فرصتی بی‌بدیل فراهم می شود.
این مسافرت است که می‌تواند برای انسان از بهار، معانی تازه‌تر و ناب‌تری ارائه دهد؛ سفر می‌تواند بهار را ماندگارتر و یک سبزی بی‌نهایت را در خاطر انسان‌ها حک کند و از این رو یادآوری این نکته که جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی در فصل بهار بسیار دیدنی‌تر می‌شوند، تکراری نمی شود.
هرچند هر 21 شهرستان آذربایجان شرقی جاذبه های گردشگری خاص خود را دارند، اما در این میان تبریز از جمله شهرهای قدیمی ایران است که همواره به خاطر تاریخ عمیق، زیبایی و پاکیزگی، داشتن فرهنگ و هنر اصیل و مردمان مهمان‌نوازش در مجامع بین‌المللی مطرح بوده است و اگر بخواهیم متنی برای ثابت کردن زیبایی و دیدنی بودن این استان بنوسیم، مهر و امضای مکان‌های تاریخی بسیاری گواه صحبت‌های ما خواهند بود.
بازار سرپوشیده تبریز که به عنوان بزرگ‌ترین بازار مسقف دنیا، در سازمان یونسکو ثبت جهانی شده، پر است از آدم‌هایی که به اندازه مغازه‌هایشان جذاب هستند.
بازاری که به اندازه تاریخ تجارت این سرزمین شکوه و قدمت دارد و می‌توان گذر عصرها و قرن‌ها را در آن با وضوح دوربین‌های امروزی دید.
با اینکه هنوز مغازه‌ها، تیمچه‌ها و راسته‌های این بازار رنگ و بوی قدیم‌الایام را دارند ولی تنوعی که در نوع محصولات فروشی مغازه‌های آن است، بسیار زیاد بوده و کسی که وارد آن شود، محال است دست خالی بیرون رود؛ زیرا که سیر طولانی در بازار تاریخ تبریز، آدم را گرسنه و راهی یکی از غذاخوری‌های سنتی آن می‌کند.
این بازار در گذشته‌های دور و به عبارتی از سده چهارم هجری به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، گذرگاه بسیاری از تجار خارجی و به عبارتی ورودی کشورهای اروپایی بوده و به گفته تاریخ‌دانان، بزرگ‌ترین علت رونق این بازار همین است.
اما بی انصافی است کسی در تعطیلات نوروز به تبریز بیاید و از موزه‌های آن دیدن نکند؛ موزه‌های تبریز که آن‌ها را می‌توان محکم‌ترین دلیل برای اثبات 5دوره پایتختی این کهن شهر به کار برد، تبریز را به «شهر موزه ها» تبدیل کرده است.
«موزه قاجار» در محله تاریخی «ششگلان» که به نام خانه امیرنظام گروسی نیز شناخته می‌شود، با ساخت و معماری کم‌نظیرش، یکی از بهترین عمارت‌های تاریخی ایران به شمار می‌آید و راوی یک دوره مهم از تاریخ ایران یعنی دوره قاجار است.
بی‌شک اگر کسی در کتاب‌ها یا فیلم‌ها درباره دوران قاجار مطالعه نداشته باشد، با یک گشت کوچک در این موزه، حتی به جزئیات زندگی آدم‌ها و وضع دربارهای قاجاری پی خواهد برد.
این موزه به تازگی با گسترش حیاط خود، به پارک‌موزه‌ای بی‌نظیر تبدیل شده است که همه‌روزه میزبان تاریخ‌دوستانی از سراسر ایران و جهان است.
«موزه مشروطه»، «موزه سنجش»، «موزه قرآن و کتابت»، «موزه محرم»، «موزه ادبی شهریار»، «موزه شهدا 27 دی» و «موزه ارامنه»، همانطور که از نام‌شان پیداست، هرکدام به تاریخ یک مقطع یا پدیده پرداخته‌اند و در مجموع می‌توانند تبریز را به راوی صادق تاریخ بدل کنند.
یکی از موزه‌های تبریز که از اهمیت بیش‌تری در تبیین و تشریح گذشته های دور برای گردشگران برخوردار است، «سایت‌ موزه عصر آهن» است.
البته اهمیت آ«سایت موزه عصر آهن» به دلیل زیبایی یا دلنشینی آن نیست، بلکه مدیون بودن تاریخ تبریز به پیدایش این موزه، آن را در صدر مهم‌ترین موزه‌های تبریز قرار داده است.
در دهه 1370 وقتی یکی از شرکت‌های مهندسی مشغول اجرای یک‌طرح در حوالی مسجد کبود تبریز بود، به گورهایی برخورد که پس از بررسی باستان‌شناسان و کنکاش‌ها و زحمات فراوان، تاریخ تبریز را به 5000 سال افزایش داد.
موزه عصر آهن دارای 38 گور است که جسدهای آن فصل جدیدی از تاریخ تبریز را باز کرده‌اند.
«مسجد کبود» یا «فیروزه جهان اسلام» چنانچه از صفت زیبایش پیداست، علاوه بر اینکه رابطه‌ای معنوی با اسلام دارد، از یک رابطه ظاهری نیز برخوردار است.
کاشی‌ها و گچ‌کاری‌هایی که به قوه معماری اسلامی این مسجد بسیار زیبا را فرهم آورده، در طول تاریخ پرفراز و نشیب تبریز، لرزه‌های محکمی را به تن خود دیده‌ است، ولی از آنجایی که از استحکام مردان این سرزمین ارث برده، همچنان پابرجاست و به عنوان نماینده‌ای از تاریخ زیبای اسلامی در یکی از خیابان‌های قدیمی تبریز به حیات خود ادامه می دهد.
یکی دیگر از جاذبه های تبریز «تفرجگاه ائل‌گلی» است؛ همان‌جایی که بیشتر مردم کشورمان می‌شناسند و حتی شاید اولین مقصد مسافران در تبریز باشد که زیبایی و سبزی رگ‌های تبریز را تداعی می‌کند.
تبریز به همان اندازه که به خاطر زیبایی و قدمت‌اش شناخته می‌شود، به عنوان مهد فرهنگ و هنر نیز نام‌برده می‌شود و برای اثبات این حرف کافی است کمی آن‌طرف‌تر از موزه قاجار به «مقبره الشعرا» برویم؛ مقبره‌ای که در خیابان سرخاب قرار گرفته است، خیابانی که هزاران فرهیخته در آن سر به زمین گذاشته‌اند، 400 شاعر در مکانی مثل مقبره‌الشعرا سر به شانه «استاد شهریار»، سردمدار شعر ایران در تاریخ معاصر، گذاشته و آرام گرفته‌اند.
تبریز به اندازه بزرگی‌اش، جاهای دیدنی فراوانی دارد؛ جاهایی که نمی‌توان همه آن‌ها را در یک گزارش توصیف کرد ولی شاید اگر به ارتفاعات «عینالی» که به بام تبریز معروف است، برویم با دیدی کلی می توانیم همه را یک جا ببینیم.
در بلندترین نقطه ارتفاعات «عینالی»، بنای یادبود شهدای گمنام در کنار یک مسجد پرصلابت سایه خود را به تبریز غنی می‌اندازد و ایثار جوانمردانی همچون باکری‌ها را در ذهن متبادر می کند.
امید که سفر هم میهنان عزیزمان به تبریز در تعطیلات نوروزی، بهانه ای برای آشنایی بیشتر و عمیق تر آنان با دروازه ایران به غرب و منطقه قفقاز فراهم آورد.
3071/518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/132687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟