پیام آذری

آخرين مطالب

اختتامیه جشنواره بین المللی پروین اعتصامی/

پروین اعتصامی، نخستین شاعر زن ایرانی با شهرت فرامرزی فرهنگي

پروین اعتصامی، نخستین شاعر زن ایرانی با شهرت فرامرزی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز - پروین اعتصامی، نخستین شاعر زن معروف ایرانی است که با ادب و اخلاقیات نهفته در اشعارش به شهرتی فرامرزی رسید و نامش در تاریخ ادبیات فارسی ایران و جهان ماندگار شد؛ تبریز امشب میزبان آیین اختتامیه جشنواره بین المللی «پروین» بود.
به گزارش ایرنا، رخشنده اعتصامی، معروف به پروین اعتصامی، در 25 اسفند 1285 در خانواده ای فرهنگی در تبریز چشم به جهان گشود و زیر نظر پدرش یوسف اعتصامی آشتیانی (اعتصام الملک) از رجال نامی و نویسندگان و مترجمان مشهور اواخر دوره قاجار تربیت یافت و شعر و شاعری را فراگرفت.
تبریز به مناسبت سالروز تولد پروین، 25 اسفند ماه، از دیروز میزبان جشنواره بین المللی 2 روزه ای با حضور جمعی از ادبا و پژوهشگران حوزه ادب فارسی از ایران و 6 کشور خارجی از جمله ترکیه، پاکستان، بنگلادش و جمهوری آذربایجان بود که آیین اختتامیه آن امشب برگزار شد.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه جشنواره بین المللی پروین با بیان اینکه آوازه پروین اعتصامی از مرزهای ایران فرا رفته است، گفت: شعر پروین درک درستی از اصلاح جامعه دارد.
محسن جوادی، افزود: هیچ جامعه ای اصلاح نمی شود مگر اینکه مردم آن جامعه روح شفقت و مهربانی را در درون خود پیدا کنند و تا چنین روحی در بین مردم رواج نیابد با عدالت محض هم نمی شود جامعه را درست کرد.
وی اظهار داشت: پروین درک درستی از این مشکل داشت و در پی رواج اخلاق اجتماعی، روح مهربانی و شفقت در جامعه بود.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پروین یک استثنا بود، گفت: قرن ها بود تاریخ ایران تجربه شاعر بزرگ زن را تجربه نکرده بود و پروین اعتصامی این کمبود دیرینه را با حضور خود جبران کرد و بر غنای ادب ایرانی افزود.
جوادی ادامه داد: با وجود اینکه قالب های شعر پروین بیشتر سنتی بود، ولی از لحاظ مضمون و محتوا به شعر مدرن دنیا و آثار کلاسیک نیز آشنایی داشت و از آن ها الهام می گرفت.
وی با بیان اینکه تبریز خاستگاه و زادگاه ستارگان بلند آوازه ای در ادب، علم و دانش است و تاریخ غنی در این زمینه دارد، یادآوری کرد: غفلت مسئولان فرهنگی کشور و بزرگان و مسئولان تبریز از آموزش، نقد و پژوهش در فرهنگ و ادب موجب می شود تا دیگر نام های بلندی در تاریخ ایران دوباره تکرار نشود.
جوادی افزود: تبریز نام بلندی در عرصه دانش و فرهیختگی دارد و بدون محافظت و توجه از آن ها نمی شود انتظار داشت که چنین چهره هایی رشد یابند و باید نام این شهر همیشه بلندآوازه در عرصه دانش و فرهنگ این کشور بماند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره با بیان اینکه پروین اعتصامی در جامعه مهجور مانده است، گفت: باید پیش از این به جنبه ها و ویژگی های زندگی این شاعره بلند آوازه ایرانی پرداخت می شد.
زهرا ساعی، افزود: پروین اعتصامی در زمانی فعالیت می کرد( رضا شاه پهلوی) که زن ها در آن زمان فضا و امکانات لازم را برای فعالیت نداشتند و به این قشر برای تحصیل و نشر ایده ها و افکارشان توجه نمی شد.
وی با اشاره به اینکه پروین اعتصامی بیشتر تحت تاثیر افکار دهخدا و ملک الشعرای بهار بود، اظهار داشت: بررسی اشعار پروین می نشان می دهد که وی علاوه بر اشراف به ادبیات سنتی و کلاسیک ایرانی دارای رگه هایی از ادبیات سایر کشورهای دنیا نیز است.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: حق طلبی و حق گویی پروین اعتصامی و پیگیری حقوق زنان، وجهه شعری وی را بارز می کند.
ساعی ادامه داد: شعر پروین دارای ویژگی و امتیاز ماندگاری بود و توانست ادبیات سنتی ایران و سبک مناظره را احیا کند.
وی یادآوری کرد: پس از تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم توجه به زندگانی پروین اعتصامی در قالب فیلم و سریال، از سال گذشته برخی از کارگردانان به این موضوع در قالب فیلم و سریال پرداخته اند.
ساعی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فضا برای رسیدن پروین اعتصامی به جایگاه واقعی خود فراهم شد و باید چنین جشنواره هایی بیشتر برگزار شود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در این جشنواره گفت: رمز توفیق این زن فرهنگی و ادب فارسی علاوه بر استعداد ذاتی معجزه تربیت و توجه پدر وی بود.
حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم افزود: با وجود محدودیت در امکانات تحصیلات و نبود مدارس دخترانه برای پروین، پدش به تربیت وی همت کرد و پروین را به مقامی که در خور او بود، رساند.
وی با اشاره به زندگینامه پروین اعتصامی، اظهار داشت: این شاعر آزاد در آن زمان پیشنهاد ورود به دربار را با بلند نظری خود نپذیرفت و مدال درجه 3 لیاقت وزارت معارف ایران را رد کرد.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه پروین اعتصامی در قصاید خود پیروی سبک متقدمین به ویژه ناصر خسرو بود، گفت: اشعار وی بیشتر شامل مضامین اخلاقی و عرفانی است و موضوعات حکمتی و اخلاقی را با چنان زبان ساده و شیوایی بیان می کند که خواننده را از هر طبقه تحت تاثیر شعر خود قرار می دهد.
حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به مهارت و سبک پروین اعتصامی ادامه داد: وی تحت تاثیر سعدی و حافظ بوده و اشعارش ترکیبی از سبک های خراسانی و عراقی است.
وی با بیان اینکه پروین اعتصامی بزرگ ترین شاعر زن ایرانی است که در طول تاریخ ادبیات فارسی ظهور کرده است، گفت: پروین بیش از 150 قصیده و مثنوی دارد و دیوان اشعار وی شامل 6 هزار و 500 بیت از قصیده، مثنوی و قطعه است چندین بار تجدید چاپ شده است.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره با بیان اینکه آگاهی و دانش در جامعه ما نسبت به پروین و خصوصیات اخلاقی و شخصیتی وی به شدت محدود است، گفت: بخشی از آن به خصوصیات اخلاقی و خلوت گزینی از حضور در محفل ادبی و بخشی نیز در اثر غفلت از پرداختن به این شاعر پرآوازه برمی گردد.
محمدرضا پورمحمدی، افزود: پروین در 40 سال بعد از انقلاب اسلامی تا حدودی به جامعه شناسانده شده و قبل از آن در حق این شاعر مضایقه شده است.
وی اظهار داشت: با مطالعه دیوان اشعار وی می توان به روحیات اخلاقی، رفتاری و دلبستگی وی به ویژه به پدرش به عنوان معلم، سرمشق و الگویش پی برد.
استاندار آذربایجان شرقی از پژوهشگران، صاحب نظران و اندیشمندان خواست ظلم ستیزی و نگاه سیاسی پروین اعتصامی به مباحث مسائل زمان خود را بررسی و مطالعه کنند.
در این آئین 6 کتاب با موضوع پروین اعتصامی رونمایی شد و از اشعار و مقالات و آثار خوشنویسی و نقاشی برگزیده هیات داوران جشنواره با اهدای تندیس و هدایای نقدی تجلیل شد.
8023/518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/132443/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

کنایه متس هوملس به حذف تیم‌های لیگ برتری: خوب درو کردیم، دوستان کشاورز من!

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود