پیام آذری

آخرين مطالب

امامزاده سید بهلول خوی مامن دیرین دلشکستگان فرهنگي

امامزاده سید بهلول خوی مامن دیرین دلشکستگان
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه - سید بهلول از نوادگان امام علی النقی (ع) بوده و بر اثر جور زمانه خود به محلی در شمال غرب ایران هجرت کرده و در شهر خوی آرمیده است؛ این امامزاده از روزگار دیرین مامن دلشکستگان است و هنوز هم داغ های بسیاری با حضور در بارگاه این سید واجب التعظیم رو به التیام می گذارد.
وقتی دلتنگ می شوم همیشه دنبال جایی می گردم تا غصه های دلم را خالی کرده و با خدای خودم خلوت کنم تا دلگیری و دلتنگی هایم را با یادش التیام بخشم.
همیشه همین طور است. هر موقع دلم پر بوده و سنگینی آن بر روح و جانم سایه افکنده است، خود را اینجا یافته ام؛ جایی در خیابان شهید کوچری، همان محله قدیمی شهر دارالصفای خوی که به نام محله امامزاده معروف است.
این بارگاه در سه کیلومتری از مرکز شهر خوی و در محله ای به نام امامزاده واقع شده است؛ محله ای که بیشتر بچگی هایم با چادر گلدار سفید و صورتی در کنار مادر در اینجا گذشته است و هنوز طعم زیارت شیرین این قطعه زیبای خدایی زیر زبانم مزه می دهد.
اینجا آرامش بخش روح و روان من از سه دهه پیش تاکنون است؛ محله زیبایی که از دوران کودکی اغلب پنج شنبه ها و برخی اوقات که مشکلات روزمره مرا در بن بست محاصره کرده با مادرم به آنجا پناه برده ام.
هنوز هم همین طور است، حالا هم که دیگر خانه مان از خانه مادر جدا شده و خود صاحب فرزند شده ام با فرزندم در این مکان حضور می یابم و از معنویت آن بهره مند می شوم و باز این امام زاده مرهم تمامی دردهایم است.
امامزاده سید بهلول محبوب قلب تمامی مردم خوی و البته نه تنها مردم آن، بلکه اهالی آذربایجان غربی و بسیاری از ساکنان منطقه شمال غرب کشور است.
اینجا مامن تمامی دلشکستگان است و این روزها هم که به لحظه تحویل سال نزدیک می شویم رونق آن بیش از پیش است.
امامزاده در لحظه تحویل سال درش به روی تمامی مشتاقان باز است و زائران بسیاری خود را برای تحویل سال به این بقعه متبرکه می رساند و سیل جمعیت آنقدر زیاد است که جا برای سوزن انداختن نیست!
بنای فعلی بارگاه امامزاده سیدبهلول شامل صحن، شبستان، حسینیه، زائرسرا و کتابخانه عمومی است که ضریح آن با تزئینات بسیار زیبا همچون نگینی در وسط صحن می درخشد که توسط هنرمندان اصفهانی ساخته شده است.
این بنا گذشته از تزئینات داخلی، کاشی کاری و آئینه کاری های متعدد، گنبدی زیبا با 2 منار بزرگ و 2 منار کوچک دارد که ارتفاع آنها به 14 متر می رسد.
درب های این بنای مذهبی به شکل چشمگیر و دلنوازی حکاکی و با آیات قرآن کریم آراسته شده است که در نوع خود بی نظیر است.
مدینه خانوم یکی از بانوانی است که از 30 سال گذشته این امامزاده را به عنوان مونس روزهای سخت و تنهایی اش انتخاب کرده و حال که به دوران سالمندی رسیده است و فرزندانش ازدواج کرده اند، بازهم این امامزاده را پناهگاه تنهایی اش می داند.
او با شور خاصی از این مکان مقدس صحبت می کند و می گوید که نذرهای زیادی در این مکان آنروزها که دلم می شکست کرده ام و با لطف پروردگار و به واسطه این امامزاده بزرگوار جواب گرفته ام.
صغری خانوم نیز که چین و چروک صورتش زیر چادر مشکی پنهان شده و به زحمت می توان رویش را دید درباره این بقعه می گوید: از زمانی که یاد دارم این مکان مقدس درش به روی همه باز بوده و خاطرات کودکی، جوانی و پیری ما نیز در این امامزاده سپری شده است.
پسر جوانی که بعد از زیارت این مکان مقدس، رو به امامزاده ایستاده و با من هم کلام می شود و می گوید: لحظه تحویل سال در این امام زاده غوغایی برپاست و از تمامی اقشار در این مکان برای تحویل سال حضور می یابند.
توحید ادامه می دهد: طبق اطلاع رسانی هایی که توسط مسوولان شهری خوی انجام شده است به زودی خیابان جدیدی با نام "از حرم تا حرم" در این شهر راه اندازی می شود که بارگاه شمس تبریزی خوی و امام زاده سید بهلول را به هم متصل خواهد کرد؛ آن وقت این مکان دیدنی تر خواهد بود و می تواند به عنوان گردشگری مذهبی مورد توجه توریست ها قرار بگیرد.
در کتاب ˈخوی در گذر زمانˈ آمده است: بعد از شهادت امام رضا (ع)، مامون عباسی و سپس معتصم که عداوت شدید با خاندان آل علی (ع) داشتند دستور دادند که علویان را در شهرهای ایران به قتل برسانند.
پس از این دستور سادات مجبور شدند به شهرهای مرزی و کوهپایه ای روی آورند و خوی نیز که در آن زمان یک شهر مرزی و نزدیک امپراتوری روم بود مهاجران زیادی از جمله خاندان آل علی (ع) را در خود جای داد.
در کتاب های تاریخ نیز آمده است که چند نفر از اولاد امام علی النقی (ع) به شهرهای چون خوی، سلماس و نهاوند مهاجرت کردند و در این شهرها توسط حکام ظالم به شهادت رسیدند.
در مورد اصل و نسب این امامزاده، شجره نامه و سند مکتوبی ملاحظه نگردید، امّا معتمدین و آگاهان، سید بهلول را از سادات علوی و از نوادگان امام علی النقی (علیه السلام) دانسته و شجره او را چنین بر می‌شمارند: «سید بهلول فرزند سید اسحاق فرزند محمد فرزند امام علی النقی (علیه السلام)».
محمد الوانساز خویی در کتاب «آستان مقدس امامزاده سید بهلول (ع) و آقا میرهادی (ره)» آورده است که امامزاده سید بهلول (ع) از نوادگان امام هادی بوده که در دوران پرآشوب و خفقان بنی عباس به ایران مهاجرت کرد و در خوی مخفی شد.
این نویسنده اضافه کرده است: زمانی که معاندان از نسب شریف این امامزاده مطلع شدند به قاضی القضات خوی خبر دادند و وی نیز دستور داد او را از مخفیگاهش بیرون کشیدند و با تبر فرق مبارکش را شکافتند و وی را به شهادت رساندند.
بر اساس اعلام مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی، از اول سال تاکنون بیش از 11 هزار نفر از شهرهای دور و نزدیک به زیارت این بارگاه پرداخته اند.
به گزارش ایرنا مردم خوی به امامزاده ها احترام خاص قائل هستند و برای زیارت و قبولی حاجت خود به این مکان های معنوی روی می آورند و با خدای خود راز و نیاز می کنند و معمولا در روزهای پنجشنبه و جشن ها و مناسبت های مذهبی اقدام به پخش و توزیع نذری می کنند.
در شهرستان دارالمومنین خوی، امامزاده ها و بقعه ها و زیارتگاه هایی از نوادگان ائمه اطهار (ع) وجود دارد که امامزاده سید بهلول از جمله آنهاست.
بارگاه امامزاده سید بهلول در خوی از قدیمی ترین زیارتگاه های این شهرستان است و هر روز به ویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه و در ایام ماه مبارک رمضان زائران فراوانی از خود شهر، حومه و اطراف جهت زیارت به این مکان روی می آورند.
این امامزاده علاوه بر اینکه یک مکان مذهبی و زیارتگاه است و حسینیه آن هر هفته پذیرای عزاداران حضرت سیدالشهداء و ائمه اطهار (ع) بوده و هیات عزاداران آن از قدیمی ترین و بزرگترین هیات امنای عزاداری این شهر به شمار می رود، دارای مجتمع ساختمانی تاریخی ارزشمند بوده و از این حیث نیز قابل توجه است.
7129/8137
گزارش از: سیده فاطمه سجادی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/131147/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همایش تجلیل از مفاخر موسیقی نواحی و اقوام ایرانی در بوکان برگزار شد

کشف کالای قاچاق در مرز‌های آذربایجان غربی

گمرک ارومیه به عنوان گمرک تخصصی صادرات طلا انتخاب شد

مراحل پرورش 2 هزار اردک توسط یک کشاورز ویتنامی (فیلم)

آتش سوزی عطر فروشی در ارومیه مربوط به سال گذشته است

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت دکتر پرویز داودی

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی

تسلیت رهبرانقلاب در پی درگذشت پرویز داودی

رهبر انقلاب درگذشت پرویز داودی را تسلیت گفتند

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

فیلم انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه قدیمی است

خانم گلی در 4 دقیقه!

متن خبر درگذشت سهراب سپهری در اطلاعات 44 سال پیش

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

پاکستان: سفر «رئیسی» به اسلام آباد از اهمیت بالایی برخوردار است

شاه ماهی 300 کیلویی به رود ارس برگشت

توزیع بیش از سه هزار و 500 تن کود یارانه‌ای در شهرستان پلدشت در سال 1402

طلایی شدن مزارع کلزا در منطقه باراندوزچای ارومیه

سقوط سواری سمند به دره در محور چالدران _ خوی

پیمایش کاربری ها و فعالیت های پرآب بر غیرخانگی در آذربایجان غربی

تعویض و جایگزینی 152 دستگاه چراغ قدیمی روشنایی خیابان حیدر بابا در ارومیه با لامپ‌های ال‌ای دی

اجرایی شدن 81 درصد از مصوبات کارگروه تسهیل و یکشنبه‌های تولید در استان آذربایجان غربی

دیدار با خانواده شهید سلامت در تکاب

درگیری لفظی خواهر وبرادر سیرجانی قتل پدر را رقم زد

تیم اقدمی تبریزبر صدر بسکتبال زیر 14 سال دختران آذربایجان شرقی

جمع آوری باکس‌های زباله از سوم اردیبهست در تبریز

افزایش 93 درصدی کشف سرقت خودرو در سیرجان

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

تغییر چهرۀ بازیگر نقش «امپراتور یوری» در جدیدترین سریالش

هم‌نشست مجسمەسازی مفاخر در مهاباد آغاز شد

دستگیری عامل تنش در ورزشگاه سه هزار نفری ارومیه

جنجال فرودگاه تبریز، مربی خارجی تراکتور را فراری داد

تشدید نظارت بر مراکز تولید و بسته بندی کالا‌های اساسی آذربایجان شرقی

واکنش باشگاه تراکتور به حمله هواداران به بازیکنان

بیانیه باشگاه تراکتور درباره اتفاقات رخ داده در فرودگاه تبریز

حمایت تمام قد بازیکن پرتغالی تراکتور از شجاع خلیل زاده + عکس

ترک داروی مشهور لاغری چه عوارضی بر بدن دارد؟

بانوی 50ساله میرآبادی در رودخانه غرق شد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

جدیدترین قیمت سکه، نیم سکه، ربع سکه و طلای 18 عیار در بازار | جدول قیمت ها

واکنش اسلام‌آباد به تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی پاکستان

جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)

برتری آریان همدان برابر تیم نود در ارومیه

انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

پرداخت 5670 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحد‌های صنعتی آذربایجان غربی

(ویدیو) لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

ورزشکاران زنجانی 370 مدال رنگارنگ کسب کردند

ضبط 47 دستگاه ماینر قاچاق در ارومیه