پیام آذری

آخرين مطالب

تجریشی:

15اسفند به عنوان روز ملی دریاچه ارومیه نامگذاری می شود اجتماعي

15اسفند به عنوان روز ملی دریاچه ارومیه نامگذاری می شود
  بزرگنمايي:

پیام آذری - معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: 15اسفند به عنوان روزملی دریاچه ارومیه نامگذاری می شود.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی،مسعود تجریشی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت احیای دریاچه ارومیه و با همفکری تاریخ شناسان استانی 15اسفند ماه به عنوان روز ملی دریاچه ارومیه در تقویم کشور نام گذاری می شود اضافه کرد: در سفرآتی معاون اول رئیس جمهور به استان این امر به صورت رسمی اعلام خواهد شد.
تاکنون 50درصد از تراز اکولوژیک دریاچه محقق شده است
تجریشی در خصوص اخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: در حال حاضر دریاچه ارومیه وسعتی برابر با 2هزار و 335 کیلومتر مربع آبی با حجم ٢ هزار و 110 متر مکعب و با تراز 1270.79 است که می توان گفت به میزان 50درصد از تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه درحال حاضر محقق شده است.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در تشریح اعتبارات هزینه شده توسط دولت برای نجات دریاچه ارومیه گفت: از سال 93تاکنون 2هزار و 965میلیارد تومان از محل ماده 10 و 12، اعتبارات مهار آب های مرزی، صندوق توسعه ملی و بودجه سنواتی دستگاه های اجرایی هزینه شده است که 50درصد از اعتبارات تخصیصی را شامل می شود.
وی ادامه داد: تاکنون 70درصد از منابع هزینه شده برای احیای دریاچه ارومیه به مرحله ثمردهی و انتقال آب دریاچه نرسیده است.
تجریشی با اشاره به آخرین وضعیت طرح تونل انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: این پروژه با حفاری 24.5 کیلومتر تونل، تاکنون 68 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با اتمام آن در سال 99 شاهد انتقال سالانه 623میلیون مترمکعب آب به صورت دائمی به دریاچه ارومیه خواهیم بود.
وی افزود: برای این پروژه تا کنون 1600 میلیارد تومان هزینه شده است که تاپایان سال نیز تامین مالی آن انجام گرفته است برای پایان پروژه نیز اعتباری بالغ بر 710 میلیارد تومان پیش بینی شده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور طرح انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه را از دیگر طرح های مهم ستاد احیای دریاچه عنوان کرد و یادآور شد: با اتمام این پروژه تا سال آینده شاهد انتقال سالانه 95میلیون مترمکعب آب از طریق سد سیلوه به دریاچه خواهیم بود.
طرح انتقال پساب 19تصفیه خانه فاضلاب به دریاچه ارومیه از جمله طرح های سخت افزاری دیگری بود که تجریشی به تبیین وضعیت آن پرداخت و اظهار کرد: در راستای این طرح تاکنون 364 میلیلرد تومان هزینه شده است که تا سال 1400 با پایان پروژه ها سالانه 300میلیون مترمکعب آب به صورت دائمی به دریاچه انتقال خواهد یافت.
وی در خصوص طرح توسعه شبکه های فرعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: در این رابطه 23هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری و زهکشی در دست اجرا داریم که تاکنون 30درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با اتمام این طرح از محل صرفه جویی در مصرف آب سالانه 100میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.
تجریشی از پیشرفت 35درصدی طرح سردهنه سازی،اصلاح و بازسازی دریچه های آبگیر رودخانه های حوزه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و تصریح کرد: بیش از 200شق نهر در حوضه آبریز دریاچه وجود دارد که عملیات اجرایی برای 76مورد سردهنه سازی آغاز شده و تاکنون 34میلیارد از منابع مالی آن تخصیص یافته است و با اتمام طرح ها از محل صرفه جویی 100میلیون مترمکعب اب سالانه وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.
وی در تشریح وضعیت طرح مرمت و بازسازی تاسیسات در دست بهره‌برداری نیز گفت: تاکنون بیش از 41میلیارد تومان برای این طرح تخصیص یافته است و از پیشرفت فیزیکی 35درصدی بهره مند است که از محل صرفه جویی از هدر رفت حاصل از این پروژه ها از سال 1401 صد میلیون متر مکعب اب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: با اتمام پروژه های سخت افزاری ستاد احیا تا سال 1401 سالانه شاهد انتقال 1308 میلیون مترمکعب آب به دریاچه خواهیم بود که با احتساب روان آب های اضافه شده می توان نیاز سالانه2900میلیون مترمکعبی اب موردنیاز دریاچه را تامین کرد.
وی یادآور شد: تحقق تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه در گرو کاهش 40درصدی مصرف آب بخش کشاورزی و تامین حق آبه زیست محیطی 2900 میلیون مترمکعبی دریاچه است.
تجریشی در توضیح امکان پذیری کاهش 40درصدی آب مصرفی کشاورزی در حوضه ابریز دریاچه نیز گفت: براساس گزارش مرکز تحقیقات سنجش دانشگاه شریف این امر بدون تأثیر در معیشت کشاورزان امکات پذیراست که نمود آن نیز افزایش درامد کشاورزان در حوزه سد بوکان با وجود کاهش 240میلیون مترمکعبی آب دریافتی بین سال های 94تا 95 بوده است.
وی ادامه داد: درحوضه سد حسنلو نیز با اصلاح الگوی کشت از چغندر قند با کلزا نیز شاهد کاهش 65درصدی آب مصرفی بوده ایم.
پل میانگذر عامل خشکی دریاچه ارومیه نبوده است
معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور در تصریح عوامل خشکی دریاچه ارومیه نیز خاطرنشان کرد: 65درصد عوامل انسانی و 35درصد عوامل طبیعی در خشکی دریاچه ارومیه دخیل بوده است و بر اساس اخرین یافته ها پل میانگذر دریاچه ارومیه اثری در خشکی دریاچه ارومیه نداشته و صرفا جریان تبادل آب شمال و جنوب دریاچه را با مشکل مواجه کرده است.
‌اثرات سوء، ریزگردها بر سلامت انسان اثبات شده است
تجریشی با بیان اینکه برداشت نمک دریاچه ارومیه از نظر زیست محیطی و ارزش آفرینی اقتصادی کاملا قابل توجیه است افزود: صرفا فروش منگنز موجود در نمک دریاچه 4500میلیارد تومان تولید سرمایه برای کشور خواهد داشت و همچنین می توان از محل 25درصد فروش نمک دریاچه به عنوان بهره مالکانه 1200میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه درامدزایی کرد.
وی با تاکید بر اینکه براساس آخرین مطالعات صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ریزگردهای حاصل از دریاچه ارومیه اثرات سوئی بر سلامت انسان ها دارد تصریح کرد: تاکنون اثرات سوء این ریزگردها بردیابت، فقرآهن، آسم و مشکلات قلبی و فشار خون ثابت شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/128870/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟