پیام آذری

آخرين مطالب

جابجا نکردن تیرهای برق مزاحم؛ بی توجهی به حقوق شهروندی اجتماعي

جابجا نکردن تیرهای برق مزاحم؛ بی توجهی به حقوق شهروندی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز- وجود یکهزار و 800 تیر برق مزاحم در خیابان ها و کوچه پس کوچه های تبریز و مشکلات ناشی از آنها از قبیل تصادفات رانندگی، راه بندان و سد معبر، لزوم اهتمام برای برچیدن این یادگارهای گشایش مسیر یا عقب کشی های ساختمانی را ضروری کرده است و مردم بی توجهی نهادهای مسوول به این مهم را مترادف با پایمال کردن حقوق شهروندی می دانند.
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا حاکی است که برخی از تیرهای برق بر جای مانده از عقب کشی گذرها و معابر قدمت بیش از 30 ساله دارند و شهروندان تبریزی، بی توجهی سازمان های مسوول به برچیدن و جابجایی آنها را نشانه بی احترامی آنها به مطالبات شان می دانند.
تیرهای برق سرگردان بیشتر در بافت فرسوده و تاریخی تبریز و نیز محله های جنوب شهر به چشم می خورند و مشکلات زیادی را برای مردم از یک طرف و زشت کردن جلوه بصری شهری از طرف دیگر موجب می شوند.
مردم می گویند شهرداری یا اداره برق در دریافت حقوق خود از شهروندان کوچکترین مماشات و حتی ملاحظه ای نمی کنند، اما در انجام وظیفه قانونی اولیه خود مبنی بر جابجایی تیرهای برق سرگردان در وسط یا ابتدا و انتهای خیابان ها و کوچه ها، کمترین اقدامی نمی کنند و به این ترتیب حقوق شهروندی را پایمال می کنند.
جلیل عباس زاده، ساکن کوچه تاریخی "خان دربندی" کوی "دالان میرزا رضا"، در این باره به ایرنا گفت: در یکی از کوچه های فرعی محله ما تیر برق چوبی وجود دارد که سالهاست به دلیل عقب کشی ساختمان ها همچنان در وسط گذر سرگردان است و با توجه به قدیمی و تنگ بودن کوچه ها در این منطقه، وجود تیر یاد شده مشکلات متعددی را از نظر رفت و آمد مردم و حتی تصادفات مکرر خودروها با آن را سبب شده است.
عباس زاده که به گفته خودش از 50 سال پیش در این محل ساکن است، افزود: چطور اداره برق پس از عبور بدهی مشترکین از یک رقم مشخص، در اسرع وقت نسبت به قطع اشتراک شهروندان اقدام می کند، اما بدهی خود به شهروندان از بابت جابجایی تیرهای برق سرگردان را دهه هاست به فراموشی سپرده است.
وی اظهار کرد: این موضوع در مورد شهرداری نیز صدق می کند و این نهاد عمومی عریض و طویل که با عوارض مختلف دریافتی از مردم اداره می شود، کوچک ترین گذشتی درباره حقوق خود از شهروندان ندارد، اما در پاسخ مراجعات مکرر مردم برای برچیدن تیرهای سرگردان، فرافکنی می کند و آن را وظیفه اداره برق می داند و اداره برق نیز متقابلا همین کار را می کند.
یکی از ساکنان خیابان پاسداران نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود تیر برق سیمانی در سر خیابان اصلی ورودی به "شهرک آذربایجان" از سمت سه راهی انقلاب گفت: من بارها شاهد وقوع تصادفات رانندگی در این محل به دلیل انحراف خودروها از مسیر خود برای عبور از این مانع بوده ام.
کرمعلی حسن پور افزود: مگر برداشتن تیرهای برق سرگردان برای نهادهایی که سالیانه میلیاردها تومان هزینه از شهروندان به عناوین مختلف می گیرند، چقدر دشوار است.
وی اضافه کرد: البته به نظر من در اصل، موضوع هزینه در جابجایی تیرهای برق سرگردان در گذرها و معابر مطرح نیست، بلکه مدیران سازمان های متولی در این زمینه به مطالبات مردم اهمیتی نمی دهند و سازمانی هم نیست که آنها را به خاطر زیر پا گذاشتن حقوق ابتدایی مردم بازخواست یا مواخذه کند.
معاون قضایی رییس کل و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی در این باره گفت: به دلیل تعریض و مسیرگشایی های متعدد در تبریز و عدم جابجایی تیرهای برق، وجود این تیرها موجب سد معابر و در مواردی تصادفات رانندگی حتی در مواردی منجر به فوت یا صدمه بدنی راننده یا سرنشین می شود که باید در سریع ترین زمان ممکن برای رفع این مشکل وارد عمل شد.
بابک محبوب علیلو اظهار داشت: ضرورت جابجایی تیرهای برق مزاحم در معابر با هدف جلوگیری از ورود خسارت به مردم و بیت المال باید انجام شود.
محبوب علیلو ادامه داد: اگر بر اثر بی توجهی و عدم انجام تکالیف قانونی از سوی متولیان امر در دستگاه ها، خسارتی به مردم و بیت المال وارد شود، عوامل مرتبط در قبال آن مسئول بوده و تحت پیگرد قضایی قرار می گیرند.
وی بر لزوم اتخاذ تدابیر مناسب، کارگشا و مؤثر برای جابجایی تیرهای برق به جامانده در معابر در جریان تعریض ها و مسیرگشایی ها به ویژه در کلانشهر تبریز و نیز سایر شهرستان ها و بخش های تابعه استان تاکید کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز نیز با اشاره به ضرورت جابجایی حدود یکهزار و 800 تیر برق مزاحم در این شهر گفت: 45 میلیارد ریال برای جابجایی تیرهای مزاحم نیاز است.
عادل کاظمی با بیان اهمیت ساماندهی تیرهای برق بعد از مسیرگشایی ها و عقب کشی بافت فرسوده در راستای توسعه خدمات شهری است، گفت: تفاهم نامه ای با شهرداری به منظور ساماندهی تیرهای برق امضا شده است.
وی خاطرنشان کرد: به استناد ماده2 تصویب نامه هیئت وزیران، هزینه جابجایی تاسیسات مزبور به عهده شهرداری ها است.
کاظمی با اشاره به اینکه در سال 1392 تعداد 1200 تیر برق مزاحم در معابر تبریز جابجا شد، اظهار داشت: با توجه به تداوم اجرای طرح های مسیرگشایی و تعریض معابر، همچنان شاهد تداوم وضعیت نابسامانی تیرهای برق مزاحم هستیم.
وی گفت: در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز، در مدت یکسال نسبت به ساماندهی تیرهای برق مزاحم اقدام می کنیم.
کاظمی خاطرنشان کرد: تیرهای برق فشار ضعیف و متوسط حریم خاصی دارند و به خاطر مخاطره آمیزبودن خطوط برق نمی توان تیرهای برق را به اماکن مسکونی نزدیک کرد.
در همین حال شهرام دبیری، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم گفت: جابجایی تیرهای برق وسط معابر در راستای توسعه خدمات شهری طبق قانون از وظایف شرکت برق است و با توجه به اینکه هزینه جابجایی نیز برعهده شهرداری است براین اساس اگر نیاز به همکاری باشد انجام خواهیم داد.
مسوول تاسیسات شهری و حفاری شهرداری تبریز هم با بیان اینکه قانون وظایف را مشخص کرده است ، گفت: بر اساس ماده 18 آئین نامه برق ایران ادارات برق بدون مجوز از شهرداری می توانند در معابر تیر برق نصب کنند.
ابراهیم نجف زاده افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران در زمان تجدید بنا یا معیرگشایی شهرداری هزینه جابجایی تاسیسات را می دهد.
وی با اشاره به اینکه بافت فرسوده مشمول ماده 18 است، در عین حال اظهار داشت: بر اساس ماده 16 اگر توان برق مورد تقاضا بالاتر از 150 کیلووات باشد، متقاضی و یا اداره برق باید هزینه مکان پست برق را بدهد.
518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/126981/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

یادواره 32 شهید امدادگر اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی‌محلی ویژه معلولان در مهاباد

بانوی پیرانشهری در حمله خرس زخمی شد

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

ارتش نقش بسزایی در تأمین امنیت پایدار منطقه دارد

برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد

برادران عالمیان دو پینگ پنگ باز اعزامی به انتخابی المپیک

بهزیستی دیلم بر اشتغال افراد درمان‌شده از اعتیاد نظارت داشته باشد

روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور؛ ناگفته‌های همسر ناصر عبداللهی از دلیل مرگ او

جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد

قلع و قمع 2 مورد از ساخت و ساز‌های غیر مجاز در اراضی کشاورزی روستای باروج یامچی

اجرای یک هزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در آذربایجان شرقی

مسامحه دستگاه‌های متولی حجاب پذیرفتنی نیست

پیش‌بینی تولید 14 میلیون تن گندم در کشور

دادستان اردبیل: پوشیدن لباس‌های خلاف شرع، جرم است

اجرای محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در اردبیل

کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد

کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب

راهیابی والیبالیست‌های مهاباد و بوکان به اردوی تیم‌ملی

تاکید استاندار آذربایجان‌غربی بر ترویج فرهنگ اقامه نماز در جامعه

پیام‌ تبریک فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی به مناسبت 29 فروردین روز ارتش

کسب رتبه اول مهاباد دراستان به لحاظ کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت

ایجاد خوف در دل دشمنان نظام، وعده الهی است

56٠ واحد مسکونی نیروهای ارتش در ارومیه در حال اجراست

فیلم جدید حسن فتحی و شهاب حسینی از فردا می‌آید

خشم عجیب پوچتینو: خاک بر سر مدیر نشست خبری!‏

برپایی دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان میانه در 21 اردیبهشت

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی اهدا شد

برر سی طرحهای محرومیت زدایی در نقده

376 میلیاردتومان اعتبار جهت تسهیلات اشتغال و جهش تولید اختصاص یافت

تشکیل دو قرار گاه برای تحقق شعار سال در آذربایجان غربی

اعطای 44 سری جهیزیه به نوعروسان و زوجهای جوان در پیرانشهر

ضرورت تعامل و همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی در راستای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه

نیروهای مسلح کشور در بهترین شرایط آمادگی و دفاعی قرار دارند

دو پینگ‌پنگ باز اعزامی به رقابت‌های انتخابی المپیک مشخص شدند

نیما عالمیان مجوز حضور در انتخابی المپیک را گرفت

برادران عالمیان در مسیر سهمیه المپیک پاریس

برادران عالمیان در راه انتخابی المپیک

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

حواشی «مست عشق» همچنان ادامه دارد/ چرا اکران فیلم به تعویق افتاد؟

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

مبادرت باشگاه‌ها و مدارس والیبال جهت اخذ مجوز فعالیت الزامی است

جذب و هزینه 57 درصد از اعتبارات کمیته برنامه ریزی در شوط

(تصاویر) آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

انتقاد فرماندار بستان آباد ازوضعیت کشتارگاه نیمه صنعتی دام