پیام آذری

آخرين مطالب

بوم گردی؛ فرصتی برای اشتغال زایی روستایی اقتصادي

بوم گردی؛ فرصتی برای اشتغال زایی روستایی
  بزرگنمايي:

پیام آذری- بالا رفتن هزینه های زندگی، رغبت روستاییان شهرنشین را برای مهاجرت معکوس افزایش داده است و در این میان صنعت بوم گردی می تواند سهم مهمی در ایجاد اشتغال برای این قشر داشته باشد.
به ویژه آنکه دولت توجه ویژه ای نسبت به توسعه این بخش دارد و استاندار آذربایجان غربی به عنوان نماینده عالی دولت در این استان مرزی معتقد است که صنعت بوم گردی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
محمدمهدی شهریاری با تاکید بر اینکه ظرفیت بوم گردی استان باید با هدف ایجاد فرصت های جدید شغلی در مناطق روستایی مورد بهره برداری قرار گیرد، ادامه داد: سه هزار روستا در این استان وجود دارد اما حدود 50 واحد بوم گردی تاکنون راه اندازی شده است و این تعداد باید افزایش یابد.

** نقش موثر بوم گردی در جلوگیری از مهاجرت
مسوول اقامتگاه های بوم گردی میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه ماندگاری روستائیان و جلوگیری از خالی شدن آنها از اهداف مهم راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی است، گفت: صنعت بوم گردی مهاجرت معکوس روستاییان را هم رقم می زند.
«ودود فخاری» با بیان اینکه یک سوم جمعیت آذربایجان غربی در سه هزار روستای استان سکونت دارند، افزود: اگر در سه هزار روستای استان اقامتگاه بوم گردی ایجاد شود، برای 6 هزار روستایی شغل ایجاد می شود.
کارشناس ارشد اکوتوریسم بیان کرد: کشورهای اروپایی 70 سال پیش به راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی دست زدند ولی قدمت این اقامتگاه ها در ایران به 20 سال هم نمی رسد.

** آثار جهانی بستری مناسب برای توسعه بوم گردی
کارآفرین برتر روستایی کشور و مدیر اقامتگاه بوم گردی «ارگ رادکان» مشهد نیز گفت: ظرفیت آذربایجان غربی در زمینه بوم گردی بسیار بالاست و وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی بی نظیر ثبت جهانی مانند تخت سلیمان تکاب و قره کلیسا فرصتی برای رونق بوم گردی در استان به شمار می رود.
به گفته صادق کاظمیان مرزی بودن استان و همجواری آن با چند کشور نیز ظرفیت دیگر استان در زمینه توسعه بوم گردی و صنعت گردشگری است.
وی ادامه داد: توجه به جاذبه های گردشگری، ساماندهی جاده ها و مسیرهای جاذبه های تاریخی و ایجاد امکانات رفاهی مناسب از مولفه های اصلی رونق بوم گردی و گردشگری در این استان به شمار می رود.
کاظمیان اظهار داشت: آداب و رسوم، فرهنگ، پوشاک و خوراک در زندگی روستایی و عشایری باید در اقامتگاه های بوم گردی حاکم باشد و با غذاهای محلی از گردشگران پذیرایی شود.
وی افزود: اقامتگاه های بوم گردی در حقیقت مبلّغ فرهنگ و سنن یک منطقه بوده و آموزش متولیان اقامتگاه های بوم گردی برای جلب رضایت گردشگران ضروری است.

** زیرساخت ها برای توسعه بوم گردی فراهم نیست
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی هم به نبود زیرساخت های گردشگری استان اشاره کرد و گفت: توسعه بوم گردی باید با تامین زیرساخت های مناسب از جمله سرویس بهداشتی، راه ها و جاده های روستاهای هدف گردشگری و ساماندهی آثار تاریخی همراه باشد.
بهرام زینال زاده افزود: استقبال گردشگران داخلی و خارجی از اقامتگاه های بوم گردی در کنار بازدید از آثار تاریخی و طبیعی، بهره مندی از غذاهای سنتی و آشنایی با فرهنگ محلی مناطق مختلف افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه سهم آذربایجان غربی از صنعت گردشگری پائین است و انتظار می رود تا تشکل های دولتی و غیردولتی در این زمینه به میدان بیایند، گفت: از امکانات توریستی استان با وجود هم مرز بودن با سه کشور به خوبی استفاده نشده است.
کارشناس ارشد مردم شناسی نیز معتقد است که متولیان بوم گردی باید آموزش های لازم را پشت سر بگذارند و مبلّغ فرهنگ محلی باشند.
به گفته محمد عسگری اکثر شهرهای استان به ویژه بوکان، سردشت، مهاباد، پیرانشهر، ارومیه، ماکو و چالدران از بهترین ظرفیت برای رونق صنعت بوم گردی و گردشگری برخوردار بوده اما راه ارتباطی بسیاری از آثار تاریخی و روستاهای هدف گردشگری نامناسب است.

** 49 روستای هدف گردشگری مصوب است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز توسعه صنعت بوم گردی را نیازمند همکاری تمامی دستگاه ها و روستاییان دانست و گفت: 49 روستای هدف گردشگری در استان مصوب شده است.
جلیل جباری با بیان اینکه روستاهای آذربایجان غربی از نظر آثار تاریخی و طبیعی ویژگی های منحصر بفردی دارد، افزود: غذاها، تنوع فرهنگی و سکونت اقوام مختلف بخشی از ظرفیت های نهفته این استان به شمار می رود.
وی ادامه داد: حمل و نقل، امکانات بین راهی، سرویس های بهداشتی و تاسیسات بین راهی باید با همکاری دستگاه های مرتبط ساماندهی شود و مرمت اماکن تاریخی روستاها نیز جزو اولویت هاست.
وی در خصوص بسته حمایتی سازمان میراث فرهنگی نیز اظهار داشت: بسته حمایتی شامل ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و روستایی، اکوکمپ های روستایی و عشایری، طرح های تولیدی با رویکرد گردشگری، ایجاد ‌رستوران های سنتی در مناطق روستایی و عشایری و احیای آبگرم های محلی است.
وی بیان کرد: احداث اقامتگاه های بوم گردی یکی از مهمترین نمونه های تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است که با تکیه به امکانات بومی و ظرفیت های محلی، موجب رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت ها در بخش گردشگری می شود.
 آذربایجان غربی دارای 49 روستای هدف گردشگری است که روستاهای امامزاده، بند و گورچین قلعه ارومیه، پردانان پیرانشهر، شلماش سردشت، باغچه جوق ماکو و حسنلوی نقده و بسطام چاپپاره در آذربایجان غربی از بین 200 روستای زیبای استان به عنوان روستای تاریخی و دارای جاذبه های طبیعی معرفی شده است.
تپه حسنلو، تپه های باستانی ربط، آبشار شلماش، قره کلیسا و تخت سلیمان تکاب، کاخ بسطام، دریاچه مارمیشو، پیست اسکی خوشاکو، روستای پردانان پیرانشهر، جزایر و روستاهای اطراف دریاچه ارومیه، باغ های زیبای سیب و انگور در کنار وجود اقوام مختلف با فرهنگ، گویش و پوشش های مخصوص گوشه ای از پتانسیل های بالقوه حوزه گردشگری روستایی آذربایجان غربی به شمار می رود.
هم اکنون 13 اقامتگاه بوم گردی در شهرستان های مهاباد، تکاب ، پیرانشهر، اشنویه، خوی و ارومیه وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/126918/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سورپرایز قیمت طلا برای عروس و دامادها

وعده صادق تجلی هنر هماهنگی دیپلماسی و میدان بود

آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری

جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه 31 فروردین

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی 31 فروردین

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت به بارش رگبار باران و رعد و برق هشدار داد

50 هکتار اراضی ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی ستارخان اهر

ماجرای انفجار در تبریز فعال شدن پدافندها بود

عادی شدن وضعیت پرواز‌های فرودگاه تبریز

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز؛ از اصفهان تا تبریـز؟

امحای 113 تن فرآورده‌های دامی غیربهداشتی در آذربایجان‌شرقی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

پیروزی 15 بر صفر تیم شرکت گاز آذربایجان غربی در زنجان

تولید سالانه بیش از 100 هزار تن یونجه در شهرستان میاندوآب

14 سیلو برای خرید گندم مازاد بر نیاز زارعین در آذربایجان غربی آماده سازی شده است

پرداخت 24 میلیارد تومان تسهیلات بنیاد برکت در اشنویه

گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی در خوی

آب شرب روستا‌های کیله و بالابان پیرانشهر تأمین شد

ضرورت ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

دستگیری سارقان سیم و کابل‌های برق در مراغه

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

تغییر چهره «گلنار» سریال گلیدخت بعد 3 سال

اولتیماتوم یک ماهه به تکمیل تصفیه خانه پساب مشگین شهر

رفع تصرف 50 هکتار از اراضی ملی در بوکان

امسال 93 هزار تُن گندم در میاندوآب برداشت می‌شود

رفع نشتی مخزن هوائی روستای گلمرز شهرستان ارومیه

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

تصاویری از سیلاب در شهرستان زرآباد

تامین آب شرب روستا‌های کیله و بالابان شهرستان پیرانشهر

بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهرستان میاندوآب

بازدید شبانه از واحد‌های شبکار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی: هیچ نفوذ ریزپرنده یا غیره رخ نداده

دستگیری سارقان سیم کابلهای برق در مراغه

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت‌به رگبار باران و رعدوبرق هشدار داد

صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد

صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد

جلوه گری شکوفه‌های درختان در طبیعت شهر قطور + تصاویر

دستگیری عامل ایجاد مزاحمت در بوکان

حادثه رانندگی در محور ارومیه_سلماس

افزایش 15 درصدی صید ماهی از دریاچه سد مهاباد

حادثه رانندگی در محور مرگنلر _ چایپاره

لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

ارتش اسرائیل مشغول به خود؛ رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!