پیام آذری

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

پای آموزش‌های زیست محیطی لنگ می‌زند/ساخت فردایی روشن بافرهنگسازی اجتماعي

پای آموزش‌های زیست محیطی لنگ می‌زند/ساخت فردایی روشن بافرهنگسازی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - با لنگ زدن پای آموزش‌های زیست محیطی و کاهش توانمندی‌های لازم برای حفاظت از این میراث گرانبها زنگ خطر و تهدید جدی در جای جای کشور به صدا در خواهد آمد.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها - حامد مصطفایی آگاه : غفلت از پررنگ سازی حلقه‌های آموزشی و افزایش توانمندی و مهارت‌های زیست محیطی در بین گروه‌های مختلف سنی تبعات سخت و جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت. تبعاتی که با هیچ چیز دیگری قابل معاوضه نبوده تا هر گونه آسیب در آن تا حدود زیادی غیرقابل جبران تلقی شود.
تجربه خوشایند توجه حقیقی به آموزش در چشم انداز آینده صیانت از محیط زیست در برخی از کشورهای پیشرفته جهانی می‌تواند به مانند الگویی برای تمامی جوامعی محسوب شود که به نوعی از تبیین مناسب فرهنگ غفلت کردند.
افزایش ظرفیت‌های مردمی و بهره‌گیری از مشارکت آن‌ها خود می‌تواند بهترین پاسخ برای افزایش مسئولیت پذیری مردم در مقابل محیطزیست، گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی، آب، خاک و منابع ارزشمند طبیعی باشد که هر یک به عنوان ذخایری ارزشمند نیازمند صیانت و توجه مضاعفی هستند.
ضرورت پررنگ شدن آموزش چهره به چهره روستائیان
مدیرکل محیط زیست استان اردبیل در این خصوص بر ضرورت مضاعف شدن نقش آموزش‌های زیست محیطی تاکید دارد و می‌گوید: آموزش‌های چهره به چهره روستائیان و برپایی کلاس‌های ترویجی یکی از مهمترین سیاست‌های آموزشی محیط زیست استان بوده که با قدرت تمام تداوم می‌یابد.
محمد خداپرست یادآور شد: با بهره‌گیری از ظرفیت ائمه جمعه در تمامی شهرها، روستاها و بخش‌ها و یادآوری مسائل مرتبط با محیط زیست و عواقب ناشی از غفلت در این حوزه و با بهره‌گیری از آموزه‌های فرهنگی و دینی می‌توان به نقاط خوب آموزشی در حوزه صیانت از محیط زیست دست یافت.
به گفته وی با آشنایی روستائیان و کشاورزان با عواقب سوزاندن کاه و کلش و کشت زیر نایلونی شاهد کاهش محسوس چنین اقداماتی شدیم و امیدواریم با تداوم برنامه‌های فرهنگی اقدامات مخرب زیست محیطی به حداقل برسد.
مدیرکل محیط زیست استان اردبیل بر این اعتقاد است که در سال جاری برگزاری بیش از 60 مورد پاکسازی منطقه از زباله در راستای فرهنگسازی و اهمیت قائل شدن مردم به پاسداشت طبیعت مفید واقع شده و افزایش چنین فعالیت‌هایی می‌تواند راهگشا باشد.
فرهنگسازی برای اجرای مناسب طرح «اردبیل، شهر پاک»
خداپرست از اجرای کمپین‌های مردمی و طرح‌های مرتبط با معرفی اردبیل به عنوان شهر پاک استقبال کرد و افزود: با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد تکاپوی جدی را در راستای اجرایی شدن اهداف فرهنگسازی و آموزشی و عملیاتی شدن طرح «اردبیل، شهر پاکی‌ها» مشاهده شده که در نوع خود بسیار ارزشمند است.
به گفته وی اردبیل به عنوان یکی از شهرهای گردشگر خیز کشور شناخته شده و علاوه بر مسائل مرتبط با محیط زیست برای رونق گردشگری و احیای این صنعت نیازمند توجه بیش از پیش به مباحث آموزشی مورد نظر در این بخش هستیم.
مدیرکل محیط زیست استان اردبیل می‌گوید: تولید کمتر پسماند، تفکیک زباله از مبداء، بازیافت صحیح، روش‌های فرآوری و بهره‌گیری از پسماندها در طرح مطالعات جامع شهری و کمیته‌های پسماند استان اردبیل دارای مصوبات متعددی بوده که در این خصوص بر پررنگ شدن محورهای آموزشی نیز تاکید شده است.
خداپرست در ادامه از شهرداران خواست تا با افزایش دامنه فعالیت کمیته‌های آموزشی به موضوع تفکیک زباله از مبداء و فرهنگسازی‌های مرتبط با بخش‌های مورد نظر توجه ویژه‌ای داشته باشند تا زیرساخت‌های لازم را برای افزایش دامنه فعالیت همکاری‌های عمومی فراهم نمایند.

عطش صیانت از محیط زیست به جامعه منتقل شود
رئیس شورای شهر اردبیل نیز در این خصوص می‌گوید: برای انتقال عظش واقعی حفاظت از محیط زیست و گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی نیازمند قرار گرفتن محورهای آموزشی در رأس امور هستیم.
علیرضا پوستی یادآور شد: آموزش‌های زیست محیطی باید از سنین پایه آغاز شده و در مهدکودک‌ و دبستان‌ها از نقش محوری فرهنگسازی غفلت نورزید.
به گفته وی تاثیری که قشر جوان بر روی خانواده و محیط پیرامونی خود دارد غیرقابل کتمان بوده و چنانچه ضمائر آگاه و روشن این گروه از جامعه با مسائل مرتبط با محیط زیست اخت بگیرد در خانواده‌ها و کل جامعه نیز به موفقیت‌های ارزنده‌ای دست خواهیم یافت.
رئیس شورای شهر اردبیل از نگاه انسان محور مجموعه شهرداری به موضوع توسعه خبر داد و افزود: زمانی که بحث توسعه مطرح می‌شود نباید صرفا شهر ماشین محور و تفکرات مربوط به آن مورد توجه قرار گیرد.
پوستی اضافه کرد: یکی از بهترین برنامه‌های زیست محیطی که توسط نهادهای دولتی می‌تواند اجرایی شود، همپا شدن با مردم و بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهادی است که از بطن جامعه بوده و در فرهنگسازی‌های مورد نظر پیشگام هستند.
استقرار مبانی فرهنگی در کوتاه مدت شدنی نیست
مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این خصوص بر این اعتقاد است که مبانی فرهنگی در یک روز استقرار نخواهند یافت و برای عملیاتی شدن مباحث آموزشی نیازمند برخورداری از صبر و استمرار در اجرای برنامه‌های علمی و مطالعه شده هستیم.
معراج شرری، تغییر فرهنگ را کار یک روز و دو روز ندانست و افزود: تغییر در باور افرادی که آسیب به محیط زیست را امری ساده و قابل جبران می‌پندارند در کوتاه مدت امکان پذیر نبوده و باید گام‌های آموزشی و فرهنگی را قدم به قدم برداشت.
به گفته وی تصور گام برداشتن در مسیر رو به جلو احساس خوبی به آدمی ارزانی خواهد داشت و در این راستا باید از تمامی توان خود برای برداشتن موانع بهره گرفت.

گفتنی است زمانی که پای مباحث آموزشی و فرهنگسازی در میان می‌آید، نقش دولت‌ها در ترویج چنین برنامه‌هایی مورد یادآوری قرار می‌گیرد؛ اما باید به این سوال پاسخ داد که پرداخت به چنین موضوعات مهمی به تنهایی وظیفه یک مجموعه بوده یا تمامی نهادها و بخش‌های غیردولتی نیز باید در آن سهیم باشند.
پرداخت به مسائل آموزشی تنها وظیفه دولت نیست
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اردبیل می‌گوید: فرهنگسازی تنها کار دولت نبوده و نیاز به مشارکت حقیقی تمامی تشکل‌ها و افراد دغدغه‌ مند دارد.
مسعود امامی یگانه اجرای طرح «پاکبانان محرم» در استان اردبیل را یکی از حرکت‌های نوین آموزشی و فرهنگی دانست و افزود: چنین برنامه‌هایی که با محوریت خود مردم و سازمان‌های مردم نهاد پایه ریزی شد از تاثیرپذیری بسیار عمیقی در سطح جامعه برخوردار گردید.
وی اضافه کرد: ترویج چنین برنامه‌های فرهنگی با مشارکت مردم مورد تاکید بوده تا با وارد گود شدن اقشار مختلف مردم ضرورت توجه به محیط طبیعی و تبعات غفلت از آن مورد یادآوری قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار مهر ، با بررسی تمامی جوانب به نظر می‌رسد در حوزه فرهنگ و آموزش‌های زیست محیطی با مشکلات متعددی دست به گریبان هستیم و تا زمانی که مفاهیم آموزشی در جامعه نهادینه نشود از معنای واقعی توسعه نیز فاصله خواهیم گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/126716/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره بازیگر نوجوان نقش «فرید» آوای باران بعد 11 سال در کُره

ساخت 3180 واحد مسکونی در شهرک شهیدخراسانی اردبیل

اجرای 87 پروژه گردشگری در استان اردبیل

تحویل 1000 واحد مسکونی به محرومان در اردبیل

افزایش 2 برابری اعتبارات عمرانی ورزش اردبیل

سالن تخصصی ورزش نابینایان و توان‌یابان تامین اعتبار می‌شود

تلاش 5 ساعته برای نجات نوجوان اشنویه ای+فیلم

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

​آغاز طرح جهادی تلفیق آبزی‌پروری با فعالیت‌های کشاورزی در آذربایجان شرقی

حادثه رانندگی در آذربایجان شرقی یک نفر فوتی درپی داشت

تهاتر مالیاتی برای اجرای بیمارستان 1000 تختخوابی تبریز

صادرات یک و نیم میلیارد دلاری کالا از آذربایجان شرقی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دورهمی بهاری دو بازیگر زن خاطره‌انگیز

تهران گردی جالب «ستایش» در کنار خواهر و همسرش با تیپی بهاری

احداث 3180 واحد مسکونی در شهرک خراسان اردبیل

احداث سه هزار و 180 واحد مسکونی در شهرک شهید خراسانی اردبیل

87 پروژه گردشگری در استان اردبیل درحال اجرا است

کوهنوردان مفقودی دره جرمی ارومیه نجات یافتند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف جاده اهر - مشگین شهر

یک کشته در برخورد خودرو با تیر برق در سردرود تبریز

بمب بزرگ تراکتوری‌ها ؛ سرمربی سابق گرت بیل در راه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

جان‌باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

تاوان سنگین تالار و رستوران متخلف در اردبیل

داروهای نهفته در دل طبیعت کوه سبلان شفابخش و روح افزا

نهضت تجلیل از معلمان فراگیر شود/عزم جمعی برای پاسداشت معلمان

جشنواره نمایش اسب اصیل ایرانی در اردبیل

اهداف کاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در سال 1403 مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی سالی با در آمد مالی خوبی را پشت سرگذاشت

کشف 30 دستگاه ماینر در شهرستان پلدشت

اجرای 60 طرح محرومیت زدایی در شهرستان پلدشت

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه

ملاقات مردمی استاندار آذربایجان غربی

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه اول اردیبهشت

چندش‌ترین سالاد دنیا

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی اول اردیبهشت

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

بمب بزرگ تراکتوری‌ها؛ سرمربی سابقب گرت بیل در راه تبریز

جان باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

خودروهای متخلف در تبریز توقیف می‌شوند

تبریک تولد 85 سالگی رهبر انقلاب؛ رهبران معاصر با آیت‌الله خامنه‌ای قابل مقایسه نیستند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف جاده اهر - مشکین شهر

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان