پیام آذری

آخرين مطالب

حرکت جهادی برای توسعه کشاورزی اقتصادي

حرکت جهادی برای توسعه کشاورزی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه - کارنامه چهل ساله جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با ترسیم وضعیت تولید و خدمات زیربنایی از سال 1357 تاکنون، نشانگر افزایش چهار برابری میزان تولید و خدمات در این عرصه (از 1.5 میلیون تن در سال به 6.5 میلیون) و تحقق اهداف جهادی در جهت اقتصاد مقاومتی و خودکفایی است.
به گزارش ایرنا، پنج درصد تولید زراعی، 3.8 درصد تولید دامی، 5.5 درصد تولید باغی و 3.1 درصد کل تولید آبزیان کشور در این استان تولید می شود و 235 بهره بردار به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این بخش اشتغال دارند.
هم اکنون برحسب شرایط مساعد اقلیمی و پتانسیل آبی و خاکی استان، امکان فعالیت در تمامی بخش های کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی، دام و طیور، زنبورعسل و پرورش آبزیان در اکثر مناطق استان میسر شده و استان از نظر سطح بهره گیری از ماشین آلات در فعالیت های تولیدی در حد نیمه مکانیزه است.
اما در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی آذربایجان غربی در بعد از انقلاب اسلامی با اختصاص 65 درصد از صنایع تبدیلی کشور به خود رتبه مطلوبی را داراست در حالی که قبل از پیروزی انقلاب در این استان فعالیت های چشمگیری در این زمینه وجود نداشت.
رسول جلیلی، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: میزان کل تولیدات زراعی استان از سال 1357 تا 1396 حدود 302 برابر رشد دارد.
وی افزود: تولید چغندرقند با 692 درصد بیشترین رشد و گندم با 24 درصد کمترین افزایش رشد و تولید را در بین محصولات زراعی دارد؛ تولیدات باغی هم در این مدت از 414 درصد و تولیدات دامی نیز از 285 درصد رشد برخوردار بوده است.
وی عمده دلایل افزایش تولید محصولات زراعی در استان را اصلاح سیستم های کشت و توسعه کشت مکانیزه، بهبود بهره وری با استفاده از آزمون خاک، تهیه و تامین به موقع نهاده های مورد نیاز، تعیین الگوی کشت به ویژه در اراضی پایاب سدها دانست.
جلیلی گفت: حمایت از تشکل های تولیدی به منظور کاهش مشکلات فرآوری کشاورزان خرده پا، گسترش فرهنگ بیمه جهت پایداری تولید، برنامه ریزی در تولید محصولات تبدیلی با هماهنگی متولیان صنایع، استفاده از یافته های علمی و تحقیقاتی و همچنین کاهش ضایعات از مرحله کاشت تا برداشت از فعالیت های اثرگذار در افزایش محصولات کشاورزی است.
وی اضافه کرد: میزان تولیدات باغی در این مدت 414 درصد رشد داشته که در این میان سیب درختی با یکهزار و 168 درصد بیشترین و انگور با 2 درصد کمترین رشد را دارد.
جلیلی گفت: علت کندی رشد تولید محصول انگور اشباع بازار دنیا در بخش کشمش و کاهش سطح زیر کشت باغ های انگور با وجود بازدهی آن است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: قبل از سال 1366 هیچ گونه فعالیت شیلاتی در استان وجود نداشت و با آغاز فعالیت شیلاتی از سال 1366 در نهاد جهادسازندگی فعالیت های آبزی پروری در استان کلید خورد.
وی اضافه کرد: با توسعه تشکیلات شیلات در استان و ارتقای آن به اداره کل در سال 1387 و گسترش زمینه های فعالیت در سال های اخیر تحولات چشمگیری در بخش آبزی پروی استان بوجود آمد و تولید آبزیان استان در سال گذشته به 14هزار و 567 تن با فراهم کردن زمینه اشتغال برای بیش از سه هزار نفر رسید.
جلیلی بیان کرد: میزان کل تولید محصولات دامی در طی سال های پس از انقلاب 285 درصد رشد را نشان می دهد که بیشترین آن در تولید عسل با 22 درصد افزایش به تولید سالانه 17 هزار تن رسیده است.
وی ادامه داد: آذربایجان غربی با وجود دارا بودن رتبه اول کشوری در حوزه تولیدات عسل همچنان فاقد برند عسل می باشد و تلاش می شود در سال جاری بتوان در این زمینه نیز برندسازی و تبلیغ کرد.
جلیلی با اشاره به پیشران ها و موانع توسعه در آذربایجان غربی و متمرکز کردن فعالیت های سازمان جهاد کشاورزی بر روی پیشران های توسعه استان افزود: مشارکت در احیای دریاچه ارومیه از مهمترین اهداف سازمان جهاد کشاورزی در سال جاری است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: افزایش درآمد و همزمان استفاده از آب کمتر در بخش کشاورزی با تکنولوژی های نوین، احداث مزارع و باغ های الگویی و تغییر کشاورزی استان از حالت معشیتی و سنتی به اقتصادی از نمونه‌های این مشارکت و اولویت های سازمان است.
جلیلی با بیان اینکه 65 درصد صنایع تبدیلی و غذایی کشور در آذربایجان غربی قرار دارد، بیان کرد: 887 مورد جواز تاسیس صنایع تبدیلی و غذایی با ایجاد اشتغال برای هشت هزار و 328 نفر و 469 مورد پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی و غذایی با فراهم شدن زمینه اشتغال برای سه هزار و 524 نفر در طی 40 سال گذشته در بخش صنایع کشاورزی استان صادر شده است.
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: یکی از فعالیت های مهم بخش باغبانی استان اصلاح و جایگزینی باغ های پایه بذری با پایه های رویشی بوده که طی سال های اخیر با پرداخت یارانه نهال رو به افزایش است.
عبد الله فتح اله زاده ادامه داد: ایستاده نمودن باغ های انگور از سیستم سنتی خوابیده به سیستم نوین به مساحت هشت هزار هکتار، توسعه و جایگزینی باغ های گردوی پیوندی و باغ های هسته دار با استفاده از ارقام جدید تجاری و بازارپسند، احداث نهالستان های استاندارد و مجوزدار از جمله فعالیت های مهم این نهاد در بخش تولیدات گیاهی بعد از انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: راه اندازی سامانه های ضد تگرگ جهت مقابله با سرمازدگی باغ ها به تعداد31 دستگاه در سطح استان، راه اندازی سامانه های هوشمند ضد سرمازدگی و چاهک معکوس در باغ های استان به تعداد سه دستگاه و افزایش صادرات محصولات باغی از اقداماتی بوده که قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشت.
فتح اله زاده افزود: توسعه کشت محصولات گلخانه ای به تعداد 110 واحد در سطح 34.2 هکتار نیز از اهم فعالیت ها و دستاورد های شاخص در طی 40 سال گذشته در بخش باغبانی است که به علت کاهش و محدودیت منابع آبی، اجرایی نمودن تغییرات الگوی کشت و توسعه باغ های پسته و زعفران در استان در حال اجراست.
مجید علیوند، رییس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز گفت: با رسیدن ضریب سطح مکانیزاسیون استان به 1.63 اسب بخار در هکتار، کشاورزی آذربایجان غربی از لحاظ نیروی محرکه در سطح کشور وضعیت مطلوبی دارد در حالی که قبل از پیروزی انقلاب ضریب مکانیزاسیون بسیار ناچیز بود.
وی بیان کرد: افزایش ضریب مکانیزاسیون استاندارد استان با لحاظ 13 سال عمر مفید به 1.63 اسب بخار بر هکتار و ضریب مکانیزاسیون کل استان بدون لحاظ عمر مفید به 4.5 اسب بخار بر هکتار جزء سیاست ها و اولویت های سازمان است.
وی اضافه کرد: طبق آخرین آمار تا پایان سال 1396حدود 44 هزار و 355 دستگاه انواع تراکتور سبک (باغی)، باغی زراعی، متوسط، سنگین و فوق سنگین در سطح استان در حال فعالیت می باشد.
علیوند بیان کرد: همچنین 972 دستگاه کمباین، 2 هزار و 820 دستگاه دروگر خودگردان، 781 دستگاه انواع تیلر و 123 هزار و 183 دستگاه انواع ادوات خاکورزی، کاشت، داشت و برداشت نیز هم اکنون در استان موجود است.
وی با اشاره به آبیاری تحت فشار در استان نیز بیان کرد: یکی از پروژه های شاخص بخش آب و خاک که تاثیر بسزائی در افزایش راندمان آبیاری و جلوگیری از هدر رفت آب دارد، اجرای روش های نوین آبیاری تحت فشار بوده که از سال 1369 توسط سازمان جهاد کشاورزی آغاز شده و تاکنون میزان کل اراضی استان که به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار بارانی و قطره ای تجهیز شده، بیش از 61 هزار هکتار است.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح ها تاکنون برای تعداد 12 هزار و 400 نفر اشتغال ایجاد شده و میزان افزایش راندمان آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب 272 میلیون متر مکعب گزارش شده است.
به گزارش ایرنا در اوایل انقلاب یک میلیون و 500 هزار تن محصول کشاورزی در استان تولید می شد که در حال حاضر با توجه به سال آوری محصولات و افزایش بهره وری در تولید میزان تولید بخش کشاورزی استان به بیش از 6.5 میلیون تن افزایش یافته است.
235 هزار بهره بردار در این عرصه مشغول به فعالیت هستند که موجب شده است تا بخش عظیمی از معضل بیکاری در آذربایجان غربی رفع شود.
تولیدات زراعی و باغی از جمله گندم، چغندر قند، سیب و انگور، تولیدات دامی مختلف به ویژه در بخش طیور مهمترین محصولات این بخش در استان است که علاوه بر تامین نیازهای داخل استان به خارج از استان نیز صادر می شود.
هم اکنون سیب درختی تولیدی در آذربایجان غربی به کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می شود؛ حتی برخی از استان های دیگر سیب این استان را به علت کیفیت بالا به نام استان خود به کشورهایی چون عراق و افغانستان نیز صادر می کنند.
7125/3072

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/126625/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز: از حمله به ون تراکتور تا درخواست جدایی بازیکنان

مرگ تلخ 2 مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز