پیام آذری

آخرين مطالب

پروژه 30روزه، 30ساله شد! مقالات

پروژه 30روزه، 30ساله شد!
  بزرگنمايي:

پیام آذری- به گزارش این روزنامه، وقتی که چشم انتظاری برای بهسازی راه مواصلاتی «باغ معروف» 20 هزار نفری تمامی ندارد.
مقرر است جاده شش متری کنونی که فقط 2.5 کیلومتر طول دارد، از هر طرف 2.5 متر تعریض شده و به سیستم روشنایی مجهز شود.
جاده کوجوار - باغ معروف در نخستین سال های بعد از پیروزی انقلاب، آسفالت ریزی شد و بلافاصله به واسطه رشد روزافزون جمعیت و استقرار واحدهای تولیدی و خدماتی در این منطقه، برنامه تکمیل، تعریض و تجهیز جاده مزبور مطرح شد اما انتظارها برای به سرانجام رسیدن این برنامه، هنوز هم که هنوز است تمام نشده تا پروژه ای که در یک بازه زمانی 30 روزه قابل انجام است، حالا تبدیل به رویای 30 ساله شود!
اهمیت تعریض و تجهیز این محور مواصلاتی زمانی افزایش می یابد که بدانیم جمعیت امروز باغ معروف به حدود 20 هزار نفر رسیده و بیش از 200 کارگاه بزرگ و کوچک صنعتی در حاشیه این جاده فعالیت دارند ضمن اینکه بازار بزرگ آهن تبریز هم در منتهی الیه این جاده جانمایی شده است.
در این شرایط، حجم زیاد تردد خودروهای سنگین و سبک از سویی و غیراستاندارد بودن این جاده فرسوده به همراه نبود روشنایی در آن از سوی دیگر، باعث ناایمن شدن محور و افزایش تصادفات مخصوصاً منجر به فوت و تحمیل خسارات جبران ناپذیر شده است.

جاده ای در پیچ وعده ها
رئیس شورای اسلامی باغ معروف در این ارتباط گفت: وعده های پی در پی برای تعریض جاده کوجوار – باغ معروف تاکنون به جایی نرسیده و در طول سال های مختلف دلایل گوناگونی برای عدم تحقق این پروژه مطرح شده است.
«حسن فرهمندی» به خبرنگار مهدتمدن گفت: به غیر از محدودیت یا نبود اعتبار لازم، خارج بودن باغ معروف از حریم شهرداری تبریز و حتی حریم خدمت رسانی دهیاری، معضلی است که تاکنون لاینحل باقی مانده است.
وی گفت: در تازه ترین تدبیر، گفت وگوهای بین بخشی انجام شد اما دست آخر، توافق نهایی برای شروع عملیات اجرایی تعریض جاده، بین شهرداری منطقه هفت تبریز، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، اداره کل راه و شهرسازی و بخشداری بخش مرکزی تبریز حاصل نشد.
رئیس شورای اسلامی باغ معروف اضافه کرد: بر اساس این تدبیر، اعتباری بالغ بر 750 میلیون تومان برای شروع پروژه اختصاص یافت و بر همین اساس اجرای پروژه به مناقصه نیز گذاشته شد اما چون اعتبار 750 میلیون تومانی پیش بینی شده با برآورد مالی پروژه که سه میلیارد و 400 میلیون تومان بود، فاصله بسیار زیادی داشت حتی پاکات واصل شده، گشوده هم نشدند.
فرهمندی با انتقاد از کم توجهی به تحقق این مطالبۀ مردم باغ معروف افزود: زمانی که جهاد سازندگی وقت، جاده کوجوار – باغ معروف را آسفالت ریزی کرد باغ معروف، 1500 نفر جمعیت داشت و تنها سه کوره آجرپزی در آن فعالیت می کرد اما امروز جمعیت روستا به 17 هزار نفر رسیده و ده ها کارخانه و کارگاه در آن استقرار دارند و اگر بگوییم ترافیک در این محور، همتراز با ترافیک جاده اهر – تبریز است، حرفی به گزافه نگفته ایم.
وی افزود: کم عرض بودن جاده و پاسخگو نبودن معبر برای تردد تعداد انبوه وسایط نقلیه سبک و سنگین، نبود روشنایی به عنوان عامل تشدید کننده سوانح رانندگی، فقدان شانۀ خاکی و به دنبال آن گل آلود شدن جاده بعد از نزولات جوی و متعاقباً لغزندگی جاده و نشست جاده و وجود دست اندازهای فراوان، باعث افزایش تصادفات در این محور شده و همین موضوع، نگرانی مردم را بیشتر از قبل کرده است.
رئیس شورای اسلامی روستای باغ معروف با یادآوری تشکیل جلسه بررسی مسائل و مشکلات راه مواصلاتی باغ معروف به ریاست فرماندار تبریز در دو هفته گذشته و با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در عملیات تعریض و تجهیز جاده کوجوار – باغ معروف گفت: اگر طرح الحاق باغ معروف به کلانشهر تبریز نهایی شود، بسیاری از مشکلات موجود از جمله بهسازی محور مزبور حل و فصل خواهد شد و ما در سفر هفته آینده به تهران، این موضوع را از شورای عالی معماری و شهرسازی تعقیب خواهیم کرد.

مصائب تمام نشدنی
دهیار باغ معروف هم در پاسخ به سوالی درباره چرائی به سرانجام نرسیدن این پروژه بعد از سه دهه انتظار گفت: محور کوجوار – باغ معروف خارج از محدوده استحفاظی دهیاری است و لذا دهیاری قانونا نمی تواند برای این پروژه اعتبار تخصیص دهد.
«جواد عباسی» گفت: اساسا این جاده در حوزه خدمت رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان است ولی اداره کل راه و شهرسازی هم می گوید که این پروژه در اولویت او نیست ضمن اینکه پولی هم برای اجرای این پروژه ندارد.
وی گفت: با این حال هفته قبل بود که با هماهنگی بخشداری، جلسه ای تشکیل و مقرر شد قیر موردنیاز پروژه را اداره کل راه و شهرسازی تامین کند و مسئولیت اجرای پروژه را شهرداری منطقه هفت تبریز بر عهده بگیرد اما امیدهای ایجاد شده زمانی رنگ باخت که شهرداری گفت زیرسازی این پروژه نیازمند حدود یک میلیارد تومان بودجه است و چون محدوده جاده از حریم شهری تبریز خارج است، اختصاص اعتبار لازم، نیازمند طی شدن پروسۀ قانونی یعنی پیشنهاد پروژه در قالب بودجه سنواتی شهرداری به شورای اسلامی کلانشهر تبریز و تصویب این پیشنهاد است.
به گفته دهیار باغ معروف، مقرر است جادۀ شش متری کنونی، از هر طرف 2.5 متر تعریض شده و عرض جاده به 11 متر برسد.
«علی حسین علیپور» بخشدار بخش مرکزی تبریز هم «مسایل و مشکلات متعدد» را مانع از اجرایی شدن عملیات تعریض و تجهیز جاده کوجوار – باغ معروف دانست و با تاکید بر عزم بخشداری برای رفع این مشکلات، پروژه مزبور را یکی از اولویت های بخشداری اعلام و نسبت به تحقق آن اظهار خوش بینی کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/126413/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سخنگوی وزارت صمت: آیین‌نامه واردات خودرو اصلاح و تصویب شد/ ثبت سفارش خودرو، به‌زودی

تمرین آزادسازی قیمت خودرو

60هزار برنده در مقابل 85 میلیون بازنده؟

تولید ولوو موقتا متوقف شد

جاده سرگردانی واردات خودرو

90 هزار خودرو تا پایان سال وارد می‌شود/ خودروهای کره‌ای، ژاپنی و چینی در راه ایران

واردات خودرو رسما کلید خورد

فروش 10 محصول ایران خودرو آغاز شد

آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات ایران خودرو از امروز به مدت 4 روز (+جدول و جزئیات)

یک مسئول: قیمت گندم و برنج سه برابر شد، چرا خودرو گران نشود؟!/ 8 فرمان خودرویی رئیسی که اجرا نشد

بانک مرکزی ارز واردات خودرو را تامین کرد/ ثبت سفارش نخستین خودروهای

واردات خودرو از کدام برندها؟

قیمت تیبا و ساینا 2 برابر می‌شود؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: دستورالعمل واردات خودرو به خودرو‌های چینی منتهی خواهد شد

اسامی خودرو‌های در محدوده 10 هزار یورو برای واردات اعلام شد

آغاز فروش فوری محولات سایپا از 11 آبان 1401 (+جزئیات ، قیمت و جدول فروش)

از برندهای اول دنیا چه خودروهایی وارد می‌ شوند؟ | پرونده ورود خودروهای اروپایی بسته شد

ویراژ خودروهای ممنوعه

رانت میلیاردی خودروی دیزلی

اعتراض انجمن واردکنندگان خودرو به رویه واردات

سهم مشتریان عادی از فروش خودروسازان چقدر است؟

واردات خودرو در دست‌انداز مجوزها/ ورود خودروها طی 2 ماه آینده بعید است

پنج تهدید «نسخه دولتی» واردات خودرو | تجربه «مورانو» تکرار می‌شود؟

خودروهای اقتصادی با قیمت میلیاردی!/ اقتصادی‌ها لوکس می‌شوند؟

قیمت خودرو سه‌نرخی می‌شود

واردات خودروهای فرانسوی به ایران ممنوع شد

تحریم واردات خودروی فرانسوی به ایران، بازار خود را با مشکل روبرو می کند؟

تحریم خودروسازان فرانسوی؛ پاس گل وزارت صمت به چینی‌ها

تکلیف وزارت صمت با خودش مشخص نیست

ایرانی‌ها رنگ کدام خودروهای خارجی را نخواهند دید؟

ادامه ریزش برندهای وارداتی خودرو؟

پیشنهاد عجیب یک خودروساز مطرح | به این دلیل اتومبیل نو نخرید!

بخشنامه جدید مالیاتی برای لوکس سواران | نحوه رسیدگی به اعتراض مالکان اعلام شد

آدرس غلط از رانت خودرویی

واردات این 6 خودرو به ایران استارت خورد | جایگزین رنو مشخص شد

عکس| عجیب و باورنکردنی؛ وقتی پراید هم قیمت یک دوچرخه بود!

خودروهای وارداتی به مزایده گذاشته خواهد شد

رانت‌پاشی از باک خودرو

پیش‌بینی واردات 100 هزار خودرو در سال 1401

سخنگوی وزارت صمت: تعدادی از خودروهای وارداتی به پشت مرز رسیدند

تولید پنج خودرو به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم متوقف شد / برند خودروهای وارداتی مشخص شد

رضایت بالای مشتریان از حذف قرعه‌کشی محصولات سایپا

خودروهای وارداتی در مسیر گمرک/ تویوتا کرولا 2022 در راه بازار ایران

حذف خودروی پاک از واردات

وزیر صنعت: یکی از خودروسازها به زودی واگذار می‌شود

اگر دوباره دلار گران شود، قیمت خودرو باز هم بالا می رود

برنده اول واردات خودرو کیست؟/ قیمت پایه خودروهای وارداتی چقدر خواهد بود؟

سایپا مجوز افزایش قیمت گرفت/ کوییک پلاس اتوماتیک 10 میلیون تومان گران شد

واردات خودروی چینی ممنوع می‌شود؟

وزیر صمت: نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود