پیام آذری

آخرين مطالب

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی مطرح کرد

راه‌اندازی کمپین «عدم مصرف نمک دریا» در آذربایجان‌شرقی/ نمک‌های دریا فاقد مجوزهای بهداشتی هستند علمي

راه‌اندازی کمپین «عدم مصرف نمک دریا» در آذربایجان‌شرقی/ نمک‌های دریا فاقد مجوزهای بهداشتی هستند
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: کمپین «عدم مصرف نمک دریا» به همت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، از هفته اول دی ماه راه‌اندازی شده و تا عید نوروز در آذربایجان‌شرقی اجرا می‌شود. 
فتح‌الله پورعلی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی در این رابطه اظهار کرد: بدن انسان نیاز به دریافت روزانه عنصر ید داشته و مقدار کل ید مورد نیاز انسان در طول زندگی حدود یک قاشق چای‌خوری است، اما نقش و اهمیت این ماده در بدن به حدی بالاست، که اگر نیاز بدن به حد کافی تامین نشود، اثرات جبران‌ناپذیری بر روی سلامتی انسان خواهد گذاشت. 
وی با بیان این‌که ید به دلیل تأثیر برای ضریب هوشی و رشد مغز، دارای اهمیت بسیاری است، گفت: این ریزمغذی در تولید هورمون‌های تیروئیدی نقش داشته و چون هورمون‌های تیروئیدی نقش موثری در بدن داشته و با رشد مغز و بدن ارتباط مستقیم دارد، از این رو اهمیت مصرف ید صد چندان می‌شود. 
کمبود ید، عوارض مختلفی بر روی سلامتی انسان می‌گذارد
مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان با تاکید بر این‌که کمبود ید، عوارض مختلفی بر روی سلامتی انسان می‌گذارد، تشریح کرد: اختلالات ناشی از ید شامل گواتر، ناباروری، سقط جنین، تولد نوزاد مرده، ناهنجاری‌های مادرزادی، عقب افتادگی ذهنی، افزایش مرگ و میر نوزادان، کرولالی، کاهش ضریب هوشی کودکان تا 13.5 امتیاز، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی و... بوده و کمبود این ماده در بدن در رشد و توسعه کشورها نیز تاثیر سوء می‌گذارد. 
وی با بیان این‌که میزان ید در منابع غذایی بسیار کم بوده و عمدتا در منابع غذایی دریایی چون ماهی وجود دارد که متاسافانه مصرف اینگونه مواد نیز بین عموم مردم بسیار اندک است، افزود: این ماده، در شیر، تخم مرغ و گوشت نیز بصورت ناچیز وجود دارد، اما در هر صورت نیاز بدن به این ماده از طریق منابع غذایی تامین نمی‌شود، بدین جهت مصرف نمک تصفیه شده یددار توصیه می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که آذربایجان‌شرقی جزو استان‌های آسیب‌پذیر در رابطه با کمبود ید است، گفت: به دلیل کوهستانی بودن این خطه، ید موجود در خاک به دلیل بارندگی‌ها شسته شده و بدین جهت منابع حیوانی و گیاهی موجود در این خطه نیز فاقد ید بوده و یا به میزان بسیار ناچیزی ید دارند. 
دبیر کمیته استانی پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید خاطرنشان کرد: در سال 68 متوجه شدند که میزان کمبود ید در کشور به میزان زیادی بالا بوده و حتی در برخی استان ها کمبود ید به 60 درصد رسیده است، این‌گونه بود که راهکار غنی‌سازی نمک در دستور کار قرار گرفته و ید به میزانی که برای بدن لازم باشد در نمک تصفیه گنجانده شد. 
وی در خصوص علل انتخاب نمک برای غنی‌سازی با ید، گفت: غنی سازی مواد غذایی از جمله راهکارهایی است که در بسیاری از کشورها برای مقابله با کمبود ید بهره گرفته می‌شود، چرا که بهترین حامل بوده و چون مصرف روزانه دارد می‌تواند نیاز روزانه بدن به ید را نیز تامین کند، از این رو این راهکار در کشور ما نیز بکار گرفته شد و نتایج بسیار مفیدی در پی داشت. 
برای پیشگیری از کمبود ید، استفاده از «نمک تصفیه‌شده یددار» ضروری است
مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان با تاکید بر این‌که برای پیشگیری از کمبود ید، استفاده از نمک تصفیه‌شده یددار ضروری است، افزود: بعد از غنی سازی نمک با ید، میزان شیوع گواتر در کشور در سال 86 به شش درصد و در استان نیز به کمتر از یک درصد کاهش یافت؛ این نتایج باعث شد تا سازمان بهداشت جهانی، ایران را رده کشورهای عاری از گواتر و کشورهای مهار کننده کمبود ید، قرار دهد. 
وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر تبلیغاتی که در مورد مصرف نمک دریا می‌شود، وضعیت فعلی را تهدید کرده و امکان مختل کردن شرایط فعلی در رابطه با مصرف ید را دارد، تاکید کرد: هر سال 240 دانش آموز 8 الی 10 ساله را در استان انتخاب کرده و میانه ید ادراری دانش آموزان استان را می‌سنجیم، هرچند این میزان در رنج 10 تا 20 قرار داشته و نرمال است اما همه سال به میزانی کاهش یافته و از سویی هر ساله بر تعداد دانش‌آموزانی که میانه ادراری ید کمتر از 10 دارند نیز افزوده می‌شود، که این موارد زنگ خطری برای ماست تا استفاده از نمک یددار را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم. 
وی با تاکید بر این‌که تبلیغ، توزیع و مصرف نمک دریا در سال‌های اخیر زنگ خطر دیگری است که مانع از استفاده از نمک یددار شده و سلامت جامعه را تهدید می‌کند، افزود: نمک دریا به هیچ عنوان مورد تایید نیست، چرا که به مقدار بسیار ناچیزی ید دارد و فلزات سنگینی چون سرب، جیوه، آرسنیک که سرطان زا هستند به میزان بسیار زیادی در نمک دریا وجود داشته و همچنین یک سری ناخالصی‌هایی را در خود دارد. 
نمک‌های دریا فاقد مجوزهای بهداشتی هستند
پورعلی با بیان این‌که تمامی مواد خوراکی تولیدی که در جامعه عرضه می‌شود، باید پروانه ساخت وزارت بهداشت داشته باشد، گفت: نمک دریا طبق دلایلی که ذکر شد قابل تایید نبوده و از سوی دیگر نیز فاقد هرگونه پروانه ساخت و پروانه بهداشت هستند، پروانه‌های بهداشتی هم که بر روی این نمک‌ها درج می‌شود ساختگی و تقلبی است. 
وی یادآور شد: اخیرا جوابیه ای از دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در مورد تبلیغاتی که برای مصرف نمک دریا از سوی برخی افراد سودجو اعمال می‌شود، گرفته شده است، در بخشی از این جوابیه آمده است: «بر اساس منابع طب سنتی ایران برای نمک انواع مختلفی ذکر شده که بهترین نوع آن، نمک سفید، سخت، صاف، شفاف است. این نمک سفید، سخت، صاف و شفاف بودن تاکیدی است بر برتری نمک تصفیه شده بر نمک دارای گل و خاک و املاح فراوان که متاسفانه امروزه توسط برخی افراد ناآگاه تحت عنوان نمک طبیعی یا ارگانیک با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد. همچنین در کتاب مخزن الادویه حکیم عقیلی خراسانی ذکر شده است: "از میان نمک‌های مختلف بدترین همه، ملح مصنوع از ماء بحر است". یعنی نمک دریا، بدترین نوع نمک خوراکی است و این در مغایرت کامل با تبلیغات افراد سودجویی است که تحت عنوان نمک دریا، پول‌های کلانی را به جیب می‌زنند.» 
مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان در ادامه به کلیپی که در فضای مجازی در مقایسه نمک‌های تصفیه شده یددار و نمک دریا منتشر شده و نمک‌های دریا را مفید معرفی کرده بود، اشاره کرد و افزود: زمانی که ید در مجاورت نشاسته قرار می‌گیرد واکنش داده و آبی رنگ می‌شود که این آبی رنگ شدن نشان دهنده یددار بودن نمک است، در حالی که در آزمایش منتشر شده در فضای مجازی که توسط عده‌ای سودجو تهیه شده بود، آبی رنگ شدن محول را عامل سرطان معرفی کرده بود. 
زنان باردار نیاز بیشتری به ید دارند
وی در بخش دیگری از سخنانش به آسیب پذیر بودن زنان باردار نسبت به کمبود ید اشاره کرد و گفت: نیاز زنان باردار به ید بیش از سایر افراد بوده و روزانه به 250 میکرو گرم ید نیاز دارند؛ این گروه از بانوان باید توجه بیشتری نسبت به مصرف ید داشته و از مکمل‌هایی چون مولتی ویتامین‌های حاوی ید مصرف کرده و همچنین بانوان از سه ماه پیش از بارداری نیز مکمل یدوفولیک(حاوی اسیدفولیک و ید) مصرف کنند. این مکمل‌ها در داروخانه‌ها موجود است. 
دبیر کمیته استانی پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید در خاتمه تاکید کرد: توصیه می‌شود، نمک باید به مقدار کم مصرف شود، ولی همان مقدار کم نیز باید نمک تصفیه شده یددار باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/126278/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس

همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه