پیام آذری

آخرين مطالب

دستاوردهای انقلاب اسلامی/

بالندگی مطبوعات محلی در انقلاب اسلامی فرهنگي

بالندگی مطبوعات محلی در انقلاب اسلامی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز- مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی جلودار تحولات اجتماعی و سیاسی و عامل تاثیرگذار در انقلاب های دنیا بوده و موتور محرکه توسعه محسوب می شوند؛ در ایران نیز نشریات به رغم فشار رژیم منحوس پهلوی در پیروزی انقلاب نقش ویژه ای ایفا کرده و در سایه جمهوری اسلامی به بالندگی رسیده اند.
به گزارش ایرنا، انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگ ترین انقلاب و رویداد چند قرن اخیر با تحقق شعار اصلی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، مطبوعات و رسانه ها را نیز از خفگان رژیم پهلوی رهایی بخشید و موجب رویش آزادی بیان نسبت به دوره های خفقان رضاخانی و پهلوی دوم شد.
تبریز و آذربایجان شرقی به عنوان پایتخت روزنامه نگاری ایران که روزگاری تعداد روزنامه های منتشره در آن بیش از تهران بود در اواخر دوره پهلوی تنها یک روزنامه داشت.
اما با پیروزی انقلاب اسلامی، نفس تازه ای بر کالبد مطبوعات محلی در تبریز دمیده شد و نشریات بار دیگر رنگ آزادی به خود دیدند، به طوری که روز به روز بر کمیت و روند رو به رشد آنها افزوده شدتا آنجا که اکنون حدود 430 عنوان نشریه و پایگاه خبری و رسانه های مجازی در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند که از این حیث پس از تهران در جایگاه دوم کشور قرار دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز با این نگاه، فرصت ایام الله دهه فجر را غنیمت شمرد تا خفقان و فشارهای وارد بر مطبوعات در دوره محمدرضا شاه پهلوی و آزادی فضای رسانه ای در دوره پس از انقلاب را از زبان پیشکسوتان و فعالان مطبوعاتی و مسوولان مربوطه به گوش جوانانی که آن دوران را ندیده اند، برساند؛ در دوره ای که حتی یک کتاب در حوزه ادبیات و داستان به زبان محلی در استان منتشر نشده بود.
**توسعه کمی و کیفی مطبوعات مرهون انقلاب اسلامی است
خبرنگار، نویسنده و مدیر مسوول پیشکسوت روزنامه قدیمی «مهد آزادی تبریز» در این میزگرد با بیان اینکه تاریخ مطبوعات ایران از چند دوره متمایز تشکیل و با چاپ کاغذ اخبار در تهران که بیشتر حالت بولتن داشته و اخبار دربار را درج می کرد، آغاز شده است، گفت: در دوره های نه چند دورتر از پهلوی، تعداد نشریات منتشره در تبریز بیشتر از تهران و دیگر شهرهای ایران بود.
سیدمسعود پیمان اظهار داشت: در دوره پس از تثبیت پایه های قدرت محمدرضا پهلوی با اتکیه به غرب، پنج روزنامه بنام های «آذرآبادگان»، «مهد آزادی»، «پیام آذربایجان»، «راننده»، «عصر تبریز» منتشر می شد و در سه سال آخر عمر رژیم طاغوت تنها یک روزنامه بنام «آذرآبادگان» اجازه چاپ داشت.
وی اضافه کرد: همان طور که رضاخان از دوختن لب و بریدن زبان روزنامه نگاران ابایی نداشت پسرش محمدرضا پهلوی نیز از زندانی کردن و کشتن آنان دریغ نمی کرد.
پیمان اظهار داشت: به رغم اینکه محمدرضا شاه وجهه و قیافه دموکراتیک به خود می گرفت اما باطن وی با ظاهرش بسیار متفاوت و وی بسیار ضعیف النفس بود و از مملکت داری چیزی بلد نبود.
پیمان ادامه داد: شاه خائن هیچ آشنایی و تسلطی به سیاست و مطبوعات نداشت و از رسانه ها واهمه داشت؛ وی به خصوص پس از بر افتادن رضا خان در شهریور 1320 تا 1332 شمسی خیلی خام و بی تجربه بود و در مملکت داری توفیقی نداشت.
وی افزود: البته در این دوره او به کشورهای غربی و اروپایی باج می داد و هر سفارتخانه برای خود مطبوعات جیره خوار داشته که مطامع آنان را دنبال می کردند حتی خود دربار و شاه نشریه «تهران مصور» را داشت.
مدیر مسوول روزنامه مهدآزادی همچنین ادامه داد: اشرف پهلوی و علی رضا پهلوی به علت اینکه مطبوعات ایران در و پیکر نداشت، خودشان بساط جداگانه ای داشتند و به دنبال منافع خود بودند.
پیمان گفت: آزادی به معنای واقعی در مطبوعات دوره پهلوی وجود نداشت به خصوص فعالان مذهبی به شدت زیرفشار بودند.
روزنامه نگار پیشکسوت تبریزی نیز در میزگرد ایرنا اظهار داشت: نظارت بر مطبوعات و محتوای روزنامه ها در زمان رژیم طاغوت توسط ساواک یا به واسطه وزارت اطلاعات و جهانگردی صورت می گرفت.
محمدحسن علملو بیان داشت: رژیم گذشته با نقد و نقادی و آگاهی مردم به خصوص سیاسی شدن آنها و در کل با مطبوعات به ویژه مطبوعات آزاد و مستقل میانه خوبی نداشت.
وی افزود: بر همین اساس تنها چند روزنامه سراسری آن هم توسط افراد نزدیک به رژیم چاپ و منتشر می شد و اگر هم گاهی نویسندگانی از روزنه ای برای بیان درد جامعه در این روزنامه ها استفاده می کردند توسط عوامل رژیم کنترل و گاهی تحت فشار قرار می گرفتند.
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد اظهار داشت: تبریز به نوعی خاستگاه روزنامه نگاری در ایران بوده و در مدت بیش از190 سال عمر مطبوعات در ایران فراز و نشیب های فراوانی داشته، اما بعد از انقلاب، مطبوعات از هر جنبه توسعه خوبی پیدا کرده است.
وحید حسین زاده بیان کرد: در هر مقطع تاریخی نسبت به هر دوره دسته بندی انجام می شود و مطبوعات نیز در آذربایجان شرقی از این قاعده مستثنی نمی باشد.
وی گفت: بعد از وقوع انقلاب اسلامی تا سال 1359 تنها نشریه دارای مجوز در آذربایجان شرقی مهدآزادی بود و در واقع اواخر رژیم پهلوی نفس مطبوعات را گرفته بودند.
حسین زاده افزود: در پایان جنگ تحمیلی نیز در آذربایجان شرقی با توجه به وضع کشور و فضای جنگ تنها 2 نشریه مجوز دار در استان منتشر می شد و هنوز وضعیت مطبوعات کشور در حال بازسازی بود.
وی اظهار داشت: اما به موازات بهبود وضعیت کشور نشریات نیز توسعه پیدا کردند و اوایل دهه 1370 شمسی تعداد نشریات به 6 تا هفت عنوان و از خرداد سال 1376 تعداد نشریات افزایش بیشتری یافت.
حسین زاده افزود: اکنون حدود 260 نشریه کاغذی و بیش از 140 پایگاه خبری در استان آذربایجان شرقی فعالیت می کنند که در نوع خود بی نظیر است.
وی گفت: همین تکثر رسانه ای و توسعه صنعت چاپ موجب ایجاد فضای رقابت بین نشریات قدیمی و جدید شده و از طرف دیگر ساختار اداری فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ و رسانه گسترش یافته طوری که با گسترش این حوزه معاونت فرهنگی و رسانه ای تشکیل شد.
** نشریات دوره شاهنشاهی در انتشار مطالب مذهبی و سیاسی تحت فشار بودند
مدیر مسوول پیشکسوت روزنامه مهدآزادی تبریز با بیان وقایع تاریخی مربوط به ارتباط مطبوعات تبریز با آیت الله کاشانی گفت: آزادی مطبوعات در آن دوران وجود نداشت و در واقع اختناق بر فضای مطبوعاتی به خصوص نشریات مذهبی حاکم بود.
پیمان ادامه داد: زمانی که آیت الله کاشانی از تبعید بازگشتند مردم در تهران استقبال گرمی از آیت الله کردند و وی را بر روی دستان خود همراهی کردند که این محبوبیت مورد رضایت انگلیس و دربار نبود و تهدیدی برای خود حساب می کردند.
وی افزود: در دوره پهلوی، استعمار بیش از هر چیز نسبت به مذهب حساسیت داشت و تلاش می کرد هر طور شده ریشه آن را بخشکاند.
پیمان گفت: روزنامه هایی که مخالف بودند شداید زیادی را متحمل می شدند در آن دوران روزنامه «آذرمرد» تبریز بارها توسط چاقوکشان رژیم تهدید و به آتش کشیده شده و تخریب شد.
وی ادامه داد: اهمیت و حساسیت تبریز و آذربایجان در ان دوره به قدری بود که 2 شخصیت بزرگ ایران یعنی آیت الله کاشانی و مصدق از یک طرف و شاه خائن از سوی دیگر توجه ویژه ای به این خطه داشتند و مکاتبات مستقیمی انجام می دادند.
وی افزود: دکتر اقبال استاندار وقت آذربایجان برای ممانعت از انتشار مطلب در روزنامه مهد آزادی که ظن آن می رفت از آیت الله کاشانی خط گرفته شده باشد، مرحوم پیمان مدیر مسوول وقت این روزنامه را برای صرف چایی به حضور می خواهد و پیشنهاد واگذاری چاپخانه «فرهنگ» به عنوان بزرگ ترین چاپخانه منطقه غرب و شمال غرب را که 26 روزنامه در آن منتشر می شدند، به مرحوم پدرم پیشنهاد می کند که او نیز در پاسخ می گوید ما نیاز به چاپخانه ای به این بزرگی نداریم، شانه خالی می کند.
پیمان گفت: وقتی استاندار از تاثیر پیشنهاد خود ناامید می شود خطاب به مرحوم پیمان می گوید: "هر چه از من می نویسی بنویس اما هوای این بابا را ( اشاره به عکس شاه می کند) داشته باش."
وی ادامه داد: مرحوم پیمان نیز با اشاره به اینکه شاه پادشاه یک کشور اسلامی است و تا زمانی که شئونات اسلامی را رعایت کند در خدمتیم.
وی افزود: بر این اساس دکتر اقبال دستور حذف مرحوم پیمان و بسته شدن روزنامه وی را می دهد و فردای آن روز چاقوکشان و قمه کشان استاندار وقت آذربایجان شرقی به دفتر روزنامه یورش می برند و آنجا را به آتش می کشند اما نمی توانند مرحوم پیمان را پیدا کنند.
مدیر مسوول روزنامه مهدآزادی اظهار داشت: در این خصوص در تلگرافی به دکتر مصدق و آیت الله کاشانی واقعه را توضیح می دهند، آیت الله هم در نامه ای تند به شاه می نویسد که آذربایجان به وضعی دچار شده که باید چاقوکشان دکتر اقبال به دفتر روزنامه بریزند آن را آتش بزنند و جان روزنامه نگاران را تهدید کنند.
وی ادامه داد: بر این اساس دکتر مصدق بلافاصله دکتر اقبال را از استانداری آذربایجان برکنار می کند.
پیمان اضافه کرد: همزمان پس از این اتفاق شخصی بنام "محمود مهاجری" سرکرده چاقوکشان استاندار وقت آذربایجان که راننده بود، روزنامه «راننده» را در تبریز بنا می گذارد و به وی مجوز چاپ می دهند.
وی همچنین با اشاره به اینکه شاه پس از محکم کردن جای پایش، دستور داد آیت الله کاشانی را دستگیر کردند، اظهار داشت: در نهایت با نامه استاندار وقت آذربایجان به شخص شاه مبنی بر اینکه " با وجود روزنامه مهد آزادی در تبریز امکان ادامه خدمت جان نثار در آذربایجان مقدور نمی باشد"، این روزنامه به محاق تعطیلی رفت.
وی اضافه کرد: در حاشیه این نامه شاه به معینیان که وزیر اطلاعات و جهانگردی بود نوشت؛ "معینیان، پس این روزنامه چطور منتشر می شود" و این دستور شاه معدوم موجب شد روزنامه مهد آزادی در دهه 1350 به بهانه بازخرید شدن، تعطیل شد و مرحوم پیمان به زندان افتاد.
پیمان همچنین با اشاره به سایر فعالیت های انقلابی روزنامه مهدآزادی گفت: آیت الله قاضی طباطبایی نیز در دوران مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی پیام فرستاد و گفت: "آقای پیمان کاری کنند تا روزنامه مهدآزادی توقیف نشود". چون در پوشش این روزنامه ساواک به چاپخانه مراجعه نمی کرد و اعلامیه های حضرت امام (ره) را چاپ و توزیع می کردیم.
روزنامه نگار پیشکسوت تبریزی نیز در خصوص اختناق دوره پهلوی گفت: یادم هست تعداد نشریات آذربایجان شرقی در اوایل دهه 1350 بیش از چند عدد نبود چون نشریات در نتیجه سیاست های رژیم خریداری و تعطیل می شدند.
علملو ادامه داد: مطبوعات در جریان انقلاب اسلامی، نقش اطلاع رسانی و آگاهی دهی به مردم و فراتر از آن تا حدود زیادی نقش راهبردی جامعه را برعهده داشتند و این وضعیت به راحتی در صف های خرید روزنامه توسط مردم در تبریز قابل مشاهده بود.
وی اضافه کرد: بر این اساس رژیم از افزوده شدن تعداد نشریات در کشور واهمه داشت و ممانعت می کرد.
**انقلاب ایران پایه گذار ژورنالیسم اسلامی است
مدیر مسوول روزنامه مهدآزادی همچنین در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه مطبوعات گفت: انقلاب اسلامی ضمن آزادی هایی که به مطبوعات ایران اعطا کرد، شاخه جدید ژورنالیسم به نام ژورنالیسم اسلامی را در دنیا پایه گذاری کرد.
پیمان با بیان اینکه هتاکی در روزنامه های پیش از انقلاب موج می زد و برخی مواقع طنز جای خود را به هتاکی می داد، ادامه داد: در ژورنالیسم اسلامی هتاکی وجود ندارد، ناموس افراد و مصالح کشور امن است، بر این اساس انقلاب اسلامی، نه دموکراسی شرقی نه دموکراسی غربی، بلکه دموکراسی اسلامی را معرفی کرد یعنی در واقع ابتدا تعریف جدیدی از دموکراسی برای مطبوعات ارایه شد.
وی افزود: محدوده روزنامه نگار در ژورنالیسم اسلامی تعهد است؛ در حالی که در رژیم سابق یک پاسبان مطبوعات و روزنامه نگاران را امر و نهی می کرد، اما به برکت انقلاب اسلامی آزادی نشریات به خوبی به چشم می خورد و نشریات ترکی زبان و انگلیسی زبان در تبریز منتشر می شوند.
وی گفت: در رژیم سابق امکان انتشار حتی یک سطر از روزنامه به زبان محلی شهرهای مختلف وجود نداشت.
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در خصوص وضع مطبوعات و تکثر رسانه ای موجود گفت: در شرایط کنونی، وضعیت جامعه رسانه ای استان متفاوت از اواخر دهه 1350 شمسی یا شرایط جنگ تحمیلی است.
حسین زاده اظهار داشت: اکنون 200 موسسه فرهنگی و هنری و حدود 430 روزنامه و پایگاه خبری در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند.
وی اضافه کرد: اکنون در این مقطع تاریخی نباید فرصت افرایش کمی و کیفی فعالیت رسانه ای را از دست بدهیم و برای علاقمندان این عرصه محدودیت ایجاد کنیم؛ البته برخی علاقمندان ممکن است پس از مدتی نتوانند به فعالیت مستمر رسانه ای خود ادامه دهند ولی همه به صورت یکسان آزادی و اجازه فعالیت مطبوعاتی را دارند.
حسین زاده گفت: به طور قطع افرادی که به شکل مقطعی علاقمند به فعالیت های مطبوعاتی هستند و آموزش های لازم را نگذرانده و توانایی مالی محدود دارند، امکان رقابت و فعالیت دراز مدت را نخواهند داشت.
وی ادامه داد: ما نیز باید به عنوان متولیان امر زمینه حضور علاقه مندان در فعالیت های مطبوعاتی را فراهم کنیم و در کنار آن تمهیداتی بیاندیشیم تا نشریات استاندارد لازم را داشته باشند.
حسین زاده گفت: نشریات باید به صورت استاندارد منتشر شوند و تحقق این موضوع با ارایه آموزش های لازم ممکن می شود؛ اکنون تعداد نشریات استاندارد که با اصول و چارچوب روزنامه نگاری سنخیت دارد در آذربایجان شرقی به تعداد انگشتان دست است.
وی افزود: به طور مثال برخی هفته نامه ها، فصلنامه ها و ماهنامه ها به جای پرداختن به مطالب تحلیلی و گزارشی، خبر کار می کنند، کاری که باید روزانه انجام شود.
پیشکسوت روزنامه نگاری آذربایجان شرقی نیز گفت: اشتیاق و اطمینان مردم به رسانه ها در انقلاب اسلامی افزایش زیادی یافت به طوری که مطبوعات استان به خصوص از دهه 1370 به بعد به لحاظ تعداد افزایش چشمگیریداشت و از نظر کیفی هم تحولات خوبی صورت گرفته است.
علملو اضافه کرد: البته مطبوعات با ایده آل ها هنوز فاصله بسیاری دارند، ولی در مقایسه با قبل از انقلاب در مقطعی فقط یک تا 2 روزنامه در تبریز منتشر می شد، اما اکنون تنوع و تعداد روزنامه ها قابل مقایسه با آن دوران در 40 سال گذشته نیست.
** تکثر رسانه ای در مقطع کنونی دست اهل فن را باز کرده است
مدیر مسوول هفته نامه مهد آزادی نیز در خصوص افزایش کمی رسانه ها و توسعه بر اساس شاخص کمیت، گفت: جای خوشحالی است که افراد این قدر آزادی برای افزایش کمی رسانه را پیدا کرده اند اما این آزادی برخی مواقع پاسخ و نتیجه مناسبی نمی دهد.
پیمان ادامه داد: دادن مجوز به نشریات در برخی مواقع حمایت های مختلف را نیز به دنبال دارد چون از بودجه فرهنگی مملکت کاغذ، زینک چاپ، آگهی را توزیع می کنند، یارانه می دهند و به جای اینکه مثلا 30 روزنامه به خوبی اداره و حمایت شود، منابع محدود موجود بین 300 رسانه تقسیم می شود.
وی افزود: باید نشریات به درستی ارزیابی شوند تا کار کیفی و غیرکیفی تفاوت داشته باشد و حمایت درستی از مطبوعات کیفی شود.
پیمان گفت: در مقطعی که هر چیز با ارز وارد می شود، مصرف منابع باید بهینه باشد؛ به نظر من در برخی مواقع این بودجه ها و امکانات نفله می شوند.
وی افزود: باید به روزنامه مثل بخش خصوصی نگاه کنیم و برای افردی که سرمایه گذاری کرده اند، زمینه رقابت ایجاد کنیم؛ اگر روزنامه مردم پسند و علمی منتشر شود به طور قطع اگهی های مطبوعاتی هم به سمت روزنامه های موفق سرازیر می شود.
پیمان گفت: کیفیت، شمارگان و گستره توزیع در جذب آگهی موثر است اما وقتی آگهی بدون دخالت این شاخص ها بین مطبوعات توزیع شود، رقابت و سرمایه گذاری معنی خود را از دست می دهد.
وی یادآور شد: کمیت را با آزادی مرتبط نمی دانم، اما از اینکه دولت از طرح دیدگاه های مختلف وحشت ندارد، ستودنی است؛ البته تشخیص و حمایت از نشریات و رسانه هایی که با مصالح و سیاست های نظام تناسب دارند وظیفه مهم مسوولان است که باید مورد توجه باشد.
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد گفت: از سال آینده نشریاتی که بالای 25 سال سابقه فعالیت دارند و می توانند روی پا خود بایستند شامل حمایت های دولتی نخواهند بود.
حسین زاده اظهار داشت: از سال 1398 روزنامه هایی که درخواست تغییر گستره از استانی به سراسری می دهند تا سه سال اول آگهی و یارانه به آنها تعلق نخواهد گرفت.
وی افزود: نشریاتی که از هجدهم آبان ماه سال 1396 مجوز اخذ کرده اند، تا سه سال یارانه و آگهی به آنها تخصیص نخواهد یافت و از طرف دیگر روزنامه هایی هم که زیر 80 درصد اعلام وصول داشته و کمتر از هشت صفحه دارند، زیر حمایت فرهنگ و ارشاد قرار نخواهند گرفت.
حسین زاده بیان کرد: در آذربایجان شرقی 70 درصد نشریات زیر 50 درصد اعلام وصول دارند که آگهی به آنها تعلق نخواهد گرفت.
وی با بیان اینکه 15 روزنامه در تبریز منتشر می شود، گفت: در مقطع کنونی با تکثر رسانه ای موجود زمینه برای ورود افراد توانمند و علاقه مند به عرصه روزنامه نگاری فراهم شده است.
روزنامه نگار و خبرنگار پیشکسوت آذربایجان شرقی نیز گفت: به نظر بنده افزایش کمی رسانه ها در دوره جدید می تواند زمینه رقابت خوبی را فراهم بیاورد منتهی به شرطی که به اقتصاد رسانه هم توجه ویژه شود.
علملو اظهار داشت: در شرایط اقتصادی سخت که نشریات به درآمدهای آگهی و تبلیغات وابستگی دارند، ادامه راه امکان پذیر نخواهد بود؛ بر این اساس مطبوعات هم باید با نحوه گردش چرخ های اقتصاد رسانه آشنایی داشته باشد و از طرف دیگر مورد حمایت دولت هم باشند.
** 115 نشریه در آذربایجان شرقی صفحات ترکی دارند
مدیر مسوول روزنامه مهدآزادی در خصوص دیگر دستاوردهای مطبوعاتی و فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی تعامل فرهنگی بین کشورهای منطقه و جهان را موجب شده است.
پیمان اظهار داشت: چاپ و انتشار مطالب و مقالات ترکی آذری در روزنامه ها دستاورد انقلاب اسلامی است و این موهبت باید عالمانه و کارشناسانه مدیریت شود تا از ظرفیت های آن کل کشور بهره مند شود.
وی اضافه کرد: سیاست آمریکا و اسرائیل ایجاد تفرقه در ایران است؛ بر این اساس باید از این ابزار و موهبت به درستی استفاده شود و در آذربایجان شرقی بیشتر از جاهای دیگر به این موضوع دقت کردیم.
وی ادامه داد: در تبریز بیشتر از جاهای دیگر در استفاده از زبان ترکی آذری فراست لازم وجود داشته است که ظرفیت و اقتدار و توسعه کشور را موجب شده است.
پیمان تاکید کرد: آزادی در انتشار مطالب به زبان ترکی آذری و آزادی های مطبوعاتی در ایران برای برخی از مقام های کشورهای همسایه نیز عجیب بوده است.
وی همچنین افزود: وطن پرستی مردم آذربایجان شرقی همواره زبانزد بوده و تاریخ این موضوع را ثابت کرده است بر این اساس همگان نیز باید احترام متقابل به قومیت ها را فراموش نکنند.
وی ادامه داد: بیشترین خدمت را در طول تاریخ به ایران اسلامی، آذری ها انجام داده اند و در پیروزی انقلاب اسلامی نیز سهم بزرگی داشتند.
پیمان همچنین با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت: گردونه انقلاب وقتی به چرخش درآمد که قیام خونین 29 بهمن مردم تبریز به وقوع پیوست و همگان به این واقفند که 29 بهمن به پیروزی انقلاب اسلامی شتاب بخشید.
وی همچنین مهمترین افتخار مردم آذربایجان را انتساب رهبر معظم انقلاب اسلامی به این خطه دانست و افزود: آذری ها به رهبر فرزانه انقلاب که فرزند آذربایجان است، افتخار می کنند و در واقع آذری ها دوستان صدیق انقلاب هستند و باید مسوولان قدر آنها را بدانند و دست روزنامه نگاران وفادار انقلاب را بگیرند.
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی پرداختن به زبان بومی و محلی است که در دوران طاغوت در حد انتشار اشعار استاد شهریار بود.
حسین زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران استفاده از ظرفیت زبان های بومی و محلی را قانونمند کرد به گونه ای که هم اکنون 115 نشریه یک تا 2 صفحه از صفحات خود را ترکی منتشر می کنند که در کنار زبان فارسی ظرفیت بالایی ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی تاکنون در این خصوص هیچ منعی قائل نشده البته شاید دست هایی در کار بوده تا با اغراض مختلف از این ظرفیت ایجاد شده در سایه پیروزی انقلاب اسلامی سوء استفاده کنند.
وی افزود: جمهوری اسلامی در حوزه مطبوعات ظرفیتی را به وجود اورده که وفاق و وحدت بیشتری بین فرهنگ ها و قومیت ها ایجاد شود.
وی ادامه داد: کتاب های ترکی و رمان در آذربایجان شرقی چاپ و منتشر می شود که در دوره پهلوی چنین ظرفیتی وجود نداشت و باید آن را قدر بدانیم.
روزنامه نگار پیشکسوت تبریزی نیز گفت: اکنون استفاده از زبان محلی در مطبوعات مشکلی ندارد و حتی نشریات 2 زبانه مجوز دریافت کرده اند، در حالی که در دوره پهلوی چنین امکانی وجود نداشت.
علملو ادامه داد: نشریاتی که تمایل به انتشار مطلب به زبان ترکی آذری دارند به راحتی این زمینه فراهم است اما در گذشته حساسیت های ویژه ای بر سر این موضوع وجود داشت.
تهیه و تنظیم: پیمان پاکزاد
3093/518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/125933/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی منصور، همسر ترانه ترانه علیدوستی کیست؟

نجات جان 2 مفقودی ارتفاعات روستای نوروزلوی شاهین‌دژ

اعزام اولین گروه از زائران عمره استان اردبیل در روز 6 اردیبهشت

فاز توسعه 60 هکتاری شهرک صنعتی اردبیل آماده بهره‌برداری است

سلیمی نمین : 99 درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم

نام‌گذاری یکی از خیابان‌های اسلام‌آباد به نام ایران

تصادف در جاده حیران با 5 مصدوم

قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل

ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان

کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد

آزادی زندانی غیرعمد با کمک مالی دانش‌آموزان اردبیلی

بزرگراه قم - جعفرآباد بهسازی می‌شود

نشاکاری 25 درصد شالیزارهای محمودآباد

پتروشیمی ارومیه صدر نشین جدول افزایش درآمد سالانه در صنعت پتروشیمی

کشت‌کلزا در مهاباد 5 برابر افزایش یافت

ناوگان خدمات شهری شبستر به ماشین آلات جدید تجهیز شد

تجلیل از رئیس دادگاه خلاق بخش سراجو در مراغه

افتتاح اولین پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سهند با حضور وزیر راه

گره ناگشوده مسکن ملی در آذرشهر/ جانی که به لب رسیده است

خمس: یک لحظه هم در ایران احساس عدم امنیت نداشتم/غرامت نگرفتم

سروده‌ای را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

رئیس جمهور، اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد

راه اندازی نخستین درمانگاه تخصصی بچه های اوتیسم تا مهرماه

درآمدهای عمومی آذربایجان شرقی 41 درصد افزایش یافت

395 هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد

شاعران 10 کشور به جشنواره شعر رضوی ترکی می‌آیند

کنعانی: به توافقات بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم

تبرئه مرد جوان در ارتباط با خودکشی زهره فکور‌صبور

نجات جان 2 مفقودی ارتفاعات روستای نوروزلو شاهین‌دژ

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

دیدار و گفت‌وگوی وزیران نفت ایران و پاکستان

رای اعضای شورای شهر به استیضاح شهردار ارومیه

آیت الله رئیسی اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد

رئیسی اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد

از پرسپولیس رفتند، هالند شدند!

بخش ترکمانچای آذربایجان شرقی شهرستان شد

تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

چگونگی بازیچه‌شدن ذهن ما توسط منوی رستوران‌ها

نماینده اردبیل: معلوم نیست بانک مرکزی چه کار می‌کند!

امضای 8 سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد

قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه

63 درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سلیمی نمین: توئیت فضائلی درباره حجاب را با توجه به جایگاهش در دفتر رهبری باید لحاظ کرد /جامعه را به سمت لجبازی نبریم

قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز | ستاره های پرسپولیس در لیست خرید

آرزوی 3 بازیکن تراکتور؛ کاش یحیی به تبریز نیاید