پیام آذری

آخرين مطالب

نگاهی به فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» فرهنگي

نگاهی به فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون»
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ماجرای نیمروز: رد خون، قسمت دوم از فیلم سینمایی ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی است. این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد
آیا «ماجرای نیمروز: رد خون» موفق بوده؟
محمدحسین مهدویان، گرچه از تازه‌واردان سینمای ایران است، اما حالا که چهار فیلم ساخته که همه این فیلم‌ها هم در نوع خود موفق بوده‌اند، دیگر نام شناخته‌شده‌ای محسوب می‌شود. مهدویان که درخشش خود را با «ایستاده در غبار» آغاز کرد و با «ماجرای نیمروز» ادامه داد، با «لانتوری» سعی کرد ابعاد دیگری از توانایی‌های فیلم‌سازی خود را به رخ بکشد و نشان دهد همان‌قدر که در ساخت یک درام تاریخی یا سیاسی/پلیسی تبحر دارد، می‌تواند یک درام شهری عاشقانه را نیز خوب از آب درآورد.
«لاتاری» در میان آثار مهدویان، باوجود قصه و فضای متفاوتش، با بازخوردهای متناقضی روبرو شد و وقتی مهدویان در دفاع از این فیلم فردوسی را فاشیست خواند، آن‌قدر حاشیه ساخت و جنجال آفرید که فضای فیلمش را هم تحت تأثیر قرارداد و خیلی از مخالفان یا موافقانش، در هاله‌ای از فضای رسانه‌ای ایجادشده پیرامون این اثر به موضع‌گیری پرداختند. مهدویان که در طی چهار سال گذشته بسیار فعال بوده و هرسال یک فیلم هم ساخته است، حالا به الگوهایی که به‌خوبی با آن‌ها آشنایی دارد و قبلاً با همان آن‌ها خود را اثبات کرده است بازگشته است و به سراغ ایده‌ای رفته که کمترین ریسک را برایش به همراه داشته باشد؛ قسمت دوم فیلم موفقش، «ماجرای نیمروز».

پوستر فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون»
«ماجرای نیمروز: رد خون»، قصه فیلم قبل را بعد از هفت سال پی می‌گیرد. فیلم با همان نوشته‌ای که در «ماجرای نیمروز» دیدیم، شروع می‌شود و با اطلاعاتی راجع به انتقال مجاهدین به پایگاه اشرف ادامه پیدا می‌کند. درصحنه‌های ابتدایی، مهدویان، بار دیگر توانایی بی‌چون‌وچرای خود در بازسازی فضای دهه شصت را به رخ می‌کشد و تصویری چنان دقیق در خیابان‌های تهران در سال شصت‌وهفت ارائه می‌دهد که گاهی با تصاویر آرشیوی اشتباه گرفته می‌شود. هنر مهدویان به همین‌جا ختم نمی‌شود، شگرد او در «ماجرای نیمروز» استفاده از کادرهای بسته و پرداخت جزئیات موبه‌مو بود، اما د ر «ماجرای نیمروز: رد خون، مهدویان زاویه دوربینش را بازتر می‌کند و با نماهای لانگ‌شات، تصویری تاریخی از تهران عرضه می‌کند و این نشان از توجه او به جزئیات و دقتش در پرداخت ریزبه‌ریز این جزئیات دارد. علاوه بر این‌ها، صحنه‌های اکشن و ترسیم میدان جنگ در «ماجرای نیمروز: رد خون» با توجه به آثار مستندی که از عملیات مرصاد باقی‌مانده است هم، قابل‌قبول و چشمگیر به نظر می‌رسد، گرچه به‌پای «تنگه ابوقریب» و «به‌وقت شام» نمی‌رسد، اما همین صحنه ها،نشان می‌دهد که فیلم‌ساز دقتش در بازسازی را به لوکیشن تهران محدود نکرده و همان دقت نظر را در ادامه فیلم و شهرهای مرزی و جبهه جنگ هم به‌کاربرده است.

فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون»
متأسفانه، پیشرفت و جسارت مهدویان نسبت به قسمت قبلی این فیلم به همین دقت در طراحی صحنه خلاصه می‌شود. «ماجرای نیمروز: رد خون» نه‌تنها نسبت به «ماجرای نیمروز» که نسبت به استانداردی که از سینمای مهدویان انتظار داریم، پیشرفتی ندارد و شاید حتی بتوان گفت، عقب‌گرد هم دارد. گروه اطلاعاتی که در فیلم قبلی دیدیم، در اینجا هم حضور دارند و این بار در آستانه عملیات مرصاد هستند، اما اینکه قصد اصلی‌شان چیست، پرسشی است که تا پایان فیلم پاسخی برای آن پیدا نمی‌کنیم. در ابتدا، هدف این گروه، نفوذ به خاک عراق و کشتن سران سازمان مجاهدین خلق است. نقشه‌ها چیده می‌شود، گروه عملیاتی با رهبری کمال (هادی حجازی فر)، عازم بغداد می‌شوند و آماده اجرای نقشه می‌شوند. اما باخیانت یکی از افراد، شکست می‌خورند و کمال، تنها بازمانده این عملیات به تهران بازمی‌گردد.

هادی حجازی فر و جواد عزتی در «ماجرای نیمروز: رد خون»
در آن‌سو، سیما (بهنوش طباطبایی)، خواهر کمال که سال 59 به جبهه رفته، به سازمان مجاهدین پیوسته و در اردوگاه اشرف حضور دارد. با ارسال عکس‌هایی از این اردوگاه به تهران، همسر او افشین (محسن کیایی) که عضو تازه این گروه است، سعی می‌کند همسرش را پیدا کند و در این راه از کمال کمک می‌خواهد. سیما هم که عقایدش نسبت به سازمان متزلزل شده است، قصد دارد با شرکت در عملیات مرصاد به ایران بیایید و نزد فرزندش بازگردد. در کنار همه این‌ها، قصه عباس زری‌باف (حسین مهری) که در قسمت قبل ماجرای خیانت و فرارش را شاهد بودیم نیز جریان دارد که حالا در اردوگاه اشرف است و همراه همسرش که جز تیم تبلیغاتی سازمان است، به مشکلات عقیدتی برخورده‌اند. بعد از همه این‌ها، قطعنامه پایان جنگ تصویب می‌شود، بعد عملیات مرصاد شروع می‌شود و دراین‌بین، عده‌ای دستگیر می‌شوند، عده‌ای خیانت می‌کنند وعده‌ای بی‌هدف حضور دارند تا فقط باشند. حتی همه این‌ها تمام خرده روایت‌های فیلم‌نامه آشفته «ماجرای نیمروز: رد خون» را به طور کامل پوشش نمی‌دهد.

محسن کیایی در «ماجرای نیمروز: رد خون»
حقیقت این است که شخصیت‌های فرعی قصه «ماجرای نیمروز: رد خون» آن‌قدر زیاد هستند و آن‌قدر خرده روایت‌ها گسترده هستند که انگار جمع‌کردنشان برای فیلم‌ساز مشکل است و درنهایت تمامی این خرده روایت‌ها مسیر خود را می‌روند و قصه اصلی فیلم هیچ‌گاه شکل نمی‌گیرد. حتی قصه سیما و تلاش او برای رسیدن به فرزندش در تهران، که به نظر می‌رسد قرار بوده قصه اصلی فیلم باشد هم از نیمه‌های فیلم شروع می‌شود و لابه‌لای داستانک‌های دیگر گم می‌شود. «ماجرای نیمروز: رد خون» با تایمی بیش از دو ساعت پر است از سکانس‌هایی زائد و وقت پرکن است که فقط حوصله بیننده را سر می‌برد و فیلم‌ساز را از پرداختن به اصل موضوع بازمی‌دارد.

هستی مهدوی فر در «ماجرای نیمروز: رد خون»
فیلم‌نامه ضعیف «ماجرای نیمروز: رد خون»، به شخصیت‌ها هم رحم نمی‌کند. شخصیت‌های دوست‌داشتنی صادق و کمال که از فیلم قبلی آمده‌اند، در اینجا، هیچ ارتباطی با بیننده برقرار نمی‌کنند و بیشتر درگیر شعارهای سیاسی هستند. گروهی که در فیلم قبلی دیدیم، با اینکه هیچ‌کدام شخصیت کلیدی نبودند، اما همین در کنار هم بودنشان در تلاش برای رسیدن به یک هدف مشترک، آن‌ها را برای بیننده مهم می‌کرد و موفق شدن و شکست خوردنشان برای بیننده اهمیت داشت . در «ماجرای نیمروز: رد خون»، این کاراکترها، از برقراری ارتباط با بیننده و هم ذات پنداری گرفتن از او عاجزند. باوجوداینکه در فیلم قبلی هم شاهد خیانت و خراب شدن نقشه‌های این گروه بودیم، اما حس می‌کردیم با افرادی زبده و کار بلد طرف هستیم که دیر یا زود موفق خواهند شد، درحالی‌که در این فیلم، این گروه شبیه آماتورهایی می‌مانند که خودشان هم نمی‌دانند دقیقاً دنبال چه هستند، چه برسد به بیننده.

فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون»
از سوی دیگر، همه تکنیک‌های فیلم‌سازی مهدویان از آثار قبلی‌اش می‌آید، نماها به‌شدت شبیه «ایستاده در غبار» است و فضاسازی به‌شدت شبیه «ماجرای نیمروز» و از این حیث هیچ خلاقیتی در کارش دیده نمی‌شود و همان‌طور که گفتیم، به نظر می‌رسد که مهدویان ترجیح داده برخلاف گذشته ریسک نکند و مسیر شناخته‌شده قبلی‌اش را طی کند. درنهایت «ماجرای نیمروز: رد خون»، یک فیلم طولانی است که توان قصه‌گویی ندارد و بیش‌ از اندازه به تجربیات پیشین فیلم‌ساز وابسته است. شاید وقتش رسیده که مهدویان بعد از چهار سال فعالیت بی‌وقفه کمی استراحت کند و قریحه درخشانی که از او می‌شناختیم را بازیابد.
بیشتر بدانید : گریم متفاوت بهنوش طباطبایی در «ماجرای نیمروز؛ رد خون» + عکس
بیشتر بدانید : هستی مهدوی‌فر با چهره خون آلود و زخمی در «ماجرای نیمروز: رد خون»
بیشتر بدانید : بهنوش بختیاری، هستی مهدوی فر و جواد عزتی در اکران «ماجرای نیمروز 2»
بیشتر بدانید : کنجکاوی ‌برانگیزترین فیلم های جشنواره فجر امسال + عکس
منبع: blog.namava.ir

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/125244/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نماینده مجلس: تعیین عوارض شناور برای واردات خودرو یعنی سجده در برابر پراید

بررسی نوسانات قیمت خودرو در بازار 10 روز اخیر

تکلیف خودروهای توقیفی در گمرک مشخص شد/ فقط ترخیص این خودروها ممنوع است

شروط عجیب و غریب برای واردات خودرو

لکسوس، بنز، پورشه، بی ام و، کیا و هیوندا به مزایده می‌روند

قیمت پراید برابر با یک سال‌ و نیم درآمد خانوارهای شهری/ رشد 17 برابری قیمت پراید در 11 سال

تا کی مردم باید تاوان ارابه های مرگ و مافیای خودرو را بدهند؟

واردات «غیراقتصادی» برای خودروی اقتصادی

قرعه‌کشی خودرو هر ماه برگزار خواهد شد

افزایش قیمت خودرو در جهان

با آئین‌نامه نوشته شده برای واردات، قیمت خودرو بدون تغییر باقی می‌ماند

خودرو در پسا قرعه‌کشی

آغاز مزایده خودرو های خارجی/فرصتی برای شیفتگان خودروهای لوکس

مزایده خودرو های خارجی آغاز شد

راز حراج لوکس‌های دپویی | تاثیر ورود دپویی‌ها به بازار

خداحافظی با سمند و پژو 405

جهش دلار خودروهای چینی بازار را گران کرد/ برلیانس کراس 20 میلیون تومان گران شد

سامانه یکپارچه فروش خودرو حذف شد

گرانی مجدد خودرو در راه است؟

فردا آخرین مهلت بازدید و ثبت قیمت در مزایده خودروهای خارجی

جزئیات حذف فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو/ قرعه کشی محصولات ایران خودرو ادامه دارد

لیست برندگان مزایده خودرو‌های خارجی 16 مهر اعلام می‌شود

حراج مال غیر در مزایده خودرو؟

آغاز فروش 3ماهه و یکساله 8 محصول ایران خودرو+ جدول

اجرای 2 طرح فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا (+جدول و جزئیات)

سامانه یکپارچه، بازنده پرهیاهو؟

مردم قدرت خرید خودروی صفر ندارند

زمان قرعه کشی محصولات ایران خودرو تغییر کرد

منتظر خودروهای وارداتی نباشید/ وعده کاهش قیمت خودرو اشتباه بود

برگزاری دور جدید مزایده خودروهای خارجی رسوبی

وزیر صمت : واردات خودرو به طور قطع انجام می‌شود/ تایید شرایط دو شرکت برای واردات خودرو

پیشنهادهای قیمتی خودروسازان به صمت رسید/ اصلاح قیمت خودرو قطعی شد

پژو پارس رکورددار خرید شد/ ثبت نام حدود 3 میلیون نفر برای خرید 10 هزار خودرو

اعلام اسامی برندگان مزایده خودروهای خارجی | قیمت‌های پیشنهادی مشخص شد

مذاکره برای واگذاری خودروسازان در مراحل پایانی/ خروج تارا از گردونه قرعه‌کشی، به‌زودی

2 شرط حذف قیمت گذاری دستوری خودرو

قیمتها در بازار خودرو همچنان صعودی؛ تعداد مشتری همچنان نزولی است

زمان دور دوم مزایده خودروهای خارجی اعلام شد

صدرایی: کاهش 20 درصدی قیمت خودرو تنها یک ادعا است/ شرکت‌های خودروسازی تمایلی برای حذف قرعه‌کشی ندارند

برداشتن قیمت‌های دستوری خودرو به 2 شرط

ضرب‌الاجل جدید واردات خودرو

واردات خودرو ظرف دو هفته آینده انجام می‌شود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: واردات خودرو به این زودی‌ها بعید است

دور دوم مزایده خودروهای خارجی فردا آغاز می‌شود

واردات خودرو با یوآن؟

خبر مهم وزیر صنعت برای بازار خودرو/ مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد؟

منتظر نباشید؛ فعلا خودروهای وارداتی نمی‌آید/ جاده‌سازی برای ورود خودرو‌های چینی؟

عقبگرد خودرویی در خصوصی‌سازی

نتایج مزایده دوم خودروهای خارجی فردا اعلام می‌شود

سخنگوی وزارت صمت: آیین‌نامه واردات خودرو اصلاح و تصویب شد/ ثبت سفارش خودرو، به‌زودی